Toon posts:

Mottenoverlast: welke mot is dit en wat kan ik eraan doen?

Pagina: 1
Acties:

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:19
TLDR: Welke mot is dit en wat kan ik er tegen doen?

Ik heb sinds vier tot zes weken last van motjes (denk ik) in mijn appartement en vroeg me af of iemand kan herkennen welke soort het is, wat deze als voedsel nodig hebben (de bron) en hoe zou ik ze het beste kunnen bestrijden?

Dit is de boosdoener (onderaan wat meer foto's):

Het beestje kom ik eigenlijk altijd tegen wanneer die zit op het plafond of tegen een muur en ben hem eigenlijk nooit vliegend tegengekomen wanneer ik thuis ben. Wanneer ik hem stoor/probeer te doden vliegt ie eigenlijk nooit weg of, als ik hem mis, traag en nooit verder dan een halve meter naar een willekeurige kant om daarna weer stil te gaan zitten. Tot nu toe heb ik geen eitjes of larven aangetroffen, dus ben er bang voor dat ik het met mijn huidige tactiek van sweep and kill niet ga redden. Qua aantallen gaat het om ongeveer drie tot vijf motjes per dag die ik dood.

Als ik diverse sites raadpleeg over wat het is zou die in verschillende profielen kunnen passen:
https://www.rentokil.com/nl/motten/soorten-motten/

Google lens/image search zegt nachtvlinder. Gezien de kleur zou het de kledingmot of meelmot kunnen zijn, echter lijkt de kop iets anders.

Op dit moment kom ik ze het vaakst tegen op de badkamer, de gang/overloop/entree van de woning, WC en zo af en toe ook in de woonkamer/keuken (een vrij grote ruimte). Ook in de slaapkamer (alleen in verbinding met de woonkamer), ben ik ze wel eens tegengekomen. Echter, niet in de aantallen die ik tegenkwam in andere ruimtes. Het appartement is gelijkvloers en open van karakter waarbij de drie eerst genoemde ruimtes verbonden zijn met elkaar en ook het minst (natuurlijk) zijn verlicht. Temperatuur van de woning is (helaas) een vrij constante 21-22 graden met een luchtvochtigheid van 40-45%, 450-600 CO2 en constante verse lucht vanuit buiten via een deur en het ventilatiesysteem.

(Genomen) maatregelen:
- Uit voorzorg de gehele kledingkast (slaapkamer) leeggemaakt, schoongemaakt, kleding in quarantaine op de badkamer en op 60 graden gewassen voor dat het weer terug mocht.
- Op diverse plaatsen wit papier neergelegd, waarmee ik kan controleren of er sporen worden achtergelaten (tot nu toe niets gevonden)
- bijhouden van locaties in het appartement waar ik ze tegen komen
- bij het tegenkomen van een mot dood ik deze meteen
- zowel in de ochtend als in de avond loop ik een of meerdere rondjes door het huis om te kijken of ik een paar zie
- Kleding, boeken en voedsel staan onder verscherpt toezicht en voer een strikt beleid op open voedsel
Afval staat op het balkon

Bron:
https://www.milieucentraa...diertebestrijding/motten/

Hypothese hoe ze binnen zijn gekomen:
- Een openstaande deur (heeft een hor)
- Met een doos boeken uit de opslagbox
- Met een doos kleding uit de opslagbox
- Via het ventilatiesysteem van het appartement

Forum
https://tweakers.net/i/6PbPLrrP8b6oIcJj4X03Yu5N1yI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drisg97hTPvQZGJRHb9BxyPp.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/XDOqWWLTEutjMfNoAdxeKW1Z35g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBv4NcK0LNNnxwtawjQwiPtX.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/qtK0M7TVhPGXXZIv4Xgy05nqxHM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hosBJfivUSQTI4u28qQXE3ip.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/q-xMVtR8o_bK_in8DiOYP2N7kY4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krgHaWP7SGH55hhIujNvVKSb.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/Ow6Jk2-ZO0HnYmGHOE8S55VCEUc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frjKMWr2T35lQzuuQYDwnQE5.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/equuV3iaLWzvK2QZtBofOO7sHFo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBJ2L3aNEjGR0L8K3ir2OvFM.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/kGBIQQloXwg2_F_3tvvOXIGiqtw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlA5uHRj5XY3sD3863mdXoOb.jpg?f=fotoalbum_small

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• jdh009
Vandaag voor het eerst even gekeken in de kast bij de overloop waar het ventilatiesysteem hang en daar trof ik zes motjes aan. De grootste hoeveelheid die ik tot nu toe bij elkaar heb gezien. Ze zaten op een vrij warm stuk van de machine dus ik denk dat ze daarom daar zaten. In de kast zelf en in de filters heb ik zo snel geen sporen aangetroffen. Het blijft voor mij nog een mysterie waar ze vandaan komen en hoe ze overleven.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25
Ze noemen het mottenballen, en je kunt ze kopen in de winkel.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:25
We hadden op het werk motten, dat waren kledingmotten. Die zaten in vilt wat in het gebouw in opleggingen zat. Ze hebben en typische manier van vliegen, alsof ze zat zijn. Je vangt ze zo uit de lucht. Maar die lijken lichter van kleur te zijn dan die van jou. Ze waren goudachtig, zoals koren, als je ze kapot wreef, had je zilver/goud achtige resten aan je vingers van de vleugels. Kledingmotten houden heel erg van kleding van natuurlijke materialen, het liefste wol. Maar katoen als er niet beters is ook. Probeer eens een foto te maken zo scherp als de rentokill plaatjes.

• jdh009
Bad Brains schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:53:
Ze noemen het mottenballen, en je kunt ze kopen in de winkel.
Daar heb ik al wel naar gekeken maar dan moet ik wel zeker weten dat het kleermotten zijn, en daar twijfel ik dus nog over.
pauldaytona schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:03:
We hadden op het werk motten, dat waren kledingmotten. Die zaten in vilt wat in het gebouw in opleggingen zat. Ze hebben en typische manier van vliegen, alsof ze zat zijn. Je vangt ze zo uit de lucht. Maar die lijken lichter van kleur te zijn dan die van jou. Ze waren goudachtig, zoals koren, als je ze kapot wreef, had je zilver/goud achtige resten aan je vingers van de vleugels. Kledingmotten houden heel erg van kleding van natuurlijke materialen, het liefste wol. Maar katoen als er niet beters is ook. Probeer eens een foto te maken zo scherp als de rentokill plaatjes.
Ik wil er eentje gaan vangen en die onder beter licht fotograferen. Vervelende is dat ik overdag bijna altijd weg ben en dus pas thuis ben wanneer er geen natuurlijk licht is. De motjes zijn inderdaad vrij fragiel als je ze aanraakt en lijken soms een beetje tot poeder te veranderen wanneer je ze kapot wrijft met je vingers.

[Voor 65% gewijzigd door jdh009 op 24-02-2022 19:07]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:27
Bruine huismot volgens mij

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:58
Je woont in een appartement, komen ze niet, vier het ventilatiesysteem, bij de buren vandaan?

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-01 15:47
Meelmot lijkt me?

Ik had ze ook vorig jaar en de bron is vaak verpakt voedsel, zoals rijst/pasta/meel. Erg lastig om er van af te komen. Ik heb uiteindelijk al ons voedsel weggegooid en de hele keuken moeten reinigen. Kom ze nog zelden tegen, omdat een paar wormen zich achter de boven keukenkastjes hebben genesteld.

Indien het daadwerkelijk de meelmot is, zou ik zeker de moeite nemen om de bron te op te sporen en intensief te reinigen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Gewenste Nick schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:28:
Meelmot lijkt me?

Indien het daadwerkelijk de meelmot is, zou ik zeker de moeite nemen om de bron te op te sporen en intensief te reinigen.
Als dat het is, dan raad ik @jdh009 ook aan om te controleren op eventueel opgeslagen dierenvoer. Als je die beesten eenmaal hebt, dan vreten ze zich ook door plastic verpakkingen heen en tasten andere dichte verpakkingen aan.

In ons geval hadden wij schepvoer een keer gehaald voor de cavia's. Wat blijkt nou, schepvoer kan (en is vaak) besmet zijn met larven van dit soort beestjes. In opslag op zolder hebben de larven zich ontpopt en zijn zich verder gaan ontwikkelen en vermengingvuldigen. Uiteindelijk zaten ze overal :r

Ik pakte een dichte, voorverpakte, zak voer en de voerkorrels in die zak beweegden vanzelf. Gatverdamme :r

Dus: als je huisdieren hebt, controleer hun voer ook.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je hebt trouwens ook een aantal apps om insecten te classificeren. Je kunt dan, na een eerste automatische identificatie, een eigen foto vergelijken met diverse soorten.

• Onderzetter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2022
Was ook mijn eerste gok. Moeilijk te bepalen aan de hand van deze foto. Je ziet de larven snel genoeg op de muren en plafond kruipen. Zelf ook last van gehad. Al het droge voedsel, rijst, pasta, risotto, etc etc weggooien.

Zijn lastige fuckers om vanaf te komen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jdh009 Zet Picture Insecten ID op je smartphone en gooi daar wat foto's doorheen.

Apple => https://apps.apple.com/nl...-insecten-id/id1461694973
Google PlayStore => https://play.google.com/s...pictureinsect&hl=nl&gl=US

[Voor 57% gewijzigd door Hackus op 25-02-2022 10:32]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit is een meelmot. Ellendige beesten, ze gaan overal in zitten. Ik heb er een aantal jaar geleden ook last van gehad, toen het huis binnengekomen via vogelvoer (pindaslinger).

Ze vreten zich door karton en plastic heen, dus zorg dat je alle voedingswaren in een hard plastic container hebt. Gooi je huidige voorraad weg of zet het minimaal 24 uur in de diepvries.

Zaken die je liever niet wast (gordijnen bijvoorbeeld) kun je ook in de diepvries leggen, daar kunnen ze niet tegen.

[Voor 14% gewijzigd door TMDC op 25-02-2022 10:37]

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

BlueWaffle

baba booey~

Je hebt verschillende motten zoals hierboven gezegd lijkt het op een meelmot, deze zijn erg irritant en brutaal ook.
Glazen containers kopen dat is mijn grootste tip en dan niet alleen alles wat meel of brood is maar ook rijst (want daar zul je larven in vinden), ga je niet dood aan maar die drijven als je de rijst wast.
Zelf heb ik er ook mee te maken gehad en alles weggegooid (alles dat iets met meel of rijst te maken had), glazen potten gehaald en bewaar sindsdien nauwelijks iets los in een keukenkastje.

De plastic lipjes die normaal om de broodzak zitten kruipen ze door, ik heb zelfs gehad dat ik er 1 uit de lucht mepte en hij lande perfect in de opening van een broodzak in de kast. Soms als je bij de toko rijst koopt dat los uit een grote zak komt dan zitten ze erin. Ook kartonnen doosjes van kookgerij dat je maanden al in de kast hebt liggen kan vol zitten met de larven of cocons. Je keuken eens goed nalopen is een goede tip, glazen potten heb je genoeg bij de hema of kringloop, Hema heeft ook bakken groot genoeg voor broden.

Als je enigzins ook maar iets nog in de zak laat liggen in de kast zoals een bodempje rijst en dan de zak eronder gevouwen dan kruipen ze er in.

[Voor 6% gewijzigd door BlueWaffle op 25-02-2022 17:16]

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:20
Per ruimte in je huis + hotspots zo een mot plakstrip hangen (zo lang op de verpakking staat). Zoals hierboven vermeld je voorraad kasten schoonmaken + verpakkingen nakijken. Levende motten dood maken (uit de lucht vangen). Normaal gezien ben je dan na paar maanden er van af. Je hangt daarna voor de zekerheid nog een paar plakstrips op (zodat het probleem evt niet terugkomt).

Bekijk Aeroxon Levensmiddelen mottenval op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee