Slimme deursluis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:51
Hoi tweakers,

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwe woning samen met mijn trouwe viervoeter. Nu heeft mijn hond de lastige eigenschap dat hij altijd probeert te ontsnappen en zich dan vervolgens ook maar moeilijk laat vangen. Ik heb al een aantal keer verteld dat dit niet de bedoeling is maar helaas...

Ik zou daarom in mijn nieuwe woning graag een "slimme sluis" bouwen in de ruimte achter de voordeur, zodat het nooit voor kan komen dat de hond ontsnapt. Ik heb een klein halletje achter de voordeur en vervolgens weer een deur naar de woonkamer.

Hoe pak ik dit aan? Ik dacht zelf aan een fibaro deursensor op de tussendeur en een slim slot op de voordeur die met elkaar communiceren. De voordeur draait zichtzelf dan in het slot zodra de tussendeur open staat. Toch voelt dat nog niet optimaal. Suggesties zijn welkom! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-MyIqFrf0Ji1AD4vn-XVE1P5M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxcBiwD4olgyGJuAumM84b4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUbiMJ_N6pujaTxBAXdPGR3Bbak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MTMvq8i99ZLKTNK1IqIgQ1ba.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door RxTweak op 23-02-2022 21:39 ]

Beste antwoord (via RxTweak op 03-03-2022 23:02)

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:26

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 23:13
Ik ben zelf geen fan van deuren die automatisch afsluiten (dus met geen mogelijkheid geopend kunnen worden?).

Is niet niet simpeler om met een ledje en een PIR melder (bewegingssensor) aan te geven dat er "iets" levends in de hal zit, en dat je uit moet kijken met de voordeur open te doen?

Daarnaast zou je kunnen stellen dat de hal normaliter verboden terrein is voor de hond. Dan moet de tussendeur automatisch dichtvallen, en een knop hebben die niet te openen is door de hond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Dit is i.m.o. geen oplossing maar symptoombestrijding voor een probleem dat je veel beter anders kan aanpakken.
Tip: investeer het geld dat je wil gaan gebruiken voor al deze meuk in een cursus die je kunt volgen met je hond. Dit gedrag is echt wel op te lossen. En in de tussentijd gewoon goed opletten. Desnoods een briefje op de deuren plakken met de tekst "Let op de hond!!11!!" o.i.d.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze dingen doen wonderen: https://www.zorg-sleutelk...uk-knop-met-vergrendeling

Daar komt jouw knappe hond niet doorheen.

• RxTweak
miicker schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:55:
Dit is i.m.o. geen oplossing maar symptoombestrijding voor een probleem dat je veel beter anders kan aanpakken.
Tip: investeer het geld dat je wil gaan gebruiken voor al deze meuk in een cursus die je kunt volgen met je hond. Dit gedrag is echt wel op te lossen. En in de tussentijd gewoon goed opletten. Desnoods een briefje op de deuren plakken met de tekst "Let op de hond!!11!!" o.i.d.
Trainen doen we al en ook een cursus hebben we al achter de rug. Helaas is niet elke hond even snel met het aanpassen van zijn of haar gedrag en daarnaast ben ik zelf ook geen hondentrainer.

Als je verder nog constructieve suggesties hebt op het gebied van smart home dan hoor ik ze graag. :)

• RxTweak
sypie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:00:
Deze dingen doen wonderen: https://www.zorg-sleutelk...uk-knop-met-vergrendeling

Daar komt jouw knappe hond niet doorheen.
Het probleem zit ‘m vooral bij gasten die onbedacht de voordeur openen terwijl de tussendeur nog niet is gesloten. De hond ziet dan een directe route naar buiten en gaat er dan als een haas vandoor.

• RxTweak
TomsDiner schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:48:
Ik ben zelf geen fan van deuren die automatisch afsluiten (dus met geen mogelijkheid geopend kunnen worden?).

Is niet niet simpeler om met een ledje en een PIR melder (bewegingssensor) aan te geven dat er "iets" levends in de hal zit, en dat je uit moet kijken met de voordeur open te doen?

Daarnaast zou je kunnen stellen dat de hal normaliter verboden terrein is voor de hond. Dan moet de tussendeur automatisch dichtvallen, en een knop hebben die niet te openen is door de hond.
Een PIR melder is ook een optie om de hond te detecteren inderdaad maar daarmee heb je nog geen sluis en dus blijft het mogelijk dat beide deuren open staan en de hond vertrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door RxTweak op 24-02-2022 00:20 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik eerder een alarm laten afgaan dan een deur vergrendelen. Blijft toch wat gevaarlijk in geval van nood enzo.

Tenzij de vergrendeling met een extra (maar intuitive) handeling overruled kan worden. Dan is het niet anders dan een normaal slot en kan je in nood wel weg. Maar voor een echte sluis zouden dan eigenlijk beide deuren van een slot voorzien moeten worden.

Ook moet je het slot natuurlijk van buiten af kunnen overrulen. Anders als je binnendeur open gaat (of foutief open aan geeft) dan kom je het huis niet in.

Dus mja, ik zou denk ik voor een simpele buzzer gaan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die sluis is je hal?

Ik snap niet helemaal waarom dit slim moet. Je kan toch gewoon de deuren zelf dicht doen, of deurdrangers op de deuren zetten als je het blijft vergeten? Maar in de winter zal je de deuren ook dicht hebben voor de warmte binnen te houden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• RxTweak
Klopt!

Deurdrangers gebruiken staat zeker ook op mijn lijstje. Helaas je dan nog steeds beide deuren tegelijk openen waardoor de hond nog steeds de mogelijkheid zou kunnen krijgen om te ontsnappen, iets wat met een (slimme?) deursluis niet mogelijk moet zijn.

Het doel is dat de sluis je min of meer forceert om 1 van de 2 deuren gesloten te houden door b.v. beide deuren met elkaar te laten communiceren en deuren op slot te draaien. Hier is ruimte voor creativiteit, die zoek ik.

[ Voor 45% gewijzigd door RxTweak op 24-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een slimme deurbel gehad (2 zelfs) en ik zou geen slim deurslot willen om eerlijk te zijn. Het is gewoon niet zo feilloos als een ouderwets slot en dat vind ik toch wel belangrijk bij een deur en slot. Op je werk gaan ze het ook niet leuk vinden als je te laat komt door je slot en als je in de winter een keer buiten staat in de kou en niet binnen kan terwijl je hond je toeblaft vanachter de sluis? En dan heb ik het nog niet eens over noodsituaties.

Op beiden deuren een deurdranger, een bordje in de gang of op de deur dat de deuren dicht moeten voor de hond, en sensoren en dan een alarm af laten gaan als beide deuren open staan (dan is het toch nog een beetje slim) is ook niet voldoende?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• RxTweak
Marzman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:15:
Op beiden deuren een deurdranger, een bordje in de gang of op de deur dat de deuren dicht moeten voor de hond, en sensoren en dan een alarm af laten gaan als beide deuren open staan is ook niet voldoende?
Jazeker dat is allemaal mogelijk maar dat zijn allemaal maatregelen die slechts de kans verkleinen dat de hond ontsnapt maar ze maken het niet onmogelijk. Een "slimme sluis" moet het wel onmogelijk maken, dat zoek ik maar hoe pak ik dat aan?

[ Voor 18% gewijzigd door RxTweak op 24-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:48
Een slimme hond loopt mee de slimme sluis in en loopt mee naar buiten zodra de slimme sluis deze ontgrendeld heeft.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Jammer dat niemand echt nuttige suggesties geeft tot nu toe.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RxTweak
Thx dat is zeker een goed idee! Ik kom nu op het volgende concept:

1. Kleefmagneet op voordeur en tussendeur.
2. DeurSensor op voordeur en tussendeur.
3. Stroomaansluiting naar beide kleefmagneten d.m.v. slimme Philips hue stekkers.

De kleefmagneet werkt alleen als hij stroom heeft en die stroomregeling kun je perfect aansturen met een Philips hue stekker. Als ik dat koppel aan een deursensor die detecteert welke deur open staat, dan kan ok daadwerkelijk een slimme sluis bouwen.

Ik plaats nog updates met foto’s voor de nieuwsgierige lezers onder ons. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
RxTweak schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:01:
Jammer dat niemand echt nuttige suggesties geeft tot nu toe.
Jammer dat je niet openstaat voor de geboden hulp in dit topic. Ik denk dat er nuttige antwoorden tussenzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carthorian
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-12-2024
zou je geen tracker in de hond zijn halsband kunnen steken, i.c.m slim deurslot(en/sensor). Slot van je voordeur gaat open als hond in kamer X is en deur is gesloten. Nog niet echt nagedacht over eventuele problemen (deur naar living die openstaat, of als hond in gang ligt ofzo..

Hoe absurd je draadje ook is, ik vind het wel leuk :)
Nu nog iets om de hond naar de woonkamer te lokken via smart snack systeem en audio :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Ik ben begonnen aan de installatie van het systeem. Ik heb helaas geen deurdranger kunnen vinden die ook werkt als kleefmagneet en daarom krijg ik nu wel 2 grote joekels op de deur: 1 voor de kleefmagneet en 1 voor de deurdranger.

Weet iemand of er zoiets bestaat als een kleefmagneet met deurdranger?

[ Voor 5% gewijzigd door RxTweak op 06-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 15:09
Ik ken geen gecombineerde deurdranger/kleefmagneet. Ik denk dat je dan een zogeheten deurautomaat gaat krijgen. Die zijn alleen nog groter dan een deurdranger en stukken duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjann505
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:33
Evt een andere oplossing die wat minder lomp is dan een kleefmagneet.

https://www.maaslandgroep...10-000-n-inbouw-of-opbouw

Zijn er in beide varianten op of inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
Arjann505 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:18:
Evt een andere oplossing die wat minder lomp is dan een kleefmagneet.

https://www.maaslandgroep...10-000-n-inbouw-of-opbouw

Zijn er in beide varianten op of inbouw.
Bedankt voor de suggestie, dit lijkt mij een betere optie dan een kleefmagneet. Probleem met deze dingen van Maasland is alleen wel dat ze vrij prijzig zijn als ik het zo zie, circa 300 euro per stuk. Deze is vriendelijker voor de portemonnee maar ook sterk genoeg?

[ Voor 18% gewijzigd door RxTweak op 01-05-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
Prima voor de hond maar absoluut geen vervanging voor een 3-punts sluiting.

Hoe ga je het oplossen als de tussendeur open staat en je door de voordeur naar binnen wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxTweak
jadjong schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:43:

Hoe ga je het oplossen als de tussendeur open staat en je door de voordeur naar binnen wil?
Door de Philips hue app te openen en de slimme stroomstekker weer uit te zetten. Het elektrische penslot of de kleefmagneet unlockt de deur bij stroomverlies ook als de tussendeur dan open staat.

[ Voor 6% gewijzigd door RxTweak op 01-05-2022 22:08 ]

Pagina: 1