Ik ben opnieuw naar onderstaande aan het kijken en heb de oorspronkelijke post geüpdatet.
Naaste de 6 panelen die reeds op de keuken/oude badkamer liggen, wil ik een aantal panelen in oost-west opstelling gaan neerleggen op ons schuine dak. Zodat we en meer opwekken en ook meer op het moment dat we het gebruiken. Tevens om voor te sorteren op een warmtepomp die hopelijk over 3 jaar is gerealiseerd.
Graag jullie ideëen en opmerkingen op dit plan
:fill(white):strip_exif()/f/image/MRRO8R6tioP66bH4NKSB9lRV.png?f=user_large)
Achterzijde (ZZO):
/f/image/6bH5cHtqxpbWb1nF4uspjtiO.png?f=fotoalbum_large)
Voorzijde (WNW):
/f/image/AAoCoKgze1t8MNojiz7uCkfa.png?f=fotoalbum_large)
Het dak aan de voorzijde is ongeveer 5m breed. De dakpannen zijn circa 320cm lang, maar het bitumen gaat nog iets schuin door. Waardoor er circa 370cm beschikbaar is van plat dak tot nok. 2 rijen van 4 panelen in portrait moet passen.
De achterzijde is natuurlijk ook 5m breed en circa 420cm lang. Maar wordt onderbroken door een dakraam en een hap uit het dak. Maximaal kunnen hier 7 panelen. Naast het dakraam 2 en 1 paneel, met daaronder 2x2 in landscape.
De omvormer komt in de garage te hangen die naast het huis zit.
Daarnaast hebben de buren aan de zuidzijde van ons huis een opbouw van 9 meter, waar de nok van ons huis op circa 8m uitkomt. De afstand van het huis van de buren tot aan het dakvlak is circa 3,5m. Verder staat er nog een boom ten Zuid Westen van ons huis. Beide verwacht ik in de wintermaanden iets last van, maar verder niet.
In de schets liggen de panelen nu zover mogelijk van het huis van de zuidelijk buren vandaan om eventueel overlast van de schaduw te voorkomen. Ik ga daar wel in schuiven als we daadwerkelijk bezig zijn.
Doel is voornamelijk duurzaam bezig zijn en het verbruik van de warmtepomp op te vangen.
De huidige installatie heeft een Growatt omvormer die ik sniff en via Home Assistant naar PV output stuur.
Ook wil ik de omvormer in de toekomst kunnen limiteren op de output vanuit Home Assistant, mocht ik een dynamisch contract aangaan in de toekomst. Met een Growatt is dit via de RS485 poort mogelijk.
10 Longi Hi Mo 6 panelen á 430 WP met GoodWe 3600D-NS á 3.800 (€0,88/Wp)
- slechts 10 panelen (4 voor 6 achter) en meneer blijft erbij dat er maar 4 aan de voorkant kunnen
- Afgewezen, vanwege 10 panelen
12 Jinko 430Wp met Growatt MIN 5000 TLX Hybride á €4.700 (€0,91/Wp)
- 5000Wp lijkt me overdreven voor deze installatie, 3600Wp lijkt me voldoende?
- Afgewezen vanwege te grote omvormer
12 Jinko 420Wp met Growatt MIN 4200 TLX Hybride á €4428 (€0,88/Wp)
- 10Wp per paneel minder
- Een iets ruimte omvormer, maar dat zou maar €40 schelen o.i.d.
- Via Greenchoice met net een duidelijk gesprek gehad, waarbij ze eerst ook op het platte dak aan de voorkant nog wat panelen bij wilde leggen met Enphase omvormers, daar had ik niet zo'n zin in. Of zou dat een goed idee zijn?
- Wordt lastig gedaan over kabeltracé. Wil de omvormer graag in de garage hebben hangen op zo'n 10m van de panelen. Ze vond dat er een schouw á €150,- gedaan moest worden. Beetje onzin als je het mij vraagt. Als die eraf zou gaan wordt het €0,85/Wp)
- Zij niet bereid tot het leggen van 8 panelen aan de voorzijde vanwege het aanhouden van 30cm marge rondom de panelen.
- Afgewezen
Solar Outlet: 12x435 Jinko panelen met Growatt 5000 MOD 6000TL3-XH á €4514 (€0,74/Wp)
- 14 x Jinko 435Wp All Black Tiger Neo N-Type (8 voorzijde, 6 achterzijde)
- Growatt MOD 5000TL3-XH (BP) (3-fase dus)
- PVcalc geeft aan max 4.492W, maar de kleinere 3 fase is 4.000Wp, dat lijkt me een te grote stap
Lokale Panelenboer
- 14 x Zonnepanelen URECO 425 Wp Black Glas-glas
- Omvormer Growatt MOD5000TL3-XH(BP)
- Onderconstructie ESDEC
- Monitoring via app op mobiele telefoon en computer
- Volledige installatie van zonnepanelen, omvormer en aansluiting op meterkast
€ 4.500 oftewel €0,756/Wp
Deze laatste wordt hem. Op 29 mei worden ze gelegd
Naaste de 6 panelen die reeds op de keuken/oude badkamer liggen, wil ik een aantal panelen in oost-west opstelling gaan neerleggen op ons schuine dak. Zodat we en meer opwekken en ook meer op het moment dat we het gebruiken. Tevens om voor te sorteren op een warmtepomp die hopelijk over 3 jaar is gerealiseerd.
Graag jullie ideëen en opmerkingen op dit plan
Foto's
Luchtfoto::fill(white):strip_exif()/f/image/MRRO8R6tioP66bH4NKSB9lRV.png?f=user_large)
Achterzijde (ZZO):
/f/image/6bH5cHtqxpbWb1nF4uspjtiO.png?f=fotoalbum_large)
Voorzijde (WNW):
/f/image/AAoCoKgze1t8MNojiz7uCkfa.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis staat net niet op de Oost-West as, maar iets gedraaid. Waarbij het dak aan de achterzijde op ZZO ligt en de voorzijde op WNW. Zie de luchtfoto.Het dak aan de voorzijde is ongeveer 5m breed. De dakpannen zijn circa 320cm lang, maar het bitumen gaat nog iets schuin door. Waardoor er circa 370cm beschikbaar is van plat dak tot nok. 2 rijen van 4 panelen in portrait moet passen.
De achterzijde is natuurlijk ook 5m breed en circa 420cm lang. Maar wordt onderbroken door een dakraam en een hap uit het dak. Maximaal kunnen hier 7 panelen. Naast het dakraam 2 en 1 paneel, met daaronder 2x2 in landscape.
De omvormer komt in de garage te hangen die naast het huis zit.
Schaduw
Veel schaduw is er niet. Er zal sochtends vroeg iets schaduw zijn van een klein opbouwtje van de buren voor het paneel rechtsonder aan de achterzijde. Veel zal het niet zijn.Daarnaast hebben de buren aan de zuidzijde van ons huis een opbouw van 9 meter, waar de nok van ons huis op circa 8m uitkomt. De afstand van het huis van de buren tot aan het dakvlak is circa 3,5m. Verder staat er nog een boom ten Zuid Westen van ons huis. Beide verwacht ik in de wintermaanden iets last van, maar verder niet.
In de schets liggen de panelen nu zover mogelijk van het huis van de zuidelijk buren vandaan om eventueel overlast van de schaduw te voorkomen. Ik ga daar wel in schuiven als we daadwerkelijk bezig zijn.
Jaarverbruik
Dat is nu circa 2700kWh, waarvan reeds circa 1800kWh wordt gegenereerd door het bestaande installatie. In het najaar komt een warmtepomp met een geschat extra verbruik van 2.500 tot 3.000 kWh. Dus in totaal zirca 5.200 tot 5.700 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3X25A. Er is een groep beschikbaar voor deze zonnepanelen. Een 3 fase aansluiting is mogelijk, maar lijkt me overdreven voor de grootte van de beoogde installatieBudget en doel
Budget is circa €4500 (meer is mogelijk als het terug te verdienen is.Doel is voornamelijk duurzaam bezig zijn en het verbruik van de warmtepomp op te vangen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het uitvoeren.Bijhouden van data
Zolang het maar in PVoutput terecht komt en in Home Assistant is in te zien (liefst via het lokale netwerk).De huidige installatie heeft een Growatt omvormer die ik sniff en via Home Assistant naar PV output stuur.
Ook wil ik de omvormer in de toekomst kunnen limiteren op de output vanuit Home Assistant, mocht ik een dynamisch contract aangaan in de toekomst. Met een Growatt is dit via de RS485 poort mogelijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb bij een aantal partijen wat aangevraagd en inmiddels onderstaande teruggekregen:10 Longi Hi Mo 6 panelen á 430 WP met GoodWe 3600D-NS á 3.800 (€0,88/Wp)
- slechts 10 panelen (4 voor 6 achter) en meneer blijft erbij dat er maar 4 aan de voorkant kunnen
- Afgewezen, vanwege 10 panelen
12 Jinko 430Wp met Growatt MIN 5000 TLX Hybride á €4.700 (€0,91/Wp)
- 5000Wp lijkt me overdreven voor deze installatie, 3600Wp lijkt me voldoende?
- Afgewezen vanwege te grote omvormer
12 Jinko 420Wp met Growatt MIN 4200 TLX Hybride á €4428 (€0,88/Wp)
- 10Wp per paneel minder
- Een iets ruimte omvormer, maar dat zou maar €40 schelen o.i.d.
- Via Greenchoice met net een duidelijk gesprek gehad, waarbij ze eerst ook op het platte dak aan de voorkant nog wat panelen bij wilde leggen met Enphase omvormers, daar had ik niet zo'n zin in. Of zou dat een goed idee zijn?
- Wordt lastig gedaan over kabeltracé. Wil de omvormer graag in de garage hebben hangen op zo'n 10m van de panelen. Ze vond dat er een schouw á €150,- gedaan moest worden. Beetje onzin als je het mij vraagt. Als die eraf zou gaan wordt het €0,85/Wp)
- Zij niet bereid tot het leggen van 8 panelen aan de voorzijde vanwege het aanhouden van 30cm marge rondom de panelen.
- Afgewezen
Solar Outlet: 12x435 Jinko panelen met Growatt 5000 MOD 6000TL3-XH á €4514 (€0,74/Wp)
- 14 x Jinko 435Wp All Black Tiger Neo N-Type (8 voorzijde, 6 achterzijde)
- Growatt MOD 5000TL3-XH (BP) (3-fase dus)
- PVcalc geeft aan max 4.492W, maar de kleinere 3 fase is 4.000Wp, dat lijkt me een te grote stap
Lokale Panelenboer
- 14 x Zonnepanelen URECO 425 Wp Black Glas-glas
- Omvormer Growatt MOD5000TL3-XH(BP)
- Onderconstructie ESDEC
- Monitoring via app op mobiele telefoon en computer
- Volledige installatie van zonnepanelen, omvormer en aansluiting op meterkast
€ 4.500 oftewel €0,756/Wp
Deze laatste wordt hem. Op 29 mei worden ze gelegd
Regio
Nijmegen[ Voor 51% gewijzigd door Jelte op 15-05-2024 15:05 ]