Naaste de 6 panelen die reeds op de keuken/oude badkamer liggen, wil ik een aantal panelen in oost-west opstelling gaan neerleggen op ons schuine dak. Zodat we en meer opwekken en ook meer op het moment dat we het gebruiken. Tevens om voor te sorteren op een warmtepomp die hopelijk over 3 jaar is gerealiseerd.
Graag jullie ideëen en opmerkingen op dit plan
Achterzijde (ZZO):
Voorzijde (WNW):
Het dak aan de voorzijde is ongeveer 5m breed. De dakpannen zijn circa 320cm lang, maar het bitumen gaat nog iets schuin door. Waardoor er circa 370cm beschikbaar is van plat dak tot nok.
De achterzijde is natuurlijk ook 5m breed en circa 420cm lang. Maar wordt onderbroken door een dakraam en een hap uit het dak.
De omvormer komt op circa 20-25m vanaf de nok te hangen onder een afdak in de achtertuin. Hoe ik die kabel netjes monteer ben ik nog niet uit.
Daarnaast hebben de buren aan de zuidzijde van ons huis een opbouw van 9 meter, waar de nok van ons huis op circa 8m uitkomt. De afstand van het huis van de buren tot aan het dakvlak is circa 3,5m. Verder staat er nog een boom ten Zuid Westen van ons huis. Beide verwacht ik in de wintermaanden iets last van, maar verder niet.
In de schets liggen de panelen nu zover mogelijk van het huis van de zuidelijk buren vandaan om eventueel overlast van de schaduw te voorkomen. Ik ga daar wel in schuiven als we daadwerkelijk bezig zijn.
Doel is voornamelijk duurzaam bezig zijn en voor sorteren op een warmtepomp (binnen 3 jaar) en elektrische motor (mogelijk reeds dit jaar).
Het is mogelijk dat ik de investering nog iets uitstel, tot ons verbruik daadwerkelijk hoger wordt. Ik heb nog een gunstig energiecontract af kunnen sluiten.
De huidige installatie heeft een Growatt omvormer die ik sniff en via Home Assistant naar PV output stuur.
12 keer JA SOLAR 390WP ALL BLACK: € 2040
Growatt MIN 3000XE: €499
Plus montage materiaal verwacht ik rond de €3000 kwijt te zijn.
In theorie is het mogelijk om 15 van de genoemde panelen op het dak te leggen, maar dan moet ik aan een 3 fase omvormer, wat lastiger is en toch echt meer opwekt dan we gaan gebruiken vermoedelijk.
Graag jullie ideëen en opmerkingen op dit plan

Foto's
Luchtfoto:Achterzijde (ZZO):
Voorzijde (WNW):
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis staat net niet op de Oost-West as, maar iets gedraaid. Waarbij het dak aan de achterzijde op ZZO ligt en de voorzijde op WNW. Zie de luchtfoto.Het dak aan de voorzijde is ongeveer 5m breed. De dakpannen zijn circa 320cm lang, maar het bitumen gaat nog iets schuin door. Waardoor er circa 370cm beschikbaar is van plat dak tot nok.
De achterzijde is natuurlijk ook 5m breed en circa 420cm lang. Maar wordt onderbroken door een dakraam en een hap uit het dak.
De omvormer komt op circa 20-25m vanaf de nok te hangen onder een afdak in de achtertuin. Hoe ik die kabel netjes monteer ben ik nog niet uit.
Schaduw
Veel schaduw is er niet. Er zal sochtends vroeg iets schaduw zijn van een klein opbouwtje van de buren voor het paneel rechtsonder aan de achterzijde. Veel zal het niet zijn.Daarnaast hebben de buren aan de zuidzijde van ons huis een opbouw van 9 meter, waar de nok van ons huis op circa 8m uitkomt. De afstand van het huis van de buren tot aan het dakvlak is circa 3,5m. Verder staat er nog een boom ten Zuid Westen van ons huis. Beide verwacht ik in de wintermaanden iets last van, maar verder niet.
In de schets liggen de panelen nu zover mogelijk van het huis van de zuidelijk buren vandaan om eventueel overlast van de schaduw te voorkomen. Ik ga daar wel in schuiven als we daadwerkelijk bezig zijn.
Jaarverbruik
Dat is nu circa 2700kWh, waarvan reeds circa 1800kWh wordt gegenereerd door het bestaande installatie.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3X25A. Er is een groep beschikbaar voor deze zonnepanelen. Een 3 fase aansluiting is in theorie mogelijk, maar is een stuk lastigere te realiseren.Budget en doel
Budget is circa €3000 (meer is mogelijk als het terug te verdienen is.Doel is voornamelijk duurzaam bezig zijn en voor sorteren op een warmtepomp (binnen 3 jaar) en elektrische motor (mogelijk reeds dit jaar).
Het is mogelijk dat ik de investering nog iets uitstel, tot ons verbruik daadwerkelijk hoger wordt. Ik heb nog een gunstig energiecontract af kunnen sluiten.
Wie gaat het project uitvoeren
Het idee is om het in eigen beheer uit te voeren met hulp van vrienden die bescheiden ervaring hebben met het leggen van zonnepanelen.Bijhouden van data
Zolang het maar in PVoutput terecht komt en in Home Assistant is in te zien (liefst via het lokale netwerk).De huidige installatie heeft een Growatt omvormer die ik sniff en via Home Assistant naar PV output stuur.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes. Wel een eigen plan:12 keer JA SOLAR 390WP ALL BLACK: € 2040
Growatt MIN 3000XE: €499
Plus montage materiaal verwacht ik rond de €3000 kwijt te zijn.
In theorie is het mogelijk om 15 van de genoemde panelen op het dak te leggen, maar dan moet ik aan een 3 fase omvormer, wat lastiger is en toch echt meer opwekt dan we gaan gebruiken vermoedelijk.
Regio
Nijmegen[Voor 3% gewijzigd door Jeltel op 23-02-2022 20:56]