Zonnepanelen op schuin dak in oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben opnieuw naar onderstaande aan het kijken en heb de oorspronkelijke post geüpdatet.

Naaste de 6 panelen die reeds op de keuken/oude badkamer liggen, wil ik een aantal panelen in oost-west opstelling gaan neerleggen op ons schuine dak. Zodat we en meer opwekken en ook meer op het moment dat we het gebruiken. Tevens om voor te sorteren op een warmtepomp die hopelijk over 3 jaar is gerealiseerd.

Graag jullie ideëen en opmerkingen op dit plan :)
Foto's
Luchtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pega0WAn6jrbRyFl3pcuQDHJ-c0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MRRO8R6tioP66bH4NKSB9lRV.png?f=user_large

Achterzijde (ZZO):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNhLKjGC1X0JURx5RQ-YFIO0SFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bH5cHtqxpbWb1nF4uspjtiO.png?f=fotoalbum_large

Voorzijde (WNW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMPXUAjCL8tM0sheS3dGxdEeDGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAoCoKgze1t8MNojiz7uCkfa.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis staat net niet op de Oost-West as, maar iets gedraaid. Waarbij het dak aan de achterzijde op ZZO ligt en de voorzijde op WNW. Zie de luchtfoto.
Het dak aan de voorzijde is ongeveer 5m breed. De dakpannen zijn circa 320cm lang, maar het bitumen gaat nog iets schuin door. Waardoor er circa 370cm beschikbaar is van plat dak tot nok. 2 rijen van 4 panelen in portrait moet passen.
De achterzijde is natuurlijk ook 5m breed en circa 420cm lang. Maar wordt onderbroken door een dakraam en een hap uit het dak. Maximaal kunnen hier 7 panelen. Naast het dakraam 2 en 1 paneel, met daaronder 2x2 in landscape.

De omvormer komt in de garage te hangen die naast het huis zit.
Schaduw
Veel schaduw is er niet. Er zal sochtends vroeg iets schaduw zijn van een klein opbouwtje van de buren voor het paneel rechtsonder aan de achterzijde. Veel zal het niet zijn.
Daarnaast hebben de buren aan de zuidzijde van ons huis een opbouw van 9 meter, waar de nok van ons huis op circa 8m uitkomt. De afstand van het huis van de buren tot aan het dakvlak is circa 3,5m. Verder staat er nog een boom ten Zuid Westen van ons huis. Beide verwacht ik in de wintermaanden iets last van, maar verder niet.

In de schets liggen de panelen nu zover mogelijk van het huis van de zuidelijk buren vandaan om eventueel overlast van de schaduw te voorkomen. Ik ga daar wel in schuiven als we daadwerkelijk bezig zijn.
Jaarverbruik
Dat is nu circa 2700kWh, waarvan reeds circa 1800kWh wordt gegenereerd door het bestaande installatie. In het najaar komt een warmtepomp met een geschat extra verbruik van 2.500 tot 3.000 kWh. Dus in totaal zirca 5.200 tot 5.700 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3X25A. Er is een groep beschikbaar voor deze zonnepanelen. Een 3 fase aansluiting is mogelijk, maar lijkt me overdreven voor de grootte van de beoogde installatie
Budget en doel
Budget is circa €4500 (meer is mogelijk als het terug te verdienen is.
Doel is voornamelijk duurzaam bezig zijn en het verbruik van de warmtepomp op te vangen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het uitvoeren.
Bijhouden van data
Zolang het maar in PVoutput terecht komt en in Home Assistant is in te zien (liefst via het lokale netwerk).
De huidige installatie heeft een Growatt omvormer die ik sniff en via Home Assistant naar PV output stuur.

Ook wil ik de omvormer in de toekomst kunnen limiteren op de output vanuit Home Assistant, mocht ik een dynamisch contract aangaan in de toekomst. Met een Growatt is dit via de RS485 poort mogelijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb bij een aantal partijen wat aangevraagd en inmiddels onderstaande teruggekregen:

10 Longi Hi Mo 6 panelen á 430 WP met GoodWe 3600D-NS á 3.800 (€0,88/Wp)
- slechts 10 panelen (4 voor 6 achter) en meneer blijft erbij dat er maar 4 aan de voorkant kunnen
- Afgewezen, vanwege 10 panelen

12 Jinko 430Wp met Growatt MIN 5000 TLX Hybride á €4.700 (€0,91/Wp)
- 5000Wp lijkt me overdreven voor deze installatie, 3600Wp lijkt me voldoende?
- Afgewezen vanwege te grote omvormer

12 Jinko 420Wp met Growatt MIN 4200 TLX Hybride á €4428 (€0,88/Wp)
- 10Wp per paneel minder
- Een iets ruimte omvormer, maar dat zou maar €40 schelen o.i.d.
- Via Greenchoice met net een duidelijk gesprek gehad, waarbij ze eerst ook op het platte dak aan de voorkant nog wat panelen bij wilde leggen met Enphase omvormers, daar had ik niet zo'n zin in. Of zou dat een goed idee zijn?
- Wordt lastig gedaan over kabeltracé. Wil de omvormer graag in de garage hebben hangen op zo'n 10m van de panelen. Ze vond dat er een schouw á €150,- gedaan moest worden. Beetje onzin als je het mij vraagt. Als die eraf zou gaan wordt het €0,85/Wp)
- Zij niet bereid tot het leggen van 8 panelen aan de voorzijde vanwege het aanhouden van 30cm marge rondom de panelen.
- Afgewezen

Solar Outlet: 12x435 Jinko panelen met Growatt 5000 MOD 6000TL3-XH á €4514 (€0,74/Wp)
- 14 x Jinko 435Wp All Black Tiger Neo N-Type (8 voorzijde, 6 achterzijde)
- Growatt MOD 5000TL3-XH (BP) (3-fase dus)
- PVcalc geeft aan max 4.492W, maar de kleinere 3 fase is 4.000Wp, dat lijkt me een te grote stap

Lokale Panelenboer
- 14 x Zonnepanelen URECO 425 Wp Black Glas-glas
- Omvormer Growatt MOD5000TL3-XH(BP)
- Onderconstructie ESDEC
- Monitoring via app op mobiele telefoon en computer
- Volledige installatie van zonnepanelen, omvormer en aansluiting op meterkast
€ 4.500 oftewel €0,756/Wp

Deze laatste wordt hem. Op 29 mei worden ze gelegd
Regio
Nijmegen

[ Voor 51% gewijzigd door Jelte op 15-05-2024 15:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Mijn overbuurman heeft JenM aangeraden als partner bij het bepalen van de materialen. Ik heb hen een mail gestuurd met de vraag voor een offerte. graag krijg ik van jullie ook tips rondom de montage. Daar heb ik echt geen ervaring mee.

Daarnaast ben ik er nog niet uit hoe ik de kabels naar de panelen krijg. Het schuine gedeelte is eenvoudig onder de dakpannen kwijt te raken. Dan moet het circa 2,5m naar beneden langs een regenpijp en vervolgens circa 13m over een plat dak naar achteren. Daarna kan het weer naar beneden om onder een afdak bij de omvormer te komen.
Hebben jullie tips hoe dit netjes te monteren op het platte dak?

[ Voor 7% gewijzigd door Jelte op 23-02-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:16

Trebbors

Failure is no option!

Ik hoop dat het lukt met J&M. Ik wacht ook op een juiste offerte. Het zou fijn zijn als ze mijn email goed zouden lezen maar tot op heden valt het tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ach, dat klinkt minder. Nouja hopelijk krijg ik anders goede tips van de Tweakers hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Jelte schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:48:
Mijn overbuurman heeft JenM aangeraden als partner bij het bepalen van de materialen. Ik heb hen een mail gestuurd met de vraag voor een offerte.

Daarnaast ben ik er nog niet uit hoe ik de kabels naar de panelen krijg. Het schuine gedeelte is eenvoudig onder de dakpannen kwijt te raken. Dan moet het circa 2,5m naar beneden langs een regenpijp en vervolgens circa 13m over een plat dak naar achteren. Daarna kan het weer naar beneden om onder een afdak bij de omvormer te komen.
Hebben jullie tips hoe dit netjes te monteren op het platte dak?
Jinkies! dat is niet een mals kabeltraject zeg. Ik zou kijken of daar niet iets beters voor te vinden is, zoals een omvormer onder je schuine dak bijv ;-)

Kabels over plat dak kun je in grijze pvc-buis 19mm leggen die je elke 2meter ofzo in een zadel/beugel klikt die je aan een halve tegel vastmaakt (halve tegels want beter te tillen, kan ook een baksteen zijn ofzo, gewoon iets met gewicht waar je een 6mm gaatje in boort en een plug in schuift). Maar 13 meter is wel ver, ik zou kijken of je niet de omvormer ergens anders kan hangen of eerder naar onder en dan binnendoor met kabels.

Kabeltrajecten maken of breken een installatie vaak qua complexiteit of installatietijd, dus het is de moeite hier nog even goed over na te denken 8) :9

edit: ik lees nu in je TS dat die omvormer ver weggestopt in de tuin onder een afdak komt. Waarom is dat de beste plek? Wordt niet vaak zo gedaan en met reden, want geeft gedoe qua kabeltraject.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 23-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank je @Fr33z. Een omvormer binnen is helaas lastig. Onder het schuine dak is een werk plek en geen groep beschikbaar. Iets eerder naar binnen zou kunnen, dan zou het in de bijkeuken kunnen misschien.
Tussen het huis van de buren en dit dak is nog een aanbouw met onderin een garage. In de garage zou de omvormer wel een plek kunnen krijgen. Maar dan krijg je dit kabeltraject: Langs een windveer naar het platte dak van de ombouw, 2,5m over dat platte dak en dan 4m naar beneden over een bakstenen muur en naar binnen. Daar is trouwens ook wel een mogelijkheid tot een 3 fase aansluiting bedenk ik me nu. Maar die heb ik eigenlijk gereserveerd voor een toekomstige elektrische auto of iets dergelijks. Dat moeten we maar niet op dezelfde 3-fase groep doen.

Wat is er zo erg aan een langer kabeltraject?

Edit: Daar hangt de andere omvormer reeds en daar is een groep beschikbaar. Daarnaast heb ik de omvormer om één of andere reden liever buiten hangen.

In theorie is het ook mogelijk om de kabel langs de voorgevel naar beneden te trekken en dan de kelder in te brengen. Heel ideaal vind ik dat echter niet, zeker niet mooi. En betekent ook over het platte dakje aan de voorzijde, over de goot, 6m naar beneden en door de muur naar de kelder. Daar is wel makkelijk een andere groep te regelen, eventueel zelfs 3 fase. Dat dan weer wel.

[ Voor 33% gewijzigd door Jelte op 23-02-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ik zou zeker kijken of je niet een extra groep in die werkkamer gerealiseerd krijgt, gaat je veel gedoe schelen. Desnoods de AC-kabel ook buitenom laten lopen aan de achterkant (hangt beetje van af of je kruipruimte hebt). Omvormers zijn niet zo groot en je hebt ook 'maar' 12 panelen. dat past makkelijk op een 1 fase omvormer van 2500-3000W. Tis maar zo groot als een schoenendoos, die kun je meestal wel ergens binnen kwijt.

In geval van 3 fase is het juist leuk om eventuele laadpaal en oplader op dezelfde groep te doen, opwek en verbruik heft elkaar op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
De zolder (werkkamer zou ik het niet durven noemen) is simpelweg geen optie. Dan zou de omvormer op de groep komen van de gehele bovenverdieping. Dat lijkt me niet echt een issue, maar liever heb ik een aparte groep en die ga ik daar niet krijgen.

Daarnaast maken omvormers altijd wat geluid en dat leidt enorm af tijdens het werken. Dat is de hoofdreden dat de omvormer niet daar gaat komen.

Eventueel kan de omvormer wel op de gevel boven de aanbouw kunnen. Maar volgens mij zijn ze niet zo fan van vol in het weer te hangen. edit: Nope

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 23-02-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Trebbors schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:53:
Ik hoop dat het lukt met J&M. Ik wacht ook op een juiste offerte. Het zou fijn zijn als ze mijn email goed zouden lezen maar tot op heden valt het tegen.
Snel zijn ze in ieder geval niet nee. Nog geen reactie gehad en nu is het carnaval, dus volgende week ook kleine kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Achterzijde past toch mooi een 7e paneel naast?

Voorzijde kun je denk ik met 6x Jinko 470 doen. Solar Outlet heeft die ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Ronald jazeker past dat. Maar die heb ik niet nodig. En is een paneel dat last zal hebben van schaduw van de buren, dus moet daar dan weer een optimizer bij om de rest te laten werken gedurende die maanden.
Daarnaast zal er met dat paneel meer aftopping zijn of moet ik een grotere omvormer (zelfs 3 fase eigenlijk).
Kortom een duur paneel voor beperkt extra rendement. Ook is het esthetisch minder. En ik heb nog 2400Wp op het keukendal liggen

Genoeg redenen voor mij om niet te kiezen voor dat extra paneel.

En die Jinko is niet nu niet leverbaar bij solar-outlet
En ze zijn niet all black.
Passen zou het wel

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 27-02-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je mag van mij kiezen om het niet te doen... Maar het is absoluut niet zo dat hij de rest zal blokkeren.
Daar is schaduwmanagement voor... sinds 2 decennia ofzo.

Niet nodig? De stroom is volgens Eneco meer dan 50ct/kWh waard tot 1 Juli ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Ronald waarom passen zoveel mensen dan optimizers toe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
@Jelte omdat er nog altijd mythen en fabels over verspreid worden. Met name ook door PV verkopers... want een optimizer systeem = meer omzet en winst.

Ik heb 1 paneel in zware schaduw in de middag, hij ligt op 0 afstand van een gemetselde schoorsteen. De optimizer die er aan hangt heeft vandaag een hele 0,05kWh extra uit dat paneel kunnen halen. Aan een string omvormer was die immers in bypass gegaan... Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Ronald ik was al niet heel optimistisch over optimizers. Maar eigenlijk zeg je dat een paneel zichzelf al helemaal kan bypassen? Ik weet dat er enkele diodes in een paneel zitten om delen van het paneel uit te schakelen, maar het hele paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
en je zit echt niet zomaar over de rand qua omvormers, het wel of niet nodig hebben van een grotere omvormer is niet binair. zeker met oost-west en flinke helingen is zeker 50% overdimensioneren niet vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Jelte Een (de meeste) paneel heeft 3 identieke delen. Elk van die 3 delen, of substrings heeft een bypass diode.

Vanuit de omvormer gezien is zo'n substrring in paneel 1 identiek aan paneel 4 of 7 of 18... De omvormer weet absoluut niet waar een stroombeperking zit.

De omvormer 'merkt*' dat er een beperking in de string zit. Door de spanning te verlagen ontstaat over een niet goed verlichte substring een negatieve spanning en op gegeven moment gaat de diode geleiden: bypass.

* bak software genaamd 'shadefix' of de zoveelste marketing term van elk ander merk.

Het is dus zeker niet dat een optimizer niet werkt... Integendeel. Alleen dat ze over het algemeen te duur zijn om het productieverlies dat ontstaat door bypass te rechtvaardigen.

Ik had dus gister om 2 uur 12W uit een schaduw paneel... Eergister was er iets meer diffuus licht en gaf hij 24W.
Beide is minder dan op een licht tot matig bewolkte dag... (Bewolking maakt licht diffuus)
24W afnemende naar 0 om een uur of 5... dat is dus ~50Wh. 2 cent bij Eneco (56ct/kWh)... 2000 van dat soort dagen nodig om de optimizer te betalen... en dat dan bij de huidige extreme teruglever tarieven.

De meeste dagen zijn (deels) bewolkt. Gladde parabolen zoals de afgelopen dagen zijn zeldzaam... Ik heb er in een half jaar 3 (over de hele dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En nog even een aanvulling: Bomen maken schaduw die minder intensief/diep is.
Dat maakt het een stuk lastiger voor een string-omvormer.

Dit is waar pure optimizer systemen (doorgaans SolarEdge) een meerwaarde hebben.
Tevens als je meer dan 2 trackers nodig hebt, en dus niet met 1 stringomvormer kan werken: De extra kosten van 2 omvormers kan in de buurt komen van een systeem als SolarEdge (dat is de reden dat ik er op uit kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ah een offerte binnen. Komt neer op €3350 (met BTW teruggave is dat dus €2770 en binnen budget).
Enige grote verschil is dat er een GoodWe omvormer wordt gesuggereerd: GoodWe GW3000D-NS

Behalve dat deze leverancier de Growatt niet op voorraad heeft, waarom zou ik voor deze GoodWe kiezen?

Er is in ieder geval een goede integratie met Home Assistant.

En hij mag buiten hangen want IP65. Dat is gunstig en biedt mogelijk de optie om hem aan de zijkant van het huis te hangen naast de airco. Dan hangt die wel vol in de zon in de zomer. Is dat erg? Edit: Nee ook bij GoodWe vinden ze dat niet tof

[ Voor 55% gewijzigd door Jelte op 03-03-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het wordt waarschijnlijk een jaartje later. De vriend die me ging helpen kan helaas niet en ik heb besloten dat we de tuinschuur gaan slopen en vervangen voor een kleinere.

Ik pak dit later weer op, met hopelijk weer betere zonnepanelen en omvormers (en zo niet, dan zijn er grotere problemen in deze wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb besloten om het uit te laten voeren en heb wat offertes uitgevraagd. Ik heb de startpost aangepast en ga deze update met nieuwe offertes mogen deze komen.

Een panelenboer die ik sprak heb ik maar laten schieten, want die kwam met een lulkoek verhaal over optimizers en dat chines omvormers troep zijn. Ja als je zelf iets duurs wil verkopen moet je afgeven tegan andere merken, dat snap ik wel. Maar dat mag je dan lekker doen bij iemand anders.

De SolarEdge offerte met optimizers is er helaas doorgeschoten. Ik heb die reed gemaild met de vraag om een offerte met stringomvormer. Al heb ik nu al geen vertrouwen in deze partner, omdat die er klakkeloos optimzers in stort.

De tweede offerte heeft dan weer een veel te grote omvormer. Ook die heb ik teruggemaild met de vraag om de offerte aan te passen.

De derde partij is vrijdag langsgeweest en ik had er een leuk gesprek mee. Begon gelijk goed met dat hij vond dat er een 3 fase omvormer moest, want anders werd er minder gesaldeerd. Hij was ervan overtuigd dat het elektraverbruik wat je in één fase afneemt, terwijl je op een andere fase teruglevert, gewoon wordt gemeten in het telwerk. Ik heb hem uit de droom geholpen. Hij was daar ontvankelijk voor, dus dat was positief. Ben benieuwd waar hij mee komt.

Heb ook maar gewoon via Greenchoice het balletje laten rollen. Eens kijken waar zij mee komen. En ik wilde even naar de ervaringen vragen van de buren een paar huizen verderop die afgelopen week zonnepanelen hebben laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Volgens PVcalc is de max opbreng ongeveer 3870W op 21 juni. Daarmee zou ik met een 3600Wp omvormer dus op aftoppen enkele uren per jaar. Al scheelt het maar 15kWh op een jaar volgens PV calc.

Dus omvormer van 3.600Wp lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Idd 16a 1fase omvormer. Prijs zou 0,7eur/wp moeten kunnen zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:48:
Idd 16a 1fase omvormer. Prijs zou 0,7eur/wp moeten kunnen zijn
Dat is best een strakke prijs. Tot nu toe kom ik daar nog niet in de buurt. Welke partijen zouden nu voor €0,70/wp kunnen leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Probeer de websites zoals solar-outlet.nl en ik pm je

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Jelte Je kunt een 3fase solar aansluiting juist heel goed combineren met een 11kW laadpunt.
Helemaal als je om minder te salderen een load balancing laadpunt neemt zoals Zappi.

Helaas wil je op ZZO geen 7e paneel, op WZW zou je wel mooi 8? of meer panelen portrait kwijt kunnen.
Als je dan een string omvormer neemt van 3,6kW met 2 mppt's ben je er.

Naar mijn mening neemt het belang toe om zoveel mogelijk ook in mindere omstandigheden zelf je elektra op te wekken. Met een warmtepomp(boiler) kan je zoveel mogelijk je opwek direct gebruiken.
En loadbalancing de EV laden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
onetime schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:28:
@Jelte Je kunt een 3fase solar aansluiting juist heel goed combineren met een 11kW laadpunt.
Helemaal als je om minder te salderen een load balancing laadpunt neemt zoals Zappi.

Helaas wil je op ZZO geen 7e paneel, op WZW zou je wel mooi 8? of meer panelen portrait kwijt kunnen.
Als je dan een string omvormer neemt van 3,6kW met 2 mppt's ben je er.

Naar mijn mening neemt het belang toe om zoveel mogelijk ook in mindere omstandigheden zelf je elektra op te wekken. Met een warmtepomp(boiler) kan je zoveel mogelijk je opwek direct gebruiken.
En loadbalancing de EV laden.
meer dan 6 panelen aan de voorkant wordt erg krap met de dakranden waar je een beetje vanaf zou moeten blijven. Maarja hoe meer, hoe beter aan de voorkant.

Helaas is er geen elektrische auto en is daar voorlopig ook echt geen geld voor. Tegen de tijd dat we een elektrische auto komt, kan ik de omvormer nog wel een keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Derde offerte erbij gekregen via Greenchoice.

- 12 Jinko 420Wp met Growatt MIN 4200 TLX Hybride á €4428 (€0,88/Wp)
- 10Wp per paneel minder
- Een iets ruimte omvormer, maar dat zou maar €40 schelen o.i.d.
- Via Greenchoice met net een duidelijk gesprek gehad, waarbij ze eerst ook op het platte dak aan de voorkant nog wat panelen bij wilde leggen met Enphase omvormwers, daar had ik niet zo'n zin in. Of zou dat een goed idee zijn?
- Wordt lastig gedaan over kabeltracé. Wil de omvormer graag in de garage hebben hangen op zo'n 10m van de panelen. Ze vond dat er een schouw á €150,- gedaan moest worden. Beetje onzin als je het mij vraagt. Als die eraf zou gaan wordt het €0,85/Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er passen op WNW toch nog wel 2 panelen ernaast in portrait?
https://blijmetzonnepanel...420wp-jkm420n-54hl4-bk-2/

Vlak word dan:
1722 *2 + 1134 = 4578 (<5000 breed)

1134*3 = 3402 (< 3700 hoog) (3 panelen landscape) +
1722*2 = 3444 (<3700 hoog) (2 panelen portrait

Avond opwek wordt steeds belangrijker ivm direkt verbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2024 11:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:25:
Er passen op WNW toch nog wel 2 panelen ernaast in portrait?
https://blijmetzonnepanel...420wp-jkm420n-54hl4-bk-2/

Vlak word dan:
1722 *2 + 1134 = 4578 (<5000 breed)

1134*3 = 3402 (< 3700 hoog) (3 panelen landscape) +
1722*2 = 3444 (<3700 hoog) (2 panelen portrait

Avond opwek wordt steeds belangrijker ivm direkt verbruik.
Mee eens, daar zit ik ook naar te kijken.
Breedte van het dakdeel is 4950. Hoogte is echter slechts 3200. Dan passen een portrait met landscape. Maar drie in landscape of twee in portrait passen helaas niet. Dus dan wordt het al snel max 4 panelen in de breedte en twee eronder. En dus 6 panelen.
In theorie kan er misschien nog een rijtje in landscape op het platte deel voor het schuine deel. Maar dat is dus een ander dakvlak en dus een omvormer met 3 mptt's nodig of een optimizer/micro-omvormer oplossing. Vraag me af of dat slim is.

Plaatjes kloppen niet helemaal meer zo te zien. Panelen die er nu op zijn getekend zijn sowieso 2x1m panelen. Dan kunnen er misschien heel krap 3 in landscape boven elkaar. Maar dan kom je wel dicht tot de nok.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 13-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En een nieuwe offerte van Solar-Outlet. Een afwijkende offerte dan de eerdere:

- 12x Aiko 445Wp panelen: AK-A445-MAH54Mb-BK. Voor mij een onbekend merk, maar wel dus een hoger watpiek vermogen
- Growatt 5000, waar de max volgens PVcalc 4004W is op 21 juni. Scheelt 33 kWh per jaar als je een omvormer groter dan 3.600Wp neemt
- Gratis Shine link-X. Al vraag ik me af of ik daar blij van wordt. Liever geloof ik gewoon een Wifi stick
- Ook is het legplan erg rommelig. Er passen volgens Solar-outlet 3 panelen in landscape naast elkaar. Dat gaat nooit passen. Ook aan de achterkant hebben ze geen rekening gehouden met het dakraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDMyrY7AE_3bIPh5SwnF0-0wBjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GgzxicveqykXcFZ0yFxZ76YV.png?f=user_large

Prijs is met €4208 en €0,78/Wp de goedkoopste tot nu toe

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 14-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Owh owh, ik hou me er zelf veel te druk mee. Heb naar aanleiding van bovenstaande het dak nog eens nagemeten. 3 in landscape naast elkaar past inderdaad niet. Maar 2 rijen van 4 in portrait wel. Heb de aanbieders gevraagd om dit aan te passen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Solar outlet heeft een nieuwe aanbieding gemaakt gemaximaliseerd op mijn budget van €4.500,- met Jinko panelen.

- 14 x Jinko 435Wp All Black Tiger Neo N-Type (8 voorzijde, 6 achterzijde)
- Growatt MOD 5000TL3-XH (BP) (3-fase dus)
- PVcalc geeft aan max 4.492W, maar de kleinere 3 fase is 4.000Wp, dat lijkt me een te grote stap
- En dat alles voor €4.514,- oftewel €0,74/Wp

Die andere partij is lokaal en dat vind ik wel positief, maar of ze deze prijs kunnen matchen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETvoWs6lGSSOKubGOMu3MWLy9bU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uCaErHJv0v5NUrPJPV981A3.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jelte op 14-05-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En de laatste offerte is binnen van de lokale partij. Met Ureco panelen. Die zeggen me zo niets, is dat een fatsoenlijk merk?

- Zonnepanelen URECO 425 Wp Black Glas-glas
- Omvormer Growatt MOD5000TL3-XH(BP)
- Onderconstructie ESDEC
- Monitoring via app op mobiele telefoon en computer
- Volledige installatie van zonnepanelen, omvormer en aansluiting op meterkast

€ 4.825,00 oftewel €0,75/Wp

Prima prijs, onbekende panelen. En eigenlijk wat boven budget voor mij. De extra opwekking van dat 7e paneel aan de achterzijde heb ik ook niet nodig. Met 8 op west en 6 op oost heb ik zat. Zeker met de 6 panelen die nog op het platte dak liggen.

Wat zijn de meningen over Ureco? @AUijtdehaag?

edit: even gebeld en één paneel eraf laten halen en de prijs op €4.500 vastgelegd dus net geen €0,76/Wp. Prima deal lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 15-05-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen ervaring mee hoor.

Ik lurk wat mee op de topics maar heb zelf weinig ervaringen in alle type panelen (n=1)
Maar glas/glas en n-type klinkt al goed toch?

Verder zou ik een duits merk omvormer nemen, maar dat is eigen voorkeur.

Heb je het al eens ingevuld in sunnydesignweb om te kijken of alle dc spanningen overeen komen met de omvormer?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:21:
Geen ervaring mee hoor.

Ik lurk wat mee op de topics maar heb zelf weinig ervaringen in alle type panelen (n=1)
Maar glas/glas en n-type klinkt al goed toch?

Verder zou ik een duits merk omvormer nemen, maar dat is eigen voorkeur.

Heb je het al eens ingevuld in sunnydesignweb om te kijken of alle dc spanningen overeen komen met de omvormer?
En 25 jaar garantie. Dus lijkt me dat het wel goed zit.

En nee, dat heb ik niet gedaan. Maar lijkt me dat dat wel goed zit toch? Wat zou er minder optimaal aan kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik de datasheets bekijk zou het net goed moeten gaan met 6 x 31.8 V inderdaad, qua startspanning
https://pim.4blue.nl/UREC...l%20Black%20datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 16:57

timovd

Voorsprong door techniek

De panelen van Aiko vind ik er persoonlijk strakker uitzien dan van Jink van dichtbij gezien, maar dat is persoonlijk. URECO ken ik niet. Ik zou sowieso kijken of je met de offerte met de Aiko's nog wat extra panelen naast het dakraam kunt plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ah, ja 160V opstart voor de Growatt en dus 190V voor de 6 Ureco panelen.

@timovd Zou zeker passen, maar dan komt het boven mijn budget uit en dat vermogen heb ik daar niet nodig. Verdien ik zeker niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
En ze komen woensdag 29 mei installeren. Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nee, heb nu nog Greenchoice lopen met voor Oekraïense tarieven. En heb ook elektra verlengd bij Greenchoice voor 3 jaar, zonder terugleverboete. Alleen netto teruglevering is maar €0,05.
Dynamisch zou ook kunnen, maar dit geeft meer financiële zekerheid. Op deze manier heb ik de hele set in iets van 3 jaar terugverdient. Tenminste als ik de warmtepomp installeer in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ze liggen erop en draaien gelijk goed mee. Zelfs nu nog genoeg om de airco te laten koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKugNK8QVNMGc1y3SqGt2Wmd6ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDeL2MpwkJZKiiZSYXAE4by8.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1