• knbr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07-2022
Hallo,

Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft en ben aan het nadenken over de opslag. Aangezien ik veel met muziekproducties bezig ben is 512 Gb voor mij te beperkt. Ik wil sowieso wel met externe opslag gaan werken maar upgraden naar 2TB intern lijkt mij ook aangenaam als basis.

Laptop:
Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5009DMH)

Hier zit standaard een Samsung PM981a 512GB ingebouwd (volgens mij).

Is deze te vervangen voor de Samsung 970 Evo Plus 2TB? Of loop ik dan tegen veel problemen aan zoals garantie, windows licentie etc?

benieuwd naar jullie reactie.

Groetjes Koen

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Dude je hebt meerdere laptops gehad. Maar je kan niet even googlen naar de fabrikant van je laptop?

https://download.lenovo.c...deapad_5_pro_16_6_hmm.pdf

Pagina 30 even voorkauwen

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:28
Garantie is altijd wat moeilijker om te claimen als je de laptop zelf hebt opengemaakt. Volgens de wet mag het niks uitmaken zolang je niks kapot maakt, maar in de praktijk wordt dat vaak toch gebruikt als oorzaak van defecten. Dus het heeft geen invloed op de garantie met de kanttekening dat het wel lastiger kan worden om deze garantie te claimen, omdat de verkoper van mening kan zijn dat jij zelf het defect veroorzaakt hebt en in een discussie belandt over of het wel of niet jouw schuld is.

De pm981a is een pci-e SSD met m.2 connector van 80mm lang. Zolang je een pci-e SSD koopt met deze specificaties, werkt het.

Windows 10 activeert gewoon automatisch na installatie. Middels de media creation tool
kun je een bootable USB-stick maken. Als je van de USB-stick opstart, kun je Windows installeren.

Als je de herstelpartities wilt behouden kun je de schijf klonen. Ik zou echter de media creation tool gebruiken. De image van Lenovo voegt werkelijk niks toe. Je moet dan alleen even zelf drivers downloaden. Dat is echter niet heel moeilijk. Ga naar de site van Lenovo en zoek daar naar de drivers.

Misschien is het wel handig om de oude SSD te bewaren en deze terug te plaatsen mocht je ooit garantie willen claimen. Maar geen idee of dat wat uit maakt.

De handleiding die @Mezkeijou linkt is trouwens wel handig. Daarin staat hoe je de laptop moet openen. Als je deze instructies volgt en niks forceert, komt het goed. Vaak ontstaat defecten als men dingen forceert of aan kabels gaat lopen trekken. Gewoon kabels met beleid aan het uiteinde eruit "wiebelen" en altijd even kijken of de connector los is.

[Voor 31% gewijzigd door hoi1234 op 23-02-2022 21:31]

• knbr
Dankjewel! Dit helpt mij verder!

Een net nieuwe laptop open schroeven is natuurlijk een beetje gevoelig, dus eventjes over nadenken. Maar het biedt wel veel voordelen. De Samsung 970 Evo Plus is even lang dus dat zou goed moeten gaan. Alleen qua hoogte ben ik nog niet zeker.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 22:37
Gewoon van tevoren even goed kijken hoe het in elkaar steekt. YouTube is daar een geschikte plek voor:Laptops van Lenovo hebben meestal de optie om de batterij via de "BIOS" (EFI) uit te schakelen, dus die hoef je niet eens los te halen (wat anders wel eens bewerkelijk is).

Kortom, een kwestie van een paar schroefjes. Alleen even opletten dat je de warmtegeleider ook overzet.

[Voor 25% gewijzigd door Z-Dragon op 23-02-2022 22:06]

^ Wat hij zegt.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:02
knbr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:38:
Een net nieuwe laptop open schroeven is natuurlijk een beetje gevoelig, dus eventjes over nadenken.
Volgens mij doet Lenovo niet bij voorbaat moeilijk over het openen van een laptop. In ieder geval niet bij ThinkPads.

Als de clipjes waarmee de IdeaPad vastklemt vergelijkbaar zijn met de ThinkPad: zeker te openen zonder kleerscheuren, maar het is wel belangrijk om dit met beleid te doen en de volgorde aan te houden zoals in de handleiding staat.

Zoek een filmpje op van een (al dan niet vergelijkbaar) model en zorg dat je een setje met plastic openers hebt (bv. wat gitaarplectrums).

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:28
knbr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:38:
Dankjewel! Dit helpt mij verder!

Een net nieuwe laptop open schroeven is natuurlijk een beetje gevoelig, dus eventjes over nadenken. Maar het biedt wel veel voordelen. De Samsung 970 Evo Plus is even lang dus dat zou goed moeten gaan. Alleen qua hoogte ben ik nog niet zeker.
Hoogte moet lukken volgens mij. Zolang je geen enorme heatsinks op de SSD hebt zitten, zijn ze volgens mij allemaal even hoog. Bij traditionele 2,5 inch schijven speelde dit wel.
Thralas schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Volgens mij doet Lenovo niet bij voorbaat moeilijk over het openen van een laptop. In ieder geval niet bij ThinkPads.

Als de clipjes waarmee de IdeaPad vastklemt vergelijkbaar zijn met de ThinkPad: zeker te openen zonder kleerscheuren, maar het is wel belangrijk om dit met beleid te doen en de volgorde aan te houden zoals in de handleiding staat.

Zoek een filmpje op van een (al dan niet vergelijkbaar) model en zorg dat je een setje met plastic openers hebt (bv. wat gitaarplectrums).
Als ik het goed zie in de handleiding is het een vergelijkbare bodemplaat als bij mijn eigen laptop die er af moet. Schroefjes losdraaien en de bodemplaat liften. Kan niet mis gaan. Zit namelijk niet echt vast. Eerste stukje moet je een beetje helpen, maar daarna komt de bodemplaat zo los.

Waar het vaak fout gaat is als de top cover er af moet. Toetsenbord lukt vaak nog, maar de top cover zit met plastic nokjes vast. Die breken zeer snel af. Vaak moet je er inderdaad echt met een plectrum of iets dergelijks tussen en beetje bij beetje de nokjes loswerken. Hier is het ook zo dat de topcover echt niet zo maar los komt zoals een bodemplaat zoals die bij deze laptop wel doet.

Maar @knbr als je niet weet of je het aandurft is het heel makkelijk. Probeer hoe makkelijk de laptop open gaat. Ik kan dat alleen beoordelen aan de hand van plaatjes. In het echt kan het veel makkelijker of moeilijker gaan. Als het niet direct lukt, laat je het gewoon voor wat het is. Lukt het wel, dan ga je gewoon verder. Mijn ervaring is dat je het echt wel door hebt, wanneer je beter kunt stoppen als je twijfelt.

Vaak zijn dit soort dingen een stuk makkelijker dan je denkt. Pas als je er aan begint, weet je of het je haar lukken of niet. Als je stopt als je gaat twijfelen of het wel gaat lukken, gaat het vrijwel altijd goed.

[Voor 63% gewijzigd door hoi1234 op 23-02-2022 22:22]

• knbr
Dankjewel! Ik heb een SSD besteld!

Ik heb even de video's bekeken en het lijkt inderdaad goed te doen. Plectrums heb ik gelukkig genoeg.

Groetjes Koen

• remiz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 21:56
En is het gelukt? Ik ben het zelfde van plan
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee