Ik ben op zoek naar uitbreiding van mijn zonnepanelen. Momenteel hebben we totaal 4425Wp liggen op zuid. Deze zitten met een een-fase omvormer op het net aangesloten. Nu wil ik een uitbreiding doen op mijn schuine dak. Het huis is uit 1939 en het dak is nog oorspronkelijk. Vervangen en isoleren zie ik op dit moment niet zitten omdat de buren dan ook mee moeten doen om het er mooi uit te laten zien en dat zit er financieel niet in. Daarom wil ik nu uitbreiden en eventueel de panelen verwijderen bij een verbouwing van het dak. Het gaat overigens op dit moment enkel om de achterzijde van het huis. Dat ligt ongeveer op oost. Aan de voorzijde heb ik een aantal bomen staan welke heel veel schaduw geven./f/image/AWsfNe3nqmikepsneZ3dhY0o.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UGOvOguOH9WPQwxF3zlxPvs6.jpg?f=fotoalbum_large)
14:00
:strip_exif()/f/image/rgT8PEKteRO2wRjcpJn0veLA.jpg?f=fotoalbum_large)
15:30
:strip_exif()/f/image/L6ETeOSPAGi7P89nBn4Qr9Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
16:15
:strip_exif()/f/image/OcBKzaST0vOxK3lEUSprkogW.jpg?f=fotoalbum_large)

Foto's
/f/image/AWsfNe3nqmikepsneZ3dhY0o.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UGOvOguOH9WPQwxF3zlxPvs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dakraam van de zolder gaat weg. Dan zou ik zo'n 420 cm in de breedte en 540 cm in de hoogte hebben. Dit is gemeten van rand tot aan de dakkapel. Boven de dakkapel is het nog ongeveer 150 cm breed.Schaduw
Er staat op het dak een schoorsteen welke een schaduw werkt op het dakvlak vanaf een uur of 14:00 Zie ook de volgende foto's:14:00
:strip_exif()/f/image/rgT8PEKteRO2wRjcpJn0veLA.jpg?f=fotoalbum_large)
15:30
:strip_exif()/f/image/L6ETeOSPAGi7P89nBn4Qr9Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
16:15
:strip_exif()/f/image/OcBKzaST0vOxK3lEUSprkogW.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Vorig jaar hadden we nog een nettoverbruik van 2000 kWh. In de zomer moeten we koelen met airco's (vier stuks) en in de winter verwarmen we de werkkamers boven met een tweetal aircos. We zullen alletwee drie dagen in de week thuis blijven werken, dus dat zie ik ook niet erg afnemen. Een elektrische auto staat in de toekomst (jaar of 5). Mocht iemand zich verder afvragen waarom we zo een hoog verbruik hebben: we hebben een jacuzzi staan die we veel gebruiken. Wel een redelijk energiezuinigeHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fase. Huidige omvormer hangt op één van de fases. Er ligt reeds een lege mantelbuis naar de garage toe waar de omvormer zou kunnen komen te hangen. Op zolder is deze niet te hangen omdat we dan kabels in het zicht gaan hebben binnen.Budget en doel
Doel is uiteindelijk zoveel mogelijk stroom zelf opwekken, maar dit moet wel nog logisch zijn. Daarmee bedoel ik dat ik niet wil vol leggen voor het vol leggen. Budget is dat we goed spul willen, maar ook daar geldt weer dat het wel te verantwoorden moet zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Op het schuine dak wil ik het laten leggen. Ik kan wel al voor elektra bepaalde zaken regelen (zoals alvast een kabel door de mantelbuis trekken. Maar de meterkast en de rest wil ik uitbesteden.Bijhouden van data
Opbrengst moet te loggen zijn in Home Assistant. Ik hoef niet perse per paneel. De P1 lees ik ook uit, maar ik wel ook de opbrengst van het systeem zelf weten om mijn energiedashboard in HASS mooi te kunnen vullenReeds verkregen offertes
Nog geen. Ik heb wel contact gehad met een partij, maar die hadden voor- en achterzijde gedaan terwijl ik expliciet had aangegeven enkel achter te willen. Vervolgens hadden ze een omvormer bepaald alsof alles op exact zuid zou liggen in plaats van oost-west. In elk geval genoeg discussie mee gehad om die niet te vertrouwen in hun advies.Regio
Omgeving Eindhoven👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module