Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 17:06
Ik heb vandaag mijn Growatt 1500TL-X vervangen door een 2e handse Goodwe GW 2500-NS.

De omvormer heeft 2100kWh op de klok, jaartje oud en ik heb bij de verkoper gezien dat de omvormer ook goed werkte. Een maand garantie van de verkoper en nog 4 jaar Goodwe garantie, dus ik dacht geen bult te kunnen vallen.

Alles wel, gisteren de omvormers omgewisseld en vandaag vol spanning (en zon), de omvormer doet zo ver goed zijn werk.

Wat mij op de stille garage zolder opviel, is een reutelend geluidje. Dit heb ik bij de Growatt of de Solaredge op zolder nog nooit kunnen bespeuren.

Filmpje

Dit was om 8u15, toen de omvormer past net opgestart was.

Mijn telefoon is niet heel goed in het oppikken van het geluid maar volgens mij is het wel te horen. Het klinkt een beetje als een electronische krekeltje.

Nu weet ik dat transformatoren weleens zoemen, maar dit is een TL omvormer :7

Heeft iemand een idee waar dit geluid vandaan zou kunnen komen en of dit normaal, of een gevalletje, dat moet je uiteindelijk repareren?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Dit is normaal. Geluid maakte mijn vorige 3000NS ook. De 3000-XS die ik nu heb is stiller maar hoor ik een hoogfrequente piep als hij flink aan het opwekken is.

Ik vermoed dat het de spoelen zijn i.c.m. de MPPT die continu het beste punt qua vermogen zoekt. Het geluid werd ook minder als er een wolk voorbijdreef.

Bij mij heb ik de NS vervangen door een XS omdat ik gek werd van het getik van het relais in de ochtend-/avondschemering en bij slecht weer. Hij hangt bij mij op zolder met open trap en was door het hele huis hoorbaar. De XS start veel sneller door en blijft niet eindeloos klikken met het relais. Maar bij jou in een schuur heb je daar sowieso minder last van :)

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Die Solaredge ratelaar hangt hier ook bovenaan een open trap, op een open zolder. Dat is leuk als er hoog zomer loges zijn, om half 6 , ratel ratel :X :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_t7TFBU1kOH2J2HLplAgpLYJX_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIvE9XRxcYLENf1sDnGlIRqS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal vrijdag nog eens luisteren als de zon er weer vol op staat :)

Shadow MPPT stond uit maar die heb ik aan gezet (ik heb in het eerste uur een heel klein beetje schaduw op 2 van de 5 panelen). Ik zal ook eens zonder proberen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dit is wel hetzelfde model als wat ik had :) Je hebt uitlezing via RS485 ook al aan de gang zie ik ;)

En elke omvormer doet MPPT, de Shadow MPPT is alleen dat hij vaker zoekt naar het juiste punt. Die aan/uit zetten zal voor het geluid niet uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
ThinkPad schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:36:
Ja dit is wel hetzelfde model als wat ik had :) Je hebt uitlezing via RS485 ook al aan de gang zie ik ;)

En elke omvormer doet MPPT, de Shadow MPPT is alleen dat hij vaker zoekt naar het juiste punt. Die aan/uit zetten zal voor het geluid niet uitmaken.
Jep, de Growatt las ik ook al via Modbus uit, zie mijn git Geen verbindingen naar Chinese backoffices hier ;)
Ik had wel even wat opstart problemen. Modbus adres staat standaard op 0xAB maar is default 0xF7.
Om een of andere reden antwoordde de omvormer wel af en toe, dus het duurde even voor ik het in de gaten had.
Modbus adres aangepast (even issue voor aangemaakt met het voorstel dat het Modbus adres in de settings handig zou zijn) en daarna liep het, voor even.

Blijkbaar zit er ook nog een bug in de pvoutput dus die heb ik ook uit gezet. In Node-RED push ik de data wel door naar pvoutput.

• maarten_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjSV0K36tqkpr1cKuU9nJn47Q64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YpWu2mGDac6t50nUibBq51MY.png?f=fotoalbum_large

Ik ben niet thuis maar ik zie aan het dashboard dat het uitlezen toch niet helemaal goed gaat. Elke 10s gaat voor een uur of wat goed en daarna een beetje at random.

De Goodwe logger is een mooi stukje programmeer werk maar als ik het zo met mijn knutselwerkje vergelijk, misschien een beetje te complex voor wat ik wil dat het zou moeten doen.

De komende dagen eens kijken of ik mijn Growatt uitlezer om kan knutselen tot Goodwe KISS (Keep It Simple and Stupid) uitlezer (8>

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:20
Even schaamteloos aanhaken op dit topic; ik ben vrij gevoelig voor (hoogfrequent) geluid en zie het in die zin niet erg zitten om een omvormer in huis te gaan hangen voor de geplande pv installatie.

Hoe zijn de meningen verdeeld over het buiten ophangen van omvormers?
Het zou eventueel onder een afdakje oid kunnen....

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
ASW1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
Even schaamteloos aanhaken op dit topic; ik ben vrij gevoelig voor (hoogfrequent) geluid en zie het in die zin niet erg zitten om een omvormer in huis te gaan hangen voor de geplande pv installatie.

hoe meer vermogen een omvormer heeft de meer vreemde geluiden er uit komen. ;)
mijn 4kW doet om de 2 seconde even een soort van tik. :?

maar aan de andere kant, hangt het op een zolder met een binnen deur, dan hoor je al niks meer. ;)

genoeg omvormers te vinden die buiten kunnen.
zorg er wel voor dat hij niet in de zon hangt, en een afdakje is zeker beter als geen afdakje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL

Ik kan zelf ook niet tegen onnodige piepjes, kraakjes of dat soort dingen.

De Growatt maakte 0 geluid, helemaal niks.
De Goodwe maakte om 8:15 dus al geluid, toen zal er nog geen 100W vermogen opgeleverd worden.

De Goodwe is ip65 dus onder een afdak zou best kunnen. In de handleiding vind je ook installatie voorschriften mbt regen etc.

Microomvormers hangen lekker buiten dus wellicht is dat iets om te overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 24-02-2022 12:54 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:06:
[...]

hoe meer vermogen een omvormer heeft de meer vreemde geluiden er uit komen. ;)
mijn 4kW doet om de 2 seconde even een soort van tik. :?

maar aan de andere kant, hangt het op een zolder met een binnen deur, dan hoor je al niks meer. ;)

genoeg omvormers te vinden die buiten kunnen.
zorg er wel voor dat hij niet in de zon hangt, en een afdakje is zeker beter als geen afdakje. ;)
Mijn huidige SMA 3.6 en 5.0 werken volledig geruisloos, de SMA omvormers die ik hiervoor heb gehad (HF en TL) die maakte wel een pitch geluid, uit de HF uit 2013 kwamen de meest exotische geluiden, dat ding doet overigens nog steeds dienst bij mijn ouders.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ThinkPad
Een omvormer hoeft ook niet onder het dak waar de panelen liggen gemonteerd te worden, mag best wat afstand tussen zitten.

M'n ouders slapen op zolder, je gaat geen omvormer in je slaapkamer hangen :+ De DC-kabels zijn over de nok naar de andere kant van het dak geleid, waar in een bergruimte een verdieping lager de omvormer hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2022 14:03 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:05
Sommige omvormers maken inderdaad rare geluiden.
Bij mijn ouders hing er eerder een 15kW omvormer, die kon echt goed zoemen als die vol aan de bak moest.

Ik heb zelf het idee dat het voor de omvormers vaak zelfs beter is om ze buiten te hangen, mits natuurlijk niet in de volle zon.
De omvormer moet zijn warmte kwijt kunnen. Buiten waar het toch altijd beetje waait gaat dat makkelijker als beter als binnen.
Onder afdakje, overstek of dakgoot moet bij sommige omvormers zelfs volgens de instructies.
Wellicht omdat teveel regen, sneeuw of zelfs ijzel niet echt goed voor ze is :+

• maarten_NL
brambo123 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:19:
.
Wellicht omdat teveel regen, sneeuw of zelfs ijzel niet echt goed voor ze is :+
En vooral de aansluitingen. De mc4 connectoren geloof ik wel maar de AC aansluiting, die connector moet ook aan de achterzijde waterdicht zijn.

En mijn RS485/esp8266 zou ik ook in hars moeten gieten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
maarten_NL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:39:
[...]

En vooral de aansluitingen. De mc4 connectoren geloof ik wel maar de AC aansluiting, die connector moet ook aan de achterzijde waterdicht zijn.

En mijn RS485/esp8266 zou ik ook in hars moeten gieten ;)
Mijn GoodWe XS2000 hangt ook buiten. Weliswaar onder de overstek van het dak, dus daarmee niet vol in de regen of zon, maar het water kan er wel tegenaan waaien.
De stekkers zien er ook prima waterdicht uit, en een ESP kun je natuurlijk ook prima in een lasdoos wegwerken. Of een wat langere draad geven, bij mij hangt de ESP weer wel gewoon binnen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1