Wij zijn van plan onze benedenverdieping te verbouwen en hebben de offerte ontvangen van een aannemer die deze opdracht uit wil voeren. Er zit nu geen uren specificatie bij dus het is deels giswerk maar mijn gevoel is dat de offerte zeer fors is voor de hoeveelheid werk die gedaan moet worden. Of ik heb het compleet onderschat wat kan gezien mijn beperkte kennis op dit gebied.
Globaal
Woonkamer + keuken voorzien van vloerverwarming
1 muur slopen
open haard ombouw slopen
1 glazen pui installeren
2 nieuwe deuren met kozijnen
keuken voorzien van nieuw plafond + isolatie
huidige keuken verwijderen
nieuwe wc
nieuwe meterkast
All-in prijs inclusief materiaal
Werkzaamheden details
Installeren (frezen) vloerverwarming 80m2 + plaatsen nieuwe smeervloer
Slopen houten plafond en vervangen voor metalstuds met 5cm isolatie en gipsplaten 35m2
Stucwerk plafonds glad (35m2)
Stucwerk muren keuken (20m2)
Installeren glazen pui 4000mm x 2500mm in gevel inclusief uitzagen huidige geveldeel
Slopen bestaande en plaatsen nieuwe meterkast (10 groepen + inductie koken)
Slopen bestaande en plaatsen nieuw toilet + voorzetwandje stucen
Slopen en afvoeren bestaande smeervloer (gietvloer) en plinten
2 nieuwe deuren en kozijnen plaatsen
Leidingwerk en elektra voor nieuwe keuken
Slopen binnenmuur 3000mm x 2500mm
Slopen open haard ombouw
Niet inbegrepen bij prijs
Stucwerk overige plafonds woonkamer 55m2
PVC vloer in visgraat plaatsen + egaliseren 80m2
Schilderwerk
Verwijderen bestaande keuken
Installeren nieuwe keuken
Verwijderen complete vloer en volledig opbouwen inclusief isolatie
Prijs
De totaalprijs inclusief BTW is 52220 euro.
Omdat ik zelf fors minder had gerekend heb ik via internet gezocht naar prijzen van de losse klussen en materialen. Dit zal ongetwijfeld niet 1 op 1 kloppen en waar geschat heb ik bewust ruim genomen. Van een aantal projecten heb ik losse offertes gekregen omdat ik die in het verleden al eens opgevraagd had:
2 glazen deuren inclusief kozijn 2500
Glazen pui inclusief HR++ glas 3500
Vloerverwarming 80m2 2500
Meterkast 10 groepen 1500
Geberit hangtoilet + materialen 750
Isolatie 35m2 5cm 200
Gipsplaten 35m2 200
Metal stuts frame 200
Stucwerk 50m2 1000
Stalen balk 4m lang 500
Container voor afvoer 1000
Totaal 13850
Er blijft dan nog 38370 over voor uren. Als uurprijs voor meerkosten wordt 51 euro gerekend. Daarom heb ik deze prijs ook berekend voor het werk binnen project. In dat geval zou er 750 uur gewerkt worden om deze klus te doen en een beetje projectleiding. Dat betekent in elk geval dat er 4 - 5 mensen 1 maand fulltime hier bezig zijn om deze klus te klaren. Waarbij stucwerk, meterkast en vloerverwarming prijzen al inclusief installatie zijn. Puur op gevoel zou ik hooguit 2 mensen die 4 weken fulltime werken verwachten en daarmee een offerte van rond de 30k - 35k.
Vragen
Klinkt dit op hoofdlijnen als onrealistisch hoog? Zo nee, welke flinke post zie ik over het hoofd?
Wat is een logische vervolgstap om te vragen aan de aannemer zonder de indruk te wekken dat ik hem niet vertrouw? Zelf denk ik aan een urenindicatie en de kosten voor het materiaal gespecificeerd. Is dat gebruikelijk?
Globaal
Woonkamer + keuken voorzien van vloerverwarming
1 muur slopen
open haard ombouw slopen
1 glazen pui installeren
2 nieuwe deuren met kozijnen
keuken voorzien van nieuw plafond + isolatie
huidige keuken verwijderen
nieuwe wc
nieuwe meterkast
All-in prijs inclusief materiaal
Werkzaamheden details
Installeren (frezen) vloerverwarming 80m2 + plaatsen nieuwe smeervloer
Slopen houten plafond en vervangen voor metalstuds met 5cm isolatie en gipsplaten 35m2
Stucwerk plafonds glad (35m2)
Stucwerk muren keuken (20m2)
Installeren glazen pui 4000mm x 2500mm in gevel inclusief uitzagen huidige geveldeel
Slopen bestaande en plaatsen nieuwe meterkast (10 groepen + inductie koken)
Slopen bestaande en plaatsen nieuw toilet + voorzetwandje stucen
Slopen en afvoeren bestaande smeervloer (gietvloer) en plinten
2 nieuwe deuren en kozijnen plaatsen
Leidingwerk en elektra voor nieuwe keuken
Slopen binnenmuur 3000mm x 2500mm
Slopen open haard ombouw
Niet inbegrepen bij prijs
Stucwerk overige plafonds woonkamer 55m2
PVC vloer in visgraat plaatsen + egaliseren 80m2
Schilderwerk
Verwijderen bestaande keuken
Installeren nieuwe keuken
Verwijderen complete vloer en volledig opbouwen inclusief isolatie
Prijs
De totaalprijs inclusief BTW is 52220 euro.
Omdat ik zelf fors minder had gerekend heb ik via internet gezocht naar prijzen van de losse klussen en materialen. Dit zal ongetwijfeld niet 1 op 1 kloppen en waar geschat heb ik bewust ruim genomen. Van een aantal projecten heb ik losse offertes gekregen omdat ik die in het verleden al eens opgevraagd had:
2 glazen deuren inclusief kozijn 2500
Glazen pui inclusief HR++ glas 3500
Vloerverwarming 80m2 2500
Meterkast 10 groepen 1500
Geberit hangtoilet + materialen 750
Isolatie 35m2 5cm 200
Gipsplaten 35m2 200
Metal stuts frame 200
Stucwerk 50m2 1000
Stalen balk 4m lang 500
Container voor afvoer 1000
Totaal 13850
Er blijft dan nog 38370 over voor uren. Als uurprijs voor meerkosten wordt 51 euro gerekend. Daarom heb ik deze prijs ook berekend voor het werk binnen project. In dat geval zou er 750 uur gewerkt worden om deze klus te doen en een beetje projectleiding. Dat betekent in elk geval dat er 4 - 5 mensen 1 maand fulltime hier bezig zijn om deze klus te klaren. Waarbij stucwerk, meterkast en vloerverwarming prijzen al inclusief installatie zijn. Puur op gevoel zou ik hooguit 2 mensen die 4 weken fulltime werken verwachten en daarmee een offerte van rond de 30k - 35k.
Vragen
Klinkt dit op hoofdlijnen als onrealistisch hoog? Zo nee, welke flinke post zie ik over het hoofd?
Wat is een logische vervolgstap om te vragen aan de aannemer zonder de indruk te wekken dat ik hem niet vertrouw? Zelf denk ik aan een urenindicatie en de kosten voor het materiaal gespecificeerd. Is dat gebruikelijk?