• Joostvanrandom
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2022
Goedeavond allen,

Ik ben over een aantal weken afgestudeerd als Full stack developer (hbo niveau) (met een klein beetje vertraging) maar dat terzijde. Ik heb het aanbod gekregen om bij mijn afstudeerplek te blijven hangen. Nu heb ik het antwoord gegeven om nog een weekje of twee erover na te denken bij personeelszaken.

Nu denk ik zo van, wat is de volgende stap? Ik vind het bedrijf waar ik op dit moment zit wel prima, maar het is niet super of geweldig. Is het relevant om te solliciteren bij diverse bedrijven om te kijken of het daar mogelijk nog beter is? Of is dit disrespectvol naar mijn afstudeer bedrijf? Ik heb ook het gevoel dat ik overal aan de slag kan gaan, volgens mij is er een best grote te kort aan developers.

Ik hoor graag jullie ervaringen hierbij en misschien hebben jullie wel advies :)

Groetjes,

Joost.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:36
Waarom zeg je niet gewoon ja en ga je daarna om je heen kijken?
Je kan beter vanuit een baan om je heen kijken dan vanuit arbeidsloosheid :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Joostvanrandom schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:27:
Of is dit disrespectvol naar mijn afstudeer bedrijf?
In het Nederlands heet dat respectloos. Maar als dat al respectloos zou zijn, zou je nooit en te nimmer kunnen wisselen van werkgever. Ik zou lekker solliciteren als je er een niet bijster bijzondere ervaring aan over hebt gehouden. In de huidige markt is het inderdaad erg makkelijk wat passends vinden.

• Joostvanrandom
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2022
Renzzie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:30:
Waarom zeg je niet gewoon ja en ga je daarna om je heen kijken?
Je kan beter vanuit een baan om je heen kijken dan vanuit arbeidsloosheid :)
Hahha dit snap ik niet? Als ik ja zeg en dan een passender bedrijf vind? wat zeg ik dan tegen mijn afstudeerbedrijf?

[Voor 3% gewijzigd door Joostvanrandom op 23-02-2022 19:33]

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 18:47
Dat je een ander aanbod hebt gehad wat nog meer bij je wensen aansluit, en dat je daarom je afstudeerbedrijf gaat verlaten. Misschien is er dan ineens nog wat extra mogelijk, in de huidige arbeidsmarkt is de gemiddelde HBO geleide medewerker goud waard.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Joostvanrandom schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Hahha dit snap ik niet? Als ik ja zeg en dan een passender bedrijf vind? wat zeg ik dan tegen mijn afstudeerbedrijf?
Daar ga je dan een contract voor bepaalde tijd aan, bijvoorbeeld een jaar. Dat betekent dat je een jaar de tijd hebt om wat nieuws te vinden.

Los dat er ook vaak een proeftijd is opgenomen, dan kan je direct stoppen.

En je kan natuurlijk een opzegtermijn in je contract laten opnemen, zodat je het jaarcontract ook halverwege kan stoppen...

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:27
[...]

je hoeft je niet schuldig te voelen om te switchen. Zeker als stagiair, dan hoort afscheid nemen na de periode er een beetje bij. Uiteindelijk stages zijn bedoeld om een vak in de praktijk te leren en het hoofddoel van iedereen is om nieuwe mensen in het vak op te leiden en als het goed is draagt iedereen in het vakgebied daar een beetje aan bij.

Bedrijven kunnen ook best hard zijn, even een keertje pech met een keertje te veel ziek zijn en ze verlengen je contract niet. Of ze kunnen gaan reorganiseren, omdat ze nog meer winst willen en mensen zijn boventallig. Nu is er een krapte aan mensen, dus wil iedereen graag de goede stagiaires behouden. Maar aan de andere kant, als er veel werkloosheid is staan zij ook niet uit solidariteit met een contract klaar als je geen werk kunt vinden.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

[...]

Je jawoord is niet voor eeuwig he ;) In je contract staan ook je opzegmogelijkheden. Als je een nieuwe baan hebt gevonden, dan zeg je tegen je afstudeerbedrijf werkgever: Ik zeg op per <datum>.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:42
President schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Daar ga je dan een contract voor bepaalde tijd aan, bijvoorbeeld een jaar. Dat betekent dat je een jaar de tijd hebt om wat nieuws te vinden.

Los dat er ook vaak een proeftijd is opgenomen, dan kan je direct stoppen.

En je kan natuurlijk een opzegtermijn in je contract laten opnemen, zodat je het jaarcontract ook halverwege kan stoppen...
Volgens mij wordt er bedoeld dat je ‘ja’ zegt en contract tekent, en dan bewust voor startdatum nog verder gaat zoeken. ik vind dit niet zo netjes (zacht uitgedrukt). Zijn afstudeerbedrijf denkt dan de vacature gevuld te hebben en maakt voorbereidingen (en zet andere processen stil), en starter zegt dan nog even last minute af, waardoor werkgever met de ellende zit (en je in de tussentijd ook het proces voor eventuele andere kandidaten verstoord hebt). Iedereen verliest hiermee op de arbeidsmarkt op lange termijn. Uiteraard kan het gebeuren, maar het bewust opzoeken vind ik triest.

Mooie is dat dit ook helemaal niet nodig is in dezd markt. Als je meer tijd nodig hebt zou ik gewoon zeggen dat je nog andere gesprekken hebt lopen/gepland hebt en die wilt afwachten. Het klopt inderdaad dat werknemer koning is in deze markt, dus kun je prima zo spelen. Zelf ook zo gedaan. Misschien geven ze je een deadline (zeer waarschijnlijk zelfs), maar als dit over een week of vier is heb je nog prima tijd om wat verder te kijken. Uiteindelijk iedereen blij en alles transparant.

Overigens acht ik de kans ook groot dat je afstudeerbegeleider eventueel niet van bovenstaande (ja zeggen, toch doorzoeken) gecharmeerd zal zijn als er een last minute afzegging uit komt, dus als je hem ooit nog bodig hebt als referentie zou ik er rekening mee houden.

Note: verhaal is natuurlijk anders als je tekent, er start, en dan na een paar weken of maanden al voelt dat je wellicht verkeerd hebt gekozen of iets mist. Dan uiteraard verder zoeken zonder hard feelings

[Voor 7% gewijzigd door JDillinger op 23-02-2022 20:04]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:33
Ligt eraan wat voor voorstel ze doen qua salaris, secondaire voorwaarden en ontwikkelmogelijkheden. Daarnaast natuurlijk ook wat voor werk/klanten ze hebben met welke technieken er wordt ontwikkeld. En of je het zelf ook leuk vindt (sfeer, cultuur etc.).

Als ik het zo lees, zit je niet zo te springen op deze baan dus ik zou met spoed veel lijntjes uitzetten (cv op orde) en solliciteren. Ga overal eens praten, dit zou je ook bij je stage bedrijf kunnen benoemen. Wees eerlijk: Dat je interesse hebt en er serieus erover nadenkt, meer tijd nodig hebt maar ook met andere partijen in gesprek bent en dat je nieuw bent in de arbeidsmarkt dus graag ook andere verhalen hoort / wilt vergelijken. Dan hoor je vanzelf wel, wat ze ervan vinden. In de tussentijd kan je op gesprek gaan bij de bedrijven die je leuk vindt, als je wordt uitgenodigd (wat ik wel verwacht met dit profiel).

Dan kan je een aantal reacties krijgen:
- Je moet snel beslissen, anders vervalt het aanbod. Hoe graag wil je bij zo'n werkgever werken, denk ik dan. Het gaat over jou leven dus onder dwang iets beslissen lijkt mij geen gezonde reactie.
- Of ze geven je de ruimte en laten het aanbod staan. Zodat ze ook jou perspectief begrijpen en vervolgens als je voor hun kiest ook een langere termijn kandidaat bent. Dat kan je ook benoemen. Mijn ervaring is in de IT, als je een goede kracht bent met de juiste papieren dan kan je meerdere keren weg gaan en toch weer terugkomen als je maar open en eerlijk bent.
- Je zegt dat ze moeten wachten en het aanbod vervalt gelijk (het overigens nooit slim om jezelf een eigen ultimatum te geven). Dat komt bijna nooit voor of je moet het echt bont maken. De kans dat ze iemand zoals jij direct vinden is erg klein tegen een vergelijkbaar salaris(lees, mijn aanname: laag) in deze tijd tenzij het een topwerkgever is (denk aan de FAANG bedrijven), waar ik hier niet van uit ga als ik je verhaal zo lees.

Als het arbeidsvoorwaardenpakket goed is, lees bovenmodaal (https://nl.indeed.com/car...ftware-developer/salaries) dan kan je altijd de situatie nog even aankijken en een mooie start maken met wat ervaring. De reden waarom ik dat bedrag noem, is als je eronder zit wordt het heel lastig leven op dit moment in Nederland, ook als je nog thuis woont, je hebt een hoop centen nodig tegenwoordig. Dus dat zou ik in de tussentijd ook zo snel mogelijk proberen helder te krijgen.

[Voor 11% gewijzigd door wm1234 op 23-02-2022 20:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee