Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myradio
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-02-2022
Hallo allemaal,

hoe kan ik een idee krijgen van het EPC van mijn woning?
we gaan nu over op eeuwigdurende erfpacht (amsterdam). er is een goede korting als uw woning een lage EPC heeft (minder dan 0,4). De EPC-berekening is rond de 300 E, maar ik heb geen idee of mijn wonning rond de EPC = 0,4 ligt, of misschien is het erg hoger en is er geen kans dat het lager is dan 0,4.

wat zijn algemene schattingen voor een appartement met een lage EPC?
zo heeft ons appartement dubbele beglazing en vloerverwarming. Maar dat is alles, geen zonnepaneel, geen speciale isolatie, enzo.

mijn vraag is: is een EPC berekening de moeite waard?

bedankt

gr.

[ Voor 4% gewijzigd door Myradio op 23-02-2022 17:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:23
Wat is het bouwjaar van de woning?
Dat kan een inschatting geven, bij verguningverlening sinds de jaren ‘95 is een epc verplicht. Je kunt de epc berekening bij dat bouwjaar of nieuwer uit archief halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:46
Is er mogelijkheid voor plaatsen van zonnepanelen? Hiermee kan je EPC score lager laten uitvallen, ondanks als de woning zelf niet voldoet aan 0,4.

En ja wat is het bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myradio
bedankt, er ziet niet goed uit...
- bouwjaar is 1965.
- het in an apartment, dus zonnepanelen zijn niet moegelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
Myradio schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:17:
bedankt, er ziet niet goed uit...
- bouwjaar is 1965.
- het in an apartment, dus zonnepanelen zijn niet moegelijk.
Doe geen moeite om zo’n EPC berekening te laten maken.
ik durf wel te garanderen dat je woning bij lange na niet aan EPC 0.4 komt.

Een nieuwbouwhuis heeft zowiezo een EPC van 0.4 als het na 2015 gebouwd is, want vanaf dat moment was dat de energie-eis.
Om daaraan te voldoen moet je dus al aan álle moderne isolatie eisen voldoen (dikke isolatie, HR++ glas, WTW balansventilatie), én die huizen hebben zeg maar allemaal óók nog zonnepanelen omdat ze het anders nog niet redden.

Voor het idee: Als je woning aan EPC=0.4 zou voldoen, dan betekent het dat het een energielabel A++ of beter heeft… ;)
Dan moet je in jouw geval al bizar veel aan isolatie en energiebesparing gedaan hebben, én zonnepanelen hebben, én waarschijnlijk een warmtepomp….

(iets verouderd) plaatje ter referentie:
https://www.bureau-kent.n...rgielabel-epc-NEN7120.jpg

of zie het kopje “woningbouw” hier:
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt
als je woning in 1996 gebouwd zou zijn, zou destijds de EPC eis nog maar liggen op een waarde van 1.4
Kun je voorstellen hoe hoog je EPC waarde van je apartement origineel was :o
Is zeker wel wat verbeterd in de loop van jaren, maar 0.4 ga je dan echt niet zomaar halen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Myradio
bedankt @BrainCrash

ik al dacht dat de geval was, maar ik wilde niet de mogelijkheid missen als ik niet 100% zeker was.

dank u wel!
Pagina: 1