Wat is die slew rate nu precies?? kom het overal tegen op versterkers, en de search hier levert ook nix op...
De slewrate is de maximale spanningsverandering per tijdseenheid aan de uitgang van de versterker. Deze slewrate is hiermee een maat voor het frequentiebereik van de versterker.
Vb. Slewrate van 10.000V/s, Amplitude van 1V -> van -1 tot 1 volt in 2/10.000 s. Dus de maximale frequentie die zo'n versterker een signaal met amplitude 1 kan geven is dus 1/1/5000 -> 5 Khz.
Vb. Slewrate van 10.000V/s, Amplitude van 1V -> van -1 tot 1 volt in 2/10.000 s. Dus de maximale frequentie die zo'n versterker een signaal met amplitude 1 kan geven is dus 1/1/5000 -> 5 Khz.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Verwijderd
Mr Atheist, ik ben het eens met die maximale stijgsnelheid
en ook dat het bepalend is voor de maximale frequentie die je versterker kan weergeven.
Alleen niet met je rekensommetje als je de minimale waarde en maximale waarde van een (5kHz) sinus in jouw 1/5000 tijdwindow plaatst dan past ie niet helemaal
. Van maximaal en minimaal moet een sinus ook nog terug naar nul en zal de maximale frequentie dus lager zijn in jouw verhaal.
en ook dat het bepalend is voor de maximale frequentie die je versterker kan weergeven.
Alleen niet met je rekensommetje als je de minimale waarde en maximale waarde van een (5kHz) sinus in jouw 1/5000 tijdwindow plaatst dan past ie niet helemaal
Idd, voor de rest wel goed bedacht.Op donderdag 23 augustus 2001 15:37 schreef een_naam het volgende:
Mr Atheist, ik ben het eens met die maximale stijgsnelheid
Alleen niet met je rekensommetje als je de minimale waarde en maximale waarde van een (5kHz) sinus in jouw 1/5000 tijdwindow plaatst dan past ie niet helemaal. Van maximaal en minimaal moet een sinus ook nog terug naar nul en zal de maximale frequentie dus lager zijn in jouw verhaal.
Ennuh, is dat een (lelijk) plaatje van een Accuphase versterker?
FF mijn kindje als voorbeeld: Mijn Sansui AU-X1 heeft een Slew Rate van 260V/us (microseconde), dus 260 MV/s. Een andere waarde die ook vaak word genoemd is de rise time (komt praktisch op hetzelfde neer, alleen hier zit het voedingsvoltage van de eindtrapen in verwerkt). Van diezelfde versterker is die 0,5 us.
Dit heeft tot gevolg dat deze AU-X1 van DC tot 500kHz (ja kilohertz) kan weergeven binnen -0 en +3dB
[edit] nog wat meer patsen
: Dit alles doet hij tot 160Watt/ch@8ohm (dan springt de beveiliging erin, maar de voeding kan wel 500W/ch leveren, handig voor laagohmige speakers). En dat bij slechts een vervorming van 0,007%...
* JvdBosch is dol op zijn versterkertje, maar dat komt ook omdat JvdBosch die laatste helemaal gereviseerd heeft....
Dit heeft tot gevolg dat deze AU-X1 van DC tot 500kHz (ja kilohertz) kan weergeven binnen -0 en +3dB
[edit] nog wat meer patsen
* JvdBosch is dol op zijn versterkertje, maar dat komt ook omdat JvdBosch die laatste helemaal gereviseerd heeft....
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Wat is een goede Slewrate? 24V/uS ofzo?
en wat hoor je als een versterker "traag" is!
en wat hoor je als een versterker "traag" is!
Reality beats fiction by far!
Pagina: 1