Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn 5th gen Lenovo X1 Carbon laptop ging laatst uit het niets uit (was er niet eens mee bezig, stond voor mij op tafel) en geeft nu bij het opstarten de melding 'fan error'.
Na de kabel van de fan een paar keer reseaten de hele fan assembly vervangen maar krijg nog steeds dezelfde foutmelding. Met de hand draait de fan soepel, er zit niets tussen o.i.d.

Volgens deze pagina kan dat vier dingen betekenen:

* insufficient voltage being supplied by the RTC battery
* disconnected cooling fan
* loose or damaged cooling fan cable
* malfunctioning or dead cooling fan

Dus vervolgens de CMOS/RTC batterij doorgemeten (CR2016 3V) en geeft 2.85V wat mij OK lijkt. Toch even vervangen door mijn labvoeding op 3V maar geen verschil.

Getest met/zonder accu/adapter, powerknop 30 seconden ingehouden zonder power, etc. maar ik blijf die fout krijgen.

Heeft iemand hier misschien een tip voor wat ik nog kan proberen of waar ik naar kan kijken?

(gekoppelde model is niet helemaal hetzelfde type maar maakt niet zo veel uit denk ik)

[ Voor 7% gewijzigd door Heedless op 23-02-2022 15:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
als de fan draait dan in de bios kijken of het toerental wel weergegeven wordt. mischien is er een optie om de fancontrole uit te schakelen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
(kwam er net pas achter dat je op esc kan drukken bij de fan error om toch door te gaan met opstarten, als je dat niet doet gaat de computer vanzelf uit. Maar dat is natuurlijk niet veilig erg lang te doen aangezien de fan dus uit blijft)

De fan draait fysiek niet en in de bios is niets te vinden over de fan (hooguit wat opties waarbij je kan kiezen voor performance of balanced energyverbruik (wat indirect de fan zal beinvloeden).

Als ik in Debian mijn sensors uitlees zie ik o.a.

thinkpad-isa-0000
Adapter: ISA adapter
fan1: 65535 RPM

Dat lijkt me zo hoog dat het waarschijnlijk een error is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Fan zelf getest door er voeding op te zetten om te kijken of deze wel draait?
Wellicht is er wat bij de aansluiting op het moederbord zelf niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Heb de fan nog niet los kunnen testen. Het is een super klein stekkertje en moet even kijken hoe ik daar iets op aan kan sluiten (is geen formaat dupont stekker zoals bij een desktop).

edit:
Nadat ik ontdekt heb dat ik voorbij de error kan komen blijkt er ook een hardwre diagnose tool te zijn die ik kan starten bij het booten. Daar failed de fan nu inderdaad ook. Heb ik nog niet veel aan maar misschien kan ik daarlangs meer te weten komen.

edit 2:
Zowel de oude als de nieuwe fan draaien als ik ze power via mijn labvoeding. Is anders dan wanneer de laptop ze zou PWM-en maar neem aan dat het betekend dat ze het wel gewoon doen. Er lijkt dus iets mis met het moederbord :/

Heb een beetje rond zitten kijken of ik zo snel een kapotte condensator of zo kon zien, maar zie zo snel niets raars. Dat wordt zoeken naar een nieuwe laptop ben ik bang :'(

[ Voor 76% gewijzigd door Heedless op 23-02-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
En weer een update: vond ineens nog een oude post op Reddit van iemand die hetzelfde probleem had en die ontdekte dat het door een doorgebrande fuse is op het moederbord. Even gebridged met een nietje en werkt inderdaad! Dus nu zijn er twee opties: de fuse weghalen en gewoon dicht solderen (deze redditor gebruikt de laptop inmiddels al een jaar op die manier), of de fuse vervangen met een nieuwe. Dat laatste is natuurlijk veel netter/veiliger maar hoe kom ik er achter wat voor fuse het is?

Het gaat om F4 op een Lenovo Thinkpad X1 Carbon 5th gen 20HQ-SOEG2E moederbord.
Pagina: 1