Toon posts:

Voorzetwand, doortrekken boven plafond of tot plafond?

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 09:26

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
We hebben een jaren 30 (hoek)huis in prima staat van inrichting al zeggen we het zelf. Helaas zijn de meeste verbouwingen zo'n 7 jaar geleden uitgevoerd met beperkte verbeteringen op het gebied van isolatie. Met de huidige gasprijzen wordt isolatie natuurlijk steeds meer noodzakelijk om een enigzins betaalbare energie rekening te houden (gasverbruik 2100 m3).

Er zijn natuurlijk de standaard isolatieopties / besparingsopties

- Dakisolatie (aanwezig
- HR+++ (in overweging)
- Gevelisolatie (niet aanwezig)
- vloer isolatie (aanwezig)
- Waterzijdig afregelen CV (aanwezig)
- Thermostaat graadje later (check)

De voornaamste verliespost qua energie is op dit moment de gevel. Dak en vloer zijn geisoleerd, al kan het altijd beter natuurlijk. Helaas is onze gevel deels voorzien van stucwerk (onbekend of verlaag dampdoorlatend is) waardoor gevelisolatie afgeraden wordt. De dikte van de spouw is ook beperkt (6cm). Alternatieven zijn dan isoleren van binnen-uit of vervangen buitenspouwblad met isolatie.

Nu heb ik een vraag mbt tot het isoleren van binnenuit (voorzetwanden).

- Hoe gaat je daarbij om met bestaande plafonds en houten verdiepingsvloeren? Trek je de voorzet wand door tot boven het plafond of kun je de plafonds onaangetast laten, waardoor de hoogte die het plafond en verdiepingsvloer innemen niet geisoleerd is?
- Is dat verantwood met het oog op het isolatie effect en eventuele condensvorming?

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Zijn de plafonds geïsoleerd?
Als niet, dan zeker die ook gewoon er uit en isoleren.

"Ja maar, de warmte blijft (mits dakisolatie) toch sowieso in het huis?.."
Ja dat kan wel, maar als ik mijn woonkamer stook, wil ik niet dat dat naar de slaapkamer doorstraalt.

7 jaar geleden vonden ze overigens 2cm steenwol al prima, tegenwoordig zou ik dat gewoon zo vol mogelijk duwen.

Denk overigens wel aan ventileren, en dan bedoel ik niet aan een open raampje of roostertje, maar over een actieve ventilatie, systeem D als het even gaat.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:08

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Waarom zou een spouw met een dampdicht buitenblad niet geïsoleerd mogen worden? Er worden complete gevels van buiten ingepakt met dampdichte systemen (EPS met steenstrips) Ventilatie van een woning is natuurlijk altijd, maar zeker met goede isolatie vereist.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34
De gevel van buiten isoleren moet echt geen probleem zijn hoor. Dit wordt toch ook vaak gedaan met dampdichte PIR platen. Als dit netjes wordt gedaan met een goed omhullende schil, komt het dauwpunt ten alle tijden in de gevelisolatie te liggen, zelfs met een gevulde spouw met inblaas wol om de convectie tegen te gaan. In dat geval speelt vocht geen rol meer, want je muur ademt altijd nog naar binnen toe.

Van binnenuit isoleren kan natuurlijk ook. Uiteraard mooi als je de isolatie doortrekt tot boven je plafond, maar het plafond verwijderen is natuurlijk ook wel ingrijpend en de winst waarschijnlijk niet enorm. Als je plafond nog in goede doen is, kan je deze ook vol laten blazen met inblaaswol. Dan krijg je toch een omsluitend isolatiepakket.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 09:26

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Jan Workum schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:08:
Waarom zou een spouw met een dampdicht buitenblad niet geïsoleerd mogen worden? Er worden complete gevels van buiten ingepakt met dampdichte systemen (EPS met steenstrips) Ventilatie van een woning is natuurlijk altijd, maar zeker met goede isolatie vereist.
Ik doelde op spouwmuurisolatie. Het risico is dan dan er vocht in het buitenspouwblad ophoopt en bij vorst dit schade aanricht.

Buitenspouwblad vervangen door EPS met steenstrips is een optie, maar je wilt natuurlijk wel het authentieke karakter zoveel mogelijk behouden (en de muurdikte kan niet veel meer
toenemen ivm erfgrens).
JohanSavelkoul schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:56:
Zijn de plafonds geïsoleerd?
Als niet, dan zeker die ook gewoon er uit en isoleren.

"Ja maar, de warmte blijft (mits dakisolatie) toch sowieso in het huis?.."
Ja dat kan wel, maar als ik mijn woonkamer stook, wil ik niet dat dat naar de slaapkamer doorstraalt.

7 jaar geleden vonden ze overigens 2cm steenwol al prima, tegenwoordig zou ik dat gewoon zo vol mogelijk duwen.

Denk overigens wel aan ventileren, en dan bedoel ik niet aan een open raampje of roostertje, maar over een actieve ventilatie, systeem D als het even gaat.
Nee de plafonds zijn niet geisoleerd. Bij goed isoleren is ventilatie inderdaad noodzakelijk. Er is een mechanisch ventilatiesysteem maar niet in elke ruimte aanwezig.
frennek schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:08:
De gevel van buiten isoleren moet echt geen probleem zijn hoor. Dit wordt toch ook vaak gedaan met dampdichte PIR platen. Als dit netjes wordt gedaan met een goed omhullende schil, komt het dauwpunt ten alle tijden in de gevelisolatie te liggen, zelfs met een gevulde spouw met inblaas wol om de convectie tegen te gaan. In dat geval speelt vocht geen rol meer, want je muur ademt altijd nog naar binnen toe.

Van binnenuit isoleren kan natuurlijk ook. Uiteraard mooi als je de isolatie doortrekt tot boven je plafond, maar het plafond verwijderen is natuurlijk ook wel ingrijpend en de winst waarschijnlijk niet enorm. Als je plafond nog in goede doen is, kan je deze ook vol laten blazen met inblaaswol. Dan krijg je toch een omsluitend isolatiepakket.
Thanks! Beter dus van wel doortrekken, helemaal icm zolderisolatie.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-01 17:33
Als je van binnenuit gaan isoleren met een voorzetwand, hoe dik ga je dan isoleren en waarmee?
10cm pir? En dan metalstuds/afwerking?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19
7 jaar geleden was isoleren net zo noodzakelijk alleen had bijna iedereen zijn kop in het zand. nu door een paar speculanten de prijzen enorm omhoog gaan en worden gevoeld. Worden er een paar mensen wakker.

Leer ervan en maak niet weer dezelfde fout en doe het gewoon goed. (dus de gehele schil)

persoonlijk zou ik overwegen om de gevel te laten stralen en een dampopen product te gebruiken om het af te werken.. kurk kan, maar de al eeuwen oude witkalk is ook prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee