Toon posts:

PayPal en function creep

Pagina: 1
Acties:
  • 1.216 views

• msatter
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Toch al heel lang, plus 20 jaar, gebruik ik af en toe Paypal. Nu kon ik eens niet meer inloggen op mijn account en alles leek als anders alleen kwam er geen telefoon meer binnen waar ik dan de code van computer mijn scherm kon doorgeven.

Deze functie schijnt stilletjes gedeactiveerd te zijn of per ongeluk niet meer te werken. Bellen naar PayPal wat er aan de hand is en kreeg verbazend snel iemand aan de lijn die eerst er vanuit ging dat ik geen 2FA had en zei dat ik een mobiele telefoon moest hebben of er één moest lenen van de buren of vrienden zodra ik moest inloggen.

Ik gaf aan dat ABSOLUUT geen optie was en gaf aan dat ik al een tijd geleden met hun mee was gegaan en mijn vaste nummer gebruikte voor die 2FA. Werkte prima en ik PayPal blijven gebruiken.

Nu hebben zij het geëscaleerd en zij gaan er verder naar kijken. Ik heb er geen goede hoop op omdat als ik vanochtend het weer probeerde dat meteen de melding kwam dat het niet gaat en ik kreeg ook geen code meer te zien.

Het lijkt erop dat na meer dan 20 jaar ik mijn PayPal account zal moeten opgeven omdat zij de wetgeving naar hun kant uitleggen PSD2.

Hebben hier nog meer mensen last van of is iedereen volgzaam een mobiele telefoon gaan gebruiken?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik denk dat je, zeker hier, inderdaad weinig medestanders zult gaan vinden. Wat heeft dit overigens met function creep te maken?

[Voor 73% gewijzigd door Hahn op 23-02-2022 12:41]

The devil is in the details.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:29
Wij hadden er helaas ook last van. Gevolg is dat een van onze vennoten nu zijn nummer heeft gebruikt en wij afhankelijk van hem zijn geworden. Gelukkig vermijden we Paypal zoveel mogelijk.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Zenomyscus schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:41:
Wij hadden er helaas ook last van. Gevolg is dat een van onze vennoten nu zijn nummer heeft gebruikt en wij afhankelijk van hem zijn geworden. Gelukkig vermijden we Paypal zoveel mogelijk.
Als je een zakelijke rekening heb kan je voor iedere medewerker een eigen account aanmaken met de daarbij horende rechten, dus dat je afhankelijk bent van hem is dan een eigen keuze.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

SambalBij

We're all MAD here

Ik denk dat de meesten inderdaad een mobiele (smart)phone zijn gaan gebruiken. En je kunt het Paypal ook niet verwijten dat die wel gewoon met de tijd mee gaan.

Als je er zelf voor kiest om dat niet te willen (wat kan en mag natuurlijk) klaag er dan niet over dat je andere moderne zaken dan wellicht ook niet kunt gebruiken. (Bijvoorbeeld DigiD wordt ook steeds verder beveiligd. Weet niet hoe dat nu is, maar je kunt straks ook je belastingaangifte niet meer doen zonder DigiD mét SMS of app...)
Stuur dan gewoon per post een papieren overschrijvingskaart naar de bank...

[Voor 17% gewijzigd door SambalBij op 23-02-2022 12:45]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:24

H_H

'Tis but a scratch!

Steeds minder mensen hebben cq. gebruiken een vaste lijn, dus logisch dat PP voor mobiel kiest. Zelfde principe waarom papieren acceptgiro's verdwijnen.

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• msatter
  • Niet online
DigiD:
Wat heb ik nodig?

mobiele telefoon of tablet met een simkaart (06-xxxxx)
Nederlands vast telefoonnummer (070-xxxxx)
of buitenlands telefoonnummer (+<landcode><nummer> of 00<landcode><nummer>).

Hoe werkt het?

U logt in zoals u gewend bent met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Daarna ontvangt u op uw telefoon een sms met een code. Deze code neemt u over. Heeft u een Nederlands vast telefoonnummer dan kunt u een gesproken sms-code ontvangen. U wordt automatisch gebeld.
Ik weet, het uitsluiten van mensen is populair tegenwoordig en als je niet in de rij wil dansen dan ben je meteen al een wappie. Nee ik had in mijn jeugd toch heel andere beelden van de toekomst en dat technietk het leven voor de mensen beter zou maken...nu zie ik pas wat het ons kost.

• Hahn
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:50:
DigiD:

[...]

Ik weet, het uitsluiten van mensen is populair tegenwoordig en als je niet in de rij wil dansen dan ben je meteen al een wappie. Nee ik had in mijn jeugd toch heel andere beelden van de toekomst en dat technietk het leven voor de mensen beter zou maken...nu zie ik pas wat het ons kost.
Wat kost het hebben van een smartphone jou precies? Waarom ben je er zo op tegen?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Wat kost het hebben van een smartphone jou precies? Waarom ben je er zo op tegen?
Je hebt niet eens een smartphone nodig. Een domme oude telefoon van 20 euro met een prepaid simkaartje is al genoeg voor SMS 2FA. Precies datgene wat Paypal en de Belastingdienst gebruiken.
DigiD:

[...]

Techniek betekent meedraaien in de huidige maatschappij. Wanneer er steeds minder mensen gebruik maken van een functionaliteit sterft het uit. Kijk maar naar vroeger de schillenboer, de melkboer, de scharensliep. Die beroepen zijn er nagenoeg niet meer, omdat niemand er meer gebruik van maakte. Jij bent die ene persoon die nu roept dat de scharensliep moet blijven werken omdat jij er gebruik van wilt maken. Daar kan de scharensliep z'n brood niet van verdienen, van die ene klant, dus hij kapt ermee.

Je zal je moeten aanpassen, of paypal opgeven. Eigen keuze.

[Voor 55% gewijzigd door SmurfLink op 23-02-2022 12:57]

• msatter
  • Niet online
Waarom zou ik niet alleen een vaste telefoon mogen gebruiken als ik dat wil? Ik kan daar iedereen mee bellen en gebeld worden en wat wil ik nog meer.

Het zijn bedrijven als PayPal die functies ophebben met het 'argument' dat het beter is....wie maakt uit of dat beter is voor mij?

Het werkte en zijn maken het 'per ongeluk' kapot en weten niet of zij het weer gaan maken....

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:41
Het hoeft niet eens een smartphone te zijn, want sms. Vroeger kon je ook gewoon naar vaste nummers sms'en, dan werd het bericht voorgelezen. Geen idee of dat nu nog werkt.

Roomba E5 te koop

• Anoniem: 472287
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar je kan SMS-jes toch ook op het vaste nummer ontvangen? Dat was een tijdje geleden in ieder geval wel zo, dan werden ze "uitgesproken" door KPN. Wellicht hebben ze die functie weggehaald.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

DigiD:

[...]

Tjsa, waarom moet tegenwoordig iedereen zo een telefoontoestel thuis op het dressoir hebben staan... Wat was er toch mis met een telegram...

En hoezo wat het je kost? Het niet hebben kost je in ieder geval in steeds verder toenemende mate een hoop moeite en gedoe...
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:56:
Waarom zou ik niet alleen een vaste telefoon mogen gebruiken als ik dat wil? Ik kan daar iedereen mee bellen en gebeld worden en wat wil ik nog meer.
Wat wil je nog meer? Nou blijkbaar wil je ook beveiligingscodes kunnen ontvangen...?

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• msatter
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Je hebt niet eens een smartphone nodig. Een domme oude telefoon van 20 euro met een prepaid simkaartje is al genoeg voor SMS 2FA. Precies datgene wat Paypal en de Belastingdienst gebruiken.
Tja, en dan in een paar jaar kun je nog alleen nog maar gebruik maken van een smartphone...afbrekende vooruitgang?!

• Hahn
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:56:

Het zijn bedrijven als PayPal die functies ophebben met het 'argument' dat het beter is....wie maakt uit of dat beter is voor mij?

Het werkte en zijn maken het 'per ongeluk' kapot en weten niet of zij het weer gaan maken....
Jij gebruikt hun dienst, zij bepalen wat ze aanbieden. Ben je het daar niet mee eens? Dan ben je vrij om hun dienst niet meer te gebruiken en iets anders te gaan gebruiken.

Verder is dit naast veiligheid hoogstwaarschijnlijk voornamelijk een kosten iets. Het nummer via je vaste lijn aanbieden zal waarschijnlijk duurder zijn dan het via SMS of een app te doen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Tja, en dan in een paar jaar kun je nog alleen nog maar gebruik maken van een smartphone...afbrekende vooruitgang?!
En in een paar jaar leeft er niemand meer die zich zo strak verzet tegen de smartphone. Dus ik zie het probleem niet zo.
Hahn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:58:

Verder is dit naast veiligheid hoogstwaarschijnlijk voornamelijk een kosten iets. Het nummer via je vaste lijn aanbieden zal waarschijnlijk duurder zijn dan het via SMS of een app te doen.
Klopt, dit zijn pure kosten/baten dingen. Als te weinig mensen het gebruiken gaat het eruit want het kost meer dan het oplevert. Dat zie je ook met acceptgiro's en bankkantoren.

[Voor 40% gewijzigd door SmurfLink op 23-02-2022 13:00]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57

Dido

heforshe

Zo moet je tegenwoordig een auto aanschaffen als je van je grofvuil af wilt. Vroeger kwam er gewoon een paard en wagen van de gemeente langs. O tempora, o mores!

Wat betekent mijn avatar?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou het vooral omdraaien: als een mobiele foon niet is te gebruiken, dan digitale vormen van geld al helemaal niet laat staan een partij als Paypal.

Meer ontopic: je kunt AFAIK in plaats van 06 ook een authenticator app gebruiken. Die dan op de PC kan staan. En zonder telefoon en zonder PC is Paypal toch al niet bruikbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• msatter
  • Niet online
Ach ja, het bekende riedeltje "wil je niet buigen dan moet je maar barsten".

PSD2 schrijft voor een 2FA en dat kan ook via een vaste lijn en dat hebben zij ook gedaan.

Alle redeneringen dat het veiliger zou zijn, zijn leugens.

Ik kan via het internet tijdelijke mobiele nummers gebruiken om mij Big Tech aan te melden. Gisteren daar naar gekeken na het gesprek met PayPal.

• Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:02:

PSD2 schrijft voor een 2FA en dat kan ook via een vaste lijn en dat hebben zij ook gedaan.

Ik kan via het internet tijdelijke mobiele nummers gebruiken om mij Big Tech aan te melden. Gisteren daar naar gekeken na het gesprek met PayPal.
Dus je wilt Big Tech wel gebruiken voor je inkomsten maar geen mobiele telefoon.

En dan moeten wij medelijden met je hebben. Zie je het gebeuren?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik kan via het internet tijdelijke mobiele nummers gebruiken om mij Big Tech aan te melden.
MFA is er niet om jou van je geld af te houden, het is om die mevrouw in India van jouw geld weg te houden. Maar inderdaad: 06 gebruiken is veel veiliger dan geen 06 gebruiken, maar er voor kiezen de beschikbare authanticator app gebruiken is nog veel veiliger.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• msatter
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:02:
Ik zou het vooral omdraaien: als een mobiele foon niet is te gebruiken, dan digitale vormen van geld al helemaal niet laat staan een partij als Paypal.

Meer ontopic: je kunt AFAIK in plaats van 06 ook een authenticator app gebruiken. Die dan op de PC kan staan. En zonder telefoon en zonder PC is Paypal toch al niet bruikbaar.
Paypal is daar nogal onduidelijk over en wat nu actueel van toepassing is niet te bepalen bij PayPal. Als ik de strengste definitie van PayPal gebruik dan is alleen nog maar een mobiel nummer toepasbaar.

Authenticators etc worden nog wel genoemd maar of die nog werken is net zo onduidelijk als een vast nummer welke ook nog steeds genoemd wordt als 2FA.

Ik zit dus al meer dan 20 jaar bij PayPal en PSD2 moet alles veiliger maken....volgens mij is internet oplichting nog nooit populair en winstgevend al nu geweest!!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:07:
[...]
volgens mij is internet oplichting nog nooit populair en winstgevend al nu geweest!!
Helaas ja. Wat dus een goede reden is de beveiliging strakker te zetten. Geef niet de schuld aan de winkelier die een groot slot op de deur doet, geef de schuld aan het volk dat overvallen pleegt en hoop dat het aantal overvallen minder wordt door de sloten.

Edit: even gecheckt, https://www.paypal.com/my.../twofactor/authentication vraagt gewoon om een app.

[Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 23-02-2022 13:10]

• Niet online
[...]

Paypal is daar nogal onduidelijk over en wat nu actueel van toepassing is niet te bepalen bij PayPal. Als ik de strengste definitie van PayPal gebruik dan is alleen nog maar een mobiel nummer toepasbaar.

Authenticators etc worden nog wel genoemd maar of die nog werken is net zo onduidelijk als een vast nummer welke ook nog steeds genoemd wordt als 2FA.

Ik zit dus al meer dan 20 jaar bij PayPal en PSD2 moet alles veiliger maken....volgens mij is internet oplichting nog nooit populair en winstgevend al nu geweest!!
Stel je eens voor hoe winstgevend het zou zijn zonder 2FA! Iedere oplichter z'n eigen tropisch eiland. _/-\o_

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Kun je nagaan hoe groot dat probleem wel niet zou zijn geworden zonder de huidige dingen als encryptie, MFA, extra goedkeuringen, digitaal ondertekenen... Wat als nu voor een internet-aankoop nog steeds van je creditcard alleen maar de PAN en vervaldatum nodig waren geweest? (Die dan ook nog eens ongemaskeerd op een PIN bonnetje van de supermarkt hadden gestaan)

[Voor 7% gewijzigd door SambalBij op 23-02-2022 13:11]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Ja, de tijden veranderen en ook de benodigde beveiligings maatregelen. Er zijn zat mensen die beschermd zijn door 2FA, en de enkeling die dat niet nodig vind is degene die zich zal moeten aanpassen.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Ach ja, het bekende riedeltje van alleen reageren op waar je zin in hebt, en lekker boos blijven...

Wat houdt je tegen om voor 5 euro een mobiele dumbphone op de kop te tikken en daar een anonieme pre-paid sim in te stoppen? Eenmalige kosten 10 euro...

• msatter
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:03:
[...]

MFA is er niet om jou van je geld af te houden, het is om die mevrouw in India van jouw geld weg te houden. Maar inderdaad: 06 gebruiken is veel veiliger dan geen 06 gebruiken, maar er voor kiezen de beschikbare authanticator app gebruiken is nog veel veiliger.
En wat is met het invoeren van de code op het beeldscherm via een vaste telefoon? Niets en PSD2 vereist dan ook geen 06 of authentificator.

De mensen hebben teveel vertrouwen gekregen in techniek en hebben verleerd om hun hersenen te gebruiken en op een gezonde manier achterdochtig te zijn.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Nee; meer het riedeltje "welkom bij de consequenties van je eigen keuzes"
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]

En wat is met het invoeren van de code op het beeldscherm via een vaste telefoon?
De enige manier die ik zo kan bedenken voor het doorgeven van een code via een vaste telefoon, is als analoge spraak. Zonder encryptie, het hele land door. In theorie makkelijk af te luisteren met een spoeltje en een speaker bij de grondkabel. Ik vermoed dat de PSD2 daar iets van vindt.

[Voor 48% gewijzigd door SambalBij op 23-02-2022 13:17]

• msatter
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:11:
[Afbeelding]
Ja, de tijden veranderen en ook de benodigde beveiligings maatregelen. Er zijn zat mensen die beschermd zijn door 2FA, en de enkeling die dat niet nodig vind is degene die zich zal moeten aanpassen.
Ik heb 2FA bij PayPal maar zij besluiten 'per ongeluk' dat één versie van 2FA geen zin meer hebben om onbekende redenen.

Ik ben liever die boze opa dan een volgzaam lammetje.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:37:
Het lijkt erop dat na meer dan 20 jaar ik mijn PayPal account zal moeten opgeven omdat zij de wetgeving naar hun kant uitleggen PSD2.
Dus omdat Paypal verplicht is het betaalverkeer veiliger te maken stop jij met Paypal? :P Je moet toch juist blij zijn dat het allemaal veiliger wordt!

Zoals gezegd, gebruik gewoon een authenticator voor 2FA en je probleem is opgelost :)
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]

[Voor 19% gewijzigd door anandus op 23-02-2022 13:17]

• msatter
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Nee; meer het riedeltje "welkom bij de consequenties van je eigen keuzes"
Ik heb die keuze meer dan twintig jaar gemaakt. Het zijn de overheid, bedrijven en instellingen die keuzes maken daarna. Ik ben ik dan de schuld van hun keuzes?

Van de wet, hoeven zijn die keuzes niet maken.

• Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Welkom bij de wappie support groep.

Maar serieus, wat is nu je punt met dit topic. Het lijkt me inmiddels duidelijk dat het meerendeel van de bevolking zich niet kan vinden in jou probleem. Dan kan je ons er mee lastig blijven vallen en luidruchtig proberen je niet-zo-goede punt te maken, maar behalve jezelf op de kast jagen doe je er niets nuttigs mee.

Wij van de lammetjes-mensheid vinden een mobiele telefoon niet zo'n probleem.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]
De mensen hebben teveel vertrouwen gekregen in techniek en hebben verleerd om hun hersenen te gebruiken en op een gezonde manier achterdochtig te zijn.
OK ik hap, want wil leren: wat zijn de risico's van Time-Based Tokens? Hoe is het, in tegenstelling tot een 020-nummer, te misbruiken? Een telefoonnummer is om te leggen zodat het belletje bij de hacker en niet bij jou komt. Al is dat misschien wel handig als je op vakantie of na bijv. verhuizing, overstroming of brand bij je geld wil. Gebruik van een telefoon is qua privacy ook erger - dan kent men je telefoonnummer.

Maar hoe dan ook, keuze van Paypal. Hoe zeer ik ook een hekel heb aan Paypal in dit geval een goede keuze. De volgende stap mag IMHO zijn ook SMS weghalen. Veiliger, betere privacy.

• msatter
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Dus omdat Paypal verplicht is het betaalverkeer veiliger te maken stop jij met Paypal? :P Je moet toch juist blij zijn dat het allemaal veiliger wordt!

Zoals gezegd, gebruik gewoon een authenticator voor 2FA en je probleem is opgelost :)
Hallo heb je wel goed gelezen. Ik had en heb 2FA bij PayPal, alleen zij besluiten dat zij in die versie 2FA geen 'zin' meer hebben.

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

Geüpgegraded

En wat kreeg je terug toen je Paypal hierover een fax stuurde?

• markisoke
Blerp schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:19:
Fax hebben ze niet meer, maar de postduif is nog welkom op hun kantoor.

• Blerp
  • Niet online

Blerp

Geüpgegraded

markisoke schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Fax hebben ze niet meer, maar de postduif is nog welkom op hun kantoor.
Geen e-meeuwen? -O-

• Niet online
Blerp schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:19:
Wat, kan je ze tegenwoordig al geen telegram meer sturen? Wat is dat met die afbrekende vooruitgang!

• msatter
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Welkom bij de wappie support groep.

Maar serieus, wat is nu je punt met dit topic. Het lijkt me inmiddels duidelijk dat het meerendeel van de bevolking zich niet kan vinden in jou probleem. Dan kan je ons er mee lastig blijven vallen en luidruchtig proberen je niet-zo-goede punt te maken, maar behalve jezelf op de kast jagen doe je er niets nuttigs mee.

Wij van de lammetjes-mensheid vinden een mobiele telefoon niet zo'n probleem.
Merendeel van de bevolking, het is inderdaad diep en diep triest. Zij zien niet eens de spiegel meer.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Hallo heb je wel goed gelezen. Ik had en heb 2FA bij PayPal, alleen zij besluiten dat zij in die versie 2FA geen 'zin' meer hebben.
En terecht.
Wat zouden ze nog meer aan archaische technieken moeten ondersteunen dan? Telex? Fax? Rooksignalen? Moeten ze misschien 2FA token bij je aanbieden in spijkerschrift op een stenen tablet? Een gezongen telegram?
Waarom die achterhaalde technieken (die ook ooit heel modern waren en prima voldeden aan de eisen van de tijd) niet meer ondersteunen maar jouw inmiddels net zo achterhaalde analoge lijntje wel?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 10:04

samo

yo/wassup

PayPal moet jou niet hebben, jij bent niet het slachtoffer van PayPal, en gezien de opties ben jij uberhaupt niet het slachtoffer.

PayPal biedt extra beveiligingsmogelijkheden. Een spraakbericht via de vaste lijn is daar een optie van. Hier zijn onveilige onvolkomenheden van bekend, bijvoorbeeld dat je gewend raakt aan het betalen na beinvloeding via de telefoon. Daarom besluit PayPal de beveiliging aan te scherpen. Zeker omdat er veiligere opties mogelijk zijn. Daarnaast scheelt dit het onderhouden van een deel van de functionaliteit. De onderhoudswinst bij PayPal is dus groot.

Het probleem waar je last van heb ben je zelf. Je ziet jezelf en jouw use-case te veel als belangrijke standaard en kijkt daarbij onvoldoende naar wat de lasten, lusten en ontwikkelingen in de markt zijn. Je loopt achter. Dat is vervelend, maar dat is geen beperking voor iemand anders.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Merendeel van de bevolking, het is inderdaad diep en diep triest. Zij zien niet eens de spiegel meer.
Of is wellicht met je tijd meegaan een natuurlijk verschijnsel? Jij bent geirriteert en wij hebben nergens last van. Wie is hier nou gek?

Nogmaals, laten we even wat feiten op tafel krijgen, want die lijk je nogal te missen.

Wat is je probleem met een mobiele telefoon, of nog beter, een authenticator app op een mobiel apparaat danwel je computer.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Die 2FA werkt wel, alleen wil jij er niet aan meedoen. Als je een mobiel regelt dan zal je zien dat die manier van 2FA nog gewoon prima werkt ;)

Het is eerder gewoon een mazzeltje dat het toevallig eerder wel werkte op vaste lijn, maar dat is volgens mij nooit het initiële het ontwerp geweest van die manier van 2FA. Dat probleem hebben ze hersteld.

• msatter
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:21:
[...]
Wat, kan je ze tegenwoordig al geen telegram meer sturen? Wat is dat met die afbrekende vooruitgang!
Faxen kan nog wel (zie Duitsland). Telex is ook al weg en ook de Mobilofoon is al ter ziele.

Gelukkig bestaat e-mail nog en kan ik ook bellen via een internet verbinding.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Paypal is verplicht om aan strong customer authentication te doen. En hoewel je erover kunt bakkeleien of een code doorgeven via een vaste telefoon aan de regels voldoet (voor het doen van transacties vrij zeker niet vanwege de dynamic linking eis, voor inloggen wellicht wel), is dat eigenlijk niet zo relevant.

Paypal kiest op welke manier zij (binnen de eisen) die strong customer authentication willen uitvoeren. Als hun manier je niet aanstaat, is het tijd om een andere leverancier te zoeken :)

• msatter
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Helaas ja. Wat dus een goede reden is de beveiliging strakker te zetten. Geef niet de schuld aan de winkelier die een groot slot op de deur doet, geef de schuld aan het volk dat overvallen pleegt en hoop dat het aantal overvallen minder wordt door de sloten.

Edit: even gecheckt, https://www.paypal.com/my.../twofactor/authentication vraagt gewoon om een app.
Ik redeneer dat het averechts werkt. De mensen vertrouwen techniek en niet hun verstand. Mede omdat zij ook geen verstand van hebben hoe alles werkt.

Wantrouwen (gezond) is dan de enige juiste raadgever.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Goed, misschien kan de topicstarter beter een Cup-a-Soup nemen (zouden meer mensen moeten doen), een kopje kamillethee nemen of zich even af kunnen reageren op een boksbal om de aggressie kwijt te raken. Het is eventjes grappig, maar daarna is het meer als een boze puber die de wereld zo oneerlijk vind.

De waanzin dat hij de enige is die nadenkt en de rest schapen zijn, tja. Dan zou ik zeggen, ga naar Fok! of Twitter of naar buiten, naar de wolken.

Het lijkt erg op zijn vorige topic Twitter leesbaarheid neemt af maar die werd gesloten voor het tot dit kwam.

[Voor 13% gewijzigd door gambieter op 23-02-2022 13:29]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• markisoke
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik redeneer dat het averechts werkt. De mensen vertrouwen techniek en niet hun verstand. Mede omdat zij ook geen verstand van hebben hoe alles werkt.

De hele wereld bestaat uit techniek, het vervoer en geldsystem. Jij leeft in een houten huisje en maakt een vuurtje met een vuursteen?

• Niet online
gambieter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:28:
Goed, misschien kan de topicstarter beter een Cup-a-Soup nemen (zouden meer mensen moeten doen), een kopje kamillethee nemen of zich even af kunnen reageren op een boksbal om de aggressie kwijt te raken. Het is eventjes grappig, maar daarna is het meer als een boze puber die de wereld zo oneerlijk vind.

De waanzin dat hij de enige is die nadenkt en de rest schapen zijn, tja. Dan zou ik zeggen, ga naar Fok! of Twitter of naar buiten, naar de wolken.

Het lijkt erg op zijn vorige topic Twitter leesbaarheid neemt af maar die werd gesloten voor het tot dit kwam.
Even naar buiten, daar kan TS dan zijn eigen advies opvolgen.
Kortom geen moeiteaan Microsoft PayPal besteden. Een voudiger is het om te vechten tegen windmolens...van die oude want bij die moderne hangen de wieken te hoog om met de lans bij te komen.
msatter in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

• msatter
  • Niet online
Whatsapp fraude is hier bekend. En wat is er mis dat jouw 'dochter' of 'zoon' jou belt als je het niet vertrouwd opdat je aan de stem kunt horen of zij inderdaad zijn die zij beweren.

Telefoon hebben zij in de klauwen en zij weten zeker jouw telefoonnummer wel als gulle gever. ;)

Het is zo eenvoudig en niemand denkt eraan omdat zij onvoorwaardelijke vertrouwen hebben in de techniek die hun links en rechts inhalen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
[...]

Nou nou, na twintig jaar hebben ze een functie uitgefaseerd. Je hebt twintig jaar van hun techniek gebruik kunnen maken zonder problemen.

Na twintig jaar twee tientjes investeren om beveiligingscodes te kunnen blijven ontvangen is teveel gevraagd?

Dat heeft niets met afbrekende vooruitgang te maken, alles met eigenwijsheid.

• Blerp
  • Niet online

Blerp

Geüpgegraded

Deze kwam als eerste in me op, maar er zijn vást wel meer DECT-toestellen met android waar een 2fa-app op kan draaien.

pricewatch: Gigaset SL930H (met Android)

Tenzij DECT (uit 1992) ook te nieuwerwets is, maar ik denk niet dat er iets anders dan de draaischijf draait op een PTT Type T65 :+

• msatter
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Even naar buiten, daar kan TS dan zijn eigen advies opvolgen.

[...]

msatter in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Tja daar zal het wel op uitdraaien...ja, want Big Tech he, maar het moet toch wel te denken geven wie uiteindelijk zeggenschap over een persoon heeft.

Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat ik zelf ben.

De truucjes van Microsoft ken ik dus al jaren en zij zijn nog geen haar beter geworden en hebben totaal lak als enkeling. Blijkt toch maar keer op keer zo te zijn.

• msatter
  • Niet online
Duiven schijten alles onder en meeuwen eten alles en schijten er dan ook alles onder. Waren duiven dan toch beter. ;)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Goed zo. Let wel op op dat onderbuik en verstand expliciet niet hetzelfde zijn, en anti-verandering en verstand ook niet altijd.

Dus nogmaals, inhoudelijk, waar zit dat wantrouwen en waarom is dat er niet bij iets dat al lang wordt gebruikt?

Misschien goed om dat wantrouwen dan eerst los te laten op gebruik van 020 (of enig vast nummer, natuurlijk) voor MFA. Dat is immers prima te misbruiken. Ik zal geen links geven, maar ze zijn te vinden. Waar zit dat risico bij OTP/timebased tokens? Ik ken nul vlakken waarop dat minder goed is qua beveiliging of privacy. Zet dat wantrouwen in. Stop met 020 ;)

Gebruik het verstand en niet de techniek: ga voor MFA via OTP.
msatter schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:31:
Whatsapp fraude is hier bekend. En wat is er mis dat jouw 'dochter' of 'zoon' jou belt als je het niet vertrouwd opdat je aan de stem kunt horen of zij inderdaad zijn die zij beweren.

Telefoon hebben zij in de klauwen en zij weten zeker jouw telefoonnummer wel als gulle gever. ;)
Heeft niets te maken met MFA. Of is hooguit nog een reden om het wel te gebruiken. Zeker zijn dat de andere partij degene is met wie wordt gecommuniceerd.

Heeft ook niets te maken met big tech. Gewoon een open standaard, koop een boek over de favoriete programmeertaal en het is volledig open na te bouwen. 020 daarentegen, KPN is big tech en alle telefooncentrales en -infrastructuur zijn / draaien op nog meer big tech. Enger dan een opensource Linux PC met opensource MFA app.

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-01 10:39
Excuse my ignorance, maar ik gebruik nog steeds een vaste telefoonlijn voor mijn account?

Zij bellen mij of sturen een SMS die dan voorgelezen wordt door een robot. Zojuist nog gedaan.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 11:00

eagle00789

Est. November 2005

Heel af en toe moet je echt kijken wat er nog mogelijk is met de technieken op dat moment en wat de bedrijven je nog aan mogelijkheden hebben overgelaten. Daar moet je dan een afweginmg maken wat je wel en niet wilt en een beetje meebewegen.
Je kunt ook simpel een smartphone pakken (de goedkoopste android die er te vinden is) zonder simkaart en alleen met je eigen wifi verbinden om zo je MFA te kunnen ontvangen in de benodigde app.
Blerp schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:33:
Deze kwam als eerste in me op, maar er zijn vást wel meer DECT-toestellen met android waar een 2fa-app op kan draaien.

pricewatch: Gigaset SL930H (met Android)

Tenzij DECT (uit 1992) ook te nieuwerwets is, maar ik denk niet dat er iets anders dan de draaischijf draait op een PTT Type T65 :+
En anders is dit nog wel een goed idee.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:16

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kan je niets met het artikel van de FP? Dan kan je de app op je pc zetten en dan zo de juiste code krijgen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• msatter
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Nou nou, na twintig jaar hebben ze een functie uitgefaseerd. Je hebt twintig jaar van hun techniek gebruik kunnen maken zonder problemen.

Na twintig jaar twee tientjes investeren om beveiligingscodes te kunnen blijven ontvangen is teveel gevraagd?

Dat heeft niets met afbrekende vooruitgang te maken, alles met eigenwijsheid.
Beetje los van de tijd kennelijk. Hoelang geleden heeft de EU PSD2 ingevoerd?

14 September 2019

dat is nog geen drie jaar geleden. Sindsdien moest ik ook 2FA gebruiken bij PayPal.

Nu schaffen zij die manier af terwijl PSD2 dat niet vereist. Waar ga ik dan verkeerd?

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:40

Licko

ZVDK

Ik verbaas me dat je bent gaan klagen op een online platform, ik had op z'n minst een ingezonden brief naar de lokale krant verwacht.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• msatter
  • Niet online
m-vw schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:38:
Kan je niets met het artikel van de FP? Dan kan je de app op je pc zetten en dan zo de juiste code krijgen.
Dank, dat is wel een enorme omweg productie en absoluut niet het overwegen waard.

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Misschien geeft dit topic je wat meer duidelijkheid waar je verkeerd gaat.

• Niet online
sassymousasi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:37:
Excuse my ignorance, maar ik gebruik nog steeds een vaste telefoonlijn voor mijn account?

Zij bellen mij of sturen een SMS die dan voorgelezen wordt door een robot. Zojuist nog gedaan.
Er is in dit topic al 3x aangegeven dat het wellicht gewoon nog mogelijk is door de SMS aan het vaste nummer te zenden, maar TS is niet bezig met het oplossen van een probleem. Dit is een klaagtopic - PayPal en 2FA zijn al na 2 berichten achtergelaten voor andere, meer algemene klachten over techniek.

• msatter
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Kun je nagaan hoe groot dat probleem wel niet zou zijn geworden zonder de huidige dingen als encryptie, MFA, extra goedkeuringen, digitaal ondertekenen... Wat als nu voor een internet-aankoop nog steeds van je creditcard alleen maar de PAN en vervaldatum nodig waren geweest? (Die dan ook nog eens ongemaskeerd op een PIN bonnetje van de supermarkt hadden gestaan)
Tja, de domheid van de mensheid is oneindig. En dat bedoel ik niet jou persoonlijk.

Bedrijven die stupiditeiten begaan hebben kennelijk geen klompen aan hun voeten. Het kosten dan jaren en misschien ook wel mensenlevens om dat goed te maken. Alleen een mensenleven kun je nooit goed maken.

De mensen vertrouwen elkaar niet meer en alles moet gecertificeerd zijn, anders is het niet waar. Dat laat onverlet dat een gezond wantrouwen nooit kwaad kan doen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb genoeg gezien, het topic was blijkbaar even een uitlaatklep om je frustraties kwijt te kunnen.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee