Toon posts:

Compactere versie hoortoestel lader maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-02 03:42
Goedemiddag,

Onlangs heb ik nieuwe gehoortoestelen gehaald bij de opticien/audicien. Deze zijn oplaadbaar en komen met een nogal grote oplader. Voor thuis prima, maar voor onderweg best fors. Daarom zou ik graag een extra oplader ontwerpen en printen die compacter is. Echter ben ik niet helemaal thuis in het elektronica gedeelte. Zou iemand mij in de goede richting kunnen sturen?

Wat ik graag wil weten:
  • Is dit zo simpel als het lijkt (usb invoer --> zekering --> uitvoer)? De functionaliteit om een externe batterij aan te sluiten via de onderkant kan namelijk vervallen.
  • Moet ik hiervoor zelf een pcb ontwerpen of kan ik een bestaande als basis gebruiken? Indien zelf ontwerpen, waar kan ik hier het beste meer over leren?
  • Waar kan ik het beste de benodigde spullen halen?
Wat ik reeds heb gedaan:
  • Oplader opgemaakt en foto's gemaakt (zie verderop).
  • Contactpunten gemeten. Beide contactpunten (voor het linker en rechter gehoorapparaat) gaven 200-220 mA.

Alle reacties

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:21
Kan je eens kijken of je het opschrift kan vinden van dat 6 potige IC (laatste foto op de linker printplaat in het midden). Goede kans dat dit een standaard laad IC is, dan zou het schema reverse engineeren en op een klein printje nabouwen niet al te lastig zijn.

Voor de rest zie ik niet veel spannend, usb header naar denk ik een smd zekering en daarna een diode als ompoolprotectie lijkt het.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik ga er inderdaad van uit dat dat 6 potige IC een standaar Lithium lader is, zal waarschijnlijk 4.2v uit komen.
Beide gehoor apparaten worden dus parallel geladen.

Wat alle electronica tussen dat IC en de USB poort doet snap ik niet zo. Ik vermoed dat U1 een spanningsstabilisator is maar dat heb je met een USB spanning en dat IC dat op 5v werkt niet nodig. Tenzij het een beveiliging is voor een USB-C aansluiting dat wel hogere spanningen kan leveren.

Maar als het idd een standaard Lithium lader is kan je voor een euro van die USB-lithium laders kopen, je zult alleen de laadstroom moeten aanpassen door een weerstand te vervangen. Een groter probleem wordt denk ik de connectie met je gehoorapparaten?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Waarten
Bloodhoundje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:20:
Kan je eens kijken of je het opschrift kan vinden van dat 6 potige IC (laatste foto op de linker printplaat in het midden). Goede kans dat dit een standaard laad IC is, dan zou het schema reverse engineeren en op een klein printje nabouwen niet al te lastig zijn.
Er lijkt D93L 1R op te staan:
memphis schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:36:
Wat alle electronica tussen dat IC en de USB poort doet snap ik niet zo. Ik vermoed dat U1 een spanningsstabilisator is maar dat heb je met een USB spanning en dat IC dat op 5v werkt niet nodig. Tenzij het een beveiliging is voor een USB-C aansluiting dat wel hogere spanningen kan leveren.
Op dit moment zit er een usb micro aansluiting. De extra onderdelen zouden te maken kunnen hebben met een mogelijke externe batterij.
memphis schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:36:
Maar als het idd een standaard Lithium lader is kan je voor een euro van die USB-lithium laders kopen, je zult alleen de laadstroom moeten aanpassen door een weerstand te vervangen. Een groter probleem wordt denk ik de connectie met je gehoorapparaten?
Daar ga ik nog even over nadenken, het nieuwe bakje moet ik nog ontwerpen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-03 17:19

AlexanderB

7800 rpm

Die 6 pin staat aangegeven als Q1, dat is een mosfet. Welke precies zou je nog ff verder moeten uitzoeken.

U1 daarentegen (met markering PDC) is een TPS3809 spanningsregelaar. Ziet er al met al uit als een relatief simpel laadcircuitje met ompool beveiliging en zekering.

• memphis

memphis

OK, Q1 als zijnde een (dual) transistor of FET kan ik nog indenken gezien de Q-aanduiding. Een reset controler voor U1 niet, Ik kan mij ook niet vinden met de code PDCI, die D is op de opdruk toch echt meer een O of een 0 en helaas heb ik daar weinig over kunnen vinden.

Dan de vraag wat het laadcircuit idan wel nhoudt, ik kan mij niet voorstellen dat het een NiMh lader is, als het lithium is dan een eigen CC/CV circuit?
Toch even de spanning meten lijkt mij.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Waarom print je niet gewoon een compactere behuizing waar je de bestaande electronica in over zet? Dat bordje met de actieve componenten erop ga je DIY niet kleiner kunnen maken, dus dan lijkt dat me de makkelijkste optie. Je kan eventueel dat deel met de externe connector er nog af kunnen zagen, zodat je alleen het deel met de USB-poort en de actieve componenten overhoudt. Maar ja, zo'n oplader zal wel extorbitant duur zijn dus dan doe je dat liever niet.
Waarten schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:01:
Contactpunten gemeten. Beide contactpunten (voor het linker en rechter gehoorapparaat) gaven 200-220 mA.
Heb je nu je multimeter direct over de contactpunten van de oplader gezet? Dat is niet zo slim, want daarmee kan je de multimeter én de oplader slopen.

• Waarten
Bedankt voor de reacties!
memphis schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:00:
Dan de vraag wat het laadcircuit idan wel nhoudt, ik kan mij niet voorstellen dat het een NiMh lader is, als het lithium is dan een eigen CC/CV circuit?
Toch even de spanning meten lijkt mij.
De spanning geeft 5,1V. De handleiding geeft aan dat het lithium-ion batterijen zijn die in de hoortoestellen zitten. Verder wordt vermeld dat de hoortoestellen in 3 uur volledig worden opgeladen.
Tom-Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
Waarom print je niet gewoon een compactere behuizing waar je de bestaande electronica in over zet? Dat bordje met de actieve componenten erop ga je DIY niet kleiner kunnen maken, dus dan lijkt dat me de makkelijkste optie. Je kan eventueel dat deel met de externe connector er nog af kunnen zagen, zodat je alleen het deel met de USB-poort en de actieve componenten overhoudt. Maar ja, zo'n oplader zal wel extorbitant duur zijn dus dan doe je dat liever niet.
Ik zou dan de printplaat tussen de twee hoortoestellen moeten verkleinen, dus ik hou deze liever zoals die is. En dat ze extorbitant duur zijn klopt: €140 voor een oplader :+
Tom-Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
Heb je nu je multimeter direct over de contactpunten van de oplader gezet? Dat is niet zo slim, want daarmee kan je de multimeter én de oplader slopen.
Ja, dat klopt. Mijn elektra kennis is niet al te ruim. Gelukkig doet alles het nog. Weet je een goede site waar ik mijn kennis kan opkrikken?

Nog even enkele duidelijke foto's van de printplaat:

Is het trouwens mogelijk om iets bestaands, bijv. iets als Adafruit 4410, als basis te gebruiken? Of is volledig reverse engineeren de enige optie?

• memphis

memphis

Na het lezen van de manual samen met de eerder vermelde meetgegevens en specificaties (5v uit) heb ik het idee dat het hele bordje niet meer dan een beveiliging is. Een stroombegrenzing en een mogelijke onder/overspanning detectie. Om eventuele schade in beide richtingen te voorkomen.

De manual praat namelijk over een laadindicatie op de hoortoestellen zelf. Simpel gezegd zou je direct 5v op de gehoortoestel kunnen zetten. Als je tijdens het laden even de aansluitpinnen met het hoortoestel meet en 5v meet is dat idee bevestigd.

Ik heb nog even verder gekeken. Nu maakt specsavers niet zelf de hoortoestellen en had het idee dat er van het originele merk vast wel opties te verkrijgen moet zijn. Na wat zoekwerk naar de specsavers modelnamen kwam ik bij Siemens Signia uit die er verdacht veel op lijken.
https://www.signia-pro.co...ories/charging-solutions/

[Voor 6% gewijzigd door memphis op 25-02-2022 08:31]

• Waarten
memphis schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:29:
De manual praat namelijk over een laadindicatie op de hoortoestellen zelf. Simpel gezegd zou je direct 5v op de gehoortoestel kunnen zetten. Als je tijdens het laden even de aansluitpinnen met het hoortoestel meet en 5v meet is dat idee bevestigd.
Jouw idee klopt (5,1V op de aansluitpinnen).
memphis schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:29:
Ik heb nog even verder gekeken. Nu maakt specsavers niet zelf de hoortoestellen en had het idee dat er van het originele merk vast wel opties te verkrijgen moet zijn. Na wat zoekwerk naar de specsavers modelnamen kwam ik bij Siemens Signia uit die er verdacht veel op lijken.
https://www.signia-pro.co...ories/charging-solutions/
Deze wijken helaas toch iets af. En zelfbouw is natuurlijk ook een leuk projectje ;)

Op basis van jouw idee heb ik een simpel circuit gemaakt met een ov protectie d.m.v. een zener diode. Hierin heb ik een Pololu usb07a (usb c is gewenst, scheelt weer kabels meenemen onderweg) en een Zener diode 5,1V (BZX55C5V1) opgenomen. De R1 en R2 van het schema zijn reeds geïntegreerd in de Pololu usb07a.

Zou zoiets kunnen werken?

• memphis

memphis

De 5v spanning trek je van de VBUS af lijkt mij.
D1 lijkt mij niet verstandig en ook niet nodig
En R3 snap ik niet wat je daarmee wilt.

• Keesje1981
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 10:55

Is deze mini charger geen makkelijkere oplossing ?

Respect voor wat je tot nu toe hebt gedaan en geanalyseerd 😬 ik ben zelf audicien en vind deze manier van ontdekken wel gaaf om te zien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee