Bijna 3 jaar later en ik ga in principe iemand helpen installeren die ook deze omvormer heeft gekocht.
Voor het geval iemand er toch nog wat aan heeft:
@
wen akkermans Het gaat niet zo zeer om het vermogen, maar meer om de spanning. Die moet ruim boven de 330V tot maximaal 600V zijn om nog iets tegen schaduw effecten te kunnen doen.
@
Albert_01Omvormer 1: 11 x 380Wp
Omvormer 2: 9 x 260Wp
Omvormer 2 heeft eigenlijk te weinig panelen omdat volgens de specs de MPPT-spanning bij voorkeur boven 330V moet liggen. Toch werkt omvormer 2 ook met deze kleine configuratie prima. Volgend jaar vergroot ik de belasting van omvormer 2 naar ca. 4000Wp.
Zijn dit allemaal 60 cells panelen of zijn de 260Wp 72 cells? Dan zit namelijk ook net op het randje bij 330V.
Dan klopt het dat het nog werkt.
Maar als het 9 60 cells panelen zijn, dat wil ik GRAAG weten.
Het lijkt er op dat degene die ik help eigenlijk te weinig panelen wil aansluiten.
Deze info zoek ik.
Door de specs van de omvormer krijg ik de indruk dat deze alleen een buck-converter heeft en geen buck-boost converter waardoor deze niet met lagere spanning om zou kunnen gaan.
@
peterfre Hadden jouw panelen samen een spanning van 240-300V? Ik denk dat de witte leds een te lage spanning aangaven, klopt dat? Heb je nu een andere omvormer of andere panelen?
@
Thomasdk Je hebt al een andere omvormer? Anders is er iets gevaarlijks dat je zou kunnen proberen, maar dan moet je de omvormer onbereikbaar maken voor mens en dier als hij in bedrijf is; verbind de aarde met de nul.
Ander zou je met een 3,7kW scheidingstrafo 230V - 230V het ook werkend kunnen krijgen. ( @
Robinr1 )
@
jannemans Als de Isc van de panelen onder de 16,3A is en de Impp minder dan 11,6A zit de stroom goed.
Dan moet de totale string spanning Vmpp onder de 600V blijven en liefst daar zo dicht mogelijk bij maar minstens 360V om ook bij warme panelen binnen de specs te blijven.
@
elgiet @
TK Elec Dat rood in tegenstelling tot de witte leds van @
peterfre doet me vermoeden dat er meer aan de hand is dan een te lage spanning, maar toch, 318V onbelast is te laag, volgens de specs die ik heb.
@
peterbilt52 Was het een te lage string spanning of een defect?
@
Sander360 ">" zal een kleine overspanning zijn en ">>" een grotere.
@
dvddrift Optimizers zullen in principe kunnen, maar de die verlagen zo nodig de spanningsbijdrage van een paneel om de andere panelen niet in hun stroom te beperken, dus zorg voor een voldoende hoge mppt string spanning, een stuk hoger dan de minimale 330V.