Toon posts:

instellen Bosch BPT S 3,68 omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• wen akkermans
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-01 18:52
Mijn vraag
Ik heb op een veiling een Bosch BPT S 3,68 omvormer gekocht . Kan iemand mij vertellen welke landnorm ingesteld moet worden , en of dit makkelijk in te stellen is op deze omvormer.
ik vind de bijgeleverde gebruiksaanwijzing erg beknopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JHB1100
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-01 12:25
Hoi,
Ik heb dezelfde omvormer van dezelfde veiling.
Draait hier als een zonnetje.........
Instellen deed ik tijdens eerste keer spanning erop en met gebaren door het menu heen.
Vervolgens heb ik de omvormer voorzien van ethernet en en via de verouderde webinterface uit 2015 e.e.a. aangepast. Ik heb de 2013 normering ingesteld tijdens opstart maar dit kan ook via web.

Succes

[Voor 3% gewijzigd door JHB1100 op 07-03-2022 14:54]

• GiLbert
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-04-2022
hallo,

Ik heb dezelfde installatie die ik ga instaleren van de week.
Hebben jullie de Netcode EN 50438 van 2013? en is deze aanwezig in de data base?

Is de laptop aansluiten via de serienummer in de adresbalk toegangkelijk?

Hadden jullie geen problemen met het aanmelden van deze omvormer bij energieleveren.nl?

Hoor graag wat tips en aanvullingen van jullie

Vr Gr en dank bij voorbaat
Gilbert

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaulSchoenmaker
  • Laatst online: 28-03-2022
Beste ...
wij hebben nu ook een Bosch omvormer maar staat in de verkeerde landcode.
via de gebaren en laptop kun je deze niet meer wijzigen ?
heb Bosch gebeld maar die willen de installateur code niet meer geven -(

weet iemand deze of een manier om deze toch te wijzigen
met vriendelijke groeten Paul Schoenmaker

• GiLbert
Dat is zuur ! Hadden jullie hem ook van de veilingsite site ? Want eigenlijk wordt dit type niet meer gebouwd en komt niet meer in de lijst voor van energieleveren.nl.

Maar met de bon moetje toch via Bosch een unlock code kunnen krijgen? Of hadden jullie die per ongeluk verkeerd ingesteld!

• wen akkermans
Hallo JMB

Wat bedoel je met de verouderde webinterface uit 2015 , en wat heb je verandert.

Hoor het graag.
Wen Akkermans

• wen akkermans
Hallo Gilbert
Ik ben benieuwd, of de omvormer toch inbedrijf gaat met de onjuiste landcode?

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 07:33
Hallo allemaal,

De onrust die ik hierboven proef is helemaal niet nodig. Het Bosch kaartje om de omvormer te installeren is ook niet benodigd. Erg gemakkelijk met swipe gebaren (ze waren hun tijd ver vooruit šŸ˜‹) in te regelen. Hier werkt de omvormer al sinds aug. 2021 prima. Af en toe valt de app uit, maar dat vind ik niet zoā€™n probleem. Gewoon handleiding goed volgen, omvormer doet de rest.
Landcode vreemd genoeg ingesteld op de EN50438:2007. Kan me ook niet herinneren dat een jongere versie beschikbaar was in het menu tijdens het instellen.

[Voor 16% gewijzigd door Desmoerick op 31-03-2022 09:12]

• wen akkermans
Hallo Desmoerick

Wat bedoel je met de app valt regelmatig uit? Ik heb namelijk de e.user app op mijn telefoon gezet ,maar bij het inloggen vraagt hij een toegangscode en ik weet niet hoe ik aan deze code kan komen.
Heb jij enig idee?

Gr Wen

• JHB1100
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-01 12:25
Dag allen,

Zoals Desmoerick ook al aangeeft verloopt de installatie via gebaren.
Gewoon niet te bang en omvormer installeren en op spanning zetten, dan kun je met je hand voor het glazen oog langs swipen en de installatie doorlopen.

Wat ik zelf nog heb gedaan is de instellingen doorlopen via de webinterface, als je de omvormer aan je thuisnetwerk aansluit krijgt deze een IP adres. Die komt ook in beeld als je met gebaren door het menu heen gaat. Denk hierbij aan 192.168.1.x of 192.168.178.x (x is een nummer uitgedeeld door je router)
Typ dat adres in je firefox of chrome en je kan alles doorlopen qua instellingen.

Wat betreft het aanmelden van de omvormer bij energieleveren.nl heb ik gewoon een solaredge van 3.68 geselecteerd. Het gaat om het max vermogen wat je kunt leveren. Type omvormer doet er verder niet toe.

Ik heb de NEN 2013 code ingesteld puur uit het keuze menu, blijkbaar heeft Desmoerick de NEN 2007 ingesteld en werkt dat blijkbaar ook. De e.userapp is ook van 2015 en is lang niet zo mooi als de huidige apps van solaredge etc, De aanmelding kan via https://www.bpte-web.com/.../presentation/login.xhtml
Ik heb de app aangemeld maar gebruik hem niet want hij is gewoon oud, heb zelf een P1 monitor waarmee ik mijn slimme meter log en realtime aflees en dat geeft mij veel meer inzicht.

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 07:33
wen akkermans schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:51:
Hallo Desmoerick

Wat bedoel je met de app valt regelmatig uit? Ik heb namelijk de e.user app op mijn telefoon gezet ,maar bij het inloggen vraagt hij een toegangscode en ik weet niet hoe ik aan deze code kan komen.
Heb jij enig idee?

Gr Wen
JHB1100 heeft het naadloos uitgelegd. Kuddoā€™s voor hem en het beantwoord al jouw vragen denk ik wel.

• wen akkermans
Dankjewel Heren voor de duidelijke uitleg.

Ik ga hem volgende week in bedrijf stellen , zal nu wel lukken ,ik hou jullie op de hoogte ,

Nogmaals bedankt.

• Albert_01
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
Ook ik ben in het bezit van een Bosch 3.68 die op de verkeerde taal en land is ingesteld. Aanpassen gaat niet meer: Niet op het scherm, niet met de pc, Bosch geeft geen reactie en een firmware-update is nergens te vinden. Wie kan mij helpen ?

• Albert_01
JHB1100 heeft het kennelijk wel voor elkaar gekregen om aanpassingen te doen via ethernet en via de verouderde webinterface uit 2015. Als dit waar is dan ben ik natuurlijk geĆÆnteresseerd in deze oude webinterface. Is daar iets meer over vertellen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GiLbert
Hallo,

Wen dank voor de info, de Bosch 3.68 aan de praat gekregen. Werkt prima! Aansluiten en op starten volgens instructie dan gaat het met de handgebaren door het menu heen. NL taal, NL land, en de 2013 code die in de file staat. Onderweg in het menu kwam het IP adres voorbij, die opgeschreven, en meteen daarna de laptop direct aangesloten op de omvormer. Even alsnog door het menu heen (via Firefox) via de laptop om de datum / tijd aan te passen.

Ik schrok even omdat ik een rood fail indicatie kreeg meer het heeft voor de eerste keer de tijd nodig om zichzelf in te stellen. Na een Klik geluid kwam hij in.

Tevens heb ik een P1 apparaatje (homewizzard) op mijn slimme meter aangesloten en kan via de app op mijn telefoon alles in de gaten houden.

Vooralnog geen problemen gaat vanzelf instndby avonds en start zelf weer op overdag

• Albert_01
Als de instelling van land, taal en landcode moet worden aangepast, dan is dat niet mogelijk door de consument (zoals ik). Dit is kennelijk alleen mogelijk door een erkende installateur van Bosch (zie die maar eens te vinden) of misschien via het installeren van nieuwe firmware. Helaas is er geen firmwarebestand te vinden op internet. Ook de support site van Bosch Power Tec is offline gehaald.

Diegenen die een nieuwe Bosch omvormer kopen (bv via BVA of Marktplaats) moeten dus vooral geen fout maken bij de Ć©Ć©nmalige instelling van taal, land en landcode. Eenmaal ingesteld is aanpassing niet meer mogelijk.
Maar misschien heeft iemand toch een oplossing. Wie kan mij helpen ?

[/mbr]Laten we het centraal houden, crosspost niet toegestaan.[/mbr]

[Voor 5% gewijzigd door septillion op 06-04-2022 09:26]

• Wesleybrandt
  • Laatst online: 13-04-2022
Hallo,

Stuur een mail naar : Solar.Service@bosch.com

Vraag daar je verificatiecode aan die je invult rechtsboven op je bureaublad. Als je in je omvormer bent ingelogd met je ip adres van de omvormer.

Vraag daar je activatiecode op.

Dit was de reactie die ik kreeg

Dear Sir or Madam,

Thank you for your inquiry.

Bosch Solar Services GmbH provides this service in behalf of Bosch Power Tec GmbH.

For the ID-number 5460, the access code is: 108

Please note, that the ID-number changes every time you try to login as technician. This means that it could have been expired in the meantime and therefore the access code is not valid any longer.
Therefore, we recommend us to contact us by phone under no. +49(3628)6643-111 in the future to receive the access code from us.

If you have any questions, please don't hesitate to contact us.

Als je de code hebt kan je het land vervangen

• wen akkermans
Hallo Gilbert
Ik ben benieuwd hoeveel zonnepanelen met welk vermogen jij hebt aangesloten op deze omvormer.

• Albert_01
Ik 2 omvormers BPT 3.68.
Omvormer 1: 11 x 380Wp
Omvormer 2: 9 x 260Wp
Omvormer 2 heeft eigenlijk te weinig panelen omdat volgens de specs de MPPT-spanning bij voorkeur boven 330V moet liggen. Toch werkt omvormer 2 ook met deze kleine configuratie prima. Volgend jaar vergroot ik de belasting van omvormer 2 naar ca. 4000Wp.

• Albert_01
Het aanpassen van taal, land en gridcode moet altijd via e.data.
Je moet jezelf inloggen als installateur/monteur.
E.data geeft dan een ID-nummer. Dit ID-nummer moet je via mail of telefonisch doorgeven aan Service.Solar.
Zij geven dan vervolgens een accesnummer en verschijnt een menu waarmee je terug kan naar fabrieksinstelling. Let op: het ID-nummer is dynamisch; dus niet wegklikken als je het accesnummer opvraagt.
Mijn ervaring is dat Service.Solar snel reageert per mail. Telefonisch is mij niet gelukt.
Het emailadres is: Solar.Service@bosch.com
Telnr is: +49(3628)6643-111

• wen akkermans
Bedankt Albert
Ik heb 12 panelen van 285. Ik was me zorgen aan het maken dat dit te weinig was , maar uit jouw bericht begrijp ik dat dit geen probleem is.
Gr Wen

• peterfre
  • Laatst online: 07-05-2022
Enigszins nieuw in zonnepanelen land heb ik ook op de veilig een Bosch BPT-s 3.68 weten te scoren inclusief 8 panelen van 370WP. Inmiddels alles geĆÆnstalleerd en zoals hier ook het menu ingesteld met de handgebaren. Maar nu komt het het display blijft 4 "witte" led's geven op de omvormer. Via de webinterface staat er stand-by met een rood kruis. Ben even benieuwd of dit juist is? Heb inmiddels ook al een factoryreset uitgevoerd. (dank voor de tips) maar dat heeft niet het gewenste resultaat. Klopt het dat de leds wit blijven? Als ik de handleiding lees dan zouden het 4 blauwe led's moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wen akkermans
Hallo Peterfre

Aan de foto van e data zie ik dat de panelen geen stroom leveren , en dan gaat de omvormer in stand by. Als de panelen stroom leveren dan gaat standby weg en komt er vermogen te staan .
Ga eens na of de panelen goed zijn aangesloten.

Gr Wen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05-2022
Beste. Ik heb ook deze set gekocht via de veiling. Ingesteld op norm van Belgiƫ maar ik krijg een fout rechtse led brand rood A-C connection 4.
Kan iemand mij helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wen akkermans
Kijk eens of je de ac voedings stekker goed hebt aangesloten. Volgens de gebruiksaanwijzing blz 108 kan het zijn dat je de fase en nul hebt verwisselt.

Gr Wen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
Wij hebben 3x 220v in huis dus hebben geen zuivere N. Heb al alles geprobeerd en ik zit vast. Kan het zijn dat de netcode mis is. Staat ingesteld op C10/11-2012

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wen akkermans
Ik neem aan dat je een 3 fase aansluiting hebt. Je moet altijd een nul hebben. Alle apparaten in huis zijn aangesloten tussen een fase en nul om 220 v te krijgen. Ik neem aan.dat je de omvormer hebt aangesloten via een aparte aardlekautomaat op een fase.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
Ja is aangesloten op een aparte aardlekschakelaar.
Maar ik Belgiƫ bij ons is het 3x220 die binnenkomt. Dan heb je 3 fasen van 110v en geen nul.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wen akkermans
Normaal is het zo dat je 3 x220 binnenkrijgt. Tussen 2 fasen is de spanning 380v en tussen fase en nul 220V.
Dus ik kan me niet voortellen dat je geen nul hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
Wij hebben een Belgisch net. 3x220 zonder nuldraad en ook geen 3x400v.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
Kan iemand mij helpen. Om deze omvormer aan te sluiten op een 3x220v installatie zonder neutre.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomasdk
wen akkermans schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:47:
Normaal is het zo dat je 3 x220 binnenkrijgt. Tussen 2 fasen is de spanning 380v en tussen fase en nul 220V.
Dus ik kan me niet voortellen dat je geen nul hebt.
Bij een 3x220V net krijg je 3 fasedraden binnen en ligt geen enkele fase aan de aarding. Dat zou vuurwerk geven. In zo n net neem je 220v telkens tussen 2 fasen en is er geen N draad. De spanning tussen de (niet aanwezige) Neuter en een fase is 127V.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wen akkermans
Ik wist niet dat dat bestond. Hier kan ik je helaas niet bij helpen.
Veel succes ermee.

Gr Wen

• jannemans
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-06-2022
Beste Allemaal

Ook wij hebben deze omvormer geplaatst en werkend. Nu willen we dus meer zonnepanelen erbij plaatsen ivm aanschaf airco. Hoeveel panelen kan je op deze omvormer aansluiten? Heb duitsland gemaild maar krijg weinig reactie |:( . Hoop dat iemand het wel weet hier :) online vind ik ook niks

[Voor 15% gewijzigd door jannemans op 16-06-2022 18:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elgiet
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb dezelfde omvormer met 10 panelen op de vellig gekocht. Hoe ik de panelen ook aansluit ik blijf een foutmelding krijgen dat op de Generator een fout heeft. Ik heb de 10 panelen in serie staan. Ik heb ook verschillende panelen in kleinere groepjes geprobeerd. Telkens weer dezelfde foutmelding. De panelen hebben we inmiddels meerdere keren nagelopen en we kunnen geen fout in de aansluiting ontdekken. Land staat op NL ingesteld norm EN50438 2007 en 2015 geprobeerd. Beide maken geen verschil. Waar dien ik in de instellingen te zoeken om dit op te lossen?

• TK Elec
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Via een veiling hebben wij ook deze Bosch omvormer gekocht met 10 panelen met het zelfde probleem als bovenstaand; Generator alarm.

Alle panelen zijn met de juiste kabel aangesloten naar de omvormer toe, op het einde van de string meet ik op de + en - 318VDC (weersafhankelijk (halfbewolkt)) , er wordt dus iets opgewekt, echter geeft de omvormer wat we ook proberen "Generator fail", wat zou betekenen dat er in de string iets verkeerd gaat.
Echter gaat daar niets fout; de kabel zelf is constant en ik meet kortsluiting of weerstand, de panelen apart geven een DC spanning door, op het dak is dit dezelfde spanning (aan het eind van de string) als beneden (aangesloten op de 4mm solar kabels), op het dak is het systeem geaard en beneden ook..
Het systeem losgekoppeld van de omvormer geeft echter geen storing op de omvormer.......

Kan ik dit probleem oplossen of is mijn omvormer kapot?
Bosch lijkt ook niet bereikbaar voor hulp.

• TK Elec
elgiet schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:11:
Ik heb dezelfde omvormer met 10 panelen op de vellig gekocht. Hoe ik de panelen ook aansluit ik blijf een foutmelding krijgen dat op de Generator een fout heeft. Ik heb de 10 panelen in serie staan. Ik heb ook verschillende panelen in kleinere groepjes geprobeerd. Telkens weer dezelfde foutmelding. De panelen hebben we inmiddels meerdere keren nagelopen en we kunnen geen fout in de aansluiting ontdekken. Land staat op NL ingesteld norm EN50438 2007 en 2015 geprobeerd. Beide maken geen verschil. Waar dien ik in de instellingen te zoeken om dit op te lossen?[Afbeelding]
Opgelost?

• Merelkathleen
Ook wij hebben een omvormer via de veiling gekocht met dezelfe fouten als jullie!
wat moet er nu gebeuren
inloggen werkt niet, ik heb een mail gestuurd en ik krijg het boekje gemaild met de instructies.
ook hier is alles doorgemeten en gecheckt.
graag advies of een monteur die dit tegen betaling kan verhelpen zodat hier zonenergie opgewekt kan gaan worden.

• Felx
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-11-2022
Ik heb deze omvormer ook geĆÆnstalleerd en werkt zoals het moet. Enigste probleem is dat die in BelgiĆ« niet gehomologeerd is en niet gebruikt mag worden in een woning. Fluvius keurt die af. Ander probleem is dat die nooit in BelgiĆ« is ingevoerd en Bosch dus ook geen garantie of naverkoop kan bieden. Ik kan enkel de webinterface gebruiken, die wat verouderd lijkt. Nieuwe of recentere firmware heb ik ook niet kunnen terugvinden. Vind het wel jammer want vind het een heel goede omvormer. Ik heb onlangs een SOFAR geĆÆnstalleerd en de Bosch is echt 10 keer beter en makelijker om te installeren.

• Felx
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-11-2022
Wat de problemen betreft zou ik een schrijven richten naar de veiling die de verkoper kunnen contacteren.
Kijk ook eens dat de + en - van de string niet verwisseld zijn.
Mijn omvormer is aangesloten op een driefasig net en werkte van het begin goed. Ik ben er heel tevreden van enkel dat Fluvius deze omvormer niet goedkeurt.

• Robinr1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Thomasdk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Bij een 3x220V net krijg je 3 fasedraden binnen en ligt geen enkele fase aan de aarding. Dat zou vuurwerk geven. In zo n net neem je 220v telkens tussen 2 fasen en is er geen N draad. De spanning tussen de (niet aanwezige) Neuter en een fase is 127V.
Hallo,

ik heb identiek hetzelfde probleem. Heb je hier ondertussen een oplossing voor gevonden?

Bedankt

• ambroz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-01 11:35
Ik heb de Bosch succesvol geinstalelerd in februari 2022. Via ethernetkabel verbonden en kan alles inlezen.
Ik kom erachter dat er sinds mei 2022 geleverd wordt.
Blijkt dat de aardlek eruit klapt.

Gisteren weer aangezet en zodra de zon schijnt klapt hij eruit.

Iemand enig idee? Moet ik het max voltage aanpassen? Iemand soortgelijke issues?

• wen akkermans
Hallo Ambroz ik heb dit probleem ook gehad , ik heb de 30mA aardlekautomaat vervangen door een 300mA en toen was het probleem opgelost. tranformatorloze omvormers hebben een capactieve lekstroom die de aardlekschakelaar kan activeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee