Cel met voorwaardelijke opmaak overnemen op volgend tabblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-02-2022
Hallo allemaal,

Voor een stageproject ben ik bezig met een herindeling voor het magazijn.
Er moet een actielijst gemaakt worden voor de magazijnmedewerkers.

Hiervoor wil ik de rode cellen op blad 2 (door middel van voorwaardelijke opmaak gekleurd), aansluitend onder elkaar op blad 1 weergeven.
Ik kom er zelf niet uit en kan het nergens vinden op het internet, hopelijk kan een van jullie mij hierbij helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat er wellicht VBA bij kan komen kijken, heb dit een keer eerder gebruikt maar ben er echt absoluut geen held in...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:50

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Ik snap nog niet wat je wil bereiken. Zou je een grafisch voorbeeldje kunnen maken met screenshots?

[ Voor 13% gewijzigd door g0tanks op 23-02-2022 11:48 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En in aanvulling er op, aangeven waar je concreet vastloopt, op welke manieren de functies niet werken.

Gok, je wilt niet kijken naar de opmaak van de cel, maar naar de reden waarom die cel die opmaak heeft. Dus de formule van de voorwaardelijke opmaak hergebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals hier boven gezegd, geef meer informatie een voorbeeld etc.

Hoe worden de cellen gekleurd op blad 2, op basis van inhoud van die cel. Dan kan je een draaitabel maken en filteren op die waarde die de kleur activeert. Die kan je dan op blad 1 zetten.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
Sorry allemaal, dit is helemaal nieuw voor mij.

Het doel is om alleen de rode cellen te verplaatsen naar een ander tabblad om daarmee verder te kunnen.
De andere cellen moeten er tussenuit gelaten worden.
Zo kan ik er daarna weer mee verder werken aan de hand van vert.zoeken en een ander bestand waar ik de info uit ga halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kK1NZZaXuFXT0gQMecN_6GT-eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NI4JulHSU2h8GEvdDW9gixkY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
De volgorde maakt niks uit, als alle cellen maar onder elkaar komen te staan op de volgende manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffcfP6ZwpqzWJldDxbViPnELjQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1AN4xN6UUPmF7ayJWRSsNIOK.png?f=user_large

de 1 t/m 19 staan hierbij voor het actienummer.
Bedenk me dat ik beter de SKU kan gebruiken als cel. Dat als de waarde bij de ABC-code .... is de linker cel gekleurd moet worden. Zodat deze meegenomen kunnen worden naar het andere tabblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt dus de formule waarmee cellen rood zijn gemaakt gebruiken. Bijv extra kolom maken die met diezelfde formule bijv. Ja of Nee invult.. En dan kan je filteren op die kolom. Of een draaitabel maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ten aanzien van je voorbeeld jouw 2e plaatje bevat de waarde A terwijl deze in de eerste tabel niet rood is. Ik neem aan dat dat een fout in je tweede plaatje hebt gemaakt

Dus als ik van je eerste tabel uit ga is de waarde A niet rood en alle andere zichtbare waarden wel rood

Het probleem is dat je 3 kolommen hebt. Hebben deze een vaste lengte of maximale lengte?

Optie 1: Zo ja, maak op een nieuw/ander tabblad een verwijzing naar de eerste kolom van cel 1 tot de laatste, daarna kolom 2 cel 1 tot laatste en idem 3. Filter dit. et voila

Optie 2: 3 draaitabellen
Doordat je bron dat in 3 kolommen zit, is een oplossing met 3 draaitabellen niet erg dynamisch. Twee nadelen 1: je moet 3 filter in stellen (overkoombaar) 2. De lengte van de bovenste draaitabel kan langer worden en dan de twee en/of derde overschrijven en dan moet je ze elke keer opnieuw maken....

Optie 3:
Ik zou overwegen de 3 kolommen/tabellen onder elkaar te zetten en dus meerder regels voor een locatie en dan een draaitabel voor op locatie te maken voor het locatie overzicht. Dan is het antwoord op je originele vraag, het aanleggen van een filter

[ Voor 36% gewijzigd door jeanj op 23-02-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
Het tweede plaatje is een voorbeeld van hoe ik de cellen wil zien op het tweede tablad, dat lukt me nu nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
Dat is niet zoals ik het zou willen... Is er geen formule: ALS cel is rood dan plaatsen op eerstvolgende cel in tabblad 2 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je echt op kleur wilt selecteren dan zal je naar VB moeten gaan (als dat kan), voor zover ik weet kan het niet dmv formules. Vandaar dat ik aangeef dat je wel op de inhoud kan filteren met het zelfde filter als wat je gebruikt voor de voorwaardelijke opmaak

Ik heb mijn post aangepast maar waarom kan optie 1 niet?

En wat is dan wel wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
Ja ik snap je helemaal, het is echter nogal een veranderlijk bestand wat er voor zit. Het moet een oplossing worden die snel ingezet kan worden eens in de 3 maanden om het magazijn weer op orde te krijgen. Je wil dit dan niet elke keer weer helemaal opnieuw doen. Dus dat is het lastige eraan.

Ik zal me eens gaan verdiepen in VBA, bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je niet beter voor een database gaan dan aanmodderen met Excel?
De enige die Excel gebruikt in zijn dagelijkse werk is Steve Ballmer (zoek het filmpje...)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:51
LKA1234 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:50:
eens in de 3 maanden om het magazijn weer op orde te krijgen
Je kan je afvragen of niet beter het probleem kan worden aangepakt wat er voor zorgt dat het magazijn iedere drie maanden op orde gebracht moet worden. Een goed ingericht magazijn is op orde en blijft dat ook. Maar dat past vast niet in je stage-opdracht :)

Als je echt aan de eis vasthoudt dat er op kleur geselecteerd moet worden ontkom je niet aan VBA. Maar ik lees nergens in je verhaal waarom de voorstellen die gedaan zijn met een extra kolom waarin dezelfde formule staat als in de voorwaardelijke opmaak niet zouden werken. Dat is simpel te bouwen en onderhouden en ook nog te begrijpen als jij na je stageopdracht niet meer beschikbaar bent om die excelsheet aan anderen uit te leggen.

Als het foutloos moet werken en snel ingezet moet kunnen worden is de extra slag in VBA alleen maar een last omdat daar weer zaken in fout kunnen gaan die lastig te vinden zijn.
DJMaze schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:07:
Kan je niet beter voor een database gaan dan aanmodderen met Excel?
De enige die Excel gebruikt in zijn dagelijkse werk is Steve Ballmer (zoek het filmpje...)
excel wordt nergens bestempeld als kritische bedrijfsapplicatie maar is het imho overal. Vrijwel iedereen die ik ken gebruikt (misbruikt zou een beter woord zijn) Excel zodra de applicatie waar ze in zouden moeten werken ze teveel beperkt. Steve is echt niet de enige! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
dixet schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Je kan je afvragen of niet beter het probleem kan worden aangepakt wat er voor zorgt dat het magazijn iedere drie maanden op orde gebracht moet worden. Een goed ingericht magazijn is op orde en blijft dat ook. Maar dat past vast niet in je stage-opdracht :)
Ja ik snap helemaal wat je hier probeert te zeggen. Echter verandert de omloopsnelheid van de producten waardoor de plaats niet altijd meer matcht bij de code die het product krijgt toegekend. Er moet dan dus geschoven worden met producten om de meest efficiënte indeling te kunnen handhaven.

Het lijkt mij om die reden ook handiger als alle info op sheet 1 geplaatst kan worden (via kopiëren en plakken) waarna op sheet 2 de layout wordt gepresenteerd plus cellen rood gaan worden als ze niet goed liggen en op sheet 3 dus de actie op die rode cel zichtbaar gaat worden. Hopelijk is het zo duidelijk :) Heb een voorbeeld gemaakt en ben nog even aan het uitvogelen hoe ik dit toe kan voegen haha :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKA1234
Oh ik zie het al, daar moet je een abonnement voor hebben, jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

LKA1234 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:06:
Dat is niet zoals ik het zou willen... Is er geen formule: ALS cel is rood dan plaatsen op eerstvolgende cel in tabblad 2 ofzo?
Nope. Er is uberhaupt geen enkele formule die informatie in een andere cel plaatst. Het resultaat van een formule staat altijd in de cel waarin de formule staat. Nu zijn er wel matrixformules die een reeks waarden op kunnen halen, maar die zijn én (te) complex én ze werken niet op basis van een kleur.

Je denkt nu in de verkeerde richting. Je hebt jezelf een doodlopende steeg in gemanoeuvreerd en er is maar een weg eruit: terug. Kijk eens naar de opbouw van blad 2.

Als je in plaats van drie artikelblokken per locatie:
locatie | [sku|ABC|Voorraad] [sku|ABC|Voorraad] [sku|ABC|Voorraad]
het opbouwt als:
locatie | [sku|ABC|Voorraad]
,
maw dat een locatie op meerdere regels kan voorkomen ben je eigenlijk al klaar. Je presentatie (blad3) kun je dan moeiteloos met filters en/of draaitabellen zo maken als je wilt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een oplossing met vba is mogelijk door de kolommen C, F, en i met een for-nextlus te doorlopen en telkens als een cel met vw. opmaakkleur rood wordt opgemerkt, de inhoud van die cel te kopiëren naar kolom B van Blad2 (met een volgnummer in kolom A in dezelfde rij). Na afloop kolom B eventueel sorteren.
De logica in de volgorde van het resultaat in de openingspost ontgaat me.
Pagina: 1