Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo,

Op mijn woning ligt een bitumendak met een helling van 24 graden, richting zuid-oost. Nu wil ik daar panelen op leggen, maar ik vind voor mijn daktype niet echt geschikt montagemateriaal.
Het dak bestaat uit een houtwolplaat van ongeveer 6 cm, met daarop een bitumenlaag.
Nu had ik al wel gehoord dat voor bitumendaken stokschroeven worden gebruikt, die in de balkenlaag gedraaid worden. In mijn geval betekend dit dat de stokschroef dus zeg maar 10 tot 15 cm uit de balk steekt, zonder enige zijsteun.
Zou dit een probleem kunnen worden? Als de stokschroeven gaan bewegen, zal het gat in de bitumenlaag groter worden, met kans op lekkage.

Of zijn voor deze toepassing toch nog andere oplossingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 20:05
Denk het niet. Die stokschroeven zijn er voor bedoeld. Vergeet ook niet dat je meerdere stokschroeven met elkaar verbind middels de rails en de panelen zelf. Hierdoor zal de mogelijkheid tot heen en weergaande beweging nog verder beperkt worden.

Ik heb zelf stokschroeven met zonnepanelen op golfplaten (cementgebonden) van mijn tuinhuis. Het enige waar ik mee te maken kreeg is het niet goed waterdicht zijn (bij een paar) van de aansluiting van het rubber op de stokschroef en de golfplaat. Ik weet zo niet of dat gekit hoort te worden met bitumenkit oid. daar had ik me niet in verdiept. bij de lekkende exemplaren heb ik naderhand zuurvrije vasseline tussen de aansluiting gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Die stokschroeven hebben normaal een rubber afdichting, je kan daar eventueel nog tixophalte tussen smeren.
Die schroeven worden een groot frame met de rails en panelen dus bewegen is als het goed is niet meer mogelijk.
Je kunt ook balkjes op je dak schroeven en daar bitumen over aan laten brengen en dan kun je daar op schroeven.
Je kunt ook met staaldak klemmen werken en die met lange schroeven in je balken zetten, er zijn tal van opties.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:56
No Hands schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:57:
Je kunt ook met staaldak klemmen werken en die met lange schroeven in je balken zetten, er zijn tal van opties.
Dat laatste heb ik gedaan op een 6 * 4 mtr bitumendak van een houten overkapping dat ca 4 gr afloopt. Gaat prima.

Deze dus https://www.elektrobode.n...ofiel-landscape-1008048-1

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Bedankt voor de antwoorden, ik ga met de stokschroeven aan de slag.