Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Mijn vraag
Op mijn Windows 10 laptop is Dialer geinstalleerd. Echter gebruik ik dit niet maar het zit me wel in de weg. Dit komt omdat dialer.exe is gekoppeld aan de toetsenbord combinatie ALT-D. En deze gebruik ik vaak in de browser. Dus als ik ALT-D gebruik start Dialer ipv dat de browser bar wordt geselecteerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 21H1
Dialer.exe
Edge browser

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Verwijderen via PowerShell:
Get-AppxPackage *Microsoft.YourPhone* -AllUsers | Remove-AppxPackage
Echter geen succes.
Verwijderen dialer.exe uit C:\Windows\SysWOW64 Dit is gelukt maar de sneltoets geeft nu een foutmelding dialer.exe niet gevonden.

Hoe kan ik ALT-D loskoppelen van dialer.exe?

[ Voor 5% gewijzigd door RedCellNL op 23-02-2022 10:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 16:58
Je kan eens kijken of de Dialer app via Winget (Windows Package Manager) te verwijderen is.

Open Powershell en type in "Winget list" (zonder quotes)

Je krijgt dan een overzicht. Kijk of daar de Dialer app staat. Ik zag diverse namen als Microsoft Your Phone en Microsoft Phone voorbij komen, dus kijk goed.

Als je hem gevonden hebt, type dan in "Winget uninstall <ID van de app>"
Waarbij <id van de app> de ID naam is die je met Winget list hebt gekregen.

Als het goed is is ie dan verwijderd.

Mocht je hem niet vinden

Probeer dan deze eens via Powershell:

Get-AppxPackage *Microsoft.WindowsPhone* -AllUsers | Remove-AppxPackage

Sommige melden ook dat je de app kan verwijderen via de Appstore.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
Bedankt voor de reactie. Ik ben door de lijst gegaan maar ik zie helaas niets gerelateerd aan Dialer. Ook geen Phone o.i.d.

Jouw tweede suggestie had ik inderdaad geprobeerd maar zonder succes. De app is verwijderd maar de snelkoppeling is niet vrijgegeven.

Het verwijderen van de sneltoets ALT-D zou mij al helpen, dan mag de software blijven staan...

[ Voor 10% gewijzigd door RedCellNL op 23-02-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ALT-D is bij mij niet gekoppeld aan dialer.exe dus moet iets van een aangepaste shortcut zijn.
Geen snelkoppeling op je bureaublad of in startmenu die naar die applicatie verwijst? (Telefoonkiezer is de NL naam vande aloude dialer.exe , iemand nog een analoog modem in gebruik? ;-) )

Indien shortcut, kijk bij de eigenschappen van de shortcut of er een sneltoets is ingesteld
Ook niet op de achtergrond een tooltje draaien welke dialer.exe start? Een ingstelde macro knop in je fancy toetsenbord software? AutoHotkey? Dat soort zaken?

Het verwijderen van standaard Windows applicaties uit system32 of syswow64 is altijd af te raden! Herstel dit eventueel via sfc /scannow

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 23-02-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedCellNL
Het was blijkbaar de optie in een tooltje wat ik onlangs heb geinstalleerd.
In op optie scherm alle snelkoppelingen verwijderd en het werkt weer als een zonnetje.