IKEA - Pax panelen schuifdeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb een Pax-kast gekocht, met 4 schuifdeuren, formaat: 4x 75cm x 236cm.

Helaas zijn de door mij gewenste panelen niet leverbaar. https://www.ikea.com/nl/n...roon-lichtgrijs-30445255/

Nu wil ik deze zelf maken van triplex, voor tijdelijk gebruik, maar ik kan nergens de exacte maten vinden.

Ik heb al gebeld met Ikea, maar de klantenservice kan ook niet meer informatie geven dan die op de site staat, en ze kunnen me niet doorverbinden met de kasten-afdeling.

Het lijkt erop dat de enige mogelijkheid is om langs de winkel te gaan en zelf op te meten. Helaas kost die rit me minimaal anderhalf uur (en bijbehorende benzinekosten) en omdat ik een weekendje weg ben, gaat dat niet lukken voordat de kast geleverd wordt.

Weet iemand hoe ik aan de exacte maten hiervan kan vinden?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:47
Hey Ardana, Naar welke maten ben je op zoek? Ik heb hier de kast staan met die opstelling. Nevermind ik heb de opstelling 4x50 cm :) zoals wel uit de afmetingen blijkt.

Een snelle meting:
Paneel breedte: 101,1 cm
Hoogte:231,4 cm
Diep: 2,5 cm

[ Voor 19% gewijzigd door Sitelabs op 23-02-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Sitelabs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:
Hey Ardana, Naar welke maten ben je op zoek? Ik heb hier de kast staan met die opstelling. Nevermind ik heb de opstelling 4x50 cm :) zoals wel uit de afmetingen blijkt.

Een snelle meting:
Paneel breedte: 101,1 cm
Hoogte:231,4 cm
Diep: 2,5 cm
Ik heb de breedte en hoogte van de losse panelen nodig. Die zal ~75 breed en ~(236/4) hoog zijn, maar als ik het moet laten zagen, kan ik niet zeggen 'het moet ongeveer 75x59 zijn".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Out of the box:

De kast gebruiken zonder de deuren en afwachten tot ze weer leverbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
SandaX schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:21:
Out of the box:

De kast gebruiken zonder de deuren en afwachten tot ze weer leverbaar zijn?
Niet mogelijk: buiten dat ik aan een galerij woon en er geen behoefte aan heb dat alle buren voor onbeperkte tijd m'n garderobe-kasten in kunnen kijken, heb ik een kat die dat alle kleding als heerlijk slaapplekje gaat zien. Daar heb ik nog minder behoefte aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
Je hebt de kast al gekocht?

Dan kun je toch opmeten wat erin past?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nee, helaas, want deze maten staan ook op de site, maar zijn dus sowieso niet de maten van de planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:25:
Je hebt de kast al gekocht?

Dan kun je toch opmeten wat erin past?
De kast wordt maandag geleverd, en ik zou graag voor die tijd ook de panelen in huis willen hebben, ook zodat ik deze nog een laagje kleur kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 07:43
Misschien een raar idee... maar op marktplaats staan die dingen nog wel te koop:

https://www.marktplaats.n...x-spiegel-schuifdeuren-2x

Wellicht dat je zoiets kan overkopen of in ieder geval de maten kan laten verifieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
MrStiffler schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:29:
Misschien een raar idee... maar op marktplaats staan die dingen nog wel te koop:

https://www.marktplaats.n...x-spiegel-schuifdeuren-2x

Wellicht dat je zoiets kan overkopen of in ieder geval de maten kan laten verifieren?
Ik vertrouw niet echt op de meetkwaliteiten van de gemiddelde Marktplaatsverkoper, zeker als duidelijk wordt dat ik de kast niet ga kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 15:21

SambalBij

We're all MAD here

En een set (van de goedkoopste) panelen die wel leverbaar zijn, en dan die bijv. schilderen? (Al dan niet de achterkant als de voorkant te donker is)

Kost ook niet de wereld, misschien nog wel goedkoper zelfs dan een plaat multiplex bij de bouwmarkt én eventuele zaagkosten?
Bijvoorbeeld https://www.ikea.com/nl/n...rd-essenpatroon-60421192/

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32

dragonhaertt

@_'.'

Helaas heb ik hier geen schuifdeuren dus met de maat kan ik je niet helpen.

Houd er wel rekening mee dat een meetlint al snel een halve of hele mm kan afwijken als het geen geclassificeerd gereedschap is. Ik weet niet wat de speling van die panelen is, maar als je iemand anders laat opmeten kan je met een gleufje of paneel wat niet past eindigen.
Grote kans dat je nog wat moet opschuren/schaven om het passend te krijgen.

Het zou dan dus ook makkelijker zijn om het te maken met hetzelfde meetgereedschap als waarmee je de panelen kan opmeten.

Tevens zou ik niet vertrouwen op de zaagnauwkeurigheid van de gemiddelde bouwmarkt. Panelen die je daar op maat laat zagen zijn vaak niet haaks en ze zullen ook niet op de mm nauwkeurig willen zagen.

Als het echt voor tijdelijk gebruik is kan je misschien makkelijker een stevig stuk karton gebruiken. Toevallig komt die kast in dozen die groter zijn dan de panelen. Met een stanleymes heb je die zo op de juiste maat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:52:
Helaas heb ik hier geen schuifdeuren dus met de maat kan ik je niet helpen.

Houd er wel rekening mee dat een meetlint al snel een halve of hele mm kan afwijken als het geen geclassificeerd gereedschap is. Ik weet niet wat de speling van die panelen is, maar als je iemand anders laat opmeten kan je met een gleufje of paneel wat niet past eindigen.
Grote kans dat je nog wat moet opschuren/schaven om het passend te krijgen.

Het zou dan dus ook makkelijker zijn om het te maken met hetzelfde meetgereedschap als waarmee je de panelen kan opmeten.

Tevens zou ik niet vertrouwen op de zaagnauwkeurigheid van de gemiddelde bouwmarkt. Panelen die je daar op maat laat zagen zijn vaak niet haaks en ze zullen ook niet op de mm nauwkeurig willen zagen.

Als het echt voor tijdelijk gebruik is kan je misschien makkelijker een stevig stuk karton gebruiken. Toevallig komt die kast in dozen die groter zijn dan de panelen. Met een stanleymes heb je die zo op de juiste maat.
Kijk, dit is de beste oplossing! Thnx! Gratis, en prima voor tijdelijk! Altijd fijn Tweakers die bloot of the box mee-denken!

@SambalBij: de goedkoopste panelen zijn alsnog € 100, plank + laten zagen bij Gamma of Karwij kost ~ € 20. Vandaar dat ik daarvoor ging. Maar gratis is nog beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liping
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-07 03:19
Opgemeten bij mij:

hoogte 231,4
breedte 76,3
dikte 2,3

Overigens heb je speling volgens mij, hij gaat niet tot de grond aan de onderkant, en er is overlap naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

liping schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:23:
Opgemeten bij mij:

hoogte 231,4
breedte 76,3
dikte 2,3

Overigens heb je speling volgens mij, hij gaat niet tot de grond aan de onderkant, en er is overlap naast elkaar.
Dat is de maat van de hele deur, de vraag is hier naar het formaat van een enkel paneel ín de deur. Zou je die misschien ook kunnen opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

VW-Arjan

★★★★★

231/4 gok ik?
Maar dat maakt toch niks uit?
Als het tijdelijk is ga je toch niet de deur die je gaat kopen namaken?
Dan net zo goed meteen goed namaken.

Overigens geeft @Ardana al aan dat de geboden karton oplossing perfect is en ook nog eens gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:06
Even nog meer out-of-the-box:

Hetzelfde product, maar andere kleur op voorraad bij diverse winkels:
https://www.ikea.com/nl/n...eikeneffect-wit-40421188/
https://www.ikea.com/nl/n...rd-essenpatroon-60421192/

Is er niet een Tweaker in de buurt, of werkzaam bij IKEA, die 'm in het zelfbedieningsmagazijn kan opsnorren, sneaky de doos open pulken en zo'n paneel opmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

VW-Arjan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:42:
231/4 gok ik?
Maar dat maakt toch niks uit?
Als het tijdelijk is ga je toch niet de deur die je gaat kopen namaken?
Dan net zo goed meteen goed namaken.

Overigens geeft @Ardana al aan dat de geboden karton oplossing perfect is en ook nog eens gratis.
231 / 4 min de dikte van de profielen tussen de panelen min speling.

Nee, misschien is het niet meer relevant voor deze vraag maar wél relevant voor iemand die in de toekomst dezelfde vraag heeft, en misschien zelf een permanent vervangend paneel wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
dragonhaertt schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:34:
[...]

231 / 4 min de dikte van de profielen tussen de panelen min speling.

Nee, misschien is het niet meer relevant voor deze vraag maar wél relevant voor iemand die in de toekomst dezelfde vraag heeft, en misschien zelf een permanent vervangend paneel wil maken.
Zodra ik de panelen binnen heb, zal ik ze opmeten en hier posten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb hetzelfde frame, andere panelen. Maar "even meten" is lastig: de panelen worden in een strak frame geschoven. Om een paneel te meten zou je de deur eruit moeten halen en het frame openschroeven. Als je dat niet doet, weet je ook niet hoe dik een paneel is.

Gewoon simpel van voren gemeten, met enige gok omdat de panelen dus achter een profiel vallen:
75 x 57,5 cm. Het profiel zal overigens ook kleine afwijkingen verbergen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
net even voor je opgemeten:
hoogte 231.6 cm, breedte 76.4 cm, dikte 2.2 cm.
de deur bestaat uit één enkel paneel. de kastdeuren van 1 meter bestaan uit twee panelen.
per kast van 75 cm heb je dus één paneel. en je kunt de schuifdeuren dus alleen gebruiken per 2 kasten!
de een schuift dan voor de ander langs. ook al maak je de panelen zelf op de een of andere manier, dan mis je nog steeds de rails. rollers, geleide rail en eindstukken misschien kun je tijdelijk openslaande deuren maken.

laat maar, ik heb massieve deuren

[ Voor 90% gewijzigd door PetervdM op 23-02-2022 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ardana schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:29:
Ik heb een Pax-kast gekocht, met 4 schuifdeuren, formaat: 4x 75cm x 236cm.
Toevallig heb ik recent ook zo'n setje gekocht. Als ik een tip mag geven: normaliter worden de schuifdeuren aan de buitenkant afgesloten met een alu strip die je op de kast schoeft. Die strip steekt een beetje uit. Waar de 2x2 kasten in het midden tegen elkaar komen, zou je dus 2 strips tegen elkaar hebben zitten. Dat zorgt voor ong 3mm ruimte tussen de kastdelen. Je kan de strips in het midden echter gewoon weglaten. Als je zorg dat beide deuren daar gelijk hangen (qua voor of achter), komen ze keurig tegen elkaar aan. (en dan kunnen de kastdelen alle 4 strak tegen elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGb2QXfi6AXanoSZIo25fj81nBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02bmw2Zk2dFFYmPAEfrQhduI.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nou, kast is binnen, en staat bijna. Zoals beloofd: de panelen zijn 75,7 bij 57,4 cm.

Als iemand alsnog ideeën heeft om zelf panelen te maken (max. 2-3 mm dik en stevig), dan hoor ik dat graag. Ik heb stof gekocht waarvan ook m'n gordijnen zijn gemaakt, en daarmee ga ik de panelen bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:55

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Zijn de panelen die je wil inmiddels niet leverbaar? Op mijn postcode namelijk wel

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
RedFox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:08:
Zijn de panelen die je wil inmiddels niet leverbaar? Op mijn postcode namelijk wel
Jawel, maar ik hoopte een goedkopere / betere optie te hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 08:58
Zijn de deuren dan wel stevig genoeg met 'kartonnen panelen'? Kan me herinneren dat ik ze in elkaar gezet heb en dat was me een partijtje werk...! Dat waren dan wel de 100cm breedte variant.
Maar naar mijn idee zorgen die ook voor de stevigheid van de algehele schuifdeur. Simpel vervangen met karton zou ik niet aanraden. Zat verder ook weinig speling in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ardana schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:50:
Nou, kast is binnen, en staat bijna. Zoals beloofd: de panelen zijn 75,7 bij 57,4 cm.

Als iemand alsnog ideeën heeft om zelf panelen te maken (max. 2-3 mm dik en stevig), dan hoor ik dat graag. Ik heb stof gekocht waarvan ook m'n gordijnen zijn gemaakt, en daarmee ga ik de panelen bekleden.
https://www.gamma.nl/asso...-3-mm-122x61-cm/p/B818520 (y)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hardboard is een factor 3 goedkoper. Platen van 3mm zijn waarschijnlijk te dik voor het frame, maar kun je dunner frezen, schuin afschaven of bandschuren. Dan zouden zo het frame in moeten glijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Thijsmans op 15-03-2022 09:31 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ardana schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:48:
[...]

Jawel, maar ik hoopte een goedkopere / betere optie te hebben :)
Zelf maken zal altijd goedkoper zijn dan Ikea, totdat je manuren meer gaat rekenen.
Als je zelf geen toegang hebt tot machines of niet zelf wil klussen is het het dus niet echt waard.

Het makkelijkste zou zijn om een 3mm plaat MDF, multiplex of andere vezelplaat te halen. Deze kan je dan bedekken met je stof (ik zou een spray-lijm gebruiken) en in je frame monteren.

Je kan de randjes iets af-schuren om hem wat makkelijkerin je frame te krijgen.

Met een goede handzaag en meetlint kan je dat prima zelf knutselen. Even langs een (degelijke) bouwmarkt gaan om te kijken wat voorn plaatmateriaal ze op voorraad hebben is waarschijnlijk het snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:26
Ze staan ook wel eens los op marktplaats. Al heb je maar een set met bijv de verkeerde planken, dan kan je ergens van namaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik moet zeggen dat 24e per set ook niet heel duur is. Voor dat geld is het lastig om zelf iets te maken van goede kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
3mm mdf kopen en zelf zagen. Mdf in die maat kan je heel erg goedkoop krijgen, veel goedkoper dan multiplex.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:13:
Ik moet zeggen dat 24e per set ook niet heel duur is. Voor dat geld is het lastig om zelf iets te maken van goede kwaliteit.
Mwoa, zelf maken van 3mm MDF is € 30, halen bij de Ikea is 3x € 29, € 87 dus. Best leuk verschil moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Als je nog moet stofferen zou je ook 2,5mm kunnen nemen natuurlijk. Kost wel weer een beetje stevigheid..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Makkelijk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:17:
Als je nog moet stofferen zou je ook 2,5mm kunnen nemen natuurlijk. Kost wel weer een beetje stevigheid..
Hmm... Gamma heeft 2,8 mm, maar wel € 5 duurder per plank.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 15-03-2022 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Zo, nog even een foto van het eindresultaat, om het topic af te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-IRb5MEZJs9The7IsHOT6VUJ70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNx4NlFmhF4ytTsOuhP8xCh4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:56
Ardana schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:23:
Zo, nog even een foto van het eindresultaat, om het topic af te sluiten.
[Afbeelding]
Dat ziet er mooi en netjes uit! Hoe heb je dit uiteindelijk gedaan? Dun mdf met stof erop geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nee, hardboard met 'n witte achterkant, met gordijnstof erop geplakt.

Pagina: 1