Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
A) Schuin dak met dakpannen 9,9m breed, helling 41 graden, zuidoosten (150 graden)
C) Plat voorzijde huis (noord-west)
D) Schuur in tuin op het zuidoosten (150 graden), echter moet nog vervangen worden
Schaduw
A) Tussen de dakkappen
C) Boom die voor het huis staat
D) geen
Jaarverbruik
4000kWh (inschatting we wonen er net)Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Eigen energie opwekkenWie gaat het project uitvoeren
nog te bepalen, in ieder geval uitbestedenBijhouden van data
Reeds verkregen offertes
1) SolarEdge SE3000H, P401, 7x Q-cell 380Wp en 2x 385Wp (7x schuin dak, 2x dakkappelen)2) Enphase IQ7+, 9 panelen 400Wp Hyundai
Regio
Noord-brabant (oosten)Hoi Allemaal,
Ik zou graag jullie advies willen m.b.t. zonnepanelen.
Graag wil ik zonnepanelen plaatsen, ik zit nu te denken aan 9 panelen totaal, 7x op schuin dak en nog 1 paneel per dakkapel.
Van 2 verschillende zonnepaneel aanbieders heb ik een offerte gekregen, beide met optimizer/micro omvormers.
Andere opties die ik heb is oost-west opstelling op plat dak aan voorzijde, hier zou ik 4 panelen kwijt kunnen. Echter moet de boom voor voor het huis dan wel omgekapt worden. Ook is de opbrengst wat beperkt.
Binnen enkele jaren wil ik het tuinhuisje achterin de tuin ook vervangen, daar zouden dan ook nog circa 5 panelen op kunnen.
Kans is groot dat er in de nabije toekomst ook airco komt en stroomverbruik toeneemt.
Vragen:
1) Is het wel nodig om optimizers/micro omvormers te plaatsen als ik 9 panelen wil plaatsen zoals op de foto? (is toch duurder systeem en electronica op het dak kan altijd stuk gaan)
2) Indien wel optimizers nodig zijn, welke is het betere systeem? Solaredge of Enphase?
3) In de toekomst uitbreiden kan ik geen BTW meer terugvragen. Nu kreeg ik het advies van een van de verkopers om nu gelijk ook ook 4 panelen op de voorzijde te plaatsen en omvormer solarege SE3680 en deze dan in de toekomst te verplaatsten naar het tuinhuisje. Is dat verstandig?
4) Alle adviezen zijn welkom

Alvast bedankt