Vraag

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 19:51
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
A) Schuin dak met dakpannen 9,9m breed, helling 41 graden, zuidoosten (150 graden)
B) 2 dakkapellen ~3x 2 meter
C) Plat voorzijde huis (noord-west)
D) Schuur in tuin op het zuidoosten (150 graden), echter moet nog vervangen worden
Schaduw
A) Tussen de dakkappen
B) geen
C) Boom die voor het huis staat
D) geen
Jaarverbruik
4000kWh (inschatting we wonen er net)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Eigen energie opwekken
Wie gaat het project uitvoeren
nog te bepalen, in ieder geval uitbesteden
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
1) SolarEdge SE3000H, P401, 7x Q-cell 380Wp en 2x 385Wp (7x schuin dak, 2x dakkappelen)
2) Enphase IQ7+, 9 panelen 400Wp Hyundai
Regio
Noord-brabant (oosten)

Hoi Allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen m.b.t. zonnepanelen.
Graag wil ik zonnepanelen plaatsen, ik zit nu te denken aan 9 panelen totaal, 7x op schuin dak en nog 1 paneel per dakkapel.

Van 2 verschillende zonnepaneel aanbieders heb ik een offerte gekregen, beide met optimizer/micro omvormers.
Andere opties die ik heb is oost-west opstelling op plat dak aan voorzijde, hier zou ik 4 panelen kwijt kunnen. Echter moet de boom voor voor het huis dan wel omgekapt worden. Ook is de opbrengst wat beperkt.
Binnen enkele jaren wil ik het tuinhuisje achterin de tuin ook vervangen, daar zouden dan ook nog circa 5 panelen op kunnen.
Kans is groot dat er in de nabije toekomst ook airco komt en stroomverbruik toeneemt.

Vragen:
1) Is het wel nodig om optimizers/micro omvormers te plaatsen als ik 9 panelen wil plaatsen zoals op de foto? (is toch duurder systeem en electronica op het dak kan altijd stuk gaan)
2) Indien wel optimizers nodig zijn, welke is het betere systeem? Solaredge of Enphase?
3) In de toekomst uitbreiden kan ik geen BTW meer terugvragen. Nu kreeg ik het advies van een van de verkopers om nu gelijk ook ook 4 panelen op de voorzijde te plaatsen en omvormer solarege SE3680 en deze dan in de toekomst te verplaatsten naar het tuinhuisje. Is dat verstandig?
4) Alle adviezen zijn welkom :)

Alvast bedankt

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Je geeft geen prijzen bij je offertes, dus een compleet advies is lastig.

1) Min of meer ja, want 2 panelen is geen string. Indien SolarEdge dan wel graag met s500b/p404/p505 vanwege de lage paneelaantallen.
2) SolarEdge is een prijzig systeem, Enphase is een nog prijziger systeem (Maar flexibeler) Beter is dus relatief.
3) Eindelijk een verkoper die alles vol leggen snapt? Vooral naar luisteren :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pimmernl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 19:51
Ronald schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:50:
Je geeft geen prijzen bij je offertes, dus een compleet advies is lastig.

1) Min of meer ja, want 2 panelen is geen string. Indien SolarEdge dan wel graag met s500b/p404/p505 vanwege de lage paneelaantallen.
2) SolarEdge is een prijzig systeem, Enphase is een nog prijziger systeem (Maar flexibeler) Beter is dus relatief.
3) Eindelijk een verkoper die alles vol leggen snapt? Vooral naar luisteren :D
Bedankt voor je snelle antwoord

De offertes zitten beide rond €5500 incl. btw en installatie.

1) Waarom adviseer je om niet de 401 te nemen in dit geval? Ik ben zelf aan het spelen met solaredge designer. Als ik de optimizer vervang van de 401 naar 404/505 zie ik geen verschil in opbrengst in de simulatie. Of heeft het andere voordelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
@Pimmernl klein of geen kostenverschil, meer ruimte in de schaduwmanagement jas.
(Hele ingewikkelde technische onderbouwing)

Je zit nu op €1,32/Wp ex.btw - tikje aan de hoge kant.
Enphase kost meer op componenten dan SolarEdge... dus feitelijk is het Enphase systeem nu dus voordeliegr ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee