Verder verduurzamen nieuwbouwwoning, wat is een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik start dit topic omdat ik wat hulp nodig heb in mijn zoektocht tot het verder verduurzamen van mijn rijtjeshuis en de verschillende opties. Bij het inwinnen van advies krijg ik ook geen eenduidig antwoord. Meer concreet: ik wil besparen op gasgebruik, makkelijk te realiseren en financieel interessant.

De situatie:
Bouwjaar 2015, 3 hoog met plat dat. Dak niet bereikbaar zonder hoogwerker (volgens arbo regels). Dit maakt eventueel onderhoud onhandig. Groot deel van het dak bedekt met zonnepanelen.

Energie:
Ca. 3300kwh opwek door zonnepanelen
Ca. 2000kwh verbruik

Gas:
Verbruik van ca. 1000 m3 per jaar voor koken, tapwater en vloerverwarming op de benedenverdieping. Cv is zuinig afgesteld.
Er zijn binnen de gemeente wel ideeën voor een warmtenet, maar nog niet concreet.

24u per dag ventilatie via roosters en automatisch ventilatiesysteem (geen WTW).

De opties waar ik aan denk of in advies heb gekregen:
  • De ventilatiebox vervangen voor door een ventilatiewarmtepomp (makkelijkste en goedkoopste optie, maar minste besparen en wellicht meer geluid in de woning)
  • Een hybride warmtepomp (ook makkelijk en redelijk betaalbaar)
  • Een warmtepomp met boilervat (een vat met water op de zolder vind ik geen fijn idee)
  • Een warmtepomp met buitenunit (I.v.m. onderhoud is unit het dak erg onhandig. Uitbouw kan misschien alternatief zijn, maar dat lijkt mij wel een ingreep)
  • Nog iets gemist?
Wat is wat jullie betreft de beste optie om verder te gaan onderzoeken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
Grootste vraag is of je al elektrisch kookt.
Indien Ja dan is een volledige warmtepomp gezien je gasverbruik prima haalbaar

Volgens de koevlaas methode

Stel, een huis gebruikt nu 1000 m³ gas per jaar voor douchen en verwarmen van de woning, dan volgt uit de formule het benodigde vermogen van een warmtepomp:

(1000 X 8 ) / 1650 = 4,84

Men heeft dan een warmtepomp nodig die bij −10 °C ten minste 4,84 kW levert. Een voor de hand liggende keus is dan een model met een vermogen van 5 kW. Of 6 die goed terug kan moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
1. Koken op stroom, zeker aangezien je 1300kWh opwekt en terug het net op stuurt om vervolgens voor gas te betalen.

2. 1000m3 gas?
Ik vind het nogal veel voor een zuinig afgestemde cv...
In ons vorige huis, ook nieuwbouw 2015, verbruikte wij +/- 600m3 en heb hier nooit naar cv afstelling gekeken.
Ook een rijtjeshuis, geen plat dak, maar toch enigszins vergelijkbaar.
In ons huidige huis, 2 kapper (bj 1994) op de hoek en de helft groter zitten wij op een (geschat) jaarverbruik van 1045m3...

Misschien toch nog maar eens naar je cv / gasfornuis kijken?

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een hybride wp in een 2015 woning.? Nooit, nooit, nooit doen, altijd voor full electric gaan.

7KW pana monoblock in de tuin en gaan met die banaan, waarschijnlijk goedkoper dan een hybride systeem. waarom wil je geen sww vat op zolder? of het water nu in een swwvat of ventilatie WPB zit maakt toch geen reet uit? het is beide een vat met water, wpb is nu waarschijnlijk wat goedkoper ivm subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Bedankt voor de reacties zover. Paar antwoorden:
- Koken doen we nog op gas, maar om dat te veranderen moet er sowieso een aanpassing in de meterkast van ca €750,- worden gedaan + kookplaat. Dat met het verbruik van een gasfornuis lijkt qua terugverdientijd niet echt een eerste optie?
- Mbt monoblock in de tuin (of uitbouw, want tuin is zeer klein), kan zoiets dan via het dak op de zolder worden aangesloten?
- Geen vat op zolder zit met name in de angst op lekkages.

Edit: ik moet het gasverbruik wat corrigeren. We zijn wat zuiniger gaan doen en hadden in 2021 900m3 verbruik (met natuurlijk een koud begin van het jaar).

[ Voor 14% gewijzigd door gelukkie op 23-02-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:45
Waar zit de verdeler van de vloerverwarming? En bevindt zich deze dichtbij uitbouw? Of loopt daar een flinke CV leiding ergens naar zolder? Dan zou je daar de warmtepomp op kunnen aansluiten, en boven de CV weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:45

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Als het is om zo milieu bewust mogelijk je huis te maken is een warmtepomp met buitenunit waarschijnlijk het beste ,de gasaansluiting kan weg, met de extra kosten (vastrecht etc)
Voor een eenvoudige oplossing is inderdaad een ventilatiewarmtepomp een mogelijkheid.
Het verschil tussen een hybride en een ventilatiewarmtepomp is niet heel groot m.b.t. het gasverbruik. Wij verbruiken nu met een ventilatiewarmtepomp ongeveer 300m3 gas totaal incl. sww ( huis is een 2/1 kap 185 m2 2017)
Wij hebben geen vloerverwarming.
Persoonlijk zou ik nu kiezen voor een volledige warmtepomp en het gas eruit gooien, maar ja om dat nu te doen levert niet zoveel op. Ons maandtermijn voor gas en elektriciteit is 0 euro en wij krijgen eind van het jaar nog geld terug, dus is voor ons de investering van panelen en een ventilatiewarmtepomp toch niet verkeerd met een TVT van 4 jaar.
Geluid van onze ventilatiewarmtepomp is bij ons minimaal, ik hoor ongeveer evenveel als onze oude ventilatie box .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

gelukkie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:42:
- Koken doen we nog op gas, maar om dat te veranderen moet er sowieso een aanpassing in de meterkast van ca €750,- worden gedaan + kookplaat. Dat met het verbruik van een gasfornuis lijkt qua terugverdientijd niet echt een eerste optie?
- Mbt monoblock in de tuin (of uitbouw, want tuin is zeer klein), kan zoiets dan via het dak op de zolder worden aangesloten?

Edit: ik moet het gasverbruik wat corrigeren. We zijn wat zuiniger gaan doen en hadden in 2021 900m3 verbruik (met natuurlijk een koud begin van het jaar).
het probleem van lekkages is normaal dat er druk op de leiding staat, of je nu wel of geen vat hebt daar zit geen verschil in. bij een gesprongen leiding heb je hoe dan ook natte voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

twain4me schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:33:
Een hybride wp in een 2015 woning.? Nooit, nooit, nooit doen, altijd voor full electric gaan.

7KW pana monoblock in de tuin en gaan met die banaan, waarschijnlijk goedkoper dan een hybride systeem. waarom wil je geen sww vat op zolder? of het water nu in een swwvat of ventilatie WPB zit maakt toch geen reet uit? het is beide een vat met water, wpb is nu waarschijnlijk wat goedkoper ivm subsidies.
Eens, als je dan toch hybride wilt gaan doe dat dan gescheiden door een lucht/lucht wp te plaatsen, dit kan complementair zijn aan lucht/water en geeft daarnaast extra comfort in de zomer doordat je kan koelen.

L/L wordt vaak over het hoofd gezien maar vergt relatief een lage investering en geeft een hoge kosten /co2 reductie. Daarnaast heb je geen desinvestering als je later helemaal gasloos wilt worden, het kan dus een mooie opstap zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 23-02-2022 13:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

revolution-nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Eens, als je dan toch hybride wilt gaan doe dat dan gescheiden door een lucht/lucht wp te plaatsen,
zeker waar, zo heb ik zelf ook nog een jaar gedraaid :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gelukkie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:42:

Wat je ook aan warmtepompen en boilers bedenkt, je zult ook daarvoor aanpassingen aan je meterkast moeten doen.

Mensen roepen hier overigens al snel "doe een buitenunit", maar met de nieuwe geluidsnormen (t.o.v. de erfgrens en eventuele ramen of deuren, ook van je eigen huis) wordt met een krappe tuin de norm halen wel een uitdaging. Nu heb ik het idee dat velen daar lak aan hebben, maar als je buur gaat klagen bij de gemeente over je net geplaatste warmtepomp...

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 23-02-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
Gas is goedkoop in aanschaf en duur in verbruik en een warmtepomp is duur in aanschaf en goedkoop in gebruik.

Uitgangspunt is dat je een recent huis hebt waar de isolatie in principe op orde moet zijn voor lage temperatuur verwarming.
De component voor koken, douchen en verwarming bestaat nu uit gas + vastrecht en beheerkosten. Laten we zeggen dat vastrecht en beheerkosten 250 a 300 euro op jaarbasis is en dan heb je nog m3 verbruikt.

Hybride warmtepomp -> je verbruik gaat van 1000 terug naar 300 m3 per jaar. 700 m3 gas bespaart die je moet vervangen door electriciteit.
Full Electric. 1000 m3 wordt vervangen door electriciteit en je vastrecht en beheerkosten vallen weg.

Kijken we naar koken en meterkast.
Je zal een inductiekookplaat en kookgroep / 3 fasen kookgroep nodig hebben. Verwacht zelf 3 fasen als ze een beetje slim zijn geweest met je meterkast dus dat is dan een extra groep en kabels trekken.
Laten we zeggen 1800 voor alles en dan zit ik hoog. Dat is een terugverdientijd van 6 a 7 jaar op vaste lasten gas.

Blijft voor de rest het verschil in duurdere warmtepomp en boilervat open met gezien de huidige gasprijzen ook 8 jaar. Over 15 jaar gerekend break even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Bedankt allemaal voor de reacties zover!

De hybride pomp gaat van het lijstje. De lucht/lucht kende ik nog niet, dus dat ga ik nog verder bekijken. Verder lijkt een ventilatiewarmtepomp ook nog wel een goede optie die eventueel later bruikbaar blijft. Het voelt ook zo zonde dat de ventilatie de warme (badkamer)lucht het huis uit trekt en niet hergebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zou graag horen dat je het idee van een warmtenet laat vallen (als het er ooit al zou komen)
Als er iets inefficiënt (en daardoor ook duur) is door enorme overheadkosten is het wel een warmtenet.
Daar moet je niet aan willen beginnen, op de lange duur zijn er maar weinig woningen waar dat een acceptabele oplossing voor zou kunnen zijn en een woning uit 2015 met wat eigen buitenruimte/dak behoort sowieso niet tot die groep.
Misschien moet je 1 pv paneel opofferen om plek te maken op het dak voor een WP buitenunit.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 25-02-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Helemaal eens, ik wacht ook niet perse op een wamtenet.

Er is wel ruimte op het dak, maar het dak is niet zonder steiger bereikbaar. Wat arbo technisch blijkbaar nodig is. Dat is natuurlijk onhandig bij onderhoud of inspectie. Maar ik laat het allemaal nog even bezinken. Daarnaast weet ik ook niet of ik hier lang genoeg zal wonen om een grote investering met lange terugverdientijd te verantwoorden. Dat telt ook mee.
Pagina: 1