Ik start dit topic omdat ik wat hulp nodig heb in mijn zoektocht tot het verder verduurzamen van mijn rijtjeshuis en de verschillende opties. Bij het inwinnen van advies krijg ik ook geen eenduidig antwoord. Meer concreet: ik wil besparen op gasgebruik, makkelijk te realiseren en financieel interessant.
De situatie:
Bouwjaar 2015, 3 hoog met plat dat. Dak niet bereikbaar zonder hoogwerker (volgens arbo regels). Dit maakt eventueel onderhoud onhandig. Groot deel van het dak bedekt met zonnepanelen.
Energie:
Ca. 3300kwh opwek door zonnepanelen
Ca. 2000kwh verbruik
Gas:
Verbruik van ca. 1000 m3 per jaar voor koken, tapwater en vloerverwarming op de benedenverdieping. Cv is zuinig afgesteld.
Er zijn binnen de gemeente wel ideeën voor een warmtenet, maar nog niet concreet.
24u per dag ventilatie via roosters en automatisch ventilatiesysteem (geen WTW).
De opties waar ik aan denk of in advies heb gekregen:
De situatie:
Bouwjaar 2015, 3 hoog met plat dat. Dak niet bereikbaar zonder hoogwerker (volgens arbo regels). Dit maakt eventueel onderhoud onhandig. Groot deel van het dak bedekt met zonnepanelen.
Energie:
Ca. 3300kwh opwek door zonnepanelen
Ca. 2000kwh verbruik
Gas:
Verbruik van ca. 1000 m3 per jaar voor koken, tapwater en vloerverwarming op de benedenverdieping. Cv is zuinig afgesteld.
Er zijn binnen de gemeente wel ideeën voor een warmtenet, maar nog niet concreet.
24u per dag ventilatie via roosters en automatisch ventilatiesysteem (geen WTW).
De opties waar ik aan denk of in advies heb gekregen:
- De ventilatiebox vervangen voor door een ventilatiewarmtepomp (makkelijkste en goedkoopste optie, maar minste besparen en wellicht meer geluid in de woning)
- Een hybride warmtepomp (ook makkelijk en redelijk betaalbaar)
- Een warmtepomp met boilervat (een vat met water op de zolder vind ik geen fijn idee)
- Een warmtepomp met buitenunit (I.v.m. onderhoud is unit het dak erg onhandig. Uitbouw kan misschien alternatief zijn, maar dat lijkt mij wel een ingreep)
- Nog iets gemist?