Toon posts:

Advies gevraagd over hybride warmtepomp en haalbaarheid voll

Pagina: 1
Acties:

• lemongrass1
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-12-2022
Situatieschets

We zijn op zoek naar mogelijkheden om onze bestaande vrijstaande woning uit 1979 te verduurzamen. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een 4-jarig kind. We verwarmen met gas, koken op inductie en hebben zonnepanelen. Verwarming en warm tapwater is middels CV-ketel. De woning is van origine matig geïsoleerd. Dit is onze eerste koopwoning en we zijn voor het eerst met dit onderwerp bezig. Hieronder onze vragen en aanvullende informatie.

Woning:
  • Vrijstaand
  • Woonoppervlak: 170 m2
  • Inhoud: 680 m3
  • Geen kruipruimte
  • Dak: Schilddak bedekt met pannen
Isolatie: Matig
  • Vloer: Onderkant tempex 3 cm
  • Muur: Steenwol 5 cm
  • Dak: Isolerende dakplaten. Opgespoten aan buitenzijde (pur?)
  • Glas: Overal HR++ (2020/2021)
Elektriciteit & Gas:
  • Verbruik: 3.500 kWh / jaar
  • Teruglevering: 700 kWh / jaar
  • Netto: 2.800 kWh / jaar
  • Gas: 2.300 m3 / jaar
Zonnepanelen:
  • Jaar: 2013
  • Vermogen: 2.250 Wp
Overig:
  • We wonen sinds begin 2021 in de woning
  • De woonkeuken is voorzien van vloerverwarming
  • Radiatoren zijn oud/origineel (benedenverdieping dubbele platen met lamellen)
  • De thermostaat staat overdag op 19,5. 's nachts op 12
  • We hebben de watertemperatuur voor de verwarming op 50 graden gezet vanaf 7-2-2022. Sindsdien is de woning ‘s ochtends goed op temperatuur. Matige vorst hebben we echter nog niet gehad. Lagetemperatuurverwarming lijkt haalbaar.
Mogelijkheden naisolatie:
  • Muur: Niet mogelijk vanwege reeds aanwezige originele isolatie
  • Dak: Lijkt afgeraden te worden vanwege mogelijke condensvorming door reeds aanwezige originele isolatie.
  • Vloer: Alleen mogelijk aan de bovenkant? Of ook niet vanwege mogelijke condensvorming?
Onafhankelijk Adviesbureau:
  • Constateert dat de isolatie van de woning matig is.
  • Geeft als advies om een hybride (lucht/water) warmtepomp aan te schaffen.
  • Een volledig elektrisch warmtepomp is in veel gevallen financieel minder interessant vanwege de hoge aanschafkosten en de strengere technische eisen aan de woning.
Te verwarmen ruimtes:
  • Benedenverdieping
  • Badkamer
  • Kinderslaapkamer (alleen bij slapen)
  • Werkkamers tweede verdieping
Aandachtspunten oplossing:
Geluidsproductie: Fluisterstille oplossing zowel voor onszelf als voor omwonenden

Beoogde oplossingen:
  • Hybride lucht/water warmtepomp:
  • Nefit-Bosch Compress 7400i
  • Met name vanwege uitkomst test consumentenbond: stilste + zuinigste
  • Daarnaast: Aparte combi airco (koelen+verwarmen) voor tweede verdieping
  • Helemaal gasloos is een optie
Indicatie installatiedatum:
  • Combi airco: Lente 2022
  • Hybride warmtepomp: Najaar 2022
Vragen:
  1. Is het slim om nu naar een hybride warmtepomp over te stappen gezien onze situatie?
  2. Is de beoogde warmtepomp (Nefit-Bosch Compress 7400i) geschikt?
  3. Is het als alternatief haalbaar om meteen gasloos te gaan en over te stappen naar een volledige warmtepomp?

[Voor 1% gewijzigd door lemongrass1 op 23-02-2022 22:01. Reden: Extra info dak en kruipruimte toegevoegd. Correctie op gasverbruik.]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

lemongrass1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:39:
Vragen:
  1. Is het slim om nu naar een hybride warmtepomp over te stappen gezien onze situatie?
  2. Is de beoogde warmtepomp (Nefit-Bosch Compress 7400i) geschikt?
  3. Is het als alternatief haalbaar om meteen gasloos te gaan en over te stappen naar een volledige warmtepomp?
1: nee. gewoon gasloos. hybride is kapitaalvernietiging.
2: er zijn genoeg goedkopere alternatieven zoals de panasonnic aquarea
3: ja.

sidennote: je isloatie heeft NIKS te maken met je manier van warmtepoductie, alleen hoeveel warmte je nodig hebt.een simpel concept die advieseurs die je grof geld moet betalen behoort te weten. :F

wat je kan doen om de efficientie te verbeteren (dat heeft dus niks te maken met hoveel warmte je nodig hebt maar hoe efficent je het produceert) is links en rechts de radiatoren te vervangen door ZLTV of fans plaatsen. de lager de watertemperatuur de efficienter je kan draaien. of inplannen om vloerverwarming in de rest van het huis aan te leggen. die radiatoren hangen er al een slordige 40 jaar, tijd voor een opfirsbeurtje voor ze doorrotten?

[Voor 35% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 21:56]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou toch eerst focussen op je verbruik. Dat is fors te noemen. Het staat en valt denk ik bij wat je bereid bent te verbouwen.

- plat dak neem ik aan? Isoleren kan wel, met damscherm. Maar waarom originele isolatie niet vervangen?
- vloer: je zegt 3cm tempex. Heb je niet meer ruimte aan de onderkant? Aan de bovenkant kan ook, kun je gelijk vloerverwarming aanleggen. Kost je wel hoogte ;)
- is er met warmtebeeldcameras gekeken naar koudenbruggen en staat van de spouw?
- ouderwetse radiatoren bij voorkeur vervangen door exemplaren met hoger vermogen en/of vloerverwarming.

- je kunt altijd verwarmen met all electric, maar houdt bij dit verbruik een forse unit in. Daarom eerst isolatie en afgifte fixen.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:47:
Ik zou toch eerst focussen op je verbruik. Dat is fors te noemen. Het staat en valt denk ik bij wat je bereid bent te verbouwen.

- plat dak neem ik aan? Isoleren kan wel, met damscherm. Maar waarom originele isolatie niet vervangen?
- vloer: je zegt 3cm tempex. Heb je niet meer ruimte aan de onderkant? Aan de bovenkant kan ook, kun je gelijk vloerverwarming aanleggen. Kost je wel hoogte ;)
- is er met warmtebeeldcameras gekeken naar koudenbruggen en staat van de spouw?
- ouderwetse radiatoren bij voorkeur vervangen door exemplaren met hoger vermogen en/of vloerverwarming.

- je kunt altijd verwarmen met all electric, maar houdt bij dit verbruik een forse unit in. Daarom eerst isolatie en afgifte fixen.
zelfde fout als de adviseur, de hoeveelheid warmte die je nodig hebt staat los van de manier van opwekken. ;)
juist woningen die veel verbruiken hebben meer winst te pakken en verdient een warmtepomp zich alleen maar sneller terug. :Y)

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 19:50]

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:37
1. Mogelijk, maar ik zou eerst all-electric onderzoeken.
2. Nee, geen optie op dit moment. Je gasverbruik geeft is de equivalent van een 13kw warmtepomp. Ook je afgifte systeem klinkt als dat het hoge temperaturen verwacht. Met welke temperatuur stook je nu?
3. Meer isolatie en bijvoorbeeld vloerverwarmingen zou kunnen, probeer op een 7-10kw warmtepomp uit te komen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:48:
[...]

zelfde fout als de adviseur, de hoeveelheid warmte die je nodig hebt staat los van de manier van opwekken. ;)
juist woningen die veel verbruiken hebben meer winst te pakken en verdient een warmtepomp zich alleen maar sneller terug. :Y)
Dat zeg ik.

Vind het alleen een beetje zonde om een 12+kW unit neer te prakken als er op het verbruik nog winst te halen is.

En naderhand besparen levert je een overgedimensioneerde warmtepomp op :)

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:10:
En naderhand besparen levert je een overgedimensioneerde warmtepomp op :)
dan ben je al een paar jaar verder en heb je al een klap uitgeven aan isolatie. dan verkoop je de unit en haal je zelf een nieuwe. ;)

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-02 14:22
Of je gaat voor een airco om mee te verwarmen. Hoef je ook niets te doen aan je afgifte systeem
Zet je twee 5kw buitenunits neer, multisplit.
Kwa prijs denk ik het gunstigste, minder problemen bij overdimensionering omdat je met twee units werkt, je hebt (voorlopig) je CV nog als backup.
Alleen... de binnenunits zijn niet de mooiste, en ze maken wat geluid, en geven een luchtstroom.

11.500Wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:21:
[...]

dan ben je al een paar jaar verder en heb je al een klap uitgeven aan isolatie. dan verkoop je de unit en haal je zelf een nieuwe. ;)
Ja das ook een strategie :)

@boxlessness vind warme lucht eerlijk gezegd vrij oncomfortabele warmte. Warmt te snel op.

[Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2022 21:04]

• flippy
  • Niet online

flippy

boxlessness schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:30:
Of je gaat voor een airco om mee te verwarmen. Hoef je ook niets te doen aan je afgifte systeem
Zet je twee 5kw buitenunits neer, multisplit.
Kwa prijs denk ik het gunstigste, minder problemen bij overdimensionering omdat je met twee units werkt, je hebt (voorlopig) je CV nog als backup.
Alleen... de binnenunits zijn niet de mooiste, en ze maken wat geluid, en geven een luchtstroom.
de prijs daarvan is momenteel idioot te noemen (laat staan 2 ervan met voldoende binnenunits voor 170m2) en de luchtstroom-warmte komt doorgans erg slecht door de WAF heen.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-02 14:22
flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:04:
[...]

de prijs daarvan is momenteel idioot te noemen (laat staan 2 ervan met voldoende binnenunits voor 170m2) en de luchtstroom-warmte komt doorgans erg slecht door de WAF heen.
Ligt inderdaad aan de layout van je huis, en of je het overal gelijkmatig warm wilt hebben. Wij kunnen (waarschijnlijk) toe met 3, misschien 4, binnenunits. Maar dan krijg ik koude billen op het toilet want daar hangt natuurlijk geen airco in de buurt.
Mijn ouders hebben een multisplit met twee binnenunits (Mitsubishi, met een 5kW en 3.5kW binnenunit) laten installeren voor zo'n 3500euro. Dat 2x is 7000euro, vind ik netjes wanneer je dat af zet tegen de prijs van een L/W WP met mogelijk aanpassingen aan je afgiftesysteem.

En wat betreft de WAF, kan ik me wat bij voorstellen. Airco is ook zeker niet "de meest optimale" oplossing wanneer je radiatoren gewend bent, maar de prijs en de mogelijkheid om stapsgewijs uit te breiden maakt het misschien wel bereikbaarder.

11.500Wp

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:47
over naisoleren: je zou de muur prima kunnen naisoleren met nieuwe spouwmuurisolatie (korrels oid). Als
die glaswol er zit sinds de 70er jaren eens even kijken met een warmtebeeldcamera (deze week, nu nog koud buiten) of je veel warmte verliest.
dat brengt je wel wat, zie de andere topics over spouwmuurisolatie.
Je zou ook voor de spouwmuur aan de binnenkant een (dampdichte) isolatie met voorzetwand kunnen zetten. ik heb zelf een 10cm pir met snelbouwstenen ervoor gezet maar je zou ook 10cm pir met gips kunnen doen.
wordt je huis wel kleiner.
voor het dak, als
het dak zelf niet kan kun je nog de plafonds isoleren. dat kan best veel schelen.

tenslotte: gasloos verwarmen kan altijd, alleen de unit wordt groter en maakt meer herrie. Als herrie een punt is wil je een kleinere stillere en dus eerst isoleren.
De panasonics waren niet duur maar ook
niet erg stil toch?

• flippy
  • Niet online

flippy

Lochnes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:34:
De panasonics waren niet duur maar ook niet erg stil toch?
de panasonics zijn doorgaans het minst "storend" qua geluid. dat is ook 1 van de redenen waarom ze populair zijn bij veel mensen nog afgezien van de prijs. er is een groot verschil tussen harde decibellen (waar sommige fabrikanten op mikken) en daadwerkelijk het "irritatienivo" van het geluid. de meeste modellen die gemaakt zijn op het minste lawaai maken het meest storende geluid en zijn ook wat minder efficient omdat ze moedwillig decibellen inleveren. het geluid van een fan word dooraans minder storend ervaren dan een jankende compressor bijvoorbeeld.

al hoor je de meeste warmtepompen gewoon niet in normaal bedrijf als je er enkele stappen vandaan staat. er zijn zat mensen die hebben er gewoon eentje naast een schuifpui staan en binnen totaal niks horen.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 23:59]

• lemongrass1
@MikeyMan Originele isolatie zit vast aan de muur, die kunnen we dus niet vervangen. Dakisolatie is opgespoten en zit vast aan het dakbeschot. Het is overigens een schuin dak. Er is geen kruipruimte dus vloerisolatie zou aan de bovenkant moeten. De vraag is of dat dit slim is aangezien er ook al (dampwerende?) isolatie aan de onderkant zit. Dan loop je het risico op vocht die gevangen komt te zitten tussen de twee isolatielagen. Om diezelfde reden is het isoleren van het dak aan de binnenkant risicovol.

Warmtebeeldcamera hebben we nog niet gebruikt. Gaan we overwegen. Is alleen best een flinke aanschaf.

• lemongrass1
@roelzadh De watertemperatuur waarmee we verwarmen hebben we onlangs teruggeschroefd naar 50 graden. De thermostaat staat op 19,5. 's nachts op 12.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
@lemongrass1 telefoon gekoppelde FLIR camera valt mee:

https://www.warmtebeeldca...meras/smartphone-cameras/

Of huren/lenen. In het DED forum zijn mensen die er een hebben.

Tis een slimme zet omdat je letterlijk ziet waar je warmte ontsnapt. Ik vond bij ons huis een brievenbus en wat kieren. Isolatie is verder gelukkig goed gebleken. Bij een vriend vonden we koudebrug naar de grond via de fundering. Kun je wellicht aan de buitenzijde van de fundering wat mee doen, etc.

Overigens als het dak al foam is, waarom de kaag niet dikker maken. Dan wijzigt het principe niet?

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:37
lemongrass1 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:19:
@roelzadh De watertemperatuur waarmee we verwarmen hebben we onlangs teruggeschroefd naar 50 graden. De thermostaat staat op 19,5. 's nachts op 12.
Dat scheelt al een hoop, al is 50 graden voor een warmtepomp niet leuk om te maken (extra geluid). Voor lucht/water moet je of radiators gaan vervangen of vloerverwarming nemen wil je lagere aanvoer krijgen.

Lucht/lucht warmtepomp is ook een optie maar daar moet je van houden. Ik heb er een op zolder (kantoor) voor de wisselende warmte/koude vraag tov de rest van het huis. Maar ik zou daar niet de woonkamer mee willen verwarmen ivm koudere vloer, geluid en luchtstroom.

Rondje met een IR camera doen is wel een goede tip! Als je onder de 10kw warmtevraag komt is all-electric wel realistisch, mits je aanvoer temp richting de 35 graden kan.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@lemongrass1 er zijn noppenplaten voor vloerverwarming te krijgen met isolatie eraan. Bijvoorbeeld:

https://www.vloerverwarmi...vkcVP2VerbCwaAoe2EALw_wcB

Twee vliegen in één klap, kun je gelijk vloerverwarming in klikken.

Verder is zo'n camera IDD wel te huren of lenen ergens.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Als je toch al airco neemt... Waarom niet met lucht/water warmtepomp om het op temperatuur te houden, en de airco gebruiken om het op temperatuur te krijgen?

Dus bijvoorbeeld:
04:00 CV verwarming aan (vloerverwarming dus traag)
6:00 de airco laten helpen met opwarmen om het op de juiste temp te krijgen.
7:00 uit bed, airco uit omdat je de warmte onaangenaam vind.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Eerst focussen op de benodigde warmte is geen fout. Als er nog verbouwingen of woningverbeteringen op de planning staan, is het goed om dat nu mee te nemen in je plannen. Want dat kan betekenen dat de warmtepomp die je nodig hebt één of twee maatjes kleiner kan. En dat scheelt weer in de aanschafkosten. En uiteraard scheelt het verkleinen van de warmtevraag op lange termijn fors in de energiekosten.

Meer on topic: hier gaat morgen de warmtepomp in bedrijf.
Woning bj 1979, met 5cm steenwol in de spouw. 2 onder 1 kap van 153m².
Origineel glas (beneden dubbel, boven enkel). De vloer en dakisolatie is wel verbeterd (beide ca 10cm) en de woonkamer heeft vloerverwarming.
Afgelopen maanden heeft de cv-ketel op 40 graden gestaan. Zonder problemen bleef de woning warm. Woonkamer op 20,5 graden, de slaapkamers ca 18 graden. Gasverbruik van december was en januari was 280m³ per maand.

Ik verwacht hier probleemloos vanaf morgen weer all-electric door het leven te gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45
Heb een huis uit dezelfde periode en dus dus met vergelijkbare minimale isolatie.
Ben in 2013 begonnen met extra isolatiemaatregelen en met spectaculair resultaat, tot mijn eigen verbazing :-)

Dak: waarschijnlijk spaanplaat met pur laagje erop? Als er verder geen dampscherm is, dan kun je het wel isoleren, als je er maar voor zorgt dat er aan de binnenkant een goede dampdichte folie zit. Zo heb ik het ook gedaan. Ik weet dat daar discussie over is, maar heb daar al jaren veel profijt van.

Muur: bij mij zat er dun laagje glaswol, dat was ook gebruikelijk in die tijd. Heb het vol laten spuiten met glaswol. Ook daar geen problemen mee ondervonden.

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivow85 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Eerst focussen op de benodigde warmte is geen fout. Als er nog verbouwingen of woningverbeteringen op de planning staan, is het goed om dat nu mee te nemen in je plannen. Want dat kan betekenen dat de warmtepomp die je nodig hebt één of twee maatjes kleiner kan. En dat scheelt weer in de aanschafkosten. En uiteraard scheelt het verkleinen van de warmtevraag op lange termijn fors in de energiekosten.
dat verschil valt wel mee. de meerprijs vrijwel gelijk op met de subsidie dus kost het evenveel/weinig. dus onder de streep doet het weinig maar je kan wel direct gebruik maken van de lagere stookkosten. van de gasketel afkomen is prio 1, de rest kan je dan naar toe werken.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 21:02]

• lemongrass1
@hnq
Dak: Idd (spaan?)plaat met pur laagje erop. Het is mij onduidelijk of dat dit dampdicht/-open is. Weet verder ook niet of er nog een dampdichte folie tussen de plaat en de pur zit.

Muur: Wat was de reden om je de spouwmuur niet ventilerend te laten?

• lemongrass1
Gisteren advies gehad bij installateur van Daikin warmtepompen. Advies is om volledige warmtepomp te nemen van 8kW en 180 liter warmwatervat. Het systeem werkt tot -15 en warmwatertemp van 50 graden. De unit bevat ook een 2kW verwarmingselement om indien nodig bij te verwarmen. Hiermee is de verwachting dat er zo'n 3.500 kwh aan electra op jaarbasis bij zal komen.

Verder eventueel warmtepompconvectoren indien de huidige oude radiatoren niet volstaan.

De 8kW zou zeker volstaan om in de huidige verwarmingsvraag te voorzien.

Klinkt als een eenvoudige oplossing!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:47

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

lemongrass1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:57:
Gisteren advies gehad bij installateur van Daikin warmtepompen. Advies is om volledige warmtepomp te nemen van 8kW en 180 liter warmwatervat. Het systeem werkt tot -15 en warmwatertemp van 50 graden. De unit bevat ook een 2kW verwarmingselement om indien nodig bij te verwarmen. Hiermee is de verwachting dat er zo'n 3.500 kwh aan electra op jaarbasis bij zal komen.

Verder eventueel warmtepompconvectoren indien de huidige oude radiatoren niet volstaan.

De 8kW zou zeker volstaan om in de huidige verwarmingsvraag te voorzien.

Klinkt als een eenvoudige oplossing!
2300m3 gas is veel. Ik denk dat een 8 kW warmtepomp hier niet voldoende is. Ook lijkt mij een extra verbruik van 3500kWh te weinig.
Je moet ongeveer rekenen met 1m3 gas = 2kWh . Dus ongeveer een meerverbruik van 4600kWh.
Eerst zou ik het gasverbruik omlaag brengen door zoveel mogelijk te isoleren. Dan is beter in te schatten hoe groot de warmtepomp moet zijn.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45
lemongrass1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:51:
@hnq
Dak: Idd (spaan?)plaat met pur laagje erop. Het is mij onduidelijk of dat dit dampdicht/-open is. Weet verder ook niet of er nog een dampdichte folie tussen de plaat en de pur zit.

Muur: Wat was de reden om je de spouwmuur niet ventilerend te laten?
Er zal zeker geen dampdichte folie tussen spaanplaat en pur zitten, want dan zou je problemen met je spaanplaat krijgen. Spaanplaat+pur is weliswaar niet ideaal, maar wel dampopen. Dat betekent dat je, als je aan de binnenkant isolatie aanbrengt, moet zorgen voor een dampdichte folie aan de zolderkant. Maar nogmaals: hier zijn de meningen over verdeeld :-). Ik heb na ruim 10 jaar geen spijt. En het schiet me opeens te binnen dat er tegenwoordig speciaal folie hiervoor op de markt is. Ff googelen dus.

Of de spouwventilatie intact moet blijven hangt af van verschillende factoren. Staat van de bestaande isolatie, staat van het buitenblad van de spouw (geen dampdichte verf bv), staat van de spouw zelf, vervuiling etc.. een goed isolatiebedrijf zal dus de spouw en de bladen inspecteren en op basis daarvan een advies geven. Bij mij bleek het dus wel mogelijk.

• lemongrass1
Ik heb zelf een poging gewaagd om het benodigde verwarmingsvermogen van onze woning te berekenen. Daarnaast rekenin ik door wat het kostenplaatje is bij aanschaf van een volledige warmtepomp.

Uitgangspunt

De berekening gaat uit van het piekverbruik op 1 dag in afgelopen jaar. Het idee is dat een warmtebron minimaal het vermogen moet hebben om de benodigde energie voor de koudste dag te leveren. Dit kunnen we gelukkig terughalen in het overzicht van de energieleverancier op basis van uitgelezen waardes van de slimme meter. Het blijkt dat medio december 2021 het een paar graden heeft gevroren. De piek in het verbuikte gas op 1 dag was 26-12-2021 toen het in De Bilt -5 graden was. Het verbruik op die dag was 17m3 gas.

Benodigde vermogen volledige warmtepomp

Rendement HR-CV ketel: 100% (nieuw). De ketel is echter 10 jaar oud, maar laten we uitgaan van de bovengrens: 100%.

1 m3 aardgas bevat 9,769 kWh energie. Verbranding hiervan met de CV-ketel geeft 9,769 kWh energie.
Op de piekdag is er 17 m3 * 9,769 kWh / m3 = 166 kWh aan energie geleverd voor verwarming van de woning (en een beetje warm tapwater). Deze 166 kWh aan energie is geleverd in 24h. Dit betekent dat er een vermogen nodig was van: 166 kWh / 24h = 6,9 kW voor verwarming van de woning (Of anders gezegd: 24 uur lang een vermogen leveren van 6,9 kW = 6,9 kW * 24 h = 166 kWh). Deze 6,9 kW aan benodigd vermogen is nou precies het vermogen dat de warmtepomp zou moeten hebben.

Verbruik warmtepomp

Nominale COP van de warmtepomp: 3,5 (Betekent: 1 kWh verbruikte energie aan elektriciteit levert 3,5 kWh aan verwarmingsenergie.
Het totaalverbuik gas in 2021 was 2.300 m3. Verbranding hiervan met de CV-ketel geeft: 2.300 m3 * 9,769 kWh / m3 = 22.469 kWh aan energie. Als deze hoeveelheid energie geleverd zou moeten worden door de warmtepomp met een COP van 3,5 dan kost dit 22.469 kWh / 3,5 = 6.420 kWh aan elektrische energie.

Vergelijking kosten

G: De 2.300 m3 in 2021 kostte: 4.800 euro (-> 4.800 euro / 2.300 m3 = 2,09 euro per m3)
E: Netto 2.700 kWh in 2021 kostte: 1.500 euro -> 1.500 euro / 2.700 kWh = 0.555 euro per kWh

Als ik een warmtepomp had gehad dan was er 4.800 euro aan gas weggevallen en had ik 6.420 kWh * 0.555 euro / kWh = 3.567 euro aan extra elektrakosten gehad. Dit zou dan 4.800 euro - 3.567 euro = 1.233 euro per jaar minder kosten!

Terugverdientijd

De aanschafkosten zijn ongeveer 6.000 euro (inclusief installatie en subsidie). De terugverdientijd is dan ongeveer 6.000 euro / 1.233 euro = 5 jaar. De levensduur van de warmtepomp is 10-15 jaar. Met de huidige stijgende gasprijzen wordt dit plaatje alleen nog maar gunstiger.

De warmtepomp werkt tot -15 graden en bevat ook nog een 2 kW verwarmingselement om in uitzonderlijke gevallen bij te springen.

Zie ik hier iets over het hoofd?

Ik ga in ieder geval nog navragen wat de benodigde condities zijn voor deze COP, want daar valt of staat de kostenberekening mee. Zo zou de watertemperatuur best eens 35 graden kunnen zijn en dat kunnen mijn huidige radiatoren niet aan. De huidige 50 graden lijkt redelijk ok, maar het is dan ook geen -5 graden buiten. Ik zou dan convectoren moeten gaan kopen, a 500 euro per stuk, om bij een watertemperatuur van 35 graden voldoende warmte af te geven.

[Voor 4% gewijzigd door lemongrass1 op 01-03-2022 15:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee