Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThereIsWally
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-02-2022
Beste leden

Ik heb een vraag voor mijn plaatsing van zonnepanelen (en evt. ook batterij)

Dit is voor op mijn dak waar ik 3 panelen Zuid-Oost kan plaatsen en 6 panelen Zuid-West (Zie foto's bijlage)
Er zijn geen bomen, schouwen, of andere.... enkel 2 verschillende richtingen naar de zon.

Nu krijg ik wat verdeelde meningen en geraak er niet uit:

Eén firma meld mij dat het voldoende is om de 2 strings/ingangen van de (Huawei of Growath) omvormer te gebruiken. Dus 1 string vd 3 panelen op ZuidOost en 1 string voor de 6 Zuid-West panelen.

Een andere firma vind dat ik beter gebruik kan maken van optimizers op enkel de 3 aparte panelen.
Wat denken jullie?

ps , Solaredge en Micro omvormers zijn mij ook aangeraden, maar dat prijsverschil is te groot (ik ga ook een batterij plaatsen).

Bedankt voor jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YWLCSz0Ndf9t_lodpAEpULjNxk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npzHGFd4UuaTzpYuEBsKER0J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtCWcI7fOH3zeb7BCTjlWs31D4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU0stAqR9qHW0IjgRP4dfo3x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6Uf1gSVSLcCj08QAbyhY5vX2EY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4YpQ1s4KX5b4A76jokYzVK8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHr4e_ORQaqA5PGd9N9or5FIamo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onBrukLpYATPecq7KLg8R8kB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

ThereIsWally schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:54:
Eén firma meld mij dat het voldoende is om de 2 strings/ingangen van de (Huawei of Growath) omvormer te gebruiken. Dus 1 string vd 3 panelen op ZuidOost en 1 string voor de 6 Zuid-West panelen.
Als het voltage van 3 panelen in serie hoog genoeg is, klopt dat. ALles hangt af van de specs van de panelen en de omvormer.
Een andere firma vind dat ik beter gebruik kan maken van optimizers op enkel de 3 aparte panelen.
Wat denken jullie?
Dat kan. De drie ZO gelegen panelen, zullen dan de zes ZW panelen dan niet beperken, maar de 6 de drie wel voreg in de ochtend.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 22-02-2022 18:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-05 20:08
Ik heb zelf een Ginlong Solis S5 2.5k omvormer met 3 400 wp panelen op de ene MPPT en 6 375 Wp panelen op de andere MPPT. Dat werkt prima.
Het startvoltage is 60V.

3 x 375 Wp panelen is misschien krap bij hoge temperaturen, wanneer de spanning afneemt.
Dat zou je even moeten simuleren in de SMA Sunny design tool of de minder uitgebreide tool van Ginlong zelf.

De oplossing met optimizers lijkt me minder gunstig, omdat je het probleem maar voor 1 richting oplost. Zoals ook door JvS beschreven.
En je legt meer en storingsgevoelige elektronica op je dak.

Edit: Growatt en Huawei starten pas bij 100 volt. Dat lijkt me te hoog voor 3 panelen. In ieder geval heb je dan weinig marge.

[ Voor 10% gewijzigd door schumacher op 22-02-2022 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Voor zo ver ik weer is de enige string omvormer die dit knap kan de Solis. Ik weet alleen niet hoe zij met accu om gaan. Minder goed dan in combinatie met micro omvormers zal het niet worden want Micro's maken toch al wisselspanning op je dak... dus geen DC/DC voordeel te behalen ;-)

Optimizers onder de 3 op ZO en dan alles als 1 string is een draak van een oplossing, zou ik niet doen.
SolarEdge is een zorgenkindje met een setup als dit... zou ik ook niet doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThereIsWally
@Ronald
Bedankt voor je reply. Wel ben ik niet geheel mee (zal wel aan mij liggen :-))

Wat zou jij dan concreet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThereIsWally
@schumacher @JvS

Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
@ThereIsWally Mijn kennis wat betreft accu's is niet echt voldoende; dus ik kan alleen uit een PV technisch oogpunt wat zeggen.

Solis heeft een serie omvormers met 2 trackers (nodig voor 2 verschillend georiënteerde daken) die op hele lage spanning (nodig voor heel weinig panelen) kan werken. Dat zou voor dat deel de voordeligste oplossing zijn... Maar dan heb je nog geen batterij ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1