Waar kunststof tandwiel vandaan te halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:04
Ik heb via marktplaats een defecte HP autoloader in bezit kunnen krijgen. Na wat zoeken & uitproberen heb ik kunnen vinden wat het probleem is. Er is een tandwieltje geknapt & secondelijm plakt niet genoeg.

Nu ben ik op zoek naar een vervangend tandwieltje. Op aliexpress kan ik best wat vinden, en ebay heeft ook wat aanbod. Helaas allemaal uit China/Hong Kong en dus met een levertijd van 3+ weken.

Waar kan ik in Nederland, of misschien nog Europa kunstof tandwielen vandaan halen? Na wat googelen heb ik het vermoeden dat er niet zoveel modelbouwwinkels meer over zijn die nog wat eigen voorraad hebben.

En toch nog even de afmetingen van m'n tandwieltje: 12 tanden, 2.5mm binnendiameter, 7mm buitendiameter en 5mm dik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Lego? (Technic dan)

[ Voor 58% gewijzigd door Silver7 op 22-02-2022 17:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je zoekt op kunststof heb je wellicht meer succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tip:
via amazon (.de of .nl) zijn vaak vele AE producten ook te vinden, die vervolgens door Amazon verstuurd worden en dan heb je het binnen enkele dagen in huis. (wel opletten dat je een product kiest dat bij Amazon op voorraad is)
Wel ietsje duurder, maar kan wellicht een uitkomst zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 22-02-2022 17:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
Is 3d printen een optie?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lokale modelbouwwinkel?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ehtweak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:12:
tip:
via amazon (.de of .nl) zijn vaak vele AE producten ook te vinden, die vervolgens door Amazon verstuurd worden en dan heb je het binnen enkele dagen in huis. (wel opletten dat je een product kiest dat bij Amazon op voorraad is)
Wel ietsje duurder, maar kan wellicht een uitkomst zijn...
https://www.amazon.nl/Pla...ameter/dp/B08QN5FXWB?th=1
In die set zit in elk geval 12tands, 5x7mm. Alleen wel 2mm asgat, maar daar is wellicht nog wel een mouw aan te passen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel ff opletten, da's geen "Versand durch Amazon"! M.a.w. NIET snel leverbaar...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ehtweak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Wel ff opletten, da's geen "Versand durch Amazon"! M.a.w. NIET snel leverbaar...
Ah, goed punt, my bad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59

DeTeraarist

#Boots2Asses

Conrad heeft ook een mooie verzameling.
Is dit iets?

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je zoekt een Moduul 0,5 tandwiel (moduul staat voor de steekcirkel diameter in mm x het aantal tanden, hier 0,5x12=6mm dus)

Dit bijvoorbeeld;
https://www.conrad.nl/p/r...-aantal-tanden-12-1515288

Mogelijk moet je beetje modificeren/2 naast elkaar

Motorrondsel kan ook https://www.conrad.nl/p/r...m-aantal-tanden-12-219398

Alternatief is natuurlijk printen maar hangt ook erg af van hoeveel kracht er op komt. Z'n tandwiel is bijna altijd gewoon een standaard 20 graden (als ik het me goed herinner, is al weer een paar dagen terug dat ik hiermee heb mogen stoeien) aanloophoek tandwiel, iemand die weet wat ie doet drukt dat zo uit z'n CAD systeem.

Lekker lezen over tandwieltjes? https://smarthost.maedler...er/stirnzahnraeder_EN.pdf
Deze komt waarschijnlijkst het dicht in de buurt; Mooi (duur! 3 piek nog iets ipv 30 cent) POM tandwieltje, stukje netter dan z'n gegoten unit. Mädler levert ook aan privé maar weet niet wat de minimum order quantity is, misschien heb je voor de rest van je leven tandwielen ;).

Krijg wel spontaan zin weer te werktuigbouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 22-02-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:04
DeTeraarist schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:51:
Conrad heeft ook een mooie verzameling.
Is dit iets?
GoldenSample schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:53:
Je zoekt een Moduul 0,5 tandwiel (moduul staat voor de steekcirkel diameter in mm x het aantal tanden, hier 0,5x12=6mm dus)

Dit bijvoorbeeld;
https://www.conrad.nl/p/r...-aantal-tanden-12-1515288

Mogelijk moet je beetje modificeren/2 naast elkaar

Motorrondsel kan ook https://www.conrad.nl/p/r...m-aantal-tanden-12-219398

Alternatief is natuurlijk printen maar hangt ook erg af van hoeveel kracht er op komt. Z'n tandwiel is bijna altijd gewoon een standaard 20 graden (als ik het me goed herinner, is al weer een paar dagen terug dat ik hiermee heb mogen stoeien) aanloophoek tandwiel, iemand die weet wat ie doet drukt dat zo uit z'n CAD systeem.

Lekker lezen over tandwieltjes? https://smarthost.maedler...er/stirnzahnraeder_EN.pdf
Deze komt waarschijnlijkst het dicht in de buurt; Mooi (duur! 3 piek nog iets ipv 30 cent) POM tandwieltje, stukje netter dan z'n gegoten unit. Mädler levert ook aan privé maar weet niet wat de minimum order quantity is, misschien heb je voor de rest van je leven tandwielen ;).

Krijg wel spontaan zin weer te werktuigbouwen.
Ah dit is wel een tandwiel waar ik wat mee kan proberen. Mocht dit hem niet worden dan kan ik alsnog op aliexpress kijken.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb laatst ook een missend tandwiel 3d geprint, werkt prima. Goed ontwerp maken is natuurlijk wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met de mensen die 3D printen suggereren, keur van materialen, en erg sterk in potentie. Zat kant-en-klaar ontwerpjes te vinden (tot parametrisch aan toe), en anders niet zo veel moeite voor iemand die met CAD om kan gaan. Nylon is ook printbaar, bijvoorbeeld. Mocht dat helemaal niet kunnen/heb je geen toegang tot een printer/iemand die er een heeft; dan zal ik meegaan met de suggestie Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Wij hebben bij mijn werkgever een dergelijk probleem gehad met een serie printers welke allemaal falende tandwielen hadden. Tandwielen waren los niet leverbaar en onderdeel van een vrij prijzig geheel. Dit terwijl het tandwiel vrij makkelijk te vervangen was.

Wij hadden een leverancier in het oostblok ergens gevonden waar we los tandwielen konden laten produceren in specifieke maten tegen een niet al te hoge prijs.

3D printen hadden we ook geprobeerd, maar deze prints waren niet stevig genoeg om de hoeveelheid koppel aan te kunnen welke er op kwam.

Mijn collega welke hier toen mee bezig is geweest, is nu niet aanwezig. Maar als hij er volgende week weer is, kan ik wel navraag doen over welke leverancier dit exact is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Hoe heb je de buitendiameter gemeten? Tussen de tanden? Op het puntje van een tand? Plat op twee tanden? Tandwielen meten met nogal precies, want de verkeerde maat zorgt dat de rest ook kapot draait.
Een tandwielen hebben bepaalde standaardmaten die de verhouding tussen aantal tanden en buitendiameter aangeeft. Maar natuurlijk hebben de Amerikanen/ Engelsen een andere maat dan de rest van de wereld. Dus daarom zijn exacte maten belangrijk.
In het normale deel van de wereld gebruiken we de "module" die simpelweg de steekcirkeldiameter gedeeld door het aantal tanden is. Nou is de steekcirkeldiameter een interessante maat die je ergens halverwege de tanden moet bepalen.
GoldenSample had aan aangegeven dat je waarschijnlijk module 0.5 hebt. Maar ja, dat is dus alleen als je een metrisch tandwiel hebt.
Als je dan gaat zoeken op "12T 0.5M" vind je sneller resultaten.

Let ook op met de binnendiameter. Je denkt misschien 2mm, maar het kan zijn dat het 1.9mm is. Dat maakt uit!! Het wieltje mag niet te los zitten, of niet klemmen als dat moet. Andersom is ook niet goed, want dan past het wieltje nooit over het asje.

[ Voor 32% gewijzigd door MeMoRy op 26-02-2022 08:17 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

bonzz.netninja

Niente baffi

en gewoon even HP mailen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1