Desktop als dock voor laptop inzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 22:43
Structureel thuiswerken is niet de basis van mijn vraagstelling. De vraag is gebaseerd op incidenteel gebruik. Ik zoek enkel naar mogelijkheden, maar kan deze helaas niet vinden in de vorm die ik zoek.

Situatie: Ik heb een desktop, met daaraan 2 monitors, toetsenbordje en muis. Af en toe wil ik een laptop kunnen koppelen aan de beide monitors, echter, liefst zonder gebruik te maken van een docking station of het om moeten prikken van alle kabels.

Vraagstelling: Is het mogelijk om de desktop in te zetten als (draadloos) ‘docking station’ voor een laptop?

Dwz, kan ik het beeld van de laptop op de 2 schermen toveren, gebruik maken van toetsenbord en muis door hoogstens 1 kabel (USB-A naar C of C naar C) tussen desktop en laptop te leggen.

Tech specs:
Scherm 1 – 1x HDMI, 1x DP, 1x D-Sub
Scherm 2 – 1x HDMI via DVI, 1x DP, 1x D-Sub
Laptop – 1x USB-C* en separaat 1x HDMI

* PD is geen vereiste, de laptop heeft een separate voedingspoort.

Voorheen gebruikte ik een simpel dockje met 1 HDMI poort. Zo kon ik van USB-C naar HDMI voor het ene scherm en het andere direct met HDMI op de laptop aansluiten. Echter, het hele omplug gebeuren van alle kabels stoort me. Mede omdat de overige aansluitingen op de schermen reeds aangesloten zijn op een andere desktop.

De laptop overnemen via TeamViewer levert niet de gewenst oplossing. Het beeld van de laptop komt dan maar op 1 scherm, plus, vervolgens Citrix draaien op de laptop levert een soort ‘Inception’ achtige situatie, die alles behalve vloeiend verloopt.

Mogelijk heeft iemand hier een simpele oplossing voor. Google en het forum leveren me helaas niet de juiste info. Remote Desktop binnen Windows 10 (pro) wil niet lukken op de (werk!)laptop helaas.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

KVM-switch?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:40

Tazzios

..

'Op de pc projecteren' functie van windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gemiddeld USB dock doet wat je wilt. Ik heb een Dell D6000 maar je zoekt iets vergelijkbaars. Een enkel USB kabeltje ompluggen en klaar :)
Enige crux is ook dat de video ook over USB gaat, dus voor gaming niet geschikt.

Als je geen scherm over kunt nemen is dat een van de weinige, zo niet de enige optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De Dell 6000 heeft inderdaad zo'n ingebouwde DisplayLink adapter welke als extra videoadapter wordt gedecteerd. Er zijn ook USB docks welke gewoon via Thunderbolt rechtstreeks naar DP gaan.

Ik denk dat dat inderdaad de simpelste oplossing is. Een KVM sitch vinden die USB-C en multi monitor ondersteunt is er wel, maar best prijzig:

https://www.iogear.com/product/GCS1953/

Met software en multi-monitor ga je dit niet zo snel maken denk ik. RDP zou kunnen werken, mits de werklaptop en policies dit toestaan (wij blokkeren ook het gebruik van RDP op clients binnen ons bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou ook voor rdp gaan (werkt niet op home wel op pro)

anders teamviewer oid

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 22-02-2022 23:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb zelfde situatie, gebruik een kvm switch voor 2 schermen muis en toetsenbord (en kan er nog 2 usbs bij zetten).
Mijne heeft knop op het kastje, knop aan kabel en fn+1 en fn+2 op toetsenbord als wisselknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Thnx voor de feedback allemaal 😊
Lijkt idd wel een van de weinige praktische oplossingen als ik de reacties hier zo lees. Jammer! Want ik had echt gehoopt dat je zoiets ‘basic’ als een docking functie wel kon emuleren. En USB is universeel… it’s all-in the name :+
Tazzios schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:07:
'Op de pc projecteren' functie van windows
Dat wil helaas niet werken! Ik zal het morgen eens proberen met een privé laptop…
The Eagle schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:13:
Gemiddeld USB dock doet wat je wilt. Ik heb een Dell D6000 maar je zoekt iets vergelijkbaars. Een enkel USB kabeltje ompluggen en klaar :)
Enige crux is ook dat de video ook over USB gaat, dus voor gaming niet geschikt.

Als je geen scherm over kunt nemen is dat een van de weinige, zo niet de enige optie.
Tja.. dat is het he. Dan loopt de video van de desktop ook over dat USB kabeltje. Gaming is niet belangrijk, maar ik wil wel een fatsoenlijke video verbinding vanaf de desktop.
akimosan schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:22:

Ik denk dat dat inderdaad de simpelste oplossing is. Een KVM sitch vinden die USB-C en multi monitor ondersteunt is er wel, maar best prijzig:

https://www.iogear.com/product/GCS1953/
Wow… $ 500,- (!!)
Daarvoor plug ik wel wat kabeltjes om ;)
Was de snelste manier idd, maar helaas niet flawless. Je werkt sowieso in een window, ook al kun je die maximaliseren. Plus, daarmee kun je niet naar 2 schermen.
Het liefst had ik een volledige overname van de laptop, zoiets als dat WiDi systeem dat een paar jaar geleden op docks van Lenovo zat.
99ruud99 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:39:
Heb zelfde situatie, gebruik een kvm switch voor 2 schermen muis en toetsenbord (en kan er nog 2 usbs bij zetten).
Ik zal eens wat rondneuzen of ik een KVM kan vinden die biedt wat ik zoek / zoals jij dat al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 23:10
Wat gebeurt er als je de schermen bijv met 2x HDMI hebt aangesloten op de pc, en je schakelt later een dock in die naar de DP poorten op de monitor verbonden is?
Kun je op die manier niet input-switchen op je schermen?
Met een beetje mazzel pakken je schermen het laatst aangesloten device, en schakelen ze automatisch om als je de Dock aan zet, en weer terug als je m uit zet.
(Of niet, maar wellicht een poging waard?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De switch die ik heb is trouwens 25 euro, maar kan enkel 1080p 60 Hz aan, wel een dingetje om rekening mee te houden.
(En enkel USB A 2.0, maar dat is prima voor muis en toetsenbord)

https://www.amazon.nl/Sch...-Verbinding/dp/B08526J4CN dit is hem

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:40

Tazzios

..

Danny the dog schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:34:

[...]
Dat wil helaas niet werken! Ik zal het morgen eens proberen met een privé laptop…
Heeft de PC wel wifi? gezien er miracast wordt gebruikt is dat denk wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Sebas1979 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 01:01:
Wat gebeurt er als je de schermen bijv met 2x HDMI hebt aangesloten op de pc, en je schakelt later een dock in die naar de DP poorten op de monitor verbonden is?
Kun je op die manier niet input-switchen op je schermen?
Met een beetje mazzel pakken je schermen het laatst aangesloten device, en schakelen ze automatisch om als je de Dock aan zet, en weer terug als je m uit zet.
(Of niet, maar wellicht een poging waard?)
De andere aansluitingen op de monitors zijn reeds in gebruik, aangezien ik een 2e desktop heb aangesloten. Staat ook in mijn startpost, hetzij een beetje verdekt misschien.
Auto-switching / bron selectie van de monitors werkt prima in dat opzicht.
Danny the dog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:58:

Mede omdat de overige aansluitingen op de schermen reeds aangesloten zijn op een andere desktop.
Tazzios schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:56:
[...]
Heeft de PC wel wifi? gezien er miracast wordt gebruikt is dat denk wel een vereiste.
Ja de (main) desktop heeft wifi, plus hangt bekabeld in hetzelfde netwerk als de laptop (via wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 15:14
Je kunt toch gewoon remote desktop gebruiken? Dan heb je in 1x bediening, beeld en geluid. Werkt ook met meerdere monitoren als je de client start met "mstsc /multimon"

Ah, ik zie net dat remote desktop niet werkt. Waarschijnlijk heeft je beheerder dat uitgeschakeld in een policy. Je zou kunnen overleggen of ze dat weer kunnen inschakelen, of misschien kun je het op de een of andere manier zelf weer aan krijgen. Het zal uitgeschakeld zijn vanwege de veiligheid, als je je netwerk niet goed beveiligt dan kunnen anderen er misschien ook op.

[ Voor 52% gewijzigd door PhilipsFan op 23-02-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
PhilipsFan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:18:
Je kunt toch gewoon remote desktop gebruiken? Dan heb je in 1x bediening, beeld en geluid. Werkt ook met meerdere monitoren als je de client start met "mstsc /multimon"

Ah, ik zie net dat remote desktop niet werkt. Waarschijnlijk heeft je beheerder dat uitgeschakeld in een policy. Je zou kunnen overleggen of ze dat weer kunnen inschakelen, of misschien kun je het op de een of andere manier zelf weer aan krijgen. Het zal uitgeschakeld zijn vanwege de veiligheid, als je je netwerk niet goed beveiligt dan kunnen anderen er misschien ook op.
Ik ga dit vanavond (indien ik de tijd heb) testen met een andere, privé laptop om dingen uit te sluiten.
Was reeds hierboven geopperd. Maar bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 16:09
Chrome Remote Desktop vind ik erg fijn werken.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

HenkEisDS schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:32:
Chrome Remote Desktop vind ik erg fijn werken.,
Bij dat soort zaken -vooraf- toestemming vragen en krijgen van de werkgever. Anders niet doen.

Omdat er wordt gezocht naar geen OS-functie maar een los tooltje, verplaats ik het topic even van Windows clients, naar CSA.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1