3Tb HD als externe schijf gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:45
Ik heb een 3Tb HD 3,5" gekregen, die ik als externe HD wil gaan gebruiken.
Eerst liep ik tegen het 2Gb probleem aan.
HD aan een SATA poort gekoppeld en mbv Schijfbeheer op GPT gezet.
Mbv het programma Minitool 2 partities aangemaakt, ieder 1,36Gb groot.
In Minitool zag ik ook, dat er een zeer kleine partitie van 16Mb was aangemaakt door Schijfbeheer (zo vermoed ik).
Als ik de HD nu in een externe behuizing plaats en met een USB3 kabel met mijn PC verbind, dan krijg ik hele andere partities te zien.
Schijfbeheer : 16384,00 Gb In orde (Beschermde GPT-partitie)
Minitool : 2794,5 Gb (Other).

IK heb in 2 externe behuizingen hetzelfde verschijnsel.
Heeft dit met de SATA->USB3 controller te maken?
Anders gezegd, als ik nu een nieuwe 3,5" behuizing koop, is dan het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Een externe schijf zou ik 1 partitie geven, niet meerdere. Als je behuizingcontroller hier niet mee overweg kan, dan zal je moeten kijken naar een andere behuizing die wel overweg kan met een 3TB schijf.

Let in je openingspost ook even op je waarden, links en rechts heb je het ineens over GB ipv TB. Verder is Byte met een hoofdletter, anders bedoel je bit en dat is een heel andere waarde. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door thunder8 op 22-02-2022 16:21 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
De getallen heb ik overgenomen zoals deze op het scherm staan.
1 partitie, 2 partities, 3 partities, het maakt niet uit.

Ik heb een plaatje met alle getallen, maar kan zo gauw niet ontdekken hoe deze te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@robw1947 Wat is nou precies de bedoeling? Waarom heb je meerdere partities en waarom doe je dat op zo'n omslachtige manier?

Sluit hem aan via USB, Formatteer de hele boel naar bijvoorbeeld NTFS en dan is het klaar.

https://www.howtogeek.com...ading-any-other-software/

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 22-02-2022 16:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
De schijf was oorspronkelijk MBR, dus zag ik aan de SATA poort 2 partities, 2Gb en de rest.
Ik las vervolgens op internet, dat de HD in GPT gezet moet worden.
Dat gedaan en vervolgens 1 partitie aangemaakt, allemaal dus via SATA poort.
Geen letter toegekend.
Daarna de HD losgekoppeld en in een externe behuizing geplaatst.
Via de verkenner zie ik geen externe HD, ik vermoed door het ontbreken van de letter.
Als ik nu naar schijfbeheer ga -> Partities maken, dan zie ik een schijf van 16384,00 GB met hieronder:
In orde (Beschermde GPT-partitie).
Als ik Minitool Partition Manager open, dan zie ik een schijf 2794,5 GB (Other) MBR

Tot op heden heb ik alleen ervaring met schijven t/m 1 TB, dit is mijn 1e ervaring mat een 3 TB schijf.
En graag enige coulance, ik ben 75 jaar en probeer nog alles zo goed mogelijk te volgen.

Zojuist dus de hele procedure opnieuw gedaan met 1 partitie voor de hele schijf gekoppeld aan de SATA poort.
En heel merkwaardig, dat Schijfbeheer GPT toont en Minitool MBR.

Ik ben hier nu al de hele middag mee bezig en begin enigszins moedeloos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een aantal (veel?) USB-sata converters doen een sector translatie. Ze laten een andere sectorsize zien als de disk zelf. Aangezien de partitie grootte in sectors is, heeft dit een belangrijk neveneffect wanneer je de schijf zowel via SATA als via USB bekijkt.
dan zie ik een schijf van 16384,00 GB met hieronder:
In orde (Beschermde GPT-partitie).
Dit is dus het gevolg van die sector translatie. Wanneer je een GPT disk hebt, bevat die tevens een MBR tabel, met één partitie ter grootte van de hele schijf (of 2TB als de schijf groter is), om te zorgen dat niet GPT-aware software er met zijn tengels vanaf blijft.
Op jouw 3TB schijf is die 'Beschermde GPT-partitie' 2TB oftwel (2^32) - 1 sectors van 512 bytes. (MBR kan geen grotere sector adressen opslaan).
Je USB schijf laat blijkbaar 4kB grote sectors zien, waardoor die partitie ineens 8 keer zo groot is, oftewel 16TB. (Dat is overigens ook het doel van die sector translatie, zorgen dat je met MBR grotere schijven aankunt, tot 16TB, voor OSsen die geen GPT ondersteunen, maar wel grotere sectoren)

Je moet die schijf via USB aansluiten, de partities weggooien en een (of meer) nieuwe aanmaken. Daarna de schijf niet meer via SATA proberen te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Ik heb op mijn PC nog een ander Partitie programma staan, AOMEI.
Dit progr ziet de externe HD als een GPT partitie, 2,73TB Niet toegekend.
Als ik hier kies voor partitie maken en vervolgens Pas toe, dan een foutmelding:

Sorry de huidige operatie werd geannuleerd!
Informatie Code: 6
Beschrijving: De partitietabel op de schijf kon niet bijgewerkt worden wegens vergrendeling door een ander programma. Sluit dat andere programma en probeer opnieuw.

Wat betekent de Informatie-code? Raadpleeg hiervoor: https://www.disk-partition.com/help/errorcode.html

----
Uitleg op de website:
Error description:

The partition table on the disk failed to update as other programs locked the partition table, please close other programs and retry.

All operations regarding to resizing partitions need to modify the partition table to take effect the task, the operations fails as modification fails.

Solutions:

This error usually occurs when you clone a disk.
To fix the issue, please first do a defragment and run chkdsk/r or chkdsk/f command to fix the errors on source drive and then retry the operation.

We advise you to run a Partition Clone or clone with the sector by sector mode.

You can also try to run a disk clone with AOMEI Backupper.

------
Ook na een reboot en direct AOMEI toepassen dezelfde foutmelding.
Ik heb nu dus 3 progs op de schijf losgelaten met 3 verschillende resultaten, die ik niet begrijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robw1947
Via Schijfbeheer kan ik niets, alles uitgegrijsd.
Dus aangewezen op Partition Managers van derden (?).

Minitool -> Hoera, Ik had van die (Other) niet moeten schrikken en met muisknop erop moeten klikken.
Dat nu wel gedaan en inderdaad na het formatteren heb ik nu een werkende externe 3Tb HD.
Vele zweetdruppels, maar ook weer veel wijzer geworden en dat op mijn leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:07
Complimenten voor je volhardendheid en vindingrijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robw1947
Eindige ik gisteren in Hoera stemming, vanmorgen na het aanzetten van de externe HD was / is het weer mis.
Gisteren de nodige video bestanden naar de schijf gecopieerd.
De gisteren door mij uitgedeelde letter was verdwenen.
Bij schijfbeheer weer de 16384 GB partitie met alle opties uitgegrijsd.
Nu in Minitool is het een MBR schijf geworden.
Ik kon wel een letter toekennen, maar na de Apply verdween deze letter weer.
AOMEI laat een GPT partitie zien van 2,73 TB, maar zo te zien data.

Moet ik nu de schijf als onbetrouwbaar beschouwen?
Ik denk hierbij aan een instabiele Parition Table op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Is de oplossing niet al eerder gegeven? Gewoon formatteren dmv usb aansluiting en gaan met die banaan?
Maken we het niet al te moeilijk dan het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44
Vanuit de command prompt met diskpart?

• robw1947
Ik had eergisteren na het werkend krijgen van de externe HD zo'n 200GB aan video bestanden op de schijf gezet.
Gisteren bleek de schijf niet meer benaderbaar.
Ik werd dus gedwongen weer opnieuw te beginnen.
Gisteren is dat gelukt mbv een ander partition manager programma.
En zojuist vastgesteld, dat de schijf nu gelukkig nog wel herkend wordt door W10.
En nu maar hopen, dat dit zo blijft als ik al mijn video bestanden er weer op heb gezet.
Want die 200Gb is nog maar het begin van het totale aantal Home Video bestanden, die inmiddels fors is uitgebreid met die van de kleinkinderen.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:33
Kun je dan niet beter eerst de HDD testen of hij nog wel correct functioneert?
Door de smart waarden uit te lezen met:
downloads: CrystalDiskInfo 8.15.1

• robw1947
Gisteren een nieuwe externe behuizing (Digitus) besteld, deze zojuist ontvangen.
Na overzetten van de schijf van mijn (half open) Fantec naar de Digitus en het vervolgens weer aankoppelen aan de PC bleek opnieuw, dat de partitie verdwenen was en dus mijn data.
Opnieuw de schijf in orde gebracht en er enige test bestanden opgezet.

HDtune -> 100% OK
CrystalDiskinfo -> Goed

De komende dagen zal blijken of de schijf betrouwbaar blijft in deze definitieve behuizing.

• Arjantje72
robw1947 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:14:
Gisteren een nieuwe externe behuizing (Digitus) besteld, deze zojuist ontvangen.
Na overzetten van de schijf van mijn (half open) Fantec naar de Digitus en het vervolgens weer aankoppelen aan de PC bleek opnieuw, dat de partitie verdwenen was en dus mijn data.
Opnieuw de schijf in orde gebracht en er enige test bestanden opgezet.

HDtune -> 100% OK
CrystalDiskinfo -> Goed

De komende dagen zal blijken of de schijf betrouwbaar blijft in deze definitieve behuizing.
Ik bedoelde dat je je smart waarden even moet uitlezen want misschien zitten er fouten in je HDD :)
Check je SMART

• robw1947
Nog specifieke kenmerken ??
Ik heb de SMART gegevens in een jpg gezet, maar geen idee hoe dit plaatje in mijn reactie te plaatsen, niet zo handig hiermee, een aparte upload knop? een bijlage knop?

Maar kan het niet aan de gebruikte SATA -> USB controller liggen in de externe behuizing?
De Digitus heeft een JMS578 chipset volgens de website van de leverancier.
Van de Fantec HDD-Sneaker kan ik de chipset niet zo gauw vinden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@robw1947 Dit is wat je moet doen om je plaatjes hier te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIQE9xjqQkpjKeXZiMrOYpAQ8X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCk97GHRu3fYg337UmFrjjay.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-5LhW1Q4r01tE86G5MxiQu7VQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHV1W4v9Ot71q79N8aMUplqo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYiBGqZ9m0NcIAEvDwyMRga-EDA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p7Qqhjo9sOqY8IhOGkMonbQP.png?f=user_large

• Arjantje72
Boven waar je je tekst typt, gebruik je het tweede symbool van rechts daar kun je je plaatje uploaden.
Maar die kun je beter in
Check je SMART
plaatsen, daar zitten de experts :)

• robw1947
1e poging tot plaatsen plaatje

• robw1947
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKv15EDZkVNxIhPeuxzwMkWTLNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEpUMz9Gw6WGEwR9LTnbdWEl.jpg?f=user_large
Pagina: 1