Vraag

• rvdaele
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-03-2022
Ons konijn heeft zich weer eens uitgeleefd, ditmaal aan een audiokabel van mijn Trust GXT 629 Tytan speakerset. De subwoofer en voedingskabel zijn heel gebleven, maar voor mijn rechter satellietspeaker is het fataal afgelopen. Volgens Trust kan ik geen aparte speakers bestellen ter vervanging, noch deze vervangen door andere speakers. De audiokabel is ook vastgemaakt in de speaker en dus niet echt gemakkelijk om te vervangen (zie foto). Ik vind het echt zonde om alles weg te doen, vooral ook omdat de subwoofer wel nog werkt naar behoren.

Vandaar dat ik de uitdaging zou willen aangaan om de audiokabel te herstellen. Ik heb hier nog niet echt ervaring mee, maar naar de toekomst toe lijkt me dit wel een nuttige skill met dat stom konijn in huis. Ik streef vooral naar een elegante oplossing op lange termijn (geen kroonsteentjes). Zelf dacht ik aan:

doorknippen --> strippen --> solderen --> krimpkous,

maar omdat dit mijn eerste keer zou zijn, had ik hier toch graag geïnformeerd naar enige tips of suggesties. Lijkt dit haalbaar? Mij lijkt het moeilijke dat het om een tweelingkabel gaat en ik heb nog niet echt een idee hoe ik dit moet aanpakken (zie foto, misschien aparte isolatietape na het solderen?). Ik heb een gewone soldeerbout liggen met 99.3% tin / 0.7% koper soldeersel, volstaat dit? Andere dingen waar ik moet op letten?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rvdaele op 09-03-2022 09:14)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08

timovd

Voorsprong door techniek

Solderen en netjes een krimpkous er omheen. Knip de twee aders niet op gelijke hoogte af, maar een paar centimeter uit elkaar. Mocht het stuk gaan op beide plaatsen (klein toeval) krijg je sluiting.
Zoek even op wat de sterkste manier van in elkaar draaien is, daar zijn genoeg plaatjes van.

Of een nieuwe kabel er in als je de speaker gemakkelijk open kunt maken.

[Voor 30% gewijzigd door timovd op 22-02-2022 16:14]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Alle reacties

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:27

TommieW

Numa numa.

Inderdaad wat je beschrijft. Gewoon solderen, niet veel bijzonders aan. Zolang je er geen bal kortsluiting van maakt komt het helemaal goed. Lijkt mij een goede eerste case om iets te repareren. :)

Edit: die twee aders kan je uit elkaar trekken.

[Voor 11% gewijzigd door TommieW op 22-02-2022 15:50]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je het echt knutsel-style wil doen kun je het zelfs met een kroonsteentje doen. Maar solderen is een stuk mooier. Kan niet veel mis mee gaan.
Wel eerst de krimpkous om de ader doen en ver genoeg wegschuiven anders smelt ie al vast.
En anders isolatietape, is wel zo makkelijk. Er gaat geen 230V doorheen..

[Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-02-2022 15:52]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:13
Bij de action of andere toko een tulp kabel halen met ongeveer dezelfde lengte en dan die speaker ff openschroeven en binnenin vastsolderen zou ik doen. voorpaneel zit erop geklikt en daarachter zitten de schroeven. zag wel dat er geen tweeter inzit als ik de goed heb gezien iig, is voor de show denk ik.

[Voor 5% gewijzigd door Toerq op 22-02-2022 16:13]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08

timovd

Voorsprong door techniek

Solderen en netjes een krimpkous er omheen. Knip de twee aders niet op gelijke hoogte af, maar een paar centimeter uit elkaar. Mocht het stuk gaan op beide plaatsen (klein toeval) krijg je sluiting.
Zoek even op wat de sterkste manier van in elkaar draaien is, daar zijn genoeg plaatjes van.

Of een nieuwe kabel er in als je de speaker gemakkelijk open kunt maken.

[Voor 30% gewijzigd door timovd op 22-02-2022 16:14]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 12:03
zonde om die goede draad door te knippen..
Beide draden kan je eenvoudig van elkaar af trekken als je met een mesje een beginnetje maakt in het dunste deel van het plastic.
Daarna kan je de kapotte draad aan beide kanten strippen en het koper in elkaar draaien. vervolgens solderen is erg netjes maar omdat het een simpel speakertje is zou je het ook gewoon met plakband af kunnen werken...

-specs-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee