Kwaliteit projectiescherm: Is duurder beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 10:53
Ik ben op zoek naar een +- 110" 16:9 projectiescherm voor in mijn woonkamer. En zoals vaak bij dit soort zoektochten kom je uit bij een groot aanbod aan keuzes.

Voor de beamer heb ik dit model op het oog: pricewatch: Epson EH-TW9400. Dus in de categorie 2500 euro en (niet-native) 4K.

Ik zoek hiervoor een handbediend of een elektrisch scherm. Er zijn schermen voor ongeveer 150 euro zoals de pricewatch: Optoma DS-1109PMG+, schermen zoals die van Elite Screens van 400 euro, maar er zijn ook Projecta schermen van 800 euro. En dan zijn er natuurlijk ook nog schermen die zogenaamd speciaal voor 4K-beamers gemaakt zijn en daarmee nog meer kosten.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoeveel kwaliteitsverschil is er nou echt tussen verschillende projectieschermen, en zijn duurdere modellen de investering waard?

[ Voor 4% gewijzigd door DrNick. op 22-02-2022 15:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik ben geen expert op dit gebied maar ik weet wel dat er verschillen zijn in het type scherm. Sowieso maakt de kleur van het scherm al uit. Daarnaast heb je ook nog screen gain, dus hoe goed het reflecteert. Wat het beste is hangt af van de situatie waarin je het gaat gebruiken. Een lichte kamer? Half verduisterd? Volledig verduisterd? Output van je projector in combinatie met de afstand en schermgrootte. Ook heb je geperforeerde schermen, zodat je luidsprekers erachter kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 10:53
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:05:
Ok, ik ben geen expert op dit gebied maar ik weet wel dat er verschillen zijn in het type scherm. Sowieso maakt de kleur van het scherm al uit. Daarnaast heb je ook nog screen gain, dus hoe goed het reflecteert. Wat het beste is hangt af van de situatie waarin je het gaat gebruiken. Een lichte kamer? Half verduisterd? Volledig verduisterd? Output van je projector in combinatie met de afstand en schermgrootte. Ook heb je geperforeerde schermen, zodat je luidsprekers erachter kan plaatsen.
In mijn geval is het een woonkamer die over het algemeen verduisterd zal zijn. In de zomer komt er 's avonds natuurlijk wat meer omgevingslicht binnen en daar wil ik in principe geen last van hebben.

Ik wil op termijn wel een Dolby Atmos-achtige setup installeren en ik denk dat ik dan wel ga kijken naar akoestisch doorlatende schermen, maar nu is dat nog geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:44
Wat heb je uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Tomino Gezien er weinig meerwaarde is in het kicken van een 2½ jaar oud topic met daarin weinig discussie, is het beter om zelf een nieuw vraagtopic te starten als je aankoopadvies wilt. Het staat je natuurlijk ook vrij om een mooie discussie op gang te brengen over dit onderwerp. Ik zal dit oude topic daarom sluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Dit topic is gesloten.