Toon posts:

Kwaliteit projectiescherm: Is duurder beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik ben op zoek naar een +- 110" 16:9 projectiescherm voor in mijn woonkamer. En zoals vaak bij dit soort zoektochten kom je uit bij een groot aanbod aan keuzes.

Voor de beamer heb ik dit model op het oog: pricewatch: Epson EH-TW9400. Dus in de categorie 2500 euro en (niet-native) 4K.

Ik zoek hiervoor een handbediend of een elektrisch scherm. Er zijn schermen voor ongeveer 150 euro zoals de pricewatch: Optoma DS-1109PMG+, schermen zoals die van Elite Screens van 400 euro, maar er zijn ook Projecta schermen van 800 euro. En dan zijn er natuurlijk ook nog schermen die zogenaamd speciaal voor 4K-beamers gemaakt zijn en daarmee nog meer kosten.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoeveel kwaliteitsverschil is er nou echt tussen verschillende projectieschermen, en zijn duurdere modellen de investering waard?

[Voor 4% gewijzigd door DrNick. op 22-02-2022 15:21]

Alle reacties

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ok, ik ben geen expert op dit gebied maar ik weet wel dat er verschillen zijn in het type scherm. Sowieso maakt de kleur van het scherm al uit. Daarnaast heb je ook nog screen gain, dus hoe goed het reflecteert. Wat het beste is hangt af van de situatie waarin je het gaat gebruiken. Een lichte kamer? Half verduisterd? Volledig verduisterd? Output van je projector in combinatie met de afstand en schermgrootte. Ook heb je geperforeerde schermen, zodat je luidsprekers erachter kan plaatsen.

• DrNick.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12-2022
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:05:
Ok, ik ben geen expert op dit gebied maar ik weet wel dat er verschillen zijn in het type scherm. Sowieso maakt de kleur van het scherm al uit. Daarnaast heb je ook nog screen gain, dus hoe goed het reflecteert. Wat het beste is hangt af van de situatie waarin je het gaat gebruiken. Een lichte kamer? Half verduisterd? Volledig verduisterd? Output van je projector in combinatie met de afstand en schermgrootte. Ook heb je geperforeerde schermen, zodat je luidsprekers erachter kan plaatsen.
In mijn geval is het een woonkamer die over het algemeen verduisterd zal zijn. In de zomer komt er 's avonds natuurlijk wat meer omgevingslicht binnen en daar wil ik in principe geen last van hebben.

Ik wil op termijn wel een Dolby Atmos-achtige setup installeren en ik denk dat ik dan wel ga kijken naar akoestisch doorlatende schermen, maar nu is dat nog geen vereiste.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee