Xander schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:20:
[...]
In mijn beleving moet een klasse I toestel ook daadwerkelijk bereikbare / uitwendige geaarde metalen delen hebben. Maar misschien is dat deel dan wel optioneel.
Maar wat is dan nog het verschil met klasse II met functionele aarde? Is het kunststof bij de mijne dunner ofzo?

Niet de nodige tests / keuringen gehad om het kunststof doosje "dubbel geïsoleerd / versterkte isolatie" te mogen noemen?
Of is de opbouw inwendig daadwerkelijk anders, in de zin van: bij mijn adapter kan er bij een fout nog sluiting naar aarde optreden, bij "klasse II met functionele aarde" zou dat niet mogelijk moeten zijn? Hmm, dit klinkt alsof het mijn antwoord zou kunnen zijn.

Een klasse I apparaat heeft andere eisen met betrekking tot haar isolatiesysteem. Lucht- en kruipafstanden mogen kleiner zijn, hoogspanningstesten hebben een lager voltage en de aarde is uiteraard aangesloten.
Een klasse II apparaat heeft lucht- en kruipafstanden die meestal twee keer zo groot zijn als klasse I. De hoogspanningstest wordt uitgevoerd met een hoger voltage.
Tussen de twee klasses zit wel degelijk verschil, het uiteindelijke doel en ontwerp van het product kan een reden zijn om tussen een van de twee klasses te kiezen.
Wat we zien is dat producten waarbij een aanraakbare spanning aan de secundaire kant aanwezig is, zoals bij USB laders en laptop adapter, er tussen het primaire circuit met gevaarlijke spanning en het secundaire circuit, voor het gemak even uitgaande van een veilig aanraakbare spanning, een dubbele of versterkte isolatie is aangebracht op die plekken waar de galvanische scheiding aanwezig dient te zijn. In 99 van de 100 gevallen is dat de transformator. Omdat je in zulke gevallen toch al bezig bent met dubbele of versterkte isolatie, is het meestal een snelle keuze om het hele product dan maar klasse II te maken maar het hoeft niet.
Veel laptop adapters zijn klasse I, maar ook in deze adapters is de scheiding tussen primair en secundair dubbel of versterkt uitgevoerd. Dat vloeit ook voort uit de gebruikte materialen in de componenten. Waar is de jaren 80 er nog wol of in olie gedrenkt papier werd gebruikt als isolatie, is het tegenwoordig allemaal Mylar of andere hoogwaardige kunststoffen met dielectrische sterktes van tientallen KV/mm.
Voor producten die wat "eenvoudiger" zijn, zoals broodroosters en veel producten met een metalen behuizing en/of waar water gebruikt word (wasmachine, broodrooster, CV ketel) en waar meestal niet een aanraakbare secundaire spanning aanwezig is, wordt meestal gekozen voor klasse I. Wat eenvoudiger in elkaar te zetten en de bescherming die geboden wordt door een veiligheidsaarde in combinatie met de huisinstallatie geeft zekerheid.
Bovenstaande is mijn mening en gebaseerd op mijn ervaringen in de test, inspectie en certificatie werk op electrische producten en in geenzins bedoeld als "regel" of hoe het zou moeten zijn.
V.w.b. jouw vraag;
Maar wat is dan nog het verschil met klasse II met functionele aarde? Is het kunststof bij de mijne dunner ofzo?
Een klasse II product met functionele aarde mag de aarde niet gebruiken als veiligheid, maar alleen maar om " rotzooi" te dumpen zoals lekstromen en restromen welke in het product ontstaan. Zijn veiligheid wordt nog steeds bewerkstelligd door dubbele of versterkte isolatie.