Toon posts:

3 meter in de grond boren met puin

Pagina: 1
Acties:

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02 18:23
Ik wilde even de meningen van tweakers vragen. Wij zouden een boorgat van ongeveer 3 meter moeten maken aan onze tuin. Het probleem is echter dat de eerste twee meter puinrijk is. Dus vele stenen en bakstenen. Is dit iets dat mogelijk is met materiaal te koop de gewone mens of zouden we best een firma bellen hiervoor?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Welke diameter moet je boorgat zijn, is dat 1 centimeter of 2 meter diameter?
Als je diameter 2 meter of meer is, maakt dat puin niets meer uit, je bent toch met een kraantje bezig.

Mijn schoonbroer is tuinman, en gebruikt voor moeilijk graafwerk een "pens", een dikke metalen stok die in een punt eindigt; dat weegt genoeg om door heel veel dingen heen te kloppen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aardappelnoot
Bedankt voor de reactie en het meedenken!
Diameter ongeveer 10 cm. Ik heb ook gedacht aan een stootijzer, maar daarmee ga ik vermoedelijk niet dieper dan een meter geraken? Eens kijken of er langere stootijzers zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Aardappelnoot op 22-02-2022 15:23]

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Er zijn speciale grondboren die gebruikt kunnen worden voor het boren in puin. Heb daar in het verleden meergewerkt bij een bedrijf wat bodemonderzoek deed (deze boren zijn aan de onderzijde deels open) Let wel, dat schiet niet echt heel erg op en je hebt bij een lengte van 3 meter een verlengboor nodig en en speciaal boor.....
Mijn motorboor kan ik ook verlengen tot 2 /3meter om voldoende diepte te halen maar als het puin te groot en te grof is dan kom je uiteindelijk ook niet dieper. Een grotere diameter helpt vaak wel bij het verwijderen van kleinere stukken puin.
Ik zou zelf kijken of het niet mogelijk is om het machinaal te laten boren (minigraver met verlengboor).

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

naftebakje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:05:
Welke diameter moet je boorgat zijn, is dat 1 centimeter of 2 meter diameter?
Als je diameter 2 meter of meer is, maakt dat puin niets meer uit, je bent toch met een kraantje bezig.

Mijn schoonbroer is tuinman, en gebruikt voor moeilijk graafwerk een "pens", een dikke metalen stok die in een punt eindigt; dat weegt genoeg om door heel veel dingen heen te kloppen.
Zo'n pens ken ik als stootijzer of met brede kop als wortelbijl. Geweldig hulpmiddel bij stratenmaken, bomen rooien of palen zetten inderdaad. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Goudvis

Goudvis

Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:10:
Ik wilde even de meningen van tweakers vragen. Wij zouden een boorgat van ongeveer 3 meter moeten maken aan onze tuin. Het probleem is echter dat de eerste twee meter puinrijk is. Dus vele stenen en bakstenen. Is dit iets dat mogelijk is met materiaal te koop de gewone mens of zouden we best een firma bellen hiervoor?
Ik zou het zo benaderen: je kunt ofwel een paar honderd euro betalen voor ene pro, of een gok wagen en het zelf proberen met een motorgrondboor met uitbreidingen. Het eerste linkje die ik vind zijn 50 euro (incl.) per dag, vermoedelijk nog ex. langere boorstukken.
Let wel dat je hiervoor altijd met zijn tweetjes moet zijn. Die apparaten zijn voor twee man al pittig...

Mocht dat plan falen, dan kan je altijd nog de dure weg bewandelen. :)

• Aardappelnoot
Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Ik zou het zo benaderen: je kunt ofwel een paar honderd euro betalen voor ene pro, of een gok wagen en het zelf proberen met een motorgrondboor met uitbreidingen. Het eerste linkje die ik vind zijn 50 euro (incl.) per dag, vermoedelijk nog ex. langere boorstukken.
Let wel dat je hiervoor altijd met zijn tweetjes moet zijn. Die apparaten zijn voor twee man al pittig...

Thanks! Zullen eerst zelf eens proberen. Misschien geraken we er vlotter door dan gedacht.

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Die eerste link is een eenpersoonsboor met een koppeling die de as vrij geeft als hij vastslaat. Die kun je "gewoon" alleen bedienen. De tweede link is een tweepersoonsboor en die heeft geen koppeling en een slipkoppeling op de as. Als die vastslaat moet je hem met twee personen vast houden en snel het gas loslaten >:) .

Klopt wel wat je zegt, het is behoorlijk werken met twee personen om een dergelijk boor in bedwang te houden met stenen en puin in de ondergrond. Heb hier een paal of 20 met een diameter van 15cm op een diepte van 1,2m gezet in de grind / stenen / riviersendiment met mijn eigen 50 cc grondboor zonder koppeling. Dat was voor mij uiteindelijk de reden om de laatste 20 met een minigraver te zetten door de gaten te graven :X .

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:47
Ik ben nieuwsgierig...waar is het gat voor bedoeld?

• tcw82
Aanvullend... Doel kan helpen het puin probleem te duiden.

• Aardappelnoot
tcw82 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:40:
Ik ben nieuwsgierig...waar is het gat voor bedoeld?
Om te kijken of er onder de puinlaag een stabiele bodem is om iets op te bouwen.

• Goudvis

Goudvis

Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Om te kijken of er onder de puinlaag een stabiele bodem is om iets op te bouwen.
Bouwen-bouwen? Is dat standaard-procedure als onzekerheid bestaat over de bodem?

En je weet dat uitgebreide kaarten bestaan over bodem-samenstelling, hé? Of zit je toevallig in de polder. :P

• tcw82
Volgens mij is dit normaalgesproken iets dat ze met een sonderingensonderzoek doen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:15:
[...]Thanks! Zullen eerst zelf eens proberen. Misschien geraken we er vlotter door dan gedacht.
Ik heb tig palen (kastanjepalen voor afrastering weilanden) in de grond gezet met zo'n machinale palenboor (eenpersoons).
Geloof mij maar dat wanneer er echt puin (halve of kwart bakstenen) in de grond zit, dat je er dan echt niet doorheen komt. Of boomwortels, ook zoiets. Dan was het vaak 20 cm naar links of rechts proberen of het daar wel lukte.
Wanneer het er alleen maar gaat om te kijken wat de ondergrond is dan denk dat je makkelijker (met spade en bats) een gat kunt graven, dat gaat waarschijnlijk sneller. En veiliger ook, zo'n machinale palenboor kan niet iedereen bedienen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee