Nieuwe server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
We willen de huidige "server" vervangen voor een goed systeem waar we met meerdere (max 5) users op kunnen werken. Daarnaast moet Autoflex en Snelstart er op kunnen draaien. Momenteel draaien we via een Windows 10 machine met RDP Wrapper, wat weer ergernis oplevert als Microsoft een update voor RDP uitbrengt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Vooralsnog niet echt een maximum prijs. Als het onder de 2000 kan is dat mooi meegenomen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, we nemen van het oude systeem niets mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede multi-core CPU. Genoeg geheugen en een snelle schijf in RAID-1 voor backup.
Ik hoop met deze onderdelen (uit de lijst hieronder) samen te kunnen werken met Server 2019 RDS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst gewoon kwaliteit merken. Dat het meer voor gamers is maakt ons niet zoveel uit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 319,-€ 319,-
1MoederbordenGigabyte X570 I AORUS PRO WIFI€ 209,-€ 209,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 84,99€ 84,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows Server 2019 (Engels) CAL 5 users€ 186,76€ 186,76
1BesturingssystemenMicrosoft Windows Server Standard 2019 (Engels) 16 cores, DVD€ 455,-€ 455,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 129,90€ 129,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 108,70€ 108,70
2Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 104,95€ 209,90
Totaal€ 1.703,25

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, als het maar mooi vlot is. Video kaart lijkt me overbodig aangezien er niet op gegamed word. Vandaar ook de 5700G variant in de lijst gezet aangezien die geintegreerde graphics heeft en het mobo 2 DP aansluitingen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of ik er uberhaupt goed aan doe om bijvoorbeeld een AMD CPU, x570 chipset te combineren met Server 2019. Er zijn geen officiele drivers voor Server 2019 qua 'game' moederborden, maar je leest wel weer dat Server 2019 gebaseerd is op dezelfde kernel als Windows 10.
Daarnaast ben ik er niet zeker van of ik een compleet AD nodig heb als ik RDS wil gebruiken.

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:19
Dus als ik het goed begrijp heb je een garagebedrijf? Waarom draai je dit soort paketten niet in de cloud, zo te zien ondersteunen beide paketten dat - dan kunnen jij en je medewerkers zich richten op het sleutelen aan auto's in plaats van tijd te verspillen aan Windows installaties/AD configuratie/patching/etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke

Tuumke

Shingaling?

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:17:
Dus als ik het goed begrijp heb je een garagebedrijf? Waarom draai je dit soort paketten niet in de cloud, zo te zien ondersteunen beide paketten dat - dan kunnen jij en je medewerkers zich richten op het sleutelen aan auto's in plaats van tijd te verspillen aan Windows installaties/AD configuratie/patching/etc
Is niet mijn eigen bedrijf :-) Is van mijn beste maat en "ik ben zijn ICTer" :-P
Cloud zou een mogelijkheid zijn maar daar hebben we ons nu niet op gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-01 12:26
"Daarnaast ben ik er niet zeker van of ik een compleet AD nodig heb als ik RDS wil gebruiken."

Nee, niet noodzakelijk. Je zou dan wel gebruikers moeten aanmaken in je RDS omgeving.

Voor de rest is zover ik weet prima om AMD te gebruiken met server software.
Ik heb het zelf nooit getest. Ik weet wel dat threadripper dit ondersteunt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martyw
Als je aan een eigen server wilt vasthouden dan zou ik een kant en klare server kopen, deze worden uitgebried getest, en je kunt er support bij kopen in geval van hardware problemen - bv een PowerEdge T150

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dit is geen server, dit is een game-systeem zonder GPU. Sure het zal waarschijnlijk prima werken, maar het is bijv. niet gemaakt om 24/7 aan te laten staan. Wat draai je nu aan hardware en CPU? Mijn gevoel zegt dat dit wat overkill is, volgens mij kun je met een minder krachtigere CPU ook prima 5 RDP sessies tegelijk hosten.
Genoeg geheugen en een snelle schijf in RAID-1 voor backup.
Ik vermoed dat je hier gewoon een ongelukkige term gebruikt, maar RAID is geen backup. Dit beschermt enkel tegen het kapot gaan van de hardware. Ik zou persoonlijk eerder investeren in een goede back-up strategie die dagelijks draait dan een 2e SSD ernaast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke

Tuumke

Shingaling?

Topicstarter
agittunc schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:01:
"Daarnaast ben ik er niet zeker van of ik een compleet AD nodig heb als ik RDS wil gebruiken."

Nee, niet noodzakelijk. Je zou dan wel gebruikers moeten aanmaken in je RDS omgeving.

Voor de rest is zover ik weet prima om AMD te gebruiken met server software.
Ik heb het zelf nooit getest. Ik weet wel dat threadripper dit ondersteunt.
Thnx. Als het niet noodzakelijk is zal ik dat ook niet configureren.
martyw schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:10:
Als je aan een eigen server wilt vasthouden dan zou ik een kant en klare server kopen, deze worden uitgebried getest, en je kunt er support bij kopen in geval van hardware problemen - bv een PowerEdge T150
Hm, dat is alleen wel een prijzige oplossing. Je lijkt dan wel extra veel te betalen voor geteste hardware. Huidige systeem draait ook al 8 jaar zonder enige issues.
Als ik het ook bekijk, heb je ook een extra desktop nodig om in te loggen op deze machine. We zouden er graag een toetsenbord + muis + scherm aanhangen, zodat er ook op gewerkt kan worden zonder RDS. Weet eigenlijk helemaal niet of dat mogelijk is?
n9iels schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:15:
Dit is geen server, dit is een game-systeem zonder GPU. Sure het zal waarschijnlijk prima werken, maar het is bijv. niet gemaakt om 24/7 aan te laten staan. Wat draai je nu aan hardware en CPU? Mijn gevoel zegt dat dit wat overkill is, volgens mij kun je met een minder krachtigere CPU ook prima 5 RDP sessies tegelijk hosten.

[...]

Ik vermoed dat je hier gewoon een ongelukkige term gebruikt, maar RAID is geen backup. Dit beschermt enkel tegen het kapot gaan van de hardware. Ik zou persoonlijk eerder investeren in een goede back-up strategie die dagelijks draait dan een 2e SSD ernaast zetten.
Momenteel staat er ook een "desktop" die dus als "server" draait. Middels RDP Wrapper
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Schijf: 2x Seagate Desktop HDD, 1TB

[ Voor 5% gewijzigd door Tuumke op 23-02-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Als ik het goed zie is dat product niet helemaal legaal....: https://github.com/stascorp/rdpwrap/issues/26. Microsoft verkoopt RDP licensies: https://www.dell.com/supp...xtern-bureaublad-services (en die werken alleen op Windows Server standard/datacenter edities in combinatie met een CAL). Maar wat jij dus wilt is een desktop computer, die fungeert als remote desktop server, waar nog vier anderen een RDP sessie op hebben?

[ Voor 48% gewijzigd door martyw op 23-02-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Tuumke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Is niet mijn eigen bedrijf :-) Is van mijn beste maat en "ik ben zijn ICTer" :-P
Ten eerste, het is al gezegd.. dit is geen server maar een regulier werkstation.

Als je namelijk wel een knappe server zou neerzetten met de juiste licenties zou het ook sneller interessant worden om de cloud in te gaan omdat je dergelijke licenties niet meer nodig hebt.

Dit klinkt simpelweg als een houtje touwtje oplossing.

Dus als mede IT'er aan de ander, zet er een oplossing neer waar je trots op kunt zijn en durft te benoemen bij (con)collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tuumke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:25:
[...]
Dat is echt het eerste dat ik zou doen.
Als je zijn ICT'er bent, helpt het als je de juiste adviezen kunt geven.

Hele mikmak in de cloud, al dan niet inclusief desktops, betrouwbare internetverbinding en klaar.

Wat je nu in je lijstje hebt staan is een zelfbouw hobbybob oplossing.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44
Bedenk je als eerste, wat gebeurd er als deze oplossing stuk gaat? Hij cruciaal is dit voor het bedrijf?
Wat kost het tijdens het niet kunnen gebruiken van de server? Neem dat alsjeblieft mee. Dat de oude oplossing al jaren zo draait, geeft geen garanties voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 00:07

OverloadOfRed

Bla, blabla

Ik zou beginnen met checken wat nu echt de eisen zijn, want zover ik weet is Autoflex alleen cloud. Snelstart vanaf versie 11 dacht ik is ook allemaal cloud.
Als je geen opslag lokaal nodig hebt ben je mogelijk veel beter geholpen met 5 NUCjes en een office pakket met onedrive als je opslag moet delen. Zal ook een stuk beter zijn qua kosten en 'veiligheid' als je onedrive goed inregelt

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Pagina: 1