Design radiator zonder knop uit zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
Goedemiddag allen,
in mijn badkamer hangt een grote radiator zonder knop. Hierdoor staat deze altijd vol aan, zonder dat ik dat nodig vindt.
Is er een manier om deze toch uit te zetten?
Onderop zit een moer met daarin een klein "schroefje", zie foto. Is dat bedoeld om hem te onluchten of kan je hem daarmee ook aan en uitzetten? Ik durf er niet zomaar aan te draaien uit angst dat ik iets verkeerd doe.
Alle hulp is welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAJashrNqScXOz3z0gkbJJAf7os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMjSd3rs3S3lcZ4HePpw6XPs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50

ThunderNet

Flits!

Onderop is voor het leeg laten lopen, niet voor ontluchten.

Als er geen sturing op zit, dan kun je 'm niet uitzetten, je zou ergens een thermostaatknop of afsluiter moeten plaatsen in het circuit.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Heb je een volledige foto van de radiator?
En dan vooral waar de buisaansluitingen zitten

Klinkt als dat het afsluiterblok mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
In sommige installaties wordt 1 radiator opgenomen die altijd open staat zodat de CV altijd zijn water kwijt kan, ik weet even niet hoe dat heet. Het kan zijn dat dit by design is, en als je hem afsluit je een AVDO klep moet plaatsen om ervoor te zorgen dat er altijd flow blijft in je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cereal schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:56:
In sommige installaties wordt 1 radiator opgenomen die altijd open staat zodat de CV altijd zijn water kwijt kan, ik weet even niet hoe dat heet. Het kan zijn dat dit by design is, en als je hem afsluit je een AVDO klep moet plaatsen om ervoor te zorgen dat er altijd flow blijft in je systeem.
Bypass :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvG
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
timberleek schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:52:
Heb je een volledige foto van de radiator?
En dan vooral waar de buisaansluitingen zitten

Klinkt als dat het afsluiterblok mist
Dit is de bovenkant, waar de aan- en afvoer zit. Verder geen aansluitingen behalve de moer / schroef aan de onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILi5-M0Iaia0jkoymtYrCMHnJ-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6utNoVU1hu0kEtJO9dZAuwU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Dan zou je die knietjes moeten vervangen door (thermostatische) afsluiters. Of in ieder geval de instroom kant.

Maar het is wel krap werken zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Technisch gezien hangt deze op z'n kop. De ontluchter hoort aan de bovenkant te zitten en niet aan de onderkant.

Verder hoort je toevoerventiel te zitten tussen de muur aansluiting en je radiator, wat hier niet is gebeurd. De knietjes van de radiator gaan zo de muur in, waarschijnlijk direct naar je CV-installatie. Uiteraard is dit een aanname, ik weet immers niet wat er achter of deze installatie schuil gaat. Ventielen plaatsen tussen de muur en de radiator gaat in deze situatie lastig worden zonder gepruts te krijgen. Technisch gezien zal er wat gehakt en weggebroken moeten worden om dit netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:58
JvG schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Dit is de bovenkant, waar de aan- en afvoer zit. Verder geen aansluitingen behalve de moer / schroef aan de onderkant.
[Afbeelding]
Heb je ook een foto van de hele muur? De radiator lijkt meer naar beneden te moeten.

Ik zou eerst kijken waar aanvoer is door te voelen welke leiding er eerst warm wordt.
Aan de retour kant zou ik een afsluitventiel plaatsen en aan de andere kant een thermostaatkraan. De vraag is ook of je een thermostaatknop erop wilt want de hitte van de radiator heeft invloed op je thermostaatknop.
Ik gok dat de radiator hierdoor zo n 15-20 cm naar beneden moet.

Of..

Je maakt er een creatief knutselwerkje van door de leidingen te verlengen naar beneden toe en dat je een badkamerradiator plaatst met een voetblok. De leidingen zouden achter de radiator moeten vallen dan.
Pagina: 1