Vraag

• MrMuir
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02-2022
We hebben een Excel-werkmap die gebruikt wordt om data van klanten te importeren in een extern systeem.
Klanten krijgen dus een werkmap toegestuurd waarop ze data invullen die nodig is in Blad1, volgens een bepaalde opmaak die ze kennen.

Als Blad2 is er de tabel die is opgesteld om gemakkelijk en juist te importeren, hierin kunnen klanten geen info zelf toevoegen of wijzigen.

Ik zoek dus een manier om een 'Blad2' te vullen met data uit 'Blad1'.
Maar de data uit Blad2 zal gebruikt worden voor een import, en mag dus geen formules of dus celverwijzingen bevatten.
Het is ook niet de bedoeling dat voor elke import de waardes handmatig moeten geplakt worden, aangezien de volgorde van rijen en kolommen verschilt tussen blad1 en blad2.

Ik zoek dus naar een manier om voor blad 2 per cel te kunnen aanduiden welke informatie van blad1 hierin moet verschijnen.

Klopt het dat ik hiervoor dan met Queries en Macro's moet werken of is er toch een meer eenvoudige manier die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken.

Beste antwoord (via MrMuir op 22-02-2022 11:45)

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:46
Wat g0tanks zegt. Meestal importeer je een apart import bestand waar je de gegevens naar kopieert. Als je dat hard doet maken die formules niets uit.

Je kan ook een blad 3 maken waarin wel de formules staan en met macro opnemen deze hard te kopieren naar blad2 als het importscript al is ingesteld op 'blad2'.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:35

g0tanks

Moderator CSA
Het makkelijkste lijkt mij om in eerste instantie wel formules te gebruiken die verwijzen naar Blad1. Voordat je importeert maak je dan de formules 'hard'. Dat kan door middel van kopiëren en speciaal plakken, dus geen macro's ofzo nodig.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:46
Wat g0tanks zegt. Meestal importeer je een apart import bestand waar je de gegevens naar kopieert. Als je dat hard doet maken die formules niets uit.

Je kan ook een blad 3 maken waarin wel de formules staan en met macro opnemen deze hard te kopieren naar blad2 als het importscript al is ingesteld op 'blad2'.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:29
Ik zou blad2 gewoon met formules maken en dan een CSV export draaien die je gebruikt om te importeren.

• MrMuir
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-02-2022
MBvB schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:23:

Dit gaat hem dus worden, Importscript is idd gemaakt op blad2, nu even verder testen of die macro juist ingesteld kan worden om de waardes van Blad 3 hard te kopiëren naar blad 2.

Indien ik het niet vind kom ik er hier nog even op terug, alvast bedankt voor de antwoorden!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee