Check even bij je bank of ze het accepteren en hoe je moet handelen. Mijn bank heeft een specifiek portaal bij
calcasa, kijk even of je bank er bij staat en check bij je bank of ze het voor dit doel accepteren (anders is 85eur weer zonde geld). Wat ze feitelijk doen is een modelmatige waardebepaling op basis van gegevens uit de buurt (gelijk soortige woningen), de trends en nog veel meer dingen. Daar volgt een bandbreedte uit en die wordt fysiek nog gecontroleerd, een enkele calcasa waardebepaling kostte ooit 35 euro, nu dus iets meer omdat er iemand naar kijkt.
"Vroeger" (nog niet zo lang geleden) accepteerde de ene bank een calcasa waarde rapport wel en de andere niet. Ik heb een flink werk gehad in een bezwaar zaak die tot en met de Kifid beroepsprocedure heeft gelopen, aanvankelijk kreeg ik gelijk, maar tijdens beroep toch terug gedraaid.Maar tijdens dat beroep was al wel duidelijk dat dit er aan zat te komen. Overigens accepteren sommige banken ook WOZ waardebepalingen, dat is ook overigens een modelmatige waardebepaling, maar daarmee loop je altijd 13 maanden of meer achter op de actuele waarde.