Toon posts:

Heeft taxatie effect op WOZ waarde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:38
Stel ik laat mijn huis taxeren en hier komt een hogere waarde uit dan de WOZ-waarde. Wat gebeurt er dan met de WOZ-waarde?

Ik wil mijn huis laten taxeren om de risico-opslag van de hypotheek te verlagen.

[Voor 15% gewijzigd door Joris748 op 22-02-2022 10:43]

Beste antwoord (via Joris748 op 22-02-2022 14:18)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Joris748 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ik baseer het op het advies van een makelaar en op basis van de taxatie voor het verkrijgen van de hypotheek De getaxeerde marktwaarde zat 4 jaar geleden al boven de huidige WOZ-waarde.
Gefeliciteerd! Lekker weinig eigenwoningforfait dus! Nu niet gaan klagen als de WOZ waarde ineens toch flink gaat stijgen he ;)

Om terug te komen op de vraag in de TS: je hoeft het werk van de gemeente niet voor ze te gaan doen, dus je hoeft niks door te geven o.b.v. een eigen uitgevoerde taxatie. Let er trouwens wel op dat deze taxatiekosten niet aftrekbaar zijn, aangezien ze niet gemaakt worden voor het verkrijgen van een lening (de lening bestaat immers al).

Alle reacties

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47
Er gebeurt niets, omdat de gemeente niet geinformeerd wordt over een eigen taxatie.

Ik zou een hogere taxatie niet zelf door gaan sturen naar de gemeente.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:14

DropjesLover

Dit dus ->

De WOZ is gebaseerd op gemiddelde verkoopprijs van de huizen in je straat / wijk, met elk jaar een percentage (bepaald door de gemeente zelf) er bovenop.

Wij hadden onze woning 4 jaar geleden gekocht voor 350k, de WOZ-waarde was daarna nog 2 jaar ~330k en is nu 370k. Taxiatiewaarde (nav oversluiten hypotheek + bouwdepot) is 495k 8)7

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:55
Nomis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:43:
Er gebeurt niets, omdat de gemeente niet geinformeerd wordt over een eigen taxatie.

Ik zou een hogere taxatie niet zelf door gaan sturen naar de gemeente.
Je kan beter gewoon de aanslag van de gemeentebelastingen indienen als bewijsstuk. Dat is namelijk gratis. Een taxatie kost al snel 450 euro. Het is dan al veel minder snel lonend.

• Joris748
fisherman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Je kan beter gewoon de aanslag van de gemeentebelastingen indienen als bewijsstuk. Dat is namelijk gratis. Een taxatie kost al snel 450 euro. Het is dan al veel minder snel lonend.
Dan kom ik nog 40k te kort ;)

Het gaat hier om een in eigen beheer gebouwd nieuwbouwhuis, wat waarschijnlijk flink over de WOZ waarde heen gaat.

• Icephase

Icephase

Waarom is dat 'waarschijnlijk'? De WOZ waarde zou een reële afspiegeling moeten geven van de waarde van een woning, dus waarom denk je dat je woning meer waard is dan de inschatting van een gemeentelijke taxateur?

• Joris748
Icephase schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:30:
Waarom is dat 'waarschijnlijk'? De WOZ waarde zou een reële afspiegeling moeten geven van de waarde van een woning, dus waarom denk je dat je woning meer waard is dan de inschatting van een gemeentelijke taxateur?
Ik baseer het op het advies van een makelaar en op basis van de taxatie voor het verkrijgen van de hypotheek De getaxeerde marktwaarde zat 4 jaar geleden al boven de huidige WOZ-waarde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Joris748 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Gefeliciteerd! Lekker weinig eigenwoningforfait dus! Nu niet gaan klagen als de WOZ waarde ineens toch flink gaat stijgen he ;)

Om terug te komen op de vraag in de TS: je hoeft het werk van de gemeente niet voor ze te gaan doen, dus je hoeft niks door te geven o.b.v. een eigen uitgevoerde taxatie. Let er trouwens wel op dat deze taxatiekosten niet aftrekbaar zijn, aangezien ze niet gemaakt worden voor het verkrijgen van een lening (de lening bestaat immers al).

• fisherman
Joris748 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Dan kom ik nog 40k te kort ;)

Het gaat hier om een in eigen beheer gebouwd nieuwbouwhuis, wat waarschijnlijk flink over de WOZ waarde heen gaat.
Elk huis gaat flink over de woz waarde heen qua marktwaarde.
Als je pakweg 20 tot 25 uit eigen middelen betaalt wat vrij normaal is, dan zit je al in een vrij lage risicoklasse. Dus loont het vrijwel nooit om te laten taxeren.

• Joris748
fisherman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Elk huis gaat flink over de woz waarde heen qua marktwaarde.
Als je pakweg 20 tot 25 uit eigen middelen betaalt wat vrij normaal is, dan zit je al in een vrij lage risicoklasse. Dus loont het vrijwel nooit om te laten taxeren.
Nog een reden om te laten taxeren. Op basis van de taxatie zaten we bij aanvang op LTV >95%. De bank weet nog niet hoeveel eigen middelen we erin gestoken hebben. :) Na de taxatie hebben we nog wel een aantal keuzes gemaakt, die een gunstig zijn voor de waarde van het huis (oa extra m2).

[Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 22-02-2022 18:30]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:21
[...]

Bij veel banken kun je ook een desktop taxatie insturen (kost 85 eur) maar dat neemt niet specifieke verbouwingen etc mee. Vergelijkt woningen in de omgeving. Als dat volstaat om in een lagere klasse te komen, is dat snel rendabel (ik dook onder de 67.5% en levert me 40 euro per maand op)

• fisherman
Joris748 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Nog een reden om te laten taxeren. Op basis van de taxatie zaten we bij aanvang op LTV >95%. De bank weet nog niet hoeveel eigen middelen we erin gestoken hebben. :) Na de taxatie hebben we nog wel een aantal keuzes gemaakt, die een gunstig zijn voor de waarde van het huis (oa extra m2).
Dan loont het waarschijnlijk wel, ik heb altijd huizen gekocht waarbij ik veel eigen geld inbracht, waardoor ik altijd vanaf het begin al in een lage risico klasse viel. De eerste stapjes tot 80 procent leveren de meeste winst op. Daarna krijg je slechts een paar honderdste van een procent korting.

• fisherman
htca schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:31:
[...]

Bij veel banken kun je ook een desktop taxatie insturen (kost 85 eur) maar dat neemt niet specifieke verbouwingen etc mee. Vergelijkt woningen in de omgeving. Als dat volstaat om in een lagere klasse te komen, is dat snel rendabel (ik dook onder de 67.5% en levert me 40 euro per maand op)
Die kende ik nog niet, dat is wellicht nog de moeite waard. Wat is een deskto taxatie? Is dat gewoon op afstand waarbij je gegevens moet insturen? Of op basis van kadastergegevens?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:30
Icephase schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:04:
[...]
Let er trouwens wel op dat deze taxatiekosten niet aftrekbaar zijn, aangezien ze niet gemaakt worden voor het verkrijgen van een lening (de lening bestaat immers al).
Gelukkig klopt dit niet

https://www.hypotheekshop...aftrekposten-eigen-woning
✓ Risico-opslag
Betaal je een risico-opslag aan je hypotheekverstrekker? En heb je in 2019 kosten gemaakt om aan te tonen dat die renteopslag kan vervallen, zoals taxatie- en advieskosten? Dan mag je die kosten eenmalig aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting.

• Joris748
fisherman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Dan loont het waarschijnlijk wel, ik heb altijd huizen gekocht waarbij ik veel eigen geld inbracht, waardoor ik altijd vanaf het begin al in een lage risico klasse viel. De eerste stapjes tot 80 procent leveren de meeste winst op. Daarna krijg je slechts een paar honderdste van een procent korting.
Zekers. Zit bij ABN Amro, die werken met 2 stappen:
  • LTV <= 85% --> 0,35%
  • LTV <= 65% --> 0,2% (0,55% totaal)

[Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 23-02-2022 08:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• htca
fisherman schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Die kende ik nog niet, dat is wellicht nog de moeite waard. Wat is een deskto taxatie? Is dat gewoon op afstand waarbij je gegevens moet insturen? Of op basis van kadastergegevens?
Check even bij je bank of ze het accepteren en hoe je moet handelen. Mijn bank heeft een specifiek portaal bij calcasa, kijk even of je bank er bij staat en check bij je bank of ze het voor dit doel accepteren (anders is 85eur weer zonde geld). Wat ze feitelijk doen is een modelmatige waardebepaling op basis van gegevens uit de buurt (gelijk soortige woningen), de trends en nog veel meer dingen. Daar volgt een bandbreedte uit en die wordt fysiek nog gecontroleerd, een enkele calcasa waardebepaling kostte ooit 35 euro, nu dus iets meer omdat er iemand naar kijkt.
"Vroeger" (nog niet zo lang geleden) accepteerde de ene bank een calcasa waarde rapport wel en de andere niet. Ik heb een flink werk gehad in een bezwaar zaak die tot en met de Kifid beroepsprocedure heeft gelopen, aanvankelijk kreeg ik gelijk, maar tijdens beroep toch terug gedraaid.Maar tijdens dat beroep was al wel duidelijk dat dit er aan zat te komen. Overigens accepteren sommige banken ook WOZ waardebepalingen, dat is ook overigens een modelmatige waardebepaling, maar daarmee loop je altijd 13 maanden of meer achter op de actuele waarde.

• Joris748
htca schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Check even bij je bank of ze het accepteren en hoe je moet handelen. Mijn bank heeft een specifiek portaal bij calcasa, kijk even of je bank er bij staat en check bij je bank of ze het voor dit doel accepteren (anders is 85eur weer zonde geld). Wat ze feitelijk doen is een modelmatige waardebepaling op basis van gegevens uit de buurt (gelijk soortige woningen), de trends en nog veel meer dingen. Daar volgt een bandbreedte uit en die wordt fysiek nog gecontroleerd, een enkele calcasa waardebepaling kostte ooit 35 euro, nu dus iets meer omdat er iemand naar kijkt.
"Vroeger" (nog niet zo lang geleden) accepteerde de ene bank een calcasa waarde rapport wel en de andere niet. Ik heb een flink werk gehad in een bezwaar zaak die tot en met de Kifid beroepsprocedure heeft gelopen, aanvankelijk kreeg ik gelijk, maar tijdens beroep toch terug gedraaid.Maar tijdens dat beroep was al wel duidelijk dat dit er aan zat te komen. Overigens accepteren sommige banken ook WOZ waardebepalingen, dat is ook overigens een modelmatige waardebepaling, maar daarmee loop je altijd 13 maanden of meer achter op de actuele waarde.
Ik neem aan dat zo'n calcasa een vergelijkbare methodiek heeft als de WOZ-waardebepaling. En daarmee ook een vergelijkbaar resultaat zal geven? Of zitten daar toch verschillen in die in mijn voordeel uit kunnen vallen?

Edit: ik zie dat ABN Amro een Calcasa-rapport alleen accepteert voor een overbruggingskrediet of ophoging van hypotheek. Niet voor renteverlaging.

[Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 23-02-2022 09:13]

• htca
Joris748 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Ik neem aan dat zo'n calcasa een vergelijkbare methodiek heeft als de WOZ-waardebepaling. En daarmee ook een vergelijkbaar resultaat zal geven? Of zitten daar toch verschillen in die in mijn voordeel uit kunnen vallen?

Edit: ik zie dat ABN Amro een Calcasa-rapport alleen accepteert voor een overbruggingskrediet of ophoging van hypotheek. Niet voor renteverlaging.
Nee is vergelijkbaar, ik heb een calcasa waardebepaling van december 2020 en een WOZ beschikking die gebaseerd is op 1 januari 2021 (maandje er tussen dus) dat scheelde 2 duizend euro, minder dan 1%.
Nadeel is dat WOZ dus altijd een jaar "achterloopt" en met snel stijgende prijzen heb je dan een nadeel.

ABN accepteert wel een calcasa rapport of een WOZ waarde. Als die laatste voor jou genoeg is, dan kun je de desktoptaxatie of het calcasa waarderapport achterwege laten.

• fisherman
Joris748 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Zekers. Zit bij ABN Amro, die werken met 2 stappen:
  • LTV <= 85% --> 0,35%
  • LTV <= 65% --> 0,2% (0,55% totaal)
Dat zijn flinke stappen inderdaad, ik zit bij centraal beheer. Die hebben meer percentages voor verlaging en onder de 85% zijn het kleinere rentewijzigingen van 0,02 procent. Ik zou met een taxatie onder de 50% LTV uitkomen. Met WOZ met peildatum 1 januari vorig jaar zit ik op 71% LTV.
Voor volgend jaar zal ik in de buurt komen van de 60% verwacht ik, dat is het laatste percentage waarbij je weer minder rente betaalt bij centraal beheer.
Nu loopt mijn hypotheek al 3 jaar, dus een en ander kan wel gewijzigd zijn bij centraal beheer natuurlijk.

• fisherman
htca schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Check even bij je bank of ze het accepteren en hoe je moet handelen. Mijn bank heeft een specifiek portaal bij calcasa, kijk even of je bank er bij staat en check bij je bank of ze het voor dit doel accepteren (anders is 85eur weer zonde geld).
Helaas staat het juiste doel er bij centraalbeheer niet bij.

• htca
fisherman schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Helaas staat het juiste doel er bij centraalbeheer niet bij.
Ik zou even bellen....

• fisherman
Ik heb het ze even in de chat in de app gevraagd. Als ik onder de 60% kom, dan scheelt het 0.1% rente.
Uiteindelijk kom je door aflossen natuurlijk vanzelf onder de 60% uit. Dat moment waarop dat gebeurt is natuurlijk ook mede bepalend of het lonend is.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-03 10:02
[...]Een taxatie kost al snel 450 euro. Het is dan al veel minder snel lonend.
Volgens mij is 550 euro zo'n beetje het nieuwe minimum geworden, want een taxateur heeft sinds kort wat meer werk aan het opstellen van een rapport, die moet nu wat meer onderzoek doen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DropjesLover schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:46:
De WOZ is gebaseerd op gemiddelde verkoopprijs van de huizen in je straat / wijk, met elk jaar een percentage (bepaald door de gemeente zelf) er bovenop.
Afhankelijk van de gemeente kan dat afwijken, hier is de WOZ gebaseerd op verkoopwaarde en op taxatiewaarde zoals die bij de verkoop was.
(Taxatierapport nummer moet meegestuurd worden bij de opvraging door de gemeente)

Taxaties zonder gerelateerde verkoop van een huis komen (hier ook) niet bij de gemeente terecht idd :)

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2022 17:10]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:01
Icephase schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:30:
Bij het gebruiken van de woz waarde willen de hypotheekverstrekkers nog wel eens maar 75% van die waarde gebruiken voor het bepalen van de risico opslag, bij een taxatie gebruiken ze het volle pond.

• Joris748
Dat was de moeite waard! Vandaag is het huis getaxeerd. De huidige waarde is ca 40% hoger dan de taxatie van de bestektekeningen tbv verkrijgen hypotheek. We zitten nu in één klap onder de 65% LTV, zodat de rente met 0,55% omlaag gaat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee