HDMI kabel zelf stekker monteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 15:56

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht en wil graag een HDMI 2.0 kabel vanaf een werkkamer op de eerste verdieping naar de woonkamer krijgen waar mijn 4k projector staat. Aangezien dit door een loze leiding moet kan ik niet een kant-en-klare HDMI kabel kopen, want de connector past niet door een loze leiding.

Na wat onderzoek blijkt dat je HDMI 2.0 kabel op de rol per meter kunt kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQwmpopyR7Vt1tqkLcjEeSaMoSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PL96KqTkF75Of1uISdwoeq5h.jpg?f=user_large

Aangezien ik 30 meter nodig heb wordt dat een prijzige grap. (Kabel van 200 euro). Is het niet mogelijk om gewoon zoiets als dit te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWpX_cVHqMal32zpbg992Cgdwiw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iIPmBQ0iYtuYvxa4hHKSWWee.jpg?f=user_large

Dan eerst de connectors eraf knippen. De draad met een trekveer door de loze leidingen halen en dan weer de connectoren erop te maken? Zijn de draden op elke HDMI kabel kleur gecodeerd? Als dit ook een optie is, dan ben ik 50 euro kwijt i.p.v. 200.

Iemand ervaring hiermee?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het probleem is vaak dat de aders zo dun en flexibel zijn dat opnieuw afmonteren lastig is.

Wat je kunt doen: Haal eens een 3 euro kabel bij Blokker/Action/weet ik het welke winkel en knip de stekker er af. Kijk of je het weer gemonteerd en werkend krijgt.

Maar misschien kun je ook denken aan convertor oplossingen, zoals een 4k mediaspeler die vanaf netwerk content afspeelt bijv. Of HDMI over UTP kabel, maar geen idee of dat zo ver gaat als ongecomprimeerd 4k signaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ongeacht of het kan, voor 4K wordt aangeraden de kabel niet langer dan 3 meter te hebben, omdat je dan op die resolutie signal degradation kan gaan krijgen. Met 30 meter ga je never 4K bij de projector krijgen zonder signaalverlies.

https://www.bluecinetech.co.uk/hdmi-max-length/

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-07 18:33
een HDMI kabel van 30 meter is sowieso al heel ingewikkeld, meestal is het signaal na 10 meter al amper voldoende. Kijk eens naar een oplossing met SDI, waarbij je aan beide kanten een converter hangt. De lengte is dan geen probleem meer, en de kabeltjes zijn vrij dun. De connectoren zijn ook vrij eenvoudig zelf te knijpen.
https://www.blackmagicdesign.com/products/microconverters

[ Voor 7% gewijzigd door iAdema op 22-02-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:25
kan je dit niet gewoon via intranet doen? wifi / lan? dsenoods met chromecast ultra, die kosten atm maar weinig.

[ Voor 62% gewijzigd door 99ruud99 op 22-02-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
De bedoeling is dat ik een 4k signaal van mijn PC (MADVR) wil afspelen op mijn projector. MADVR vereist een dikke videokaart vanwege HDR tone mapping berekeningen. Ik heb al een Nvidia Shield in mijn woonkamer via UTP, maar die heeft die functionaliteit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

thunder8 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:06:
Ongeacht of het kan, voor 4K wordt aangeraden de kabel niet langer dan 3 meter te hebben, omdat je dan op die resolutie signal degradation kan gaan krijgen. Met 30 meter ga je never 4K bij de projector krijgen zonder signaalverlies.

https://www.bluecinetech.co.uk/hdmi-max-length/
Inderdaad, ook op dit forum zijn al meerdere Tweakers tegen dit probleem aangelopen. Boven de 5-8 meter gaat het mis bij 4K signalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 22-02-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Met een actieve HDMI kabel kun je veel langere afstanden overbruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

HellBeast schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:10:
Enige optie die ik zie is een HDMI over ethernet oplossing met receiver en sender. Dan hoef je alleen maar een Ethernet kabel te trekken die een stuk goedkoper en makkelijker af te monteren is. Je zal dan alleen goed moeten inlezen welke units welke opties bieden, omdat je blijkbaar een zeer bandbreedte gevoelige stream naar de projector wil sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
HellBeast schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:10:
Dan ga je richting kabels met glasvezel, en zelfs dan haal je die lengte niet. Een eigen connector daar op zetten kun je anyway vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ga me dan toch maar verdiepen in een HDMI over UTP oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
HellBeast schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:15:
Dat of SDI, als je signaal echt zo specifiek is dan is dat qua betrouwbaarheid wellicht beter. SDI wordt in de audio visuele wereld overal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

HellBeast schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:15:
Denk dat the transceivers met 40-48gbit bandbreedte niet goedkoop zullen zijn, als je ze kan vinden. Maar denk dat het je beste oplossing is of zien dat je de bron dichterbij de projector kan krijgen en alleen netwerk er heen hoeft te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
thunder8 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Denk dat the transceivers met 40-48gbit bandbreedte niet goedkoop zullen zijn, als je ze kan vinden. Maar denk dat het je beste oplossing is of zien dat je de bron dichterbij de projector kan krijgen en alleen netwerk er heen hoeft te leggen.
Mijn projector specs geven aan dat de HDMI poorten 18Gbps zijn. Waarom heb ik dan 40/48Gbps nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

HellBeast schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Mijn projector specs geven aan dat de HDMI poorten 18Gbps zijn. Waarom heb ik dan 40/48Gbps nodig?
Omdat je in je originele post het hebt over HDMI 2.0. Dan ga ik ervan uit dat je 4K HDR met maximale bitrate wil. Als je projector max 18Gbps is, dan hoef je natuurlijk geen 40-48gbit transceivers te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
Niet, 40/48Gbps is voor 4K/120Hz (next-gen gaming). 18GB volstaat voor 4K HDR (HDR10, HDR10+, HLG and Dolby Vision) filmmateriaal.

[ Voor 50% gewijzigd door Millert op 22-02-2022 10:42 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou eerder kijken naar een lokale mediaspeler en streamen. Ik heb zelf een AppleTV 4k met de app Infuse staan die alles kan afspelen vanaf allerlei bronnen (netwerkshares). Dan heb je een veel betrouwbaardere oplossing. Gaat het om gaming, kijk eens naar dingen als een ShieldTV ofzo.

Er zijn ook oplossingen die een thunderbolt dock over fiber doen, maar dat is erg kostbaar (wel heel gaaf).

Vergis je ook niet in de besturing, 30 meter USB of Bluetooth of Logitech Unifi is gedoe.

[ Voor 26% gewijzigd door sebastius op 22-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

sebastius schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:39:
Ik zou eerder kijken naar een lokale mediaspeler en streamen. Ik heb zelf een AppleTV 4k met de app Infuse staan die alles kan afspelen vanaf allerlei bronnen (netwerkshares). Dan heb je een veel betrouwbaardere oplossing. Gaat het om gaming, kijk eens naar dingen als een ShieldTV ofzo.
Dat zijn geen opties voor de TS.
Hij wil het beeld van een dikke PC met MADVR in een andere kamer tonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 22-02-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-07 19:42
Een 30 meter HDMI kabel solderen ? Als je geen expert bent in kabels maken gaat het je niet lukken. De weerstand moet gelijk zijn van elke verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:26
Ik had al problemen om 4k door een kabeltje van 3 meter te krijgen. Gewoon sync ellende en geen beeld. Bleek de kabel die er prima uitzag toch iets te goedkoop. Andere kabel was de oplossing (op 1080p deed hij het overigens prima). Van GPU tot scherm/projector is een zo kort mogelijke verbinding het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:58
zoiets gebruiken https://www.kabeldirect.n...1UeAodEAQYAiABEgL_ovD_BwE die past door een buis heen.

Zou hem eerst zo aansluiten om te kijken of het werkt anders terugsturen.

[ Voor 14% gewijzigd door Toerq op 22-02-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Toerq schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:35:
zoiets gebruiken https://www.kabeldirect.n...1UeAodEAQYAiABEgL_ovD_BwE die past door een buis heen.

Zou hem eerst zo aansluiten om te kijken of het werkt anders terugsturen.
Ik kan iig onderschrijven dat ACT een goed merk is, met heen hele gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Hier meer info: https://www.intronics.nl/...%2520lengte%3d40%2520m%2f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht kijken naar een kabel met microhdmi ipv normale en dan een verloopje erbij, goede kans dat je die (met wellicht wat plastic eraf snijden) wel door een buis krijgt.

Andere optie is wellicht thunderbolt (wat over usb-c kan) of hdmi naar glasvezel en dan een glasvezel patchkabel trekken. LC connectors kunnen meestal prima door buizen of een kabel vezel leggen en er pigtails aan (laten) maken is ook niet heel lastig.

Ook zijn er hdmi naar cat6/7 converers waardoor je met netwerkkabel ook een eind kan, of die naar hdmi 2.0 kunnen week ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die HDMI over fiber kabels van ACT zijn wel goed inderdaad. Ook gewoon in de meer profi settings worden die toegepast.

Anders zou je nog naar losse converteren kunnen kijken om weg te gaan over Fiber, Cat, of Coax/SDI. Die kastjes vind je bijvoorbeeld bij CYP, Kramer AV, of wellicht Black Magic.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

SA007 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:10:

Ook zijn er hdmi naar cat6/7 converers waardoor je met netwerkkabel ook een eind kan, of die naar hdmi 2.0 kunnen week ik niet.
Leuke oplossing idd, maar de maximale lengtes houden ook daarmee niet over voor 4K helaas. Best wel aan de prijs.
https://www.amazon.com/s?...Caps%2C132&ref=nb_sb_noss

Maar dan zie je ook dit soort kant-en-klare HDMI-glasvezelkabels zoals TS aangaf:
https://www.conrad.nl/nl/...0-00-m-zwart-2335593.html
Daarmee lijkt het goed mogelijk te zijn:
https://referencehomethea...o-fiber-optic-hdmi-cable/

[ Voor 57% gewijzigd door Fireshade op 24-02-2022 15:10 ]

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Met SDI (coax 75ohm) heb je wel geen HDCP (kopieerbeveiliging, je gaat bv geen netflix kunnen afspelen of andere legale content).

Ik zou je HDBaseT aanraden, dat is een protocol dat via een CAT5 kabel werkt. Een UTP connecter is eenvoudig zelf te monteren. Dan heb je (meestal) wel HDCP. Een HDMI 2.0 HDbaseT kit gaat wel niet goedkoop zijn.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Moet te doen zijn, maar is niet goedkoop.
https://www.startech.com/...video-products/st121hd20v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steekje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-07 18:30
Misschien een glasvezel hdmi kabel, wel eenrichtingverkeer, maar dat is uiteindelijk ook je doel. Doordat het kopstuk los kan past het door een kabelgoot. Ik zag bijvoorbeeld bij amazon één als idee. https://www.amazon.nl/-/e...9&pd_rd_i=B07X4BV9PF&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Steekje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:43:
Misschien een glasvezel hdmi kabel, wel eenrichtingverkeer, maar dat is uiteindelijk ook je doel. Doordat het kopstuk los kan past het door een kabelgoot. Ik zag bijvoorbeeld bij amazon één als idee. https://www.amazon.nl/-/e...9&pd_rd_i=B07X4BV9PF&th=1
Na bijna 3 jaar zal hij er wel ondertussen uit zijn denk ik >:)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

We kunnen wel @HellBeast even vragen wat zijn oplossing is geweest uiteindelijk :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Mijn oplossing was: PremiumCord 4kx2k @ 60Hz HDMI 2.0 Extender
Gekocht bij Amazon, alleen zijn deze inmiddels niet meer verkrijgbaar daar zie ik.

Pagina: 1