Toon posts:

5600G stock cooler afdoende voor relatief licht gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 17:12
Ik ben een nieuwe systeem aan het samenstellen dat voorlopig vooral ingezet zal worden voor kantoorwerk, multimedia en af en toe hele lichte gaming. Ik wil het systeem uitrusten met een 5600G processor, omdat ik hem zonder videokaart wil bouwen. Ik lees echter wat wisselende reacties over de stock cooler die erbij zit. Geluid is voor mij eigenlijk niet zo'n groot issue, mits de boel niet opstijgt. Voldoet de stock cooler dan prima, of is het ivm levensduur toch aan te raden om een aparte cooler aan te schaffen?

Overigens hieronder een link naar de build waar ik mee bezig ben. Eventuele tips of opmerkingen hoor ik graag. Het is alweer een aantal jaartjes geleden dat ik een systeem in elkaar heb gezet.

wenslijst: systeem5

.

Beste antwoord (via Da Weef op 22-02-2022 10:20)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37

Rannasha

aka "Species5618"

De stock cooler is prima voor jouw toepassingen. Eventueel zal hij iets minder lang of hoog boosten als je de CPU volledig op z'n staart trapt, maar er zijn niet veel situaties waarin dat gebeurt. Wat de levensduur betreft hoeft je je geen zorgen te maken.

Het enige puntje wat mogelijk relevant kan zijn is geluid. Als de stock cooler aan de slag moet, zal hij luider zijn dan een degelijke third party cooler. Of dit een probleem is, is moeilijk om vooraf te zeggen. Dat hangt af van de mate waarin je de CPU belast, het geluidsniveau dat er sowieso al in je kamer is en de rest van de componenten van de PC.

Maar je zit niet vast aan je keuze. De versie van de 5600g zonder de stock cooler is niet goedkoper, dus je kunt gewoon beginnen met de stock cooler en als de prestaties uiteindelijk toch tegen blijken te vallen, dan koop je achteraf een andere cooler en zet je die er op.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qua levensduur zou het weinig mogen uitmaken omdat de CPU minder ver/lang zal boosten als hij de gebruikstemperatuur zou overschrijden. Je verliest mogelijk wel wat performance omdat met betere koeling de CPU een hogere boost kloksnelheid kan halen bij belasting.

Als je momenteel het geld niet over hebt voor een aftermarket koeler kan je natuurlijk gewoon proberen hoe het gaat. Kijk naar de temperaturen en kloksnelheden en luister of het geluid acceptabel is voor jou.

Dat gezegd zijnde kan je voor relatief weinig geld een veel betere koeler kopen. Op zo'n bedragen zou ik daar niet op besparen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37

Rannasha

aka "Species5618"

De stock cooler is prima voor jouw toepassingen. Eventueel zal hij iets minder lang of hoog boosten als je de CPU volledig op z'n staart trapt, maar er zijn niet veel situaties waarin dat gebeurt. Wat de levensduur betreft hoeft je je geen zorgen te maken.

Het enige puntje wat mogelijk relevant kan zijn is geluid. Als de stock cooler aan de slag moet, zal hij luider zijn dan een degelijke third party cooler. Of dit een probleem is, is moeilijk om vooraf te zeggen. Dat hangt af van de mate waarin je de CPU belast, het geluidsniveau dat er sowieso al in je kamer is en de rest van de componenten van de PC.

Maar je zit niet vast aan je keuze. De versie van de 5600g zonder de stock cooler is niet goedkoper, dus je kunt gewoon beginnen met de stock cooler en als de prestaties uiteindelijk toch tegen blijken te vallen, dan koop je achteraf een andere cooler en zet je die er op.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-03 17:12
Okay, bedankt. Duidelijke feedback. Voor de levensduur maakt het dus geen fluit uit, maar je levert in sommige situaties wat prestaties in en het geluid kan toch behoorlijk zijn. Aangezien ik voorlopig zeker niet van plan ben om te gaan overclocken en de toepassingen vrij licht zijn neem ik het advies van Rannasha ter harte en zal hem in eerste instantie gewoon met de stock cooler draaien. Als het geluid echt storend is kan ik er altijd nog een betere cooler op zetten.

.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-03 22:19

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat koelprestaties betreft is de koeler wat 'beperkt'. Maar wat geluidsproductie betreft valt het reuze mee.
Ik had zelf op mijn 5600G de koeler van een 3700X gebruikt die ik nog had liggen, die was precies het tegenovergestelde; goede koeling maar veel herrie.

deepin linux addict

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee