Klopt deze PoE installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi allemaal,

een vriend van mij heeft mij gevraagd of ik hem wil helpen met het aansluiten van zijn netwerk in zijn nieuwe woning. Hij heeft tijdens de bouw uitgesproken dat hij op elke verdiepingsvloer op de overloop, 1 UTP kabel in het plafond wilt hebben zodat wij hier een Accespoint op kunnen hangen. Deze kunnen we voeden via PoE dus een adapter is niet nodig. Wij gaan trouwens Unify AP-AC PRO's gebruiken.

Er komen 4 schotels te hangen, die we willen voeden vanaf een PoE switch in de meterkast. Elke verdieping moet dus een vaste utp lijn hebben naar de meterkast.

Nu blijkt dat de installateur de kabels verkeerd heeft getrokken en ze heeft ' doorgelust '. Ik heb 2 tekeningen gemaakt. 1 tekening is de huidige situatie, de 2e is de wenselijke situatie.

Mijn vraag is; klopt mijn aanname dat de installateur een verkeerde indeling heeft gemaakt? De Unify AP's hebben wel een utp out aansluiting, maar dat is puur voor data. Ik kan niet 4 van die ap's op 1 PoE poort in de meterkast aansluiten. Ik snap de gedachte van de installateur ook niet, want als hij er vanuit gaat dat ik kan doorlussen, zou dat met een switch moeten. Had ik bijv AC-LITE gehad, dan had ik slechts 1 input gehad en had ik uberhaupt niet kunnen doorlossen dus had er een switch tussen gemoeten. Maar waar haal je die voeding vandaag boven aan het plafond? Dat ziet er toch niet uit.

In de huidige situatie kan ik slechts vanuit de meterkast op 1 kabel PoE krijgen.

Daarom graag jullie advies inzake deze installatie. Volgens mij is er maar 1 ding mogelijk: kabels opnieuw trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1P4soigdEDmWUJogt69XQgnmVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWtFg8WNesk2tZbNISy7RHSr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGjImquh3YZk-V2QhZIRbrUPCTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnLHWTcFl30qfujaNQcAsfzl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RTJC op 22-02-2022 09:08 ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Beste antwoord (via RTJC op 01-03-2022 01:09)

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:01
Als de bovenste tekening de huidige situatie is dan is het al goed.
Dat is namelijk exact wat je wil.

De 2e tekening gaat niet werken. PoE kan je zeer beperkt doorlussen. (Je hebt namelijk wel Ubiquiti switches geloof ik waarbij je PoE 1x kan doorlussen zodat zowel de switch als bijv. een AP erna stroom krijgt).

Maar wat je hebt op de eerste tekening is gewoon perfect.
Ieder AP krijgt voeding vanaf de switch en heeft z'n eigen verbinding met de switch.

-----------------------------------------------------------------
Edit: Tekeningen zijn omgedraaid.

Je wil een aparte kabel per accesspoint rechtstreeks naar de switch ja.
Doorlussen kan zeer beperkt en de AP-AC-PRO's bijvoorbeeld ondersteunen geen PoE op de 2e poort.
Dat is een data only poort.

Dus inderdaad zul je de kabels opnieuw moeten trekken.

Maar je weet zeker dat je maar 1 leiding in de meterkast hebt?
Lijkt me namelijk echt een zeer slechte installatie van een installateur. Of het moet iemand zijn geweest die nog nooit in aanraking is geweest met datakabels.

[ Voor 40% gewijzigd door richardboer op 22-02-2022 09:13 ]

Richard

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31
De bovenste tekening is van de installateur?
Dat gaat inderdaad niet, het moet aangesloten worden volgens de onderste tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Jaded schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:08:
De bovenste tekening is van de installateur?
Dat gaat inderdaad niet, het moet aangesloten worden volgens de onderste tekening.
Correct! De bovenste is de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04
Als ik de foto's bekijk, is foto 1 de juiste situatie. Het doorlussen zoals in foto 2 gedaan wordt, is niet mogelijk, aangezien de AC-Pro geen POE-uit ondersteund.

(Volgens mij heb je net de foto's omgewisseld:))
Zoals het nu is, is Foto 2 de juiste situatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Upper op 22-02-2022 09:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• richardboer

De 2e tekening gaat niet werken. PoE kan je zeer beperkt doorlussen. (Je hebt namelijk wel Ubiquiti switches geloof ik waarbij je PoE 1x kan doorlussen zodat zowel de switch als bijv. een AP erna stroom krijgt).

Ieder AP krijgt voeding vanaf de switch en heeft z'n eigen verbinding met de switch.

-----------------------------------------------------------------
Edit: Tekeningen zijn omgedraaid.

Je wil een aparte kabel per accesspoint rechtstreeks naar de switch ja.
Doorlussen kan zeer beperkt en de AP-AC-PRO's bijvoorbeeld ondersteunen geen PoE op de 2e poort.
Dat is een data only poort.

Dus inderdaad zul je de kabels opnieuw moeten trekken.

Lijkt me namelijk echt een zeer slechte installatie van een installateur. Of het moet iemand zijn geweest die nog nooit in aanraking is geweest met datakabels.

[ Voor 40% gewijzigd door richardboer op 22-02-2022 09:13 ]

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Upper schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:09:
Als ik de foto's bekijk, is foto 1 de juiste situatie. Het doorlussen zoals in foto 2 gedaan wordt, is niet mogelijk, aangezien de AC-Pro geen POE-uit ondersteund.

(Volgens mij heb je net de foto's omgewisseld:))
Zoals het nu is, is Foto 2 de juiste situatie.
Yes, foto 2 is de juiste. Daarnaast, op een PoE poort kan ongeveer 30 watt tenzij je professioneel spul gebruikt. Dus je output van 1 PoE poort is al een beperkende factor en alleen daarom al zou je elke verdieping een eigen voeding willen geven.

Overigens, op elke slaapkamer heeft ie 2 wel losse UTP kabels getrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 22-02-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
richardboer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:10:

De foto's zijn inmiddels omgedraaid ;-)

Edit: stel dat ik geen Unify PRO zou hebben, maar een ' standaard ' consumenten AP, dan heb ik deze doorlus functionaliteit uberhaupt niet.

[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 22-02-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardboer
RTJC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:11:
[...]

De foto's zijn inmiddels omgedraaid ;-)

Edit: stel dat ik geen Unify PRO zou hebben, maar een ' standaard ' consumenten AP, dan heb ik deze doorlus functionaliteit uberhaupt niet.
Sterker nog: de Unifi's met een "doorlus" hebben op de 2e poort geen PoE zitten maar puur alleen data.
Ik meen dat het idee van Ubiquiti daar achter was dat je het dan zou door kunnen lussen naar een switch of een computer.
In principe zou je er dan wel PoE injectors tussen kunnen zetten, maar ook dat gaat in dit geval niet op i.v.m. dat ze aan het plafond komen te hangen.

Let wel! Gezien het 4 AP's betreft moet je kijken of je uberhaupt wel 4 netwerkkabels door die buis gaat krijgen. En als het lukt of je het e.e.a. wel naar de bovenste locatie gaat krijgen.
(Ik ga er in deze even voor het gemak van uit dat ze ook maar letterlijk 1 buis in de meterkast hebben aangelegd i.p.v. netjes 4 want anders zou het nog minder logisch zijn met hoe ze het gedaan hebben)

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Ja, ik krijg deze foto doorgestuurd. Hierop zie je 1 kabel met "wifi points" --> meervoud :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1JtA51WMJ0U-n4vUr0E8MqKP1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IJDEGWGUMteET3s81x7pRld.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ga je niet redden zonder opnieuw kabels te gaan trekken, of alsnog adapters toe te voegen op iedere verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19

SambalBij

We're all MAD here

Een theoretische mogelijkheid zou zijn om er bijvoorbeeld Ubiquiti Nanoswitches tussen te zetten.

Je gaat dan naar 24V passive PoE, wat eventueel met Unifi AP-AC-Lites zou kunnen.
Die nanoswitch kun je met max 36W voeden, en kan maximaal per poort 24W doorlussen. AP-AC-Lite gebruikt max 6.5W. Die Nanoswitch 1.5

De eerste verdieping voedt je met max 36W vanuit een switch of injector.

Je krijgt dan bij de eerste AP (van beneden naar boven) op 1 poort een AP (6.5W) en op de tweede poort 3 AP's en 2 Switches voor een totaal van 3x6,5+2x1,5=22,5W (Die switch zelf trekt vanaf beneden dat budget, plus zichzelf dus 6,5+1,5+22,5=30,5W - Binnen die 36W)

Bij de tweede AP krijg je dan een weer een switch. Poort 1 een AP (6,5W) en poort 2 2x een AP plus 1 switch. Die poort dus 2x6,5+1,5=14,5W

Bij de derde AP wéér een switch. Op de ene poort het AP op datzelfde punt, op de tweede poort en laatste AP op de bovenste verdieping.

In theorie dan he :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
SambalBij schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:37:
Een theoretische mogelijkheid zou zijn om er bijvoorbeeld Ubiquiti Nanoswitches tussen te zetten.
Maar dat wil je juist weer niet (helemaal niet als de accesspoints aan de plafonds komen te hangen).

Enige juist optie is alles opnieuw trekken en dan alles in de meterkast laten afmonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

LightStar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Maar dat wil je juist weer niet (helemaal niet als de accesspoints aan de plafonds komen te hangen).

Enige juist optie is alles opnieuw trekken en dan alles in de meterkast laten afmonteren.
De vraag was of er meer mogelijkheden zijn, naast opnieuw kabels trekken. Dat was ook mijn antwoord op die vraag; het zou in theorie wellicht kunnen.
Of je dat wil of niet is aan TS, niet aan jou of mij.
Is het ideaal? Nee.

Ben volledig met je eens dat kabels op de juiste manier trekken de beste oplossing is, maar ik dacht kom laat ik de vraag eens inhoudelijk beantwoorden in plaats van hetzelfde advies te herhalen wat iedereen al doet, gewoon voor het geval dat de echte juiste optie niet meer haalbaar of betaalbaar blijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

USW Flex is voor zover ik kon vinden de enige die POE ook daadwerkelijk verdeelt. Moet je wel voor voldoende stroomtoevoer zorgen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Die USW Flex heeft zo te zien max 15,4W per poort, en dan ga je het met de eerste switch in de reeds niet halen. De Nanoswitch heeft wat ik las passieve POE, die doet geen negotiation voor een maximum.
(Dan ga je tot de maximale 24W op een poort. Ga je daar overheen dan valt ie simpelweg uit, of komt er rook uit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SambalBij schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:58:
Die USW Flex heeft zo te zien max 15,4W per poort, en dan ga je het met de eerste switch in de reeds niet halen. De Nanoswitch heeft wat ik las passieve POE, die doet geen negotiation voor een maximum.
(Dan ga je tot de maximale 24W op een poort. Ga je daar overheen dan valt ie simpelweg uit, of komt er rook uit...)
Hij verbruikt zelf 5W. Dus op zich zou je er meerdere achter elkaar kunnen prikken. Maar idd, wel beperkt tot 15W per poort. Conform:

https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/USW-Flex_DS.pdf

Wordt net te krap.
Daarnaast; zo'n flex aan het plafond is ook niet alles ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Dankje voor alle antwoorden! Wat ik lees bevestigd mijn vermoeden. Er is maar juiste optie: vaste kabels vanaf de meterkast. Zoals het hoort.

Ik weet genoeg, super bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:31
RTJC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:23:
Er is maar juiste optie: vaste kabels vanaf de meterkast. Zoals het hoort.
Hoop dat ie het voor elkaar krijgt bij de aannemer om het te fixen zodat het wel naar wens is. Dat wil nog wel eens een heet hangijzer zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47

samo

yo/wassup

Aannemende dat er te weinig buizen zijn aangelegd om 4 kabels naar boven te trekken, zou je ook kunnen kijken om een POE switch op de 2e of 3de verdieping te plaatsen.

code:
1
2
3
4
5
meterkast ---> AP 1e
          ---------> switch 2e
                     ---> AP 2e
                    ----------------> AP 3e
                    -----------------------------------> AP Dak

Zo heb je maximaal 2 kabels door één buis.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 06:29
mocht kabeltrekken echt lastig zijn, zou je dit nog kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eItEfXb46lDrmwe73VVZgvoDPhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPNYTSFtdp2B4t8FsffVgQDm.jpg?f=fotoalbum_large

hoef je maar door 2 buisen 2 kabels te trekken...
moet je alleen wel wat apparatuur wisselen..
de in wall hd heeft een poe doorlus

voordeel:
-geen 230v nodig op ap locaties
-haalbaar qua bekabeling?
voor de in wall heb je opbouwbakjes waar je de kabels in kwijt kan (Ubiquiti InWall Junction Box)

[ Voor 15% gewijzigd door Japidoff op 22-02-2022 11:07 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
samo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:58:
Aannemende dat er te weinig buizen zijn aangelegd om 4 kabels naar boven te trekken, zou je ook kunnen kijken om een POE switch op de 2e of 3de verdieping te plaatsen.

code:
1
2
3
4
5
meterkast ---> AP 1e
          ---------> switch 2e
                     ---> AP 2e
                    ----------------> AP 3e
                    -----------------------------------> AP Dak

Zo heb je maximaal 2 kabels door één buis.
Dit zou idd een uitwijk mogelijkheid zijn. Maar niet de mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aino63
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-02 15:51
Ik heb er geen ervaring mee maar je kan PoE "daisy-chainen" met behulp van een PoE Extender.

b.v. deze:
Gigabit PoE Extender | VX-Pi1000EX
YouTube: How to Install a Gigabit PoE Extender | VX-Pi1000EX | Versa

Ik geloof dat sommige APs van TP-link een 2e poort hebben om door te lussen, maar of dat ook met PoE kan ben ik niet zeker van. Zelf ben ik niet zo blij met de kwaliteit van TPlink producten.

Stiekum is het beste om toch de benodigde kabels te trekken, dat is vast goedkoper, makkelijker en vooral beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Ook al zou je de POE kunnen "daisy-chainen" dan nog heeft hij daar niets aan.
Het netwerk zelf kun je niet "daisy-chainen", het is nu eenmaal een ster netwerk.

En AP's met een utp poort is gewoon hetzelfde als een switches met poe plaatsen

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2022 12:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 11:52

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Wat @samo zegt, heb ik in huis. Een tweede switch op zolder. Hierdoor heb ik ook gelijk op zolder een aantal vaste verbindingen naar ons beider hobbykamers (die van mij uiteraard met "iets" meer aansluitingen dan bij mijn vrouw ;) ). Ik weet niet of je wilt gamen, zo ja dan is een vaste verbinding aan te raden. Dan is een extra switch boven erg prettig.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als die installateur heeft gedacht dat het kan laat het hem dan ook verwezenlijken. Of toegeven dat hij wel heel erg geblunderd heeft. Zou hem dan maar in iedere kamer een een in wall laten betalen als oplossing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:08
Een mikrotik cap AC kun je in theorie daisy chainen. De output is max 500ma dus voor de 13w voor het access point heb je een flink voltage nodig. En in de praktijk krijg je er max 2 achter elkaar stabiel.

Zou hier vooral niet mee klooien en het goed maken met losse kabels. Als je nu al met creatieve oplossingen begint is de rek er al direct uit en kun je bij een volgende aanpassing alles overhoop halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is de woning al opgeleverd? Indien niet: opleverpunt, laat de aannemer de boel maar oplossen. Je gaat nu het probleem van iemand anders oplossen met een technisch verhaal wat in theorie en praktijk niet zo eenvoudig op te lossen blijkt te zijn.

Of de installateur of de aannemer houdt zich hier niet aan de opdracht, dus rechtzetten en klaar. Dat het één van die twee partijen tijd en geld kost is zeker. Gelukkig is de koper van de woning in dit geval geen partij die het geld moet gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RTJC schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:05:
Nu blijkt dat de installateur de kabels verkeerd heeft getrokken en ze heeft ' doorgelust '.
Waarom doen installateurs dat toch? Welk voorbeeld houden ze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

LanTao schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:09:
[...]
Tja, als de geen voorbeeld is, doen ze maar wat.

4x ethernet door een buis is ook wel lastig, dus zou er met de bouw al rekening mee gehouden moeten zijn.

Als je op elke verdieping een switch zet, is het op zich niet zo raar om (10gbit?) backbone te maken waarbij je de switches doorlust.

Maar dat is dan eerder in een kantoor zo (en heeft ook niet echt de voorkeur wat mij betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:22
LanTao schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 04:09:
[...]

Mogelijk hebben ze het verward met rookmelders, die zitten in nieuwbouwhuizen met een oranje draad op deze manier aan elkaar geknoopt zodat ze allemaal tegelijk af gaan.

Maar goed allemaal speculatie, vervelende situatie een ster netwerk is toch echt de meest elegante oplossing...
Pagina: 1