Toon posts:

Foam tegen inregenen onder dakpan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Afgelopen zondag was de horizontale regen / hagel iets teveel voor het 50 jaar oude pannen dak. Rondom een Velux dak ging het lekken.

Een pan kan nog wat lager gelegd worden (waarschijnlijke oorzaak), maar ik wil meteen het foam wat naast het dakraam onder de pannen zit meenemen. Welk foam / schuimrubber is het meest geschikt om onder pannen te gebruiken als extra maatregel tegen inregenen? (dus redelijk bestand tegen verspochting, UV, vocht, warmte, ongedierte)

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Roofmate is er voor gemaakt, of je dak er ook voor gemaakt (lees: geschikt) is is een ander punt.
Je kan ook denken aan een coating of een combinatie van.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rukapul
DukeBox schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:59:
Roofmate is er voor gemaakt, of je dak er ook voor gemaakt (lees: geschikt) is is een ander punt.
Je kan ook denken aan een coating of een combinatie van.
Dat is hardschuim (XPS) voor isolatie :) Ik zoek indrukbaar schuim om de ruimte tussen dakraamprofiel/dakbeschot en dakpan te vullen.

• DukeBox

DukeBox

@Rukapul Als vervanging/aanvulling van een loodslab ?
Anders misschien een foto/tekening om het te verduidelijken.

[Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 22-02-2022 09:10]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zoek je iets als compriband?

En... * teacher heeft net een nieuw woord geleerd... ;)

[Voor 54% gewijzigd door teacher op 22-02-2022 09:14]

Wise enough to play the fool

• Rukapul
DukeBox schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:08:
@Rukapul Als vervanging/aanvulling van een loodslab ?
Als aanvulling inderdaad. Het dakraam heeft aan de zijkant een slab/profiel die op het dakbeschot etc. rust. De dakpan valt daar overheen. Daartussen zat al wat foam als extra barriere voor uitzonderlijke situaties. Dat wil ik vervangen.
Anders misschien een foto/tekening om het te verduidelijken.
Beetje zelfde doel als wat je hier ziet met de flex foam: https://www.bouwcenter.nl/dakraam

• Rukapul
Nee toch?
En... * teacher heeft net een nieuw woord geleerd... ;)
Enlighten us :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 00:06

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dat flex foam kan je toch gewoon bij Velux bestellen? Of één van hun resellers? Aan de andere kant, dit was de zwaarste storm sinds 1990 en we hadden er 3 achter elkaar.... Is dit het begin van een lekkage probleem of een uitzondering?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rukapul
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:20:
Dat flex foam kan je toch gewoon bij Velux bestellen? Of één van hun resellers?
Die foam lijkt me voor bepaalde modellen (al zal het vast ook werkend te krijgen zijn voor een raam uit jaar kruik) en wat stug. Ik hoop op iets zachter materiaal.
Aan de andere kant, dit was de zwaarste storm sinds 1990 en we hadden er 3 achter elkaar.... Is dit het begin van een lekkage probleem of een uitzondering?
Uitzondering denk ik :)

Maar als ik moet gaan sjorren aan de pan om die iets beter te gaan leggen dan kan ik beter het huidige gare strookje foam ook vervangen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rukapul schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Nee toch?

[...]

Enlighten us :)
Velux flex is toch een soort compriband? Volgens mij zoek je dat wel.
Kijk eens naar compriband / zwelband. Die zijn er in allerlei maten.

Ver-spoch-ten... die was nieuw voor me. :)

[Voor 7% gewijzigd door teacher op 22-02-2022 09:28]

Wise enough to play the fool

• DukeBox

DukeBox

Dus eigenlijk zoek je een waterkering voor waar je pan ophoudt aan de zijkant. Wat @teacher aangeeft, compriband kan, soms zie ik ook wel eens dat ze er ondervorst voor gebruiken (in de lengte door midden geknipt) als er wat meer oppervlakte/opvulling nodig is.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:04
Dat flex foam is heel zacht en gemakkelijk op maat te knippen onder de pan. Of het op een oud dakraam past weet ik zo niet, hangt er ook vanaf hoe oud het is.

Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn op de flens, naast het raam heb je een goot voor het water en daarnaast komt dan nog het foam om te voorkomen dat water onder je pannen waait. Het hoeft ook niet heel strak tegen je pannen te zitten, wanneer het gat opgevuld wordt is het meer dan genoeg.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:07

mark-k

AKA markkNL

En anders blijft het aloude gezegde over: es ge t nie wit, pur of kit. :9

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-01 14:45
Misschien heb je dit al bekeken, Dit zou ook een oplossing kunnen zijn. Natuurlijk wel de juiste maat van je velux raam erbij zoeken.

https://www.jongeneel.nl/...-1340x1400mm/p/D443700210

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:21
Dit hebben ze bij mij geplaatst in mn kilgoot om t inregenen te voorkomen --> Schuimstrook

https://www.bouwbestel.nl...t-strook-schuim-goot.html

[Voor 5% gewijzigd door siem123 op 22-02-2022 12:40]

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-01 14:48
Foam is niet echt duurzaam, wellicht os het beter om een rubberen afdichting re gebruiken, zoiets als dit:

https://m.dutch.alibaba.c...language=dutch&redirect=1

[Voor 3% gewijzigd door fastedje op 22-02-2022 18:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee