Goedenavond allemaal,
Allereerst hieronder even een lijstje aan onderdelen van mijn computer.
Computer:
Processor: Intel Core i5 4690 processor
Geheugen: 16GB Kingston RAM DDR3 1866Mhz (dual channel)
Moederbord: Gigabyte GA-Z87-HD3
GPU: ASUS DUAL RX 5500 XT 8GB (voorheen R9 270)
Voeding: 600W Corsair
SSD: Kingston AV400 480GB
Probleem:
Bovenstaande build (zonder GPU en SSD) heb ik van een maat gekregen. Hierna heb ik er een SSD in geplaatst en sinds vandaag zit er ook een nieuwe GPU in.
Helaas is gebleken dat met bovenstaande build ik alleen maar stutters of lag krijg.
Met BF5 draai ik op low 60 fps (net aan) en wanneer ik ingame draai, dan dropt de FPS soms naar 25 en dat resulteert ook in lag spikes. Ook in het menu zie je lag wat normaal niet hoort.
Hierna een andere game geprobeerd (want wellicht zit het in BF5 dat iets niet goed werkt?), maar ook hierbij krijg ik lag spikes en is de FPS om te huilen.
Linkje kopiëren en filmpje downloaden (voorbeeld van de lag spikes in Forza Horizon 4 demo)
https://we.tl/t-Bx4CQhrvNK
Het spelen van games gaat gewoon niet vloeiend.
Mijn oude setup (i7 2600K en een 1060GTX 6GB) presteerde bijna 2x zo goed met in mijn ogen mindere hardware.
Wat heb ik al gedaan?
Drivers geüpdatet (ook naar oudere AMD drivers gegaan)
Windows opnieuw geïnstalleerd (heeft niet geholpen)
Hierna een online benchmark gedraaid (of dat zo betrouwbaar is is ook maar de vraag), maar het is in ieder geval een indicatie.
Wat ik echter zie met andere resultaten is dat ik veel lager scoor dan het "langzaamste" model van de RX 5500 XT (en deze heeft minder geheugen als die van mij).
Laagste score komt uit op 51% en mijn kaart komt tussen de 41% en 43%
/f/image/GrXhxEIKskLneK2oQPzaL5ur.png?f=fotoalbum_large)
Ik durf zo niet te zeggen wat ik nog meer kan testen.. Iemand wellicht een ander idee?
P.S. Nog iets om wellicht te vermelden.
De videokaart zit in de tweede slot van het moederbord (eerste slot krijg ik geen beeld op dus ik gok dat die defect is).
Allereerst hieronder even een lijstje aan onderdelen van mijn computer.
Computer:
Processor: Intel Core i5 4690 processor
Geheugen: 16GB Kingston RAM DDR3 1866Mhz (dual channel)
Moederbord: Gigabyte GA-Z87-HD3
GPU: ASUS DUAL RX 5500 XT 8GB (voorheen R9 270)
Voeding: 600W Corsair
SSD: Kingston AV400 480GB
Probleem:
Bovenstaande build (zonder GPU en SSD) heb ik van een maat gekregen. Hierna heb ik er een SSD in geplaatst en sinds vandaag zit er ook een nieuwe GPU in.
Helaas is gebleken dat met bovenstaande build ik alleen maar stutters of lag krijg.
Met BF5 draai ik op low 60 fps (net aan) en wanneer ik ingame draai, dan dropt de FPS soms naar 25 en dat resulteert ook in lag spikes. Ook in het menu zie je lag wat normaal niet hoort.
Hierna een andere game geprobeerd (want wellicht zit het in BF5 dat iets niet goed werkt?), maar ook hierbij krijg ik lag spikes en is de FPS om te huilen.
Linkje kopiëren en filmpje downloaden (voorbeeld van de lag spikes in Forza Horizon 4 demo)
https://we.tl/t-Bx4CQhrvNK
Het spelen van games gaat gewoon niet vloeiend.
Mijn oude setup (i7 2600K en een 1060GTX 6GB) presteerde bijna 2x zo goed met in mijn ogen mindere hardware.
Wat heb ik al gedaan?
Drivers geüpdatet (ook naar oudere AMD drivers gegaan)
Windows opnieuw geïnstalleerd (heeft niet geholpen)
Hierna een online benchmark gedraaid (of dat zo betrouwbaar is is ook maar de vraag), maar het is in ieder geval een indicatie.
Wat ik echter zie met andere resultaten is dat ik veel lager scoor dan het "langzaamste" model van de RX 5500 XT (en deze heeft minder geheugen als die van mij).
Laagste score komt uit op 51% en mijn kaart komt tussen de 41% en 43%
/f/image/GrXhxEIKskLneK2oQPzaL5ur.png?f=fotoalbum_large)
Ik durf zo niet te zeggen wat ik nog meer kan testen.. Iemand wellicht een ander idee?
P.S. Nog iets om wellicht te vermelden.
De videokaart zit in de tweede slot van het moederbord (eerste slot krijg ik geen beeld op dus ik gok dat die defect is).
[ Voor 7% gewijzigd door Knamix op 21-02-2022 23:50 ]