Toon posts:

Dakpannen verschoven na storm, gerepareerd, maar nu goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36
Eind november vorig jaar zijn de dakpannen van het dak compleet vervangen.

Zaterdag 19 februari, na storm Eunice viel me op dat een een paar pannen niet meer goed lagen.
Of dit door Eunice is gekomen of al door de voorgaande storm Dudley twee dagen ervoor weet ik niet want ik zag het zaterdag pas.

Zie overzicht foto hieronder, de verschoven pannen bij rij 9 en 10 en ertussen is een duidelijk knik te zien:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En in deze close-up is te zien dat vooral de hoekpan van rij 9 en de twee pannen naast de hoekpan van rij 10 verschoven zijn.
Members only:

Ik heb de foto’s opgestuurd naar de het bedrijf dat het dak vernieuwd heeft en gevraagd dit te komen herstellen. Daarbij ook aangegeven dat ik het gevoel heb dat deze pannen al niet goed lagen waardoor ze verschoven zijn omdat de rest van de dakpannen nog gewoon liggen.
Hun reactie was alleen; “zware storm, valt niet onder garantie”.

Vanochtend stonden ze op de stoep, zijn het dak op geweest en een paar minuten later stonden ze weer beneden met de melding dat het weer goed lag.

Het ziet er in overzicht nu zo uit:
Members only:

Zag later pas dat rij 10 niet tot de rand op de foto staat (het waaide vanmiddag nog best hard dus wilde snel van het dak af). De knik tussen rij 9 en 10 is in elk geval niet meer zichtbaar.

En in close-up zo:
Members only:

Wat me hierbij opvalt is dat juist de pannen die verschoven zijn in de storm na het weer goed leggen een vrij grote spleet laten zien ten opzichte van de pannen die eronder liggen:
De hoekpan van rij 9 en de twee dakpannen naast de hoekpan van rij 10.

Ik heb geen foto’s van voor de storm maar ik krijg het gevoel dat deze spleten er toen ook al waren aangezien dit blijkbaar “goed liggen” is.
En dat die spleten de reden zijn dat juist die pannen verschoven zijn omdat de wind eronder kon komen. Wat me geen gerust gevoel geeft dat dit bij een volgende storm niet weer gaat gebeuren.

Ik ben geen dakdekker vandaar mijn vraag; heb ik hier een punt of maak ik me zorgen om niets?

Alle reacties

• decipherer
  • Laatst online: 09:21
Ziet er goed uit imo. De spleet kan wat groter of kleiner zijn om goed uit te kunnen komen op de breedte van het dak. Dakdekker heeft gelijk denk ik, het heeft gewoon erg hard gewaaid. Moest hier ook een paar pannen goed leggen, niks om me zorgen over te maken, ben blij dat ze er niet af lagen 🙂

-edit- ah je bedoelt de spleet aan de onderkant? Lijkt inderdaad iets groter dan bij de pannen erboven, maar pannen zijn gebakken klei en liggen op houten latten, de pasvorm is dan ook geen 100%

[Voor 24% gewijzigd door decipherer op 21-02-2022 22:01]

• Vliegvlug
decipherer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:57:

-edit- ah je bedoelt de spleet aan de onderkant? Lijkt inderdaad iets groter dan bij de pannen erboven, maar pannen zijn gebakken klei en liggen op houten latten, de pasvorm is dan ook geen 100%
Gaat inderdaad om de horizontale spleet tussen de pannen ja.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Je dak ziet er volgens mij prima uit hoor na het terugschuiven.

Dakpannen hangen over een panlat. Panlatten zitten (mag je hopen) behoorlijk vastgeschroefd aan de dakconstructie en bewegen dus niet.

De pannen blijven op hun plaats, doordat de pan erboven op die eronder leunt en zo dus tegen de panlat drukt. Er moet dus genoeg overlap zijn, maar dat zal ook wel.

Bovenaan werkt dat uiteraard niet, nokvorsten zitten in het algemeen daarom wel vastgemaakt (ik ben geen dakdekker, dus precies hoe, weet ik niet).

Op je eerste foto lagen een paar pannen in de breedte idd wel zo goed als uit hun verband, en dat is niet echt lekker. Het klopt dat het echt een kwestie van minuutjes is om dat weer ff recht te schuiven.

Waarom pannen in het algemeen niet vaster gezet worden dan dit, zal de komende decennia vast nog wel een vraagje worden die vaker langs komt :)

Ik denk o.a. dat het veel extra werk is bij het leggen, gaten voor bv. schroeven of haken zouden onder de volgende pan moeten vallen (anders lekt het), en zouden dus ook het demonteren veel moeilijker maken (bv. ff een pan opschuiven of vervangen midden in het dak is er dan echt niet meer bij, want de pan erboven ligt over het gat van die eronder - dus je kunt nergens meer goed bij). Plus, is dan weer de vraag of zulke pannen dan niet gewoon gaan afbreken bij het schroefgat als het te hard waait.

Dus tja.

Als hier iemand wel in het vak zit hoor ik graag hoe ver ik er naast zit! :)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:14
Dakpannen zijn niet perfect qua vorm dus perfect passen doet het nooit. Je dak ziet er netjes uit.

Bij die hoekpannen komt alles wat nauwer.

Pannen blijven liggen door het gewicht van de pan erboven die ervoor zorgt dat ze achter de panlat blijven steken .

Door de storm kan een pan iets opgetild worden zodat deze niet meer achter de panlat haakt.

Als het vaker voorkomt dan kun je de pannen laten vastzetten met een schroef of panhaak. Dan weet je zeker dat het niet gaat schuiven. Zal uurtje werk zijn voor zo’n rijtje pannen.

[Voor 30% gewijzigd door Sethro op 21-02-2022 22:12]

• decipherer
Wilke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:07:
Je dak ziet er volgens mij prima uit hoor na het terugschuiven.

Dakpannen hangen over een panlat. Panlatten zitten (mag je hopen) behoorlijk vastgeschroefd aan de dakconstructie en bewegen dus niet.

De pannen blijven op hun plaats, doordat de pan erboven op die eronder leunt en zo dus tegen de panlat drukt. Er moet dus genoeg overlap zijn, maar dat zal ook wel.

Bovenaan werkt dat uiteraard niet, nokvorsten zitten in het algemeen daarom wel vastgemaakt (ik ben geen dakdekker, dus precies hoe, weet ik niet).

Op je eerste foto lagen een paar pannen in de breedte idd wel zo goed als uit hun verband, en dat is niet echt lekker. Het klopt dat het echt een kwestie van minuutjes is om dat weer ff recht te schuiven.

Waarom pannen in het algemeen niet vaster gezet worden dan dit, zal de komende decennia vast nog wel een vraagje worden die vaker langs komt :)

Ik denk o.a. dat het veel extra werk is bij het leggen, gaten voor bv. schroeven of haken zouden onder de volgende pan moeten vallen (anders lekt het), en zouden dus ook het demonteren veel moeilijker maken (bv. ff een pan opschuiven of vervangen midden in het dak is er dan echt niet meer bij, want de pan erboven ligt over het gat van die eronder - dus je kunt nergens meer goed bij). Plus, is dan weer de vraag of zulke pannen dan niet gewoon gaan afbreken bij het schroefgat als het te hard waait.

Dus tja.

Als hier iemand wel in het vak zit hoor ik graag hoe ver ik er naast zit! :)
Geen dakdekker, maar wel wat dingen uitgezocht omdat ik net nieuwe pannen voor mijn dak besteld heb en die zelf wil leggen. Wat je zegt, en wat hierboven staat klopt volgens mij.

Pannen kunnen idd vastgezet worden met een (tik)panhaak, bv:

(https://www.wienerberger....kpanhaak-nr_-210-rvs.html)

Deze fabrikant heeft ook rekentools om te berekenen welke pannen je vast zou moeten zetten. Dambordpatroon of allemaal bv. En dan op welk deel van het dak, aan de zijkanten/boven/onder meer dan in het midden over het algemeen. Ik twijfel nog een beetje over hoe ik het precies ga doen precies om de reden die je aangeeft, je kan er dan later een stuk moeilijker bij.

Vorsten van deze fabrikant worden tegenwoordig met een schroef (met rubbertje) vastgezet heb ik me laten vertellen. Een aantal jaar geleden waren er nog speciale beugeltjes voor. Vorsten worden allemaal vast gezet.

Tip voor panhaken: kijk eens op marktplaats. Mensen lijken er veel meer te kopen dan daadwerkelijk te gebruiken, ik had ze er voor een goede prijs in ieder geval 😁

[Voor 5% gewijzigd door decipherer op 21-02-2022 22:23]

• Vliegvlug
De nokvorsten zitten inderdaad vast, de oude met een of ander rubber spul wat tussen de spleten tussen de vorsten in zat. Bij de nieuw is dat open en zitten ze met haken vast:

En van de hoekpannen heb ik ook begrepen dat ze vastgezet zijn en dat lijkt me ook wel logisch omdat er zoveel gewicht aan de zijkant hangt, anders zouden ze er waarschijnlijk af kantelen.
Hoe ze nu vast zitten weet ik niet, de oude zaten met een soort hele lange en grote ‘nietjes’, die zaten niet in het hout van de daklatten vast maar werden eroverheen geschoven en gingen door een gat in de pan zelf.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10
Als hij na de storm weer scheef ligt kun je hem ook purren of kitten met dakpanlijm/pasta.

[Voor 3% gewijzigd door BCC op 21-02-2022 22:35]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat rubberspul is dakpannenpasta/flexim en dat kun je ook gebruiken om je hoekpannen vast te zetten.

Het heeft nu wat bewogen en je moet het na een storm terugleggen met flexim kun je fixeren wordt bv ook gedaan bij panden aan zee en blijft het liggen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• decipherer
De hoekpannen van mijn huidige dak zitten niet vast met panhaken in ieder geval. Meer iets van de laatste jaren denk ik(?), deze liggen er nu ruim 25 jaar op. Zijn voor zover ik weet altijd blijven liggen, terwijl de wind hierachter toch over een weiland komt waardoor het behoorlijk hard kan waaien.

De nieuwe hoekpannen ga ik wel vast zetten 😁

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-03 20:32
Hier ligt ook alles los behalve de nok, die ligt zelfs nog gewoon in specie. Gek genoeg ligt alles schots en scheef en toch blijft het liggen bij een storm. Misschien zelf daarom wel, kan de wind er lekker doorheen 😁

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Vliegvlug
BCC schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:34:
Als hij na de storm weer scheef ligt kun je hem ook purren of kitten met dakpanlijm/pasta.
Als die pannen weer scheef liggen na een nieuwe storm zou ik eerder denken dat die spleet toch het probleem is en die juist niet gaan afdichten met iets want dat klinkt me dan meer als een lapmiddel ipv een nette oplossing.
Dan zou ik juist vragen of ze die spleet willen oplossen door de pannen beter te leggen zodat ze wel strak op de pannen eronder aansluiten.
digifun schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:34:
Dat rubberspul is dakpannenpasta/flexim en dat kun je ook gebruiken om je hoekpannen vast te zetten.

Het heeft nu wat bewogen en je moet het na een storm terugleggen met flexim kun je fixeren wordt bv ook gedaan bij panden aan zee en blijft het liggen.
&
decipherer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:35:
De hoekpannen van mijn huidige dak zitten niet vast met panhaken in ieder geval. Meer iets van de laatste jaren denk ik(?), deze liggen er nu ruim 25 jaar op. Zijn voor zover ik weet altijd blijven liggen, terwijl de wind hierachter toch over een weiland komt waardoor het behoorlijk hard kan waaien.

De nieuwe hoekpannen ga ik wel vast zetten 😁
Die hoekpannen zaten bij mijn oude dak ook al vast en nu ook weer, weet alleen niet hoe.
Gezien het verschuiven denk ik dat ze wel iets kunnen bewegen maar er niet helemaal af kunnen komen.
Dus dat vastzetten is helaas geen oplossing gebleken tegen verschuiven van pannen door een storm.
Ik blijf toch die horizontale spleet tussen die pannen verdenken.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:53

BazzH

Kei-goed...

Kan op de foto zo niet zien hoe die hoekpannen vastgezet zijn dan. De hoekpan op rij 10 (eerste foto) is toch behoorlijk losgekomen. Die is zelfs van de panlat af (ligt niet meer over de lat, maar erop). Hoekpannen liggen van zichzelf overigens al aardig vast. Heb ooit eens de hoekpannen van een schuurdak moeten verwijderen om wat hout te vervangen en je krijgt ze er echt niet zomaar even snel afgetild. Het spul grijpt door de vorm op alle denkbare plaatsen in elkaar. Zelfs de zijkanten zijn precies zo gevormd, dat ze elkaar op hun plek houden. Daarom is die pan op rij 10 ook niet naar beneden gekomen. Die werd tegengehouden door de vorm van de hoekpan op rij 11 aan de zijkant.

Eraf kantelen doen ze niet hoor, ook als ze niet vastgezet zijn. Je zult zelfs moeite moeten doen om ze eraf te krijgen, is mijn ervaring.

[Voor 9% gewijzigd door BazzH op 22-02-2022 16:22]

Think smart........ Act stupid........

• Vliegvlug
BazzH schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:15:
Kan op de foto zo niet zien hoe die hoekpannen vastgezet zijn dan. De hoekpan op rij 10 (eerste foto) is toch behoorlijk losgekomen. Die is zelfs van de panlat af (ligt niet meer over de lat, maar erop).
Bedoel je niet de pan van rij 9?
Want 10 ligt er naar mijn idee juist nog goed op, kijk maar naar de pan eronder, ligt in dezelfde lijn terwijl hoekpan 9 gedraaid is en niet meer goed aansluit.
Hoekpannen liggen van zichzelf overigens al aardig vast. Heb ooit eens de hoekpannen van een schuurdak moeten verwijderen om wat hout te vervangen en je krijgt ze er echt niet zomaar even snel afgetild. Het spul grijpt door de vorm op alle denkbare plaatsen in elkaar.
Zelfs de zijkanten zijn precies zo gevormd, dat ze elkaar op hun plek houden. Daarom is die pan op rij 10 ook niet naar beneden gekomen. Die werd tegengehouden door de vorm van de hoekpan op rij 11 aan de zijkant.
Dan bedoel je enkel de golven in hoekpan 11 want hoekpan 10 valt juist over 11 heen en wordt afgezien van die golven juist door hoekpan 9 tegengehouden die er normaal wel helemaal overheen valt.
De pan ernaast op rij 10 helpt ook mee door die ribbels en is in dit geval door de wind naar opzij geblazen maar drukt nog wel met een klein randje op de hoekpan.
Eraf kantelen doen ze niet hoor, ook als ze niet vastgezet zijn. Je zult zelfs moeite moeten doen om ze eraf te krijgen, is mijn ervaring.
Ik heb nooit aan de hoekpannen gezeten maar toen de oude pannen er nog op zaten heb ik echt tientallen van die normale pannen moeten vervangen omdat ze bij bosjes sneuvelden en de moeite om ze eraf te krijgen zat ‘m juist in de bovenliggende en de pan ernaast een stukje op te tillen.
Dan zette ik een houtje onder de pannen die links en rechtsboven van de kapotte pan zaten om de bovenliggende en linker pan omhoog te houden.
En als die druk er was is het heel makkelijk om de onderliggende pan te verwijderen omdat die enkel nog achter de pannenlat haakt, dus even een klein stukje oplichten over de lat heen en hij komt er zo uit.

Geloof meteen dat die hoekpannen ook wel blijven liggen zonder vastgezet te zijn en niet uit zichzelf kantelen maar er zit toch best een dikke rand aan de zijkant met best wat gewicht.
Dus ben blij dat ze wel zijn vastgezet. Zou me niet verbaast hebben als een van die hoekpannen er anders toch af was gekomen tijdens de storm.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:58
Toen ons dak 4 jaar geleden werd gerenoveerd gaf de dakdekker aan dat er dambordsgewijs gehaakt moest worden bij renovatie. Dus vastgezet met die pinnen die hier eerder genoemd werden. Kennelijk is dat bij jou niet het geval.
Hebben ze dan bij mij teveel gedaan of bij jou te kort?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vliegvlug
No Hands schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
Toen ons dak 4 jaar geleden werd gerenoveerd gaf de dakdekker aan dat er dambordsgewijs gehaakt moest worden bij renovatie.
Dus vastgezet met die pinnen die hier eerder genoemd werden.
Bedoel je specifiek bij renovatie? Want wat zou daar dan de reden van kunnen zijn; nieuwe inzichten?
Lijkt me dat de windbelasting eerder bepaalt of de pannen vastgezet moeten worden of niet.
Of had jouw dak veel last van loszittende pannen na een storm, dan kan ik me dat ook wel voorstellen als reden.
Kennelijk is dat bij jou niet het geval.
Hebben ze dan bij mij teveel gedaan of bij jou te kort?
Gezien het feit dat de rest van de pannen zonder problemen is blijven liggen tijdens storm Eunice lijkt het me dat het vastzetten van de pannen niet een vereiste is bij mijn dak.
Zolang er geen spleten aanwezig zijn tenminste want die spleten die ik nu zie bij de eerder verschoven pannen verdenk ik nog steeds als oorzaak van het verschuiven. ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:58
Vliegvlug schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:17:
[...]

Bedoel je specifiek bij renovatie? Want wat zou daar dan de reden van kunnen zijn; nieuwe inzichten?
Lijkt me dat de windbelasting eerder bepaalt of de pannen vastgezet moeten worden of niet.
Of had jouw dak veel last van loszittende pannen na een storm, dan kan ik me dat ook wel voorstellen als reden.

[...]

Gezien het feit dat de rest van de pannen zonder problemen is blijven liggen tijdens storm Eunice lijkt het me dat het vastzetten van de pannen niet een vereiste is bij mijn dak.
Zolang er geen spleten aanwezig zijn tenminste want die spleten die ik nu zie bij de eerder verschoven pannen verdenk ik nog steeds als oorzaak van het verschuiven. ;)
Wij zitten niet in een speciale windbelasting zone. Het werd mij uitgelegd als zijnde dat dat de eisen waren voor renovatie. Ik kan me niet bedenken waarom zo zoiets zouden verzinnen want het was best wat extra werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vliegvlug
No Hands schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Wij zitten niet in een speciale windbelasting zone. Het werd mij uitgelegd als zijnde dat dat de eisen waren voor renovatie. Ik kan me niet bedenken waarom zo zoiets zouden verzinnen want het was best wat extra werk.
Ik ben er even in gedoken omdat ik me afvroeg waarom het bij mij dan niet gedaan is en wanneer je gaat zoeken kom je snel teksten tegen die zeggen dat met de invoering van het bouwbesluit 2012 het vastzetten van dakpannen verplicht is, ook bij renovatie.

Maar als ik dit stuk zo lees zijn enkel de eisen en rekenmethode aangepast wat er best voor gezorgd zou kunnen hebben dat verankeren vaker moet maar niet dat het altijd verplicht is: “Verankering van dakpannen - van norm naar praktijk

Daar staat o.a. deze passage in:
Verankering
Een verankeringsberekening dient ertoe te bepalen of, en zo ja, hoe de dakpannen op de bewuste plek verankerd dienen te worden. Het komt er bij de berekening op neer dat de neerwaartse kracht van de dakpan (het gewicht, met of zonder de verankering) groter dient te zijn dan de zuigende of opwaartse kracht van de windzuiging. Als ervan uitgegaan mag worden dat de dakpannen op hun plaats blijven doordat het eigen gewicht groter is dan de berekende stuwdruk voor de betreffende dakzone, dan hoeven de dakpannen niet te worden verankerd. Wanneer dit niet het geval is, dan moet worden verankerd. Een veel voorkomende verankeringswijze is dambordsgewijs verankeren. Hierbij wordt één op de twee dakpannen verankerd met een panhaak, waarbij het verankeringspatroon overeenkomt met een dambord.

Dus schijnbaar heeft de berekening bij mij uitgewezen dat verankering niet nodig is en in jouw geval wel. :)

Ik heb op zich geen twijfels dat het bij mij zonder verankering zou moeten kunnen, ik vraag me enkel af of de horizontale spleten bij die pannen er mogelijk voor gezorgd heeft dat de wind toch grip op die pannen kon krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee