Toon posts:

zonnepanelenoffertes voor be/bo woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schnoos
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-01 11:46
Goedenavond,
Situatie, jaarverbruik en doel
Ik ben aan het oriënteren voor een zonnepaneleninstalletie voor onze boven/benedenwoning uit omstreeks 1900 in Rotterdam (VvE met 2 leden). Ik ben de bovenbuur. Uitgaanspunt is dat er twee systemen tegelijk geïnstalleerd worden. Ik ben flink aan het isoleren, laat nieuwe kozijnen zetten, en ga over op een LW warmtepomp. Beneden blijven ze gas stoken. Dat wil zeggen dat het verbruik boven hoger gaat worden. We schatten nu 4000 kwh boven en 1800 kwh beneden. Beide woningen hebben een 3x25 aansluiting.

Omdat het niet echt zichtbaar wordt van de straat maakt het ons echt niet uit hoe het eruit ziet.
Dak en schaduw
We hebben tot ons beschikking een zuid-west dakvlak en een noord-oost dakvlak, beiden 45º hellingshoek. Ieder dakvlak heeft een grote dakkapel, platdaken van de dakkappelen meten 6,1 m x 1,5m. In de noordoostdakkapel zijn er een aantal ventilatiepijpen en de RGA van de ketel van de bovenwoning, die op termijn weg kan. De nok is ongeveer 9m in lengte. Sneldek pannen liggen er krap 20 jaar op, dakbeschot en pannenlatten waren toen ook vervangen. Bitumen op de platdakjes ook van die tijd.

Er is wat harde schaduw 's ochtends van het dak en de schoorsteen van de zuiderburen. De schoorsteen bij ons in de zuid west dakvlak is inmiddels gesloopt.

Wie gaat het project uitvoeren
Een professionele installateur die tegelijk beide systemen kan installeren. Zelf wel bereid om leidingstraject binnenshuis voor te bereiden.
Bijhouden van data
Hoeft niet super uitgebreid
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes binnen. De verschillende partijen bieden behoorlijke andere oplossingen. Bij sommigen zijn concrete voorstellen gedaan van welke panelen voor welke buur zouden moeten zijn, dit zijn de totale installaties. Alle offertes behalve offerte 1 houd rekening met 2 omvormers.

offerteOplossingWPiekrendement jaar 1netto investering€/WP
17 noordoost + 7 zuidwest + enphase (maar 1 Envoy)5670 WP 4029 kWh€6798€1,199
22 * Goodwe 1phase stringomvormers, + 6 zuidwest + 6 noordoost + 6 platdak. DMEGC 395w7110 WP 7106 kWh€7220€1,016
32 * solaredge enkelphase + 8 noordoost + 8 zuidwest + 4 platdak, Canadian solar 375w7550 WP6.268 kWh€9688€1,292
42 * solaredge 3phase korte string + 8 zuidwest + 8 noordoost + 4 platdak. Hyundai 410w8200 WP6.276 kWh€11000€1,341

Partijen 2, 3 en 4 stellen het dak volleggen voor. Partij 1 wilde niet beginnen aan panelen op de platdakjes.
Regio
Rotterdam
Eigenlijke vragen
offerte 2 vind ik een flink to-good-to-be-true gehalte hebben voor een installatie waar een derde van de panelen noordoost gericht zijn. Er lijkt haast geen rekening te zijn gehouden met de richting / schaduw. Ook zijn stringomvormers voorgesteld terwijl er 3 verschillende hellingsgraden zijn (45º noordoost, 45º zuidwest en platdakjes, ga er van uit dat het dan om 10 a 15º is). Op zich mogelijk, maar lastig splitsen in 2 installaties met een faire verdeling van de rendement. Deze offerte houd ook geen rekening met de afvoerpijpjes in het noorderplatdakje.

Offerte 1 vind ik zonde om de platdakjes niet te gebruiken.

Vinden jullie het onmisbaar in deze situatie om voor Solaredge (of Enphase) te gaan?
Hoe zouden jullie de panelen verdelen? Met SE of Enphase is dat gemakkelijk, bij een puur stringsysteem wordt dat lastiger.
Hoe zouden jullie kosten verdelen? ik denk nu aan het totale investering splitsen naar het berekende opbrengst van ieders panelen.
Partij 4 onderscheid zich met dat de haken op eigen latjes geschroefd worden, die vervolgens in de tengels geschroefd worden, in plaats van te klemmen aan de pannenlatten. Zou pannenbreuk voorkomen. Flauwekul of een meerprijs waard?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten! alvast bedankt!

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:52
3 fase solaredge is raar op zo weinig panelen, klinky onlogisch.

opbrengstschattingen kun je ook bijna negeren, iedereen doet dat beetje anders.

je wilt sowieso 2 losse systemen, elke woning 1. ik zou kijken of er niet iemand micro's wil leggen en met je onderburen overleggen over hoeveel dakruimte zij willen gebruiken. eerlijkst is alles 50/50, als zij nu zeggen 'nee joh 8 paneeltjes is genoeg, jij mag de rest wel volleggen' dan dat netjes opschrijven en knallen maar ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Offerte 1 is natuurlijk ongeschikt voor de situatie... Ga ik niet eens op in.

Offerte 2 is technisch te realiseren, maar niet met eerlijke verdeling panelen, binnen datasheet, met enige mate van schaduw beheer.

Offerte 3 en 4 gaan naar verwachting met opbrengst problemen draaien. SolarEdge is geen vrijbrief om alles maar te doen.

Het plan van 4, maar dan met APSystems DS3-L uitvoeren.
Prijstechnisch lijkt hij ongunstig, maar dat krijg je met 2 heel deftige SE#K-RWB.
Hij kan ook gewoon een bestelling voor het APSystems spul doen bij Winkelman als hij dat niet zelf bij zijn groothandel kan kopen.

Panelen per legrichting eerlijk verdelen.
Bij ongelijke verdeling zoals @Fr33z al aangeeft regel dat nu. Herverdelen is vrij simpel, maar kosten koper.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee