Toon posts:

Nieuwe monitor(s) voor gaming en programmeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-01 08:31
Ik zoek een?
Op zoek naar een nieuwe monitor (mogelijk 2)

Wat is je budget?
Gezien de monitors die ik heb gezien zou het max 450 euro voor 2 stuks zijn

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben een beetje wezen rondkijken en kom uit op de volgende potentiële keuzes:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenIiyama G-Master GB2470HSU-B1 Zwart€ 206,07€ 206,07
1MonitorenIiyama G-Master GB2770HSU-B1 Zwart€ 228,25€ 228,25
1MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 188,90€ 188,90
Totaal€ 623,22

Hierbij zijn de grote verschillen dat de Samsung maar een refresh rate van 75hz heeft tov Iiyama die beiden 165hz hebben. Daarnaast ligt de ms iets hoger, namelijk op 5ms vs 1ms. Nu zegt dit volgens mij niet zo heel veel, maar echt verstand heb ik er niet van :+

Daarnaast beschikken alle drie de schermen volgens mij over redelijk dezelfde functionaliteiten. Alle drie verstelbaar, etc. Enige echte verschil tussen de 2 Iiyama's is dat de 2770 versie 27 inch is, en de 2470 de 23,8 inch versie betreft

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment maak ik gebruik van een enkele monitor, een asus van een jaar of 6 oud. Scherm werkt in principe nog prima, maar is niet meer te koop. Ik wil dus overstappen naar een nieuw scherm, en er naar alle waarschijnlijkheid 2 kopen. Reden hiervoor is omdat ik ook weer langzaam begonnen ben met programmeren, en een tweede scherm hier toch wel erg fijn voor vind. Ik game daarnaast ook op deze PC, maar dat is nog altijd gewoon in 1080p. Draai op dit moment een build met een 6700XT en een Ryzen 5 5600X

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
Ik zelf zou voor een groot scherm minimaal voor 1440p gaan, of liever nog 4K. Ik weet niet wat je programmeert maar als je bijvoorbeeld websites maakt is het handig te kunnen zien hoe je website eruit ziet op schermen met hoge resoluties. Ook qua gamen zal het er vanaf hangen of het betreffende spel zwaar is... zelfs op mijn 7 jaar oude PC kon ik sommige games nog op 4K spelen... games die dat niet trokken gingen gewoon op 1440p of 1080p zonder issues. Ook ziet alles er gewoon mooier uit op een hoge resolutie op een groot scherm, zelfs tekst...

Lang verhaal kort, als ik nu 450 euro had te spenderen aan een monitor zou ik voor een enkel 31,5" scherm gaan met 4K resolutie. Daar kan je makkelijk 2 schermen naast elkaar draaien voor het programmeren, en de immersie bij gamen is heerlijk. Je blijft dan wel beperkt tot 60Hz dus competitive gaming wordt dan iets lastiger.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Raxious
Mij lijkt 4k echter compleet overbodig, sowieso omdat ik ook verder niks op 4k doe. 31,5" lijkt me ook bizar groot. Also, bij gebrek aan een bureau dient mijn eettafel als werk ruimte.

[Voor 23% gewijzigd door Raxious op 22-02-2022 08:06]

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:18
Aan 2x 1920x1080 heb je niet echt veel als gamer. Als developer zul je de verticale hoogte zwaar missen als je één keer een 1440p scherm hebt mogen gebruiken.

Voor €400 kun je iets als dit kopen:

pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart

Een 21:9, 34", 3440x1440 scherm op 144Hz.

Zat verticale ruimte, leuk ultrawide voor games. Én side-by-side je IDE splitten is handig, of een "volwaardige" IDE met je browser ernaast.

Met je 6700XT zal dit goed te doen zijn voor games, met DLSS/FSR kom je nog een stapje dichterbij 144Hz, maar 60+FPS zal geen probleem moeten zijn.

• Raxious
ikt schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:06:
Aan 2x 1920x1080 heb je niet echt veel als gamer. Als developer zul je de verticale hoogte zwaar missen als je één keer een 1440p scherm hebt mogen gebruiken.

Voor €400 kun je iets als dit kopen:

pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart

Een 21:9, 34", 3440x1440 scherm op 144Hz.

Zat verticale ruimte, leuk ultrawide voor games. Én side-by-side je IDE splitten is handig, of een "volwaardige" IDE met je browser ernaast.

Met je 6700XT zal dit goed te doen zijn voor games, met DLSS/FSR kom je nog een stapje dichterbij 144Hz, maar 60+FPS zal geen probleem moeten zijn.
Ik zou dan hoofdzakelijk 1 scherm gebruiken voor gaming. Het tweede scherm zou hoofdzakelijk gebruikt worden wanneer ik bijv. aan de slag ga met programmeren. (tutorials en dergelijke op tweede scherm), of wanneer ik met programma's zoals Excel aan de slag ga. Beide schermen die ik had geselecteerd konden ook volledig verticaal gezet worden, iets wat ik zou doen als ik Visual Studio Code gebruik.

Zag in de laatste best buy voor monitors overigens de volgende vermeld staan:
pricewatch: LG UltraGear 32GK650F Zwart

Deze is iets minder breed en is een VA vs IPS paneel, maar ook direct 100 euro goedkoper, vraag me af of dit misschien ook een optie is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee