Meedenken mbt hedera schutting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Mede tweakers,

Ik heb het volgende probleem die ineens groter werd met afgelopen storm.
We hebben over onze hele tuin (rondom) een hedera schutting laten plaatsen, elke 1,5 meter staat er een hardhouten paal van 270, 90 cm in de grond. De palen zijn er door een hovenier ingezet door middel van een grondboor.

We wonen in de polder en dus te maken met pure kleigrond.

We hebben aan de zijkant van de woning een weg lopen, daar zitten bandjes die de palen daar best vast houden. Er zijn een paar problemen met onze schutting die afgelopen storm beter zichtbaar werden:

- gaasbeugels die konden niet alle gaaspanelen vasthouden, ik heb er nu meer toevoegt op de palen, dit probleem is dus opgelost.
- er zijn nu al twee palen bij de kant bij de insluitbanden bij de weg afgebroken, 1 is afgelopen zomer vervangen en nu met de storm is er een paal gebroken die wederom in de grond afgebroken is. Het zijn palen van 7cm dik. Deze paal wordt binnenkort vervangen, maar maak me toch beetje zorgen. Het kan dikke pech zijn, maar het lijkt op een probleem rondom de insluitbanden en hout, alsof het een lucifer is die afbreekt.

Een ander probleem waarmee ik zit:
Tussen de buren en ons in zit dus ook hedera in, alleen hier worden de palen niet ingesloten door stenen en hebben zowel wij als de buren direct een tuin. De palen staan dus een soort van los. De schutting beweegt hier dus enorm, de palen hebben steeds vaker speling. De kleigrond is zo enorm nat dat het heel zacht wordt, en als het droog weer is, bakt het enorm hard in en is de speling nog steeds omdat de klei in de vorm opdroogt.

Kortom: het kan bewegen en we krijgen dat niet vast.

De hovenier heeft niet gekozen voor snelbeton omdat dit in combinatie met klei en hardhout sneller houtrot kan geven en omdat wij een open geheel hebben waar we wonen waar ook nog veel wind is, de kans op afknappen van de palen enorm is. Aldus de hovenier.

Ik wil niet twijfelen aan zijn expertise maar hoor ook graag van jullie. En wellicht hebben jullie ook ideeën mbt een oplossing.

Veel vragen zoals jullie lezen. Ik som ze nog even op:

Soort grond: klei
- palen knappen af in de grond
- gaas blijft uit beugels schieten
- palen zitten steeds los in de grond

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:55
Stevigste oplossing zou mi een stukje schutting haaks erop zetten. Dan krijgt een schutting veel meer stevigheid.
Of andere optie totdat de schuttingpalen een beetje gezet zijn is de schutting schoren met 1 lat op een 45 graden hoek erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
wmeester schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:54:
Stevigste oplossing zou mi een stukje schutting haaks erop zetten. Dan krijgt een schutting veel meer stevigheid.
Of andere optie totdat de schuttingpalen een beetje gezet zijn is de schutting schoren met 1 lat op een 45 graden hoek erop.
Vergeten aan te geven dat de schutting nu 2 jaar staat, excuses. Dat stukje van dat het nog moet inklinken is al geweest vrezen wij.
Ik vind het niet mooi als er een haaks stuk op komt, dat breekt de tuin enorm af.
Schoren op de schutting had ik ook bedacht inderdaad maar heeft ook geen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Weet niet hoe diep de tuin is maar anders bovenop de eerste paal uit de hoek een driehoek maken. Dan is de eerste paal uit de hoek een stuk steviger.

Andere optie is twee palen naast elkaar.
Schutting iets minder hoog maken.
Betonnen palen nemen
Vrede mee hebben dat dit de ergste storm was in 50 jaar.
Zijn de palen misschien net van minder kwaliteit?

Heb hier ook wel eens een paal gehad die een verdraaing had en daardoor erg zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
7cm paal is niet zo dik hoor. Ik snap dat als daar een hele haag aan staat te rukkend at het knapt. Ik zou dikkere/betonnen palen willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
No Hands schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:54:
7cm paal is niet zo dik hoor. Ik snap dat als daar een hele haag aan staat te rukkend at het knapt. Ik zou dikkere/betonnen palen willen.
Heb even gemeten maar per draadscherm hebben we in het midden elke keer een paal.
Dus 3 palen per scherm, waarvan de buitenste steeds gedeeld met het volgende scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Remko.me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Heb even gemeten maar per draadscherm hebben we in het midden elke keer een paal.
Dus 3 palen per scherm, waarvan de buitenste steeds gedeeld met het volgende scherm.
En die schermen zijn 90cm breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
No Hands schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:35:
[...]

En die schermen zijn 90cm breed?
180x180 zijn ze dus elke 90 cm staat een paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Remko.me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:37:
[...]

180x180 zijn ze dus elke 90 cm staat een paal.
Ik vind dat absurd dun. Als dat vol hedera hangt is dat hartstikke zwaar en vangt enorm veel wind. Ik zou daar minstens 12 cm dikke palen in willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Houtrit kan snel gaan, zeker in dit soort vochtige omstandigheden.

Het is overwegen om andere materialen te gebruiken onder maaiveld zoals paalhouder, betonpoer of betonnen palen.

De stevigheid zou je kunnen krijgen door meer lengte ondergronds of eea met cement te fixeren.

7cm is aan de dunne kant, 9cm is gebruikelijk. 12cm is overdreven en aan de prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 21-02-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
No Hands schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:43:
[...]

Ik vind dat absurd dun. Als dat vol hedera hangt is dat hartstikke zwaar en vangt enorm veel wind. Ik zou daar minstens 12 cm dikke palen in willen.
Oké duidelijk maar de situatie is dat het nu dunnere hardhouten palen zijn,dat kan ik niet zomaar meer veranderen. Ik ben ook uitgegaan van de expertise van de hovenier die dit dus vaak toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:34
wmeester schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:13:

Vrede mee hebben dat dit de ergste storm was in 50 jaar.
De vorige bewoners van ons huis hadden ook een Hedera op de schutting, en die is in de laatste 18 jaar ook gewoon omgegaan (en in de groene bak geeindigd). Een windvlaag op een dichtgegroeide schutting over paar meter breedte trok in een keer de hele schutting om. Je kunt je palen behandelen tegen houtrot, maar ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat het standaardmateriaal bij de bouwmarkt berekend is op windbelasting zonder volledige begroeiing?
Heel veel weerstand geven (rottende)houten palen niet 90 cm onder de grond als er tegen een 2,7m2 topzwaar schuttingdeel wordt geblazen? .
Als je de palen rechtstreeks in beton giet zal de waterhuishouding inderdaad niet best zijn, maar klei is ook een goede vochtvasthouder. Je zal toch meer lengte onder de grond moeten hebben als je die Hedera echt wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
biomass schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:46:
[...]

De vorige bewoners van ons huis hadden ook een Hedera op de schutting, en die is in de laatste 18 jaar ook gewoon omgegaan (en in de groene bak geeindigd). Een windvlaag op een dichtgegroeide schutting over paar meter breedte trok in een keer de hele schutting om. Je kunt je palen behandelen tegen houtrot, maar ik denk ook dat je er rekening mee moet houden dat het standaardmateriaal bij de bouwmarkt berekend is op windbelasting zonder volledige begroeiing?
Heel veel weerstand geven (rottende)houten palen niet 90 cm onder de grond als er tegen een 2,7m2 topzwaar schuttingdeel wordt geblazen? .
Als je de palen rechtstreeks in beton giet zal de waterhuishouding inderdaad niet best zijn, maar klei is ook een goede vochtvasthouder. Je zal toch meer lengte onder de grond moeten hebben als je die Hedera echt wilt?
Zit nu 90cm de grond in van de 270 paal.

Overigens lees ik grotendeels oplossingen in complete zaken vervangen maar er is goed geld betaald voor het huidige, daar willen we optimaal van profiteren komende pak en beet 10 jaar. We zoeken ‘kleine’ oplossingen en niet zo zeer alles weghalen oplossingen. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Betonpoer in de grond en de paal boven de grond erop vast schroeven. Ik vrees wel dat 7cm houten paaltjes wat dun zijn voor een schutting met heg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
pagani schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:04:
Betonpoer in de grond en de paal boven de grond erop vast schroeven. Ik vrees wel dat 7cm houten paaltjes wat dun zijn voor een schutting met heg.
Bedoel je erbij zetten & dus vervangen van de palen die afbreken?
Bij de schutting die ‘los’ staat dus erbij zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:34
Remko.me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Zit nu 90cm de grond in van de 270 paal.

Overigens lees ik grotendeels oplossingen in complete zaken vervangen maar er is goed geld betaald voor het huidige, daar willen we optimaal van profiteren komende pak en beet 10 jaar. We zoeken ‘kleine’ oplossingen en niet zo zeer alles weghalen oplossingen. 😊
Ik zeg ook niet dat je alles moet laten vervangen, maar bij ons was de combinatie van een goede valwind, een paar rotte palen en een volle begroeiing genoeg om 10 meter schutting in een ruk om te krijgen. Hout is een natuurproduct, dus je kunt gewoon pech gehad hebben met die gebroken palen in de laatste storm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Die palen zijn hardhout, die zijn vast niet rot. ze zitten ook gewoon een derde van de totale lengte in de grond, dat is ook prima. Ze zijn gewoon dun. Of het hek is te groot en zwaar voor die paaltjes.
Ze wonen in de polder, dus onbegrensde wind die ertegenaan klapt, altijd, niet alleen deze week.
Hedera verzamelt zich bovenaan zo een rek, topzwaar, heen en weer zwiepen. Duw er dikkere palen bij. Dan beweegt het minder, worden de gaten minder snel wijd, staat alles steviger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Remko.me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Oké duidelijk maar de situatie is dat het nu dunnere hardhouten palen zijn,dat kan ik niet zomaar meer veranderen. Ik ben ook uitgegaan van de expertise van de hovenier die dit dus vaak toepast.
Je kan er toch gewoon palen bijzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
Oké, ik ga dus twee dingen doen:

De hovenier wil kapotte palen onder garantie vervangen.
Ik vraag hem dikkere te doen, dan betaal ik bij.

De losse schutting ga ik enkele dikke palen bijzetten.

Jullie zijn het verder dus eens dat cement bij de palen geen goede optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
Remko.me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:26:
Oké, ik ga dus twee dingen doen:

De hovenier wil kapotte palen onder garantie vervangen.
Ik vraag hem dikkere te doen, dan betaal ik bij.

De losse schutting ga ik enkele dikke palen bijzetten.

Jullie zijn het verder dus eens dat cement bij de palen geen goede optie is?
Volgens mij maakt dat voor eventuele rot niet uit. Zo'n paal moet 25 jaar meegaan in de grond, natte grond, water, cement watever. Dus cement erbij zorgt enkel voor meer stevigheid. Als ze ervaring is dat de palen loskomen zou ik het niet laten er een zakje bij te doen.
Gewone betonmix werkt overigens net zo goed/beter en kost de helft. Even aanmaken in een kruiwagen of grote specie kuip en je giet het er zo bij.
Pagina: 1