Toon posts:

[Glasvel] Binnenkomen in woonkamer of meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb een kaartje van kpnnetwerken dat ze binnenkort beginnen met glasvezel in mijn straat. voordat dat gaat gebeuren moet ik even nadenken waar ik de glasvezel in huis wilt laten komen. ik heb zelf twee opties in gedachten Voordat de glasvezelvoorbereider op de koffie komt, wil ik deze eens goed overwegen:

1) via de meterkast: meest logische plek zal je zeggen, echter paar problemen:
ik heb geen doorvoergoot in de meterkast of kruipruimte.
er zal dan in de (geisoleerde) kruipruimte geboord moeten worden door de gevel heen, in de kruipruimte de kabel opvissen en dan door de meterkast laten leiden. ik moet dan ook een doorvoer (laten) maken in de meterkast.
maar ik begreep op internet dat de monteur van kpn niet in de kruipruimte zal gaan. dus....

optie 2: simpele optie. via de gevel in de woonkamer de kabel binnen laten komen en daar de FTU (NT?) te plaatsen. ik heb daar vlakbij 2 tal utp punten. (net een cat 6 kabel getrokken ). de evt modem kan dan in de meterkast opgehangen worden samen met de rest van mijn netwerkapparatuur: kmf in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

nadeel: kastje in de woonkamer. maar zolang deze geen stroom nodig heeft vind ik het prima. (heeft een nt stroom nodig?)
het liefst heb ik alle verbruikers in de meterkast zodat deze door de ups beschermd worden en ik in huis kan klussen zonder dat het internet eruit lig.

wat zal technisch het beste zijn? (ik neig meer naar 2. minder complex. geen kans dat een waterleiding doorboort wordt. dat nu vlakbij de gevelmuur in de kruipruimte loopt.)

[Voor 8% gewijzigd door kmf op 21-02-2022 17:23]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Beste antwoord (via kmf op 22-02-2022 10:28)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
chrisborst schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:17:
@kmf
Heel simpel, die keuze wordt voor je gemaakt door KPN. Ga er vanuit dat je woning vergelijkbaar is met meer huizen, dus ze zullen 1 aanpak kiezen.
Ik had altijd begrepen dat ze wel degelijk een keus geven aan je.
kmf schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:16:
maar ik begreep op internet dat de monteur van kpn niet in de kruipruimte zal gaan. dus....
Ik heb begin vorig jaar mijn aansluiting laten verhuizen door KPN (via mijnaansluiting.nl). Deze kwam eerst binnen in de woonkamer en wilde ik ook graag in de meterkast hebben. Ze hebben dus de kabel losgemaakt, nieuwe doorvoer naar de kruipruimte gemaakt, vanuit de meterkast een gat naar de kruipruimte geboord en vervolgens in de kruipruimte de kabel aangelegd. Mijn ervaring is dus dat ze wel degelijk de kruipruimte ingaan.
nadeel: kastje in de woonkamer. maar zolang deze geen stroom nodig heeft vind ik het prima. (heeft een nt stroom nodig?)
De NT / Media converter heeft inderdaad stroom nodig.
wat zal technisch het beste zijn? (ik neig meer naar 2. minder complex. geen kans dat een waterleiding doorboort wordt. dat nu vlakbij de gevelmuur in de kruipruimte loopt.)
Als ik het zou moeten zeggen zou ik lekker de meterkast kiezen. Als je bang bent dat ze leiding doorboren, van te voren gewoon duidelijk aangeven dat ze er zitten. Dan is de kans wat minder groot.

[Voor 5% gewijzigd door rens-br op 22-02-2022 10:29]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:09
1. Zonder twijfel. Hier komt de fiber gewoon onder de fundering onder de meter kast uit.
En van daaruit naar boven door een geboord gaatje.

[Voor 77% gewijzigd door jack zomer op 21-02-2022 18:06]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-03 01:09
Je hebt 2x stroom nodig 1x voor het doosje waar het signaal op binnen komt en 1x voor de modem. Verder zou ik het probleem van de route gewoon bij KPN laten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:43
@kmf
Heel simpel, die keuze wordt voor je gemaakt door KPN. Ga er vanuit dat je woning vergelijkbaar is met meer huizen, dus ze zullen 1 aanpak kiezen.
Weet dit uit ervaring, want KPN is nu ook glasvezel in mijn wijk aan het aanleggen. Heb hierbij ook uitgebreid gesproken met een werkvoorbereider die dit werk al 15 jaar deed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@kmf
Ik had altijd begrepen dat ze wel degelijk een keus geven aan je.
kmf schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:16:
Ik heb begin vorig jaar mijn aansluiting laten verhuizen door KPN (via mijnaansluiting.nl). Deze kwam eerst binnen in de woonkamer en wilde ik ook graag in de meterkast hebben. Ze hebben dus de kabel losgemaakt, nieuwe doorvoer naar de kruipruimte gemaakt, vanuit de meterkast een gat naar de kruipruimte geboord en vervolgens in de kruipruimte de kabel aangelegd. Mijn ervaring is dus dat ze wel degelijk de kruipruimte ingaan.
De NT / Media converter heeft inderdaad stroom nodig.
Als ik het zou moeten zeggen zou ik lekker de meterkast kiezen. Als je bang bent dat ze leiding doorboren, van te voren gewoon duidelijk aangeven dat ze er zitten. Dan is de kans wat minder groot.

[Voor 5% gewijzigd door rens-br op 22-02-2022 10:29]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:26
@kmf
Weet dit uit ervaring, want KPN is nu ook glasvezel in mijn wijk aan het aanleggen. Heb hierbij ook uitgebreid gesproken met een werkvoorbereider die dit werk al 15 jaar deed.
Nee hoor, hier netjes in overleg via de kruipruimte in de meterkast terwijl bij al mijn buren (kopernetwerk gaat uit per 1/1/2023 in mijn wijk) het via de buitenmuur in de woonkamer is geplaatst. Hebben sommigen een T-Mobile, KPN Netwerk, Ziggo en Varkensneus naast elkaar schots en scheef tegen de muur. |:(

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• kmf
  • Niet online
de vraag is ook hoeveel moeite de kpn mensen in de kruipruimte te werk willen gaan. er zal dan 2 gaten geboord worden en evt een flexibel(?) pijp de meterkast ingeschoven moeten worden.

• rens-br

rens-br

kmf schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:28:
de vraag is ook hoeveel moeite de kpn mensen in de kruipruimte te werk willen gaan. er zal dan 2 gaten geboord worden en evt een flexibel(?) pijp de meterkast ingeschoven moeten worden.
Hier hebben ze, tot mijn onvrede, de glasvezel kabel los door de kruipruimte gelegd. Ze wilde dit wel oplossen, zolang ik zelf maar zorgde voor een PVC pijp naar de meterkast.

• kmf
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Hier hebben ze, tot mijn onvrede, de glasvezel kabel los door de kruipruimte gelegd.
dat is nu bij mij ook het geval met utp kabels. dus dat is nog niet eens zo erg.
Ze wilde dit wel oplossen, zolang ik zelf maar zorgde voor een PVC pijp naar de meterkast.
ik zal dan toch maar even een aannemer inschakelen om een nette meterkastdoorvoer te regelen. ook handig als ik later een laadpaal wil installeren.

• kmf
  • Niet online
om mijn topic maar netjes af te sluiten:

ik heb net twee doorvoerbuizen (50mm, helaas geen andere kleur dan blauw meer) laten plaatsen in mijn meterkast. hier kunnen, anaast de glasvezel later nog makkelijk andere kabels door komen. wel zo handig voor later denk ik zo. het gaat niet tot door de fundering, dus de medewerker moet wel even in de kruipruimte. maar als ie dat weigert kan ik het nog wel zelf doen.

ja, helaas zijn de andere utp kabels niet netjes in een buis. wist ik niet dat dat bestond toendertijd.

[Voor 8% gewijzigd door kmf op 22-03-2022 10:42]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alles wat je voor ze voorbereid worden ze alleen maar blij van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het is tegenwoordig geen gegeven meer dat je een mediaconverter nodig hebt; o.a. Freedom levert glasvezelaansluitingen op met een dedicated glasvezelmodem, dat zo, zonder converter, aan de aansluiting kan. Maar dat hangt volgens mij wel van de combinatie van wie het aanlegt en je provider af.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee