Toon posts:

Drie defecte voedingen in 6 maanden! Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 11:52
Beste Tweakers-Forum-Leden,

Hopelijk vind je mijn case interessant en wil je meedenken. Alvast bedankt voor je input. _/-\o_

Zoals in het onderwerp te lezen is, heb ik drie defecte voedingen gehad in 6 maanden, kom ik niet achter de oorzaak en ben bang voor een volgende defecte. :( Elke keer krijg ik de kriebels op het moment dat ik de power-knop indruk; Doet ie ut of doet iet u niet?! :X (Gemiddeld 2 keer per dag. En staat gemiddeld 4,5 uur per dag aan.)

Allereerst beschrijf ik mijn systeem, dan noem ik de defecte gegane voedingen en eindig ik met "Wat ik zelf gedaan heb" en "Vragen voor de meedenkers".

Mijn bescheiden systeempje...
heb ik ooit samengesteld mbv een BBG (Best Buy Guide nov2013) en bestaat uit:
- Moederbord Asus B85M-E
- CPU i7-4770 3.4 GHz
- 1 SSD, 4 HDD's en 1 BD-brander.
- Een permanent aangesloten USB3-hub (een "Grixx 4-poorts high-speed").
- Verder niets. Zelfs geen aparte videokaart.
- Het systeem draait nu met z'n 4e voeding, een "Cooler Master V650 Gold v2". :+

De defecte gegane voedingen:
De 1e: BeQuiet Straight Power E7 600W.
Dit "overgedimensioneerd" (want: meer wattage dan nodig) exemplaar had ik ooit tweehands-ongebruikt gekocht. En in dec2013 in gebruik genomen.
De narigheid begon in juli 2021 (na 7,5 jaar probleemloos gebruik :) ) met af en toe een "sudden power loss" tijdens het werken.
Op 10aug2021 vertrok ie met een luide knal (én stank) richting de "pc-voeding-hemel". O-)
Voor de zekerheid de in-gebruik-zijnde OSB (Overspanningsbeveiliging/Surge Protector van het merk Icidu) vervangen door een hagelnieuw exemplaar van hetzelfde merk.
Omdat ik het systeem niet meer aan de praat kreeg met verschillende oude voedingen (ze bleken allen ook defect... 8)7 ) het systeem laten repareren door Hardware-Expert alhier te Lelystad met een nieuwe voeding; een "Cooler Master MWE White 450W V2".
Het benodigde wattage voor een voeding heb ik ooit berekend op 300watt, het winkelpersoneel kwam ook op dit getal uit. Vandaar de keuze van dit 450W exemplaar.

De 2e: Cooler Master MWE White 450W V2
Helemaal happy op 12aug2021 dat "m'n pc-tje" het weer deed. :)
Totdat de pc op 10feb2022 (na circa 6 maanden) bij het aanzetten geen teken van leven meer gaf.
Ook nu weer de pc laten repareren, waarbij onder garantie eenzelfde voeding werd gemonteerd.

De 3e: Cooler Master MWE White 450W V2
Vijf dagen (15feb2022) hield ie het maar uit... en ook deze begaf het bij het aanzetten van de pc. |:(
De medewerkers van Hardware-Expert bleven voorkomend en behulpzaam en tesamen besloten dat ik zelf (scheelt wachten en kan ik op de fiets :) ) de voeding vervang voor een zwaarder exemplaar. Aldus €60 bijbetaald voor een Cooler Master V650 Gold v2 (80 Plus Gold Certified). Daar draait het systeem nu mee.

Wat ik zelf gedaan heb:
a) Ik heb voor de zekerheid ook de nieuwe Overspanningsbeveiliging ertussenuit gehaald.
b) Ook heb ik een ander stopcontact in gebruik genomen (niet voor lang, want ik breek m'n nek nog eens over het verlengsnoer). ;w
c) Niet de oude aansluitkabel, maar de nieuwe-bij-de-voeding-meegeleverde in gebruik genomen.
d) De pc-winkel opperde dat de voeding wellicht te heet wordt. Mijns inziens kan dat niet, omdat de voeding-ventilator buitenlucht aanzuigt (via een opening mét filter) en geen "binnenlucht" vanuit de kast. Voor de zekerheid ben ik aan het meten geslagen; bij een omgevingstemperatuur van 18 graden (yep, de gas-rekening is geen grapje >:) ) is de voedings-uitblaas-lucht 19 garden en in de pc-kast is het 21 graden.
e) Btw, de i7-4770 cpu komt zelden boven de 30 graden (nu is ie 24). Met video-bewerking en de cpu op 100% wil ie de 60 wel eens bereiken, maar veel hoger wordt de temperatuur niet dankzij een grote Noctua Cooler.
f) De pc-winkel zou beide defecte voeding opsturen voor onderzoek. Ik hoop dat ik ooit te horen krijg of het defect aan de "220V-input-zijde" of aan de "moederbord-output-zijde" van de voeding ligt.

Vragen voor de meedenkers:
1) Is Cooler Master een slecht merk?
2) Berust dit op toeval? (Dan moet ik m'n "geluk" maar eens gaan beproeven in een loterij. :P )
3) Zou 450W toch te laag zijn geweest (ondanks dat m'n systeempje begroot is op 300watt)?
4) Bestaat er zoiets als een "slecht stopcontact"?
5) Heeft het zin om een elektricien in te schakelen? En wat zou ie dan kunnen betekenen?
6) Een pc mag toch wel op een stekkerdoos-mét-schakelaar om sluipverbruik te voorkomen? Of is dat funest voor een voeding?
7) Btw; is een sluipverbruik van 35 watt van de uit-staande pc hoog? (Dus zonder randapparatuur.)
(Normaal verbruik is circa 65 watt.) Gemeten met mijn "Energiekostenmessgerät PM-100".
8 ) Kan opstart-piek-spanning een oorzaak zijn?
9) Zou het zinvol zijn (als het al mogelijk is) om de 4 HDD'S ietsjes later te laten "opspinnen"?
10) Is het minder belastend voor de modulaire-voeding om niet 4 HDD's op 1 kabel te zetten, maar 2 HDD's per kabel?

Ik zie graag je reactie tegemoet
Dankjewel voor het meedenken _/-\o_

Edit 20-03-2022: "Een afronding".
In een poging om wat meer duidelijkheid te verkrijgen omtrent het sluipverbruik, heb ik een tweede energiekostenmeter ("Voltcraft Energy Check 3000") opgesnord en ben wederom aan het meten geslagen.
Met als resultaat onderstaande tabel. Opvallende waardes staan vet vermeld.

TestgevalEnergie
kosten
meter
PM-100
Energie
kosten
meter
Voltcraft
Spaarlamp 18w2017,9
Peertje 40w3838,4
Een oude Lonovo Thinkcentre: Aan4228,5
Een oude Lonovo Thinkcentre: Uit160,3
Een oude Lonovo Thinkcentre: Aan
Op een andere groep.
4128,6
Een oude Lonovo Thinkcentre: Uit
Op een andere groep.
160,2
Mijn pc: Aan7346
Mijn pc: Uit350,0
Mijn pc: Aan
Op een andere groep.
8870
Mijn pc: Uit
Op een andere groep.
350,0
Mijn pc: Uit (PSU switch ON)<->Uit (PSU switch OFF)
Afgelezen op de slimme meter in de meterkast, liet geen verandering zien.
nvtnvt

Er vallen me 2 zaken op:
1) Dat bij "gewone verbruikers" (spaarlamp, peertje) de verschillen tussen beide energiemeters alleszins acceptabel zijn.
2) Dat zodrá het een voeding betreft, mijn energiemeter PM-100 er fors naast zit!

Mijn conclusies:
1) Agv het uitblijven van een duidelijke oorzaak, wijd ik mijn drie defecte voedingen aan het toeval. De 1e was blijkbaar end-of-life en ging uit als een nachtkaars. De nummers 2 en 3 waren allebei van hetzelfde merk&type en blijkbaar met eenzelfde fout danwel niet bestand tegen een piekbelasting-bij-aanzetten.
2) En mijn energiekostenmeter moet vervangen worden :(

Alle reageerder bedankt voor hun input ;w

[Voor 22% gewijzigd door G.Shumway op 22-03-2022 18:14. Reden: Vraag 10 toegevoegd.]

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54
Lijkt me dat er ergens iets mis is met de PC. 35 watt verbruik terwijl deze uit staat is niet normaal, erg hoog, dit zou meer passen bij idle verbruik: aan, maar geen actieve taken.

CoolerMaster is geen fantastisch voeding merk, maar zou ook weer niet zo slecht moeten zijn.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zit de pc op een geaard stopcontact?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Waarmee meet je het verbruik?

Net zoals alle merken heeft Cooler Master zowel troep als hele goede voedingen. MWE White V2 is heel erg budget en de minimale kwaliteit dat enigszins verantwoord te gebruiken. V-series Gold v2 is juist weer erg goed.

Systeemverbruik zit eerder op max 150w dan op 300w.

De MWE White V2 zullen defect zijn aan de primaire (input) kant van de voeding verwacht ik. Zouden ze defect zijn aan de secundaire kant dan zou je ook defecte hardware hebben.

Schakel een voeding nooit helemaal uit als dat niet nodig is. Bij inschakelen krijg je een piekspanning dat de FETs kan overbelasten en die vroeg of laat met een knal laten weten dat ze er geen zin meer in hebben. Als je pech hebt vatten ze nog vlam ook.

• G.Shumway
  • Laatst online: 26-01 11:52
@Cyriel85. Die 35 watt sluipverbruik (pc dus "powered-off") lijkt ook mij niet normaal. Maar zonder een nieuw moederbord aan te schaffen, zie ik niet in hoe hier wat aan te doen is. (Eenzelfde Asus B85M-E ergens zien te lenen?)

@Bastien. Jawel, de pc zit op een geaard stopcontact.

@Uszka Het verbruik meet ik met een "Energiekostenmessgerät PM-100" oftewel een energiekostenmeter.
Schakel een voeding nooit helemaal uit als dat niet nodig is.
Dat zou betekenen dat je geen stekkerdoos-mét-hoofdschakelaar (of het knopje aan de achterzijde van de voeding) mag gebruiken en dat ie permanent minimaal 35 watt staat te verbruiken. Da's een hoop weggegooide energie :-(

• HikariMisako
  • Laatst online: 26-01 13:58
G.Shumway schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:19:
@Cyriel85. Die 35 watt sluipverbruik (pc dus "powered-off") lijkt ook mij niet normaal. Maar zonder een nieuw moederbord aan te schaffen, zie ik niet in hoe hier wat aan te doen is. (Eenzelfde Asus B85M-E ergens zien te lenen?)
Ter vergelijking: mijn server gebruikt 'idle' 30 watt (i.e. powered-on maar niks aan het uitvoeren). Dus ja, ik denk dat dit 'powered-off' verbruik al een goede indicator is dat er ergens iets goed mis is. Ik zou ook het moederbord verdenken.

[Voor 3% gewijzigd door HikariMisako op 22-02-2022 11:01]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:52

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Sluipverbruik zou echt nihil moeten zijn. Zoals hier ook al aangegeven.

My two cents zitten in die richting. Een kapot moederboard.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• esh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08-2022
Waarshijnlijk ergens kortsluiting op het moederbord maar niet dusdanig dat de hele pc niet meer werkt.
Dit zal na enige tijd wel zijn consequenties hebben en hier lijkt de voeding dus slachtoffer te worden.
Ik denk ook dat in dit geval het moederbord het probleem is.

groet,
mlon

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk eerder dat het in je oudere hardware zit Asus B85M-E

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:16

hansR

koffie zwart graag

Omdat je de PC volledig van de stroom haalt (stekkerdoos-mét-schakelaar): heb je de batterij op het moederbord al eens vervangen?

badges

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00
Stroommeters zijn niet altijd even goed in het meten van een niet-lineaire belasting, wat het verschil in beide meters ook goed kan verklaren. Waarschijnlijk geven ze beiden nagenoeg hetzelfde aan als je alleen een normale gloeilamp aansluit.

Wat je kunt doen is even een stekkerdoos pakken en daar een 60W gloeilamp op aansluiten en dan ook de rest van je systeem. Waarschijnlijk meet je dan een heel ander sluipverbruik (wel de 60W, de gemeten waarde van de gloeilamp van het totaal afhalen).

Dit verklaard natuurlijk niet waarom je voedingen overleden zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee