65 OLED vs 75 LED in leefruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 15:09
Hallo,

Reeds maandenlang aan het wikken en wegen, zoekend naar de meest geschikte oplossing in onze leefruimte. Momenteel heb ik de Sony XE9005 55" (intussen reeds van 2017). Uiterst tevreden van deze FALD led, maar helaas aan update toe wegens:
  • Voelt wat klein aan tegenwoordig
  • Geen eARC (mbt Sonos Arc - Atmos)
  • Trage soc -> Netflix, Youtube en Disney+ worden actief gebruikt. Mijn eigenste Apple TV 4k is geen optie voor deze apps daar er zienbare sound lag is via HDMI ingang TV. Het is helaas eenmaal eigen aan deze TV. Voordien met losse receiver waren er geen lipsync issues.
Ik geraak er maar niet uit of ik een 65 OLED (C1 of A80J) of 75 FALD led (à la Sony X90J (of naderende X90K) wil. Beide zitten rond dezelfde prijs 1450-1650 euro (max budget). Sony krijgt vaak mijn voorkeur vanwege zijn superieure motion. De wat mindere gaming features (VRR / Response times / blooming) hierbij zijn niet onoverkomelijk.

Belangrijkste use cases TV:
  • Films
  • Series
  • Gaming (meer en meer, maar voorlopig nog niet zo vaak)
  • HDR niet zozeer doordat de subtitles te helder gaan branden hierdoor.
  • Helderheid speelt een rol, maar niet de grootste
Kijkafstand in het algemeen is 3,5 - 3,7 meter. Echter wordt er ook vaak gekeken (door de kids) vanaf een tweetal meter - indien deze vooraan op de sofa zitten. Er zal af en toe direct zonlicht op de tv schijnen.

Ze zeggen vaak 'groter is altijd beter' inzake TVs, maar geen idee of mijn vrouw daar ook zo van overtuigd zal zijn :-).

Fotootje van onze leefruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vozmPx_-YUaYrlbUh15Yzf5T6eM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgJpr6p3nPZcbC6nK69X120y.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor die kijkafstand is meer dan 65" wel fijn. Ik zit op 3 meter en dat is perfect eigenlijk.

Qua techniek moet je echt zelf kijken wat je voorkeur heeft. OLED heeft diep zwart en is uitstekend voor gaming, LED helder wit.
Al moet ik zeggen dat de LG C1 die ik heb een uitstekende glasplaat heeft. Ook als de zon er recht in schijnt vallen de reflecties niet zo erg op, daardoor is de mindere helderheid een kleiner probleem dan ik dacht.
Het beeld lijkt ook iets van het zonlicht te reflecteren (feller te worden) ofzo, terwijl er geen energiebesparende trucjes aanstaan (zoals automatische helderheid). Maar geen idee of dat zo is, of dat het maar zo lijkt.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor direct licht is OLED vaak niet ideaal vanwege de wat lagere helderheid en de reflecties. Wellicht dat het in de nieuwere varianten beter is maar mijn twee jaar oude LG heeft daar wel aardig wat last van. Ik zou zelf zeker voor een 75" gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:33
Ik zit in dezelfde situatie, dus lees even mee:) Heb nu 65 inch, maar dat vind ik eigenlijk ook al weer te klein worden. Neig naar een 75 inch led, maar wat me opvalt is dat 75 inch in verhouding tot 65 wel substantieel duurder is (je zou een kleiner prijsverschil verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:51
mirod schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:00:
Ik zit in dezelfde situatie, dus lees even mee:) Heb nu 65 inch, maar dat vind ik eigenlijk ook al weer te klein worden. Neig naar een 75 inch led, maar wat me opvalt is dat 75 inch in verhouding tot 65 wel substantieel duurder is (je zou een kleiner prijsverschil verwachten).
Worden veel meer 65" dan 75" geproduceerd, grotere batches geeft lagere prijzen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 09:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is hier een keus tussen beeldkwaliteit en afmetingen van het scherm. De 75"-variant van de X90J heeft 48 zones, het is dus een instap-FALD-televisie en is daarmee in licht- en donkerprestaties niet de slechtste televisie, maar totaal geen partij voor de OLED. Hij heeft een piekhelderheid van zo'n 750 cd/m² en is daarmee goed vergelijkbaar met de OLEDs. Daarmee hoef je voor de lichtopbrengst niet tussen één van beide te kiezen, sowieso lijken er in de getoonde foto geen grote problemen met invallend zonlicht te zijn.

Ik zou motion niet te zwaar als argument mee laten wegen. Sony heeft weliswaar een goede naam op dit gebied, maar huidige generatie Alpha9 is er ook dusdanig goed in dat ik eigenlijk op nieuwe vergelijkingsgegevens wacht wie er op dit moment beter in is.

Wat ik eerder mee zou laten wegen is niet nog een keer een TV met een trage processor kopen. 5 jaar is een jonge leeftijd om een televisie weg te doen. Ik denk dat LG hier de betere papieren heeft. Niet zozeer vanwege de hardware, want zowel de Mediatek MT5895 als de Alpha 9 doen het met 4 64-bits ARM-kernen en 3GB RAM en zijn dus redelijk vergelijkbaar. Echter, omdat LG WebOS zelf maakt, is het volledig afgestemd op de hardware en draait dan ook gewoon soepel (geen snelheidproblemen met mijn inmiddels 4 jaar oude C7). Bij Android bepaalt Google hoe zwaar de software is en moet je kijken of de TV voldoende rekenkracht heeft voor de betreffende Android-versie. De processor van de X90J is wel een stuk sneller dan van je oude TV, dus het zal beter gaan, maar toch... iets om nader te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Waarez schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:28:

Ik geraak er maar niet uit of ik een 65 OLED (C1 of A80J) of 75 FALD led (à la Sony X90J (of naderende X90K) wil. Beide zitten rond dezelfde prijs 1450-1650 euro (max budget).
Jammer van je budget, anders was ik voor een 77" OLED gegaan en dan nog mooi weg werken in de muur i.p.v. op het TV meubel. Zou denk echt heel mooi staan in je opstelling.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Aangezien er af en toe direct zonlicht op de tv schijnt is de keuze makkelijk, OLED bevat organisch materiaal waarbij UV licht permanente vlekken kan veroorzaken.

Wanneer je dit risico niet wilt nemen blijft er LCD FALD over, imo kun je dan het beste nog even wachten en voor een 75X95J kiezen.

De 75X95J heeft 85 dimming zones in tegenstelling tot de 75X90J met 48 dimming zones. Over all biedt de X95J een veel betere beeldkwaliteit en afwerking. Er gaan geruchten dat de 75X90K 144 dimming zones krijgt (ik betwijfel het). Het is dus raadzaam om nog een paar maanden te wachten, tegen die tijd is er meer bekend over de nieuwe line-up en zal de 75X95J ook binnen jouw budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Freshouttheoven schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:46:
Aangezien er af en toe direct zonlicht op de tv schijnt is de keuze makkelijk, OLED bevat organisch materiaal waarbij UV licht permanente vlekken kan veroorzaken.
ik zie daar gewoon prima zonwering dus daar zou ik me niet zo 1,2,3 druk om maken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
dmantione schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:26:
Het is hier een keus tussen beeldkwaliteit en afmetingen van het scherm. De 75"-variant van de X90J heeft 48 zones, het is dus een instap-FALD-televisie en is daarmee in licht- en donkerprestaties niet de slechtste televisie, maar totaal geen partij voor de OLED. Hij heeft een piekhelderheid van zo'n 750 cd/m² en is daarmee goed vergelijkbaar met de OLEDs. Daarmee hoef je voor de lichtopbrengst niet tussen één van beide te kiezen, sowieso lijken er in de getoonde foto geen grote problemen met invallend zonlicht te zijn.

Ik zou motion niet te zwaar als argument mee laten wegen. Sony heeft weliswaar een goede naam op dit gebied, maar huidige generatie Alpha9 is er ook dusdanig goed in dat ik eigenlijk op nieuwe vergelijkingsgegevens wacht wie er op dit moment beter in is.

Wat ik eerder mee zou laten wegen is niet nog een keer een TV met een trage processor kopen. 5 jaar is een jonge leeftijd om een televisie weg te doen. Ik denk dat LG hier de betere papieren heeft. Niet zozeer vanwege de hardware, want zowel de Mediatek MT5895 als de Alpha 9 doen het met 4 64-bits ARM-kernen en 3GB RAM en zijn dus redelijk vergelijkbaar. Echter, omdat LG WebOS zelf maakt, is het volledig afgestemd op de hardware en draait dan ook gewoon soepel (geen snelheidproblemen met mijn inmiddels 4 jaar oude C7). Bij Android bepaalt Google hoe zwaar de software is en moet je kijken of de TV voldoende rekenkracht heeft voor de betreffende Android-versie. De processor van de X90J is wel een stuk sneller dan van je oude TV, dus het zal beter gaan, maar toch... iets om nader te bekijken.
Interessante opmerking. De X90J geniet dan wel als één van de eerste generaties van het vernieuwde Google TV platform. De soc in mijn XE9005 is dan wel traag, maar het meeste draait wel nog oké! Zoveel problemen verwacht me de X90J ook niet op termijn. De nieuwe schil op de LG's heeft ook wel wat commotie veroorzaakt lees ik links en rechts (Veel reclame, zwaarder home menu, scrollen met stutters etc). Beide soc zijn redelijk vergelijkbaar en de eerste 5 jaren wel safe, ga ik vanuit. Bij mijn broer én ouders staat de C7 55 eveneens. Leuke tv en gaat veel vlotter dan mijn Sony, dat kan ik zeker toegeven. Motion zelf doet het nog net wat beter op mijn Sony vind ik, maar het scheelt hem niet veel. Nadeel aan de C7; felle subs bij HDR content in Netflix. Zonder de subs op semi-transparant te moeten zetten, krijg ik het niet weg. In de nieuwere LG modellen zou hier wel een setting voor zijn (waarmee je meteen ook een deel van de dynamic range weg neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-06 09:28

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De C7 verliest het op motion beslist van de Sony, omdat hij enerzijds nog maar de Alpha7 gebruikt en anderzijds een paar jaar achterloopt. Aan de motion is behoorlijk getimmerd in de laatste versies, dat is waarom ik behoefte heb aan nieuw vergelijkingsmateriaal.

Ik denk ook dat de Z90J snel genoeg is voor de huidige Android, omdat ook bij Sony de tijd natuurlijk niet stil heeft gestaan. De boodschap is vooral de situatie even te bestuderen, ik heb geen praktijkervaring met die televisie dus kan je niet bevestigen hoe goed de situatie op dit moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Freshouttheoven schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:46:

Wanneer je dit risico niet wilt nemen blijft er LCD FALD over, imo kun je dan het beste nog even wachten en voor een 75X95J kiezen.

De 75X95J heeft 85 dimming zones in tegenstelling tot de 75X90J met 48 dimming zones. Over all biedt de X95J een veel betere beeldkwaliteit en afwerking. Er gaan geruchten dat de 75X90K 144 dimming zones krijgt (ik betwijfel het). Het is dus raadzaam om nog een paar maanden te wachten, tegen die tijd is er meer bekend over de nieuwe line-up en zal de 75X95J ook binnen jouw budget vallen.
De X95J en met name vanaf 75 inch, zouden wel wat problemen hebben (Uniformity, lifted blacks, grid view zichbaar). De X95J stond lang op mijn shortlist, maar is er voorlopig weer even af.

De X90K zou inderdaad 144 dimming zones hebben en ook mogelijk een interessante vanaf prijs 2000 dollar voor de 75 inch. Deze kan tegen de 2e helft van het jaar wel de 1600-1700 aantikken mogelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
dmantione schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:49:
De C7 verliest het op motion beslist van de Sony, omdat hij enerzijds nog maar de Alpha7 gebruikt en anderzijds een paar jaar achterloopt. Aan de motion is behoorlijk getimmerd in de laatste versies, dat is waarom ik behoefte heb aan nieuw vergelijkingsmateriaal.

Ik denk ook dat de Z90J snel genoeg is voor de huidige Android, omdat ook bij Sony de tijd natuurlijk niet stil heeft gestaan. De boodschap is vooral de situatie even te bestuderen, ik heb geen praktijkervaring met die televisie dus kan je niet bevestigen hoe goed de situatie op dit moment is.
Klopt inderdaad! Good point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Greatsword schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:00:
[...]

ik zie daar gewoon prima zonwering dus daar zou ik me niet zo 1,2,3 druk om maken.
Af en toe een uurtje of 2 in de dag kan het zonlicht er wel eens door komen indien ze half open of open staan (poetshulp, vrouw, kids of BBQ op het terras :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Greatsword schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:00:

Ik zie daar gewoon prima zonwering dus daar zou ik me niet zo 1,2,3 druk om maken.
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van meerdere factoren.

Gedurende welke dagdeel schijnt de zon naar binnen? Wanneer dit enkel op een dagdeel is dat de zonkracht zwak is, zal de kans op permanente vlekken laag zijn. Schijnt de zon naar binnen op een dagdeel dat de zonkracht sterk is zul je dus altijd de zonwering moeten gebruiken om geen risico te lopen.

Ts geeft aan dat de lamellen vaak dicht zijn, dan zou ik het risico wel durven te nemen.
Waarez schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:50:
[...]

De X95J en met name vanaf 75 inch, zouden wel wat problemen hebben (Uniformity, lifted blacks, grid view zichbaar). De X95J stond lang op mijn shortlist, maar is er voorlopig weer even af.

De X90K zou inderdaad 144 dimming zones hebben en ook mogelijk een interessante vanaf prijs 2000 dollar voor de 75 inch. Deze kan tegen de 2e helft van het jaar wel de 1600-1700 aantikken mogelijks.
Je hebt altijd te maken met panel lottery, of dat nu LCD of OLED is. Hoe groter het paneel des te meer je kans hebt op uniformity issues en dat dingen eerder zullen opvallen. Daarnaast speelt FALD in combinatie met de als maar toenemende helderheid ook een rol hierbij. De issues die je omschrijft kunnen net zo goed voorkomen bij de X90J.

Ik heb de 75X95J en 75X90J naast elkaar gezien met eigen content, in een normale setting (lees: geen overbelichte 'standaard' winkelruimte). Geen uniformity issues kunnen ontdekken tijdens reguliere content, waarbij de X95J zowel in beeldkwaliteit als in afwerking duidelijk veel beter is.

YouTubers zoals Stop the FOMO en B The Installer waaien met de wind mee, de ene week zeggen ze Y en een andere week zeggen X. Wellicht leuk voor entertainment doeleinden maar voor goede onderbouwde reviews moet je er ver van weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ze zeggen vaak 'groter is altijd beter' inzake TVs, maar geen idee of mijn vrouw daar ook zo van overtuigd zal zijn :-).

Fotootje van onze leefruimte.

[Afbeelding]
Das een mooi wandje voor een fraai weggewerkt projectiescherm d:)b

Heb je plek/mogelijkheden voor een projector?

Dan staat er overdag een WAF vriendelijke 55incher en als er lekker een filmpje gekeken wordt tover je de thuisbioscoop tevoorschijn *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
Freshouttheoven schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Gedurende welke dagdeel schijnt de zon naar binnen? Wanneer dit enkel op een dagdeel is dat de zonkracht zwak is, zal de kans op permanente vlekken laag zijn. Schijnt de zon naar binnen op een dagdeel dat de zonkracht sterk is zul je dus altijd de zonwering moeten gebruiken om geen risico te lopen.

Ts geeft aan dat de lamellen vaak dicht zijn, dan zou ik het risico wel durven te nemen.

[...]

[...]

Je hebt altijd te maken met panel lottery, of dat nu LCD of OLED is. Hoe groter het paneel des te meer je kans hebt op uniformity issues en dat dingen eerder zullen opvallen. Daarnaast speelt FALD in combinatie met de als maar toenemende helderheid ook een rol hierbij. De issues die je omschrijft kunnen net zo goed voorkomen bij de X90J.

Ik heb de 75X95J en 75X90J naast elkaar gezien met eigen content, in een normale setting (lees: geen overbelichte 'standaard' winkelruimte). Geen uniformity issues kunnen ontdekken tijdens reguliere content, waarbij de X95J zowel in beeldkwaliteit als in afwerking duidelijk veel beter is.

YouTubers zoals Stop the FOMO en B The Installer waaien met de wind mee, de ene week zeggen ze Y en een andere week zeggen X. Wellicht leuk voor entertainment doeleinden maar voor goede onderbouwde reviews moet je er ver van weg blijven.
Goede info, thanks! Vincent van HDTVtest geniet mijn voorkeur boven de twee eerder genoemde. Rtings.com is ook niet altijd even nauwkeurig als het om de 'experience' van de tv gaat. Gelukkig hebben we nog steeds AVforums, Reddit en Tweakers. Als je nog goede bronnen hebt, hoor ik het graag. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Waarez op 21-02-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Fraggert schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:22:
[...]

Das een mooi wandje voor een fraai weggewerkt projectiescherm d:)b

Heb je plek/mogelijkheden voor een projector?

Dan staat er overdag een WAF vriendelijke 55incher en als er lekker een filmpje gekeken wordt tover je de thuisbioscoop tevoorschijn *O*
Nooit eerder in projectors verdiept, maar het zou een optie geweest zijn.
Ik vrees een beetje voor de plek; Er hangt verlichting boven onze salontafel. De muur achter de sofa heeft een een grote foto hangen en er begint tevens een horizontaal rechthoekig raam. Short range projector achter de soundbar dan maar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waarez schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:36:
[...]

Nooit eerder in projectors verdiept, maar het zou een optie geweest zijn.
Ik vrees een beetje voor de plek; Er hangt verlichting boven onze salontafel. De muur achter de sofa heeft een een grote foto hangen en er begint tevens een horizontaal rechthoekig raam. Short range projector achter de soundbar dan maar? ;)
Juist omdat ik niet las dat het overwogen maar en geen optie was schoot ik hem er maar even in ter overweging ;)

Shortthrow kan idd een hele mooie oplossing zijn voor je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 16:16
Tsurany schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:37:
Voor direct licht is OLED vaak niet ideaal vanwege de wat lagere helderheid en de reflecties.
Nou, reflecties zijn wel je laatste zorgen met direct zonlicht op je OLED. Direct zonlicht sloopt je OLED. Direct zonlicht op de tv betekent geen OLED kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 22-02-2022 11:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:10
Dat hangt van je definitie van direct zonlicht af... ik heb vanaf 17:30 ongeveer direct zonlicht op de tv, maar dat is dan onder een dusdanige hoek dat ik er na 3 jaar nog geen problemen van heb op m'n C8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Waarez schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:28:
[...]

Goede info, thanks! Vincent van HDTVtest geniet mijn voorkeur boven de twee eerder genoemde. Rtings.com is ook niet altijd even nauwkeurig als het om de 'experience' van de tv gaat. Gelukkig hebben we nog steeds AVforums, Reddit en Tweakers. Als je nog goede bronnen hebt, hoor ik het graag. _/-\o_
Vincent is dè benchmark/ autoriteit op dit gebied, en zijn droge humor is ook geweldig! Verder doen HDTVpolska goede in depth reviews, met translate goed te doen. Digitaltrends vind ik ook aardig, is wat toegankelijker en meer dan prima voor een eerste indruk.

Persoonlijk zou ik enkel voor een shorttrow kiezen in combinatie met het behouden van je huidige tv.
Voor een goede shorttrow + nieuwe tv ben je veel meer geld kwijt (afhankelijk je wensen/ eisen qua beeldkwaliteit) dan enkel een goede 75/ 77'' tv. HDR weergave zal ook matig zijn bij een shorttrow.

Zo te lezen ben je een Belg, wanneer je een keus hebt gemaakt adviseer ik om even contact op te nemen met Frans de Smet, website ziet er gedateerd uit maar dat doet niet onder voor de goede service en scherpe prijzen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:58

Om maar even een controversiële mening er in te gooien.

Groter is niet altijd beter. Het hangt erg af van waar je de TV voor gebruikt. Voor films of gamen is een grote tv leuk maar voor veel andere zaken niet. Dit komt doordat de kijkhoek waarin je daadwerkelijk scherp ziet beperkt is en bij een te grote TV je dus continu moet bewegen met je ogen om de tanden scherp te kunnen zien.

Ik zit op ~3m en ben van 55" terug naar 50" gegaan en dat bevalt zeer goed. Kan nu in 1 oogopslag het hele scherm goed scherp zien.

De zogenaamde optimale formaten veranderen elk jaar zodat het meest geproduceerde formaat optimaal genoemd wordt voor de meeste gebruikelijke afstand. Deze verhouding schuif dus elk jaar naar grotere tv's en zou ik verder niet op letten.

Beste advies is om eens te proberen met die 75" en na een week of 2 te beslissen of je daar aan kan wennen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
Freshouttheoven schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Vincent is dè benchmark/ autoriteit op dit gebied, en zijn droge humor is ook geweldig! Verder doen HDTVpolska goede in depth reviews, met translate goed te doen. Digitaltrends vind ik ook aardig, is wat toegankelijker en meer dan prima voor een eerste indruk.

Persoonlijk zou ik enkel voor een shorttrow kiezen in combinatie met het behouden van je huidige tv.
Voor een goede shorttrow + nieuwe tv ben je veel meer geld kwijt (afhankelijk je wensen/ eisen qua beeldkwaliteit) dan enkel een goede 75/ 77'' tv. HDR weergave zal ook matig zijn bij een shorttrow.

Zo te lezen ben je een Belg, wanneer je een keus hebt gemaakt adviseer ik om even contact op te nemen met Frans de Smet, website ziet er gedateerd uit maar dat doet niet onder voor de goede service en scherpe prijzen ;).
He leuk, en ja, het klopt wat je zegt. Ik hou Frans de Smet zeker in gedachten. Ik kende de website reeds. Mijn vrouw is tevens afkomstig uit Denderhoutem en we wonen er niet ver van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Dankjewel allemaal voor de feedback. Ik heb deze meegenomen en beslist het volgende te doen;

Ik wil ik een tv die goed staat, impact maakt, niet te groot en ZEKER niet te klein is, die enkele jaren probleemloos mee kan gaan (> 5) en dit liefst in een zo strak mogelijke vormgeving.

Mijn conclusie is dat dit enkel mogelijk is door gebruik te maken van een wall mount en hieraan een 75 of 77 inch te hangen.

Daarom besloten om door te sparen tot een budget van 2500 euro. Hiermee zal ik een high-midrange LCD TV kopen (Sony X90K of X95J) ofwel de LG OLED C1/C2 - Sony A80J / A80K - afhankelijk van de recensies en prijzen van de nieuwe modellen.
Pagina: 1