Toon posts:

Liggend buffervat t.b.v. warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-01 09:43
Hallo,

Is er ook een mogelijkheid om een buffervat t.b.v. een warmtepomp liggen te plaatsen? De enige vrije ruimte die ik heb is namelijk de zolder van mij garage, maar deze is te laag voor een staand vat van 300 liter.

Ik heb me laten adviseren door mijn installatietechnicus en deze heeft mij afgeraden om dit op die wijze te doen, maar ik vermoed dat dit is omdat hij ze niet in het assortiment heeft.

Wanneer ik een beetje Google kom ik bij het volgende model uit:

https://www.dimeco.be/pro...terugverdientijd%20kennen.

Ik betwijfel echter of deze geschikt is.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:49
Boilervat, de naam van het vat dat jij wilt is een BOILERvat.

Boiler = heet water voor douchen, vaak 200 - 400 liter.

Buffer = vat met minder heet water op CV-temperatuur puur om je systeem wat meer waterinhoud te geven, vaak 50 liter.

Dus de vraag is:

zoek je iets om mee te douchen of om extra waterinhoud aan je CV-systeem te geven? en als het toch om douchen gaat, waar hangt nu je CV-ketel en kun je daar niet gewoon een 200L warmtepompboiler kwijt?

[Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 21-02-2022 13:52]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56
Grootste nadeel van een liggend vat is dat je de gelaagdheid een stuk minder is.
Oftewel: het vat koelt meer gelijkmatig af i.p.v. warmte bovenin en kou onderin.

Ik betwijfel of er boilers bestaand die liggend geplaatst kunnen worden.
Het alternatief is een buffervat met tapwaterspiraal, dit krijg je dan: https://www.oeg.net/horiz...oiler-300-liter-516006336

Wat je misschien ook kan doen: 2 vaten van 150 liter naast elkaar zetten.
Dit type bijvoorbeeld is net iets meer als een meter hoog: https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005202

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:42
Volgens mij is een tweakers met ervaring op dit vlak @Mr_Big . Gevonden in het Lucht/Water warmtepomp topic:
Mr_Big schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Voor jou, en anderen, die denken dat een boilervat niet past, is het misschien interessant om te weten dat er ook liggende vaten bestaan.
Ik heb zelf deze liggen (niet hier gekocht overigens): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-h-le1-300-boilvervat.html

Deze ligt helemaal onder het schuine gedeelte van het dak, waardoor je eigenlijk geen bruikbare ruimte op zolder verliest. Het vat is immers nog geen meter hoog, dus je verliest misschien alleen wat opslagruimte achter schotten, als je die al zou hebben.

Een liggend vat is wat minder effectief in het behouden van de gelaagdheid, maar in de praktijk merk ik hier niet zoveel van. In de zomer boost ik 1x per dag alle 300l tot 52 graden, in de winter doe ik dat 2x per dag naar 44 graden en met 2 volwassenen die elke ochtend douchen en 2 kleine kinderen die elke avond in bad gaan hebben we nooit lauw/koud water.

Dit allemaal met een 9Kw Panasonic T-Cap, die in de winter ook wel 13Kw levert als het (volgens de sensor) koud genoeg is buiten. Dus de spiraal lijkt ook groot genoeg.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Josdejong24
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-01 13:56
Ik heb een liggend boilervat van 300 liter aangeschaft verbonden met een 5kw warmtepomp. Nou doet zich het probleem voor dat wanneer ik het bad vol laat lopen het water na een dikke laag water lauw uit de kraan begint te komen. Doe ik de kraan even uit en dan de kraan een aantal minuten later weer komt er wel weer heet water af maar wordt hij ook sneller weer lauw. Dacht eerst dat de spiraal niet lang genoeg was en dat er teveel water doorheen stroomde, maar ook als ik de kraan zachtjes aanzet wordt het water op een gegeven moment toch lauw. Ik lees hier over gelaagdheid van het water.. heeft iemand een idee waar dit probleem mee te maken heeft en hoe dit te verhelpen is?

Ik hoor het in dat geval heel graag!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee