Mac mini combineren met (Game) PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 18:00

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Mijn ruim 5 jaar oude werk PC waar ik ook op game is aan vervanging toe. Hij doet het nog prima en ik zit niet op de schopstoel. Maar goh.. soms wil je toch ook weer even wat anders nietwaar? :D

Ik zit met het idee om naar een Mac mini (M1 of wellicht de M2 soon) te gaan. Ik denk dat dit al een enorme boost zal zijn boven mijn 6800k zes core met 32 gb geheugen. Ik werk nagenoeg de hele dag in Photoshop en illustrator, neem regelmatig wat video's op en moet deze ook bewerken. Prima te doen op de M1 tegen nog geen derde van het energie gebruik van de PC.

Nu loop ik met het idee om de Mac mini en de PC naast elkaar te gaan gebruiken. Ik werk op een grote Dell 34" curved scherm samen met een 27" cintiq scherm.

In mijn romantiek zie ik het volgende voor me. Ik werk gewoon dagelijks op mijn Mac mini. Maar als ik een potje wil gamen sluit ik de mac af, start de pc op en kan met dezelfde spullen gamen.

Om de PC te kunnen gebruiken moet ik toetsenbord, muis, koptelefoon en misschien nog een aantal andere usb devices kunnen delen. Nu heb ik begrepen dat je hier een KVM switch voor gebruik.

Is er iemand hier die dit ook zo doet? En wat zijn je ervaringen? Is zo een KVM switch simpelweg op een knopje drukken en is het gepiept? Is dit ook nog een beetje clean weg te werken in / onder je bureau?

Ik ben supernieuwsgierig!!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier doe ik muis en toetsenbord via het Dell scherm, dat werkt prima. Om te wisselen van laptop, dat is wat bij mij af en toe gebeurt, wissel ik de Thunderbolt kabel van het dock om. Beeld, muis, toetsenbord, audioapparaat, video switcher en Stream Deck schakelen dan allemaal over naar de andere laptop. Ideaal, geen gepruts met alle losse apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ah, goed punt. Zoveel mogelijk aansluiten op de monitor (ingebouwde hub). Wat ik wil voorkomen is dat ik met kabels bezig moet zijn. Dit wil ik graag netjes wegwerken en dat ik ergens op druk en boem.. monitor en alles wat ik nodig hebt zit op de PC, of andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
RoyK schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:33:
Mijn ruim 5 jaar oude werk PC waar ik ook op game is aan vervanging toe. Hij doet het nog prima en ik zit niet op de schopstoel. Maar goh.. soms wil je toch ook weer even wat anders nietwaar? :D

Ik zit met het idee om naar een Mac mini (M1 of wellicht de M2 soon) te gaan. Ik denk dat dit al een enorme boost zal zijn boven mijn 6800k zes core met 32 gb geheugen. Ik werk nagenoeg de hele dag in Photoshop en illustrator, neem regelmatig wat video's op en moet deze ook bewerken. Prima te doen op de M1 tegen nog geen derde van het energie gebruik van de PC.

Nu loop ik met het idee om de Mac mini en de PC naast elkaar te gaan gebruiken. Ik werk op een grote Dell 34" curved scherm samen met een 27" cintiq scherm.

In mijn romantiek zie ik het volgende voor me. Ik werk gewoon dagelijks op mijn Mac mini. Maar als ik een potje wil gamen sluit ik de mac af, start de pc op en kan met dezelfde spullen gamen.

Om de PC te kunnen gebruiken moet ik toetsenbord, muis, koptelefoon en misschien nog een aantal andere usb devices kunnen delen. Nu heb ik begrepen dat je hier een KVM switch voor gebruik.

Is er iemand hier die dit ook zo doet? En wat zijn je ervaringen? Is zo een KVM switch simpelweg op een knopje drukken en is het gepiept? Is dit ook nog een beetje clean weg te werken in / onder je bureau?

Ik ben supernieuwsgierig!!
Ik heb een tijdje een KVM gebruikt en eigenlijk werkte dat hartstikke prima. Je moet alleen even kijken welke specs hij ondersteunt (sommige doen geen USB3 of geen 4k, bijvoorbeeld).
De mijne (van Delock (deze: pricewatch: Delock HDMI KVM Switch 4K 60Hz met USB 3.0 en Audio)) kwam met een afstandsbediening dus heb ik hem gewoon onder het bureau geschroefd gehad en deed ik wisselen tussen de "kanalen" met de afstandsbediening.

Verder zijn er monitoren met een ingebouwde KVM, maar gezien je voor je werk kleurecht bezig bent zal je vast al een flinke monitor hebben, en wie weet heeft die dan weer net geen KVM :+

Een andere oplossing is je PC beschikbaar maken met b.v. In-home streaming of Parsec; dat heb ik ook nog een tijdje gedaan en dan kon ik gewoon van mijn PC naar mijn Macbook streamen. Is het heel optimaal? Nee, maar het was wel verdomd makkelijk en weinig kabelzooi :+

[ Voor 3% gewijzigd door Merethil op 21-02-2022 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een tijd geleden een 2070 super en een 3900x gekocht, maar daarna een M1 Mac Mini. Game PC in het ketelhok gezet, en nu gebruik ik Parsec om vanaf mijn Mac Mini te gamen.

Precies hetzelfde zou ook met een Thunderbolt dock kunnen (lengte is meer dan de meter of 2 die over USB-C kan), maar ik vind Parsec zo fijn werken dat ik daar nog niks mee heb gedaan.
Je merkt een héél klein beetje extra ruis in Parsec, maar verder is het echt gewoon alsof je direct op je game PC aan het spelen bent binnen eigen netwerk. Op afstand of over wifi wordt het iets minder, maar ook daar goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Merethil schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Ik heb een tijdje een KVM gebruikt en eigenlijk werkte dat hartstikke prima. Je moet alleen even kijken welke specs hij ondersteunt (sommige doen geen USB3 of geen 4k, bijvoorbeeld).
De mijne (van Delock (deze: pricewatch: Delock HDMI KVM Switch 4K 60Hz met USB 3.0 en Audio)) kwam met een afstandsbediening dus heb ik hem gewoon onder het bureau geschroefd gehad en deed ik wisselen tussen de "kanalen" met de afstandsbediening.

Verder zijn er monitoren met een ingebouwde KVM, maar gezien je voor je werk kleurecht bezig bent zal je vast al een flinke monitor hebben, en wie weet heeft die dan weer net geen KVM :+

Een andere oplossing is je PC beschikbaar maken met b.v. In-home streaming of Parsec; dat heb ik ook nog een tijdje gedaan en dan kon ik gewoon van mijn PC naar mijn Macbook streamen. Is het heel optimaal? Nee, maar het was wel verdomd makkelijk en weinig kabelzooi :+
Ik heb gelukkig niet zoveel te maken met drukwerk of opmaak. Ik mag lekker illustreren en veel materiaal is RGB gericht. Ik zal even uitdokteren of er in mijn dell een kvm zit. Maar dan is het denk ik nog steeds friemelen in een menu in het scherm. Ik zag op een plaatje van een Aten switch gewoon een knop die je op je bureau kan zetten waar je dan op druk. Dat lijkt me ideaal.

Prijzen gaan echt alle kanten op. Van 50 euro tot 1000 euro. Daar moet ik dus echt wel even wat huiswerk in doen haha.

Even voor de helderheid, dit is desktop gericht en is er niets portable nodig. De Mac mini gaat gewoon mijn (game) PC vervangen voor dagelijks werk waar ik de GTX 1070 toch niet benut en is de M1 gewoon een klap sneller in diverse programma's.

De PC blijft dan gewoon mijn rig voor een potje Hell let loose of Post scriptum. Misschien update ik de grafische kaart met de tijd.

Dit (switchen) lijkt me gewoon een leuke upgrade, en misschien wel de goedkoopste upgrade in tijden dan een nieuwe PC neerzetten.

En weer terug naar OSX lijkt me ook wel lekker. Al vind ik Windows 10 prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Oon schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:52:
Ik heb een tijd geleden een 2070 super en een 3900x gekocht, maar daarna een M1 Mac Mini. Game PC in het ketelhok gezet, en nu gebruik ik Parsec om vanaf mijn Mac Mini te gamen.

Precies hetzelfde zou ook met een Thunderbolt dock kunnen (lengte is meer dan de meter of 2 die over USB-C kan), maar ik vind Parsec zo fijn werken dat ik daar nog niks mee heb gedaan.
Je merkt een héél klein beetje extra ruis in Parsec, maar verder is het echt gewoon alsof je direct op je game PC aan het spelen bent binnen eigen netwerk. Op afstand of over wifi wordt het iets minder, maar ook daar goed te doen.
Dat klinkt ook interessant. Maar dan moet ik 2 computers aanzetten toch? Dat is niet helemaal wat ik zoek. De PC staat gewoon naast mijn bureau. Ik kan hem misschien nog een beetje verder weg opschuiven zodat hij uit beeld is. De Mac mini wil ik onder het bureau gaan monteren en komt ook buiten het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 13:14
Ja dan moeten beide computers draaien, is een soort RDP alleen dan met 60 fps. Ikzelf gebruik hiervoor Moonlight, werkt nét iets beter maar heb je wel een Nvidia GPU voor nodig.

Mocht je casual gamer zijn werkt dat mooi. Van mijn vriendin moest de desktop uit de woonkamer en dat is nu gelukt met moonlight.

Maar ja, volgens mij zoek je een KVM switch. Of je moet het niet erg vinden om 1 USB kabel te wisselen. Dan kun je zoals gezegd alles in je scherm stoppen en de USB kabel wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4nter0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb een thunderbolt 4 dock van Razer in bestelling daar ik ongeveer dezelfde setup heb.

Voor mijn homeoffice en zetelsurfen doe ik alles via mijn base 14" macbook. Maar momenteel is het inderdaad meermaals per dag wat kabeltjes verwisselen. Hier is het nog redelijk "eenvoudig" daar het gelimiteerd is op de stroomkabel, mic, camera/webcam en de usb c to displayport... Dit zou je ook kunnen doen als je er voor openstaat om elke dag 1 kabeltje te versteken. Was er onlangs ook geen "logi dock" voorbij gekomen?

Mogelijks ook interessant voor je?

- 4nter0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Thanks allen, ik ga daar over buigen. In mijn romantische gedachten zie ik mezelf niets doen met kabels. Maar ergens een schakelaar omzetten, of op een knop drukken en ploep.. ik kijk en ben op de andere machine. Ik heb voor mijn game pc geen cintiq scherm nodig. Daar is alleen de Del genoeg. Dus die prik ik direct in de Mac mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RoyK schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Dat klinkt ook interessant. Maar dan moet ik 2 computers aanzetten toch? Dat is niet helemaal wat ik zoek. De PC staat gewoon naast mijn bureau. Ik kan hem misschien nog een beetje verder weg opschuiven zodat hij uit beeld is. De Mac mini wil ik onder het bureau gaan monteren en komt ook buiten het zicht.
Ja, je gebruikt dan je Mac Mini als client. Voordeel is dat je dus ook kan multitasken buiten je game PC, wat erg handig is bij spellen die minder goed omgaan met alt-tabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

RoyK schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:03:
In mijn romantische gedachten zie ik mezelf niets doen met kabels. Maar ergens een schakelaar omzetten, of op een knop drukken en ploep.. ik kijk en ben op de andere machine.
Dat doet een KVM inderdaad, let wel op dat de juiste aansluitingen (video/audio/usb) er op zitten.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een dergelijke setup. Een USB3-KVM (zonder V, dan) van UGREEN via AliExpress, met zowel de HDMI-poort als de DP-poort op m'n monitor in gebruik voor de twee apparaten. De monitor selecteert automatisch een nieuwe actieve input als de vorige wegvalt, dus met 1 druk op de knop kan ik schakelen na het vorige apparaat in slaapstand te hebben gezet.

M'n monitor heeft een ingebouwde USB-hub die ik aan de KVM gekoppeld heb, dus thumbdrives zijn nog steeds makkelijk te plaatsen zonder al te veel na te hoeven denken. :-)
Pagina: 1