Vinyl digitaliseren naar CD formaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVanderbek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-03 17:38
Dag Allemaal,

Ik vroeg mij af of er vinylplaten kunnen gedigitaliseerd worden, maar niet naar mp3 of dergelijke, maar wel naar CD formaat, zodat ze als een gewone CD in elke CD-speler kunnen afgespeeld worden. Als dit mogelijk is, graag wat tips om dit te doen. Welke software heb ik hiervoor nodig?

Bedankt en vriendelijke groeten,

Michel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:09
Brede vraag. Kan je aangeven wat je zelf al tegen bent gekomen op internet? Wat hiervan werkt wel/niet voor jouw usecase, en waarom?
Je bent (vast) niet die eerste die dit proces heeft doorlopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ergens moet je digitaliseren. Globaal heb je twe oplossingen:
- in de audiowereld blijven. Dus bijvoorbeeld platenspeler via versterker naar cd recorder (als je die nog kunt krijgen)
- digitaliseren mbt PC en geluidskaart, en dan op CD branden. Opnemen dan naar FLAC oid en dan branden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:36
Meestal zit bij zulke draaitafels die je op je PC aansluit de software al bij om dat te doen. Mijn vader is bezig met zijn collectie in digitaal formaat te zetten, maar als je bijvoorbeeld een playlist maakt in iTunes ervan, dan kan je die ook gewoon vanuit dat programma naar een CD-R branden.
Hou er wel rekening mee dat CD-R discs disc rot kunnen vertonen na een tijdje (kan zelfs met originele CDs gebeuren)! Dat is het aantasten van de reflecterende laag door het gebruik van schijfjes van mindere kwaliteit, krassen, foutief bewaren, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 07:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
The Eagle schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:07:
- in de audiowereld blijven. Dus bijvoorbeeld platenspeler via versterker naar cd recorder (als je die nog kunt krijgen)
Ik denk zelfs dat als je zulke recorder vindt, dat het beter is via de PC om dit te doen! Anders moet je 1 op 1 gaan opnemen en de kans dat er iets fout gaat is dan redelijk bestaande. Bijvoorbeeld dat de naald op de plaat even verspringt of iets dergelijks, dan staat het ook gelijk op je geschreven disk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
Ik zou me afvragen... waarom?
Platenspelers gaan niet weg.
Daarnaast is veel muziek ook prima te verkrijgen op CD of streaming diensten.
Zelf opnemen van een plaat gaan niet mooier worden dan dezelfde opname op CD kopen.

Het is veel werk en herhalend werk om het goed en netjes te doen.
Gaan makkelijke vele honderden tot duizenden uren inzitten...
dus... waarom?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:25
GarBaGe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:17:
Zelf opnemen van een plaat gaan niet mooier worden dan dezelfde opname op CD kopen.

dus... waarom?
Je hebt uiteraard lang niet altijd een platenspeler tot je beschikking, dan is een "digitale" versie van je muziek toch wel fijn om te hebben.

Wat betreft de kwaliteit en het zelf opnemen, daar kan je een flinke discussie over voeren. Zaken als dynamisch bereik die op een plaat doorgaans beter is dan op CD. Maar ook zaken zoals dat de CD versies vaak een remastered versie bevat waar een heleboel muziekliefhebber/audiofielen niet blij van worden en liever de originele master van de plaat hebben.

Buiten dat vraagt TS helemaal niet om redenen waarom niet... TS wil graag platen omzetten naar digitaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
MicGlou schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:25:
[...]
..
Buiten dat vraagt TS helemaal niet om redenen waarom niet... TS wil graag platen omzetten naar digitaal ;)
Ok.
Pak een platenspeler, neem een platenspeler voorversterker.
Sluit die aan op de line-in van je computer en gebruik zoiets als Audacity.
Klaar.
Vrijwel ieder moederbord heeft een geintegreerde soundchip welke CD kwaliteit (44.1kHz 16-bit) kan opnemen.
Je initiele opname kan in rauw formaat, zoals WAV.
Die kan je daarna eventueel omzetten naar het gewenste formaat, zoals FLAC (ook lossless)

Wil je meer kwaliteit?
Dan kan je kijken voor alternatieve geluidskaarten, die mogelijk 192kHz 24-bit kunnen opnemen (bijvoorbeeld SoundBlaster X4)
Maar.... hoger dan CD kwaliteit (44.1kHz, 16-bit) kan bij het afspelen weer een probleem worden, indien je afspeler dit niet ondersteunt (immers... opnemen en afspelen zou op een ander apparaat kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
GarBaGe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:17:

dus... waarom?
In de wagen bijvoorbeeld!

Of je bezit een dusdanig zeldzame uitgave die je niet "grijs" wil draaien, dus die bewaar je netjes nadat je er een goedkope kopie van gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 14:02
Of een UFO202 van Behringer. Niet meteen het beste merk, maar de geluidskaart in mijn laptop was een stuk slechter en dat ding kost 2 tientjes. Aansluiten en Audacity starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVanderbek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-03 17:38
Ik heb nu met behulp van Audacity een LP gedigitaliseerd met 44.100 Hz en 16-bit PCM. Daarna de wav-flle met behulp van Nero Burning Rom als audio CD gebrand. Dit gaf als resultaat één track met als extentie .cda. Een normale audio CD heeft per lied een track. Hier is de gehele LP als één enkele track gebrand. Moet ik dan de opname met Audacity zelf manueel opsplitsen volgens de diverse tracks? Kan dit niet automatisch gedaan worden, zodat ik als resultaat verschillende .cda-bestanden heb naargelang de nummers op de LP? Misschien voor de hand liggende problemen, maar ik ben nu eenmaal een volstrekte beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MichelVanderbek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:27:
Moet ik dan de opname met Audacity zelf manueel opsplitsen volgens de diverse tracks?
Ja, maar dat gaat vrij vlot in audacity. Selecteer liedje voor liedje geef ze een volgnummer en naam en sla het op.
Voor CD's zijn er legio automatische tooltjes die de namen automatisch opzoeken, Asunder bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Opsplitsen zou ook nog kunnen met Exact Audio Copy met behulp van een geprepareerde cue file. (Heb je geen cue file, even een cd rippen naar image+cue) cue file hernoemen naar txt, openen met kladblok en de starttijden per track aanpassen. Heeft de plaat bv. 6 tracks, dan moet de cue file ook 6 tracks krijgen. Artiest en titel kun je invullen achter TITLE en PERFORMER. EAC gebruikt dit voor de naamgeving. Belangrijk: een cue file bevat altijd de naam van het audiobestand, die moet kloppen. Heet jouw bestand met de opname van de plaat lp.wav dan moet die regel er zo uit zien:

FILE "lp.wav" WAVE

De cue file sla je op als lp.cue in dezelfde map waar lp.wav staat.
Dan open je EAC, kies je Tools, Split WAV By CUE Sheet, Leave Out Gaps,
open lp.wav, open lp.cue en de tracks worden dan automatisch opgesplitst.

https://www.exactaudiocopy.de/

Cd branden kan eventueel ook met EAC, gewoon drag & drop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
MichelVanderbek schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:27:
Ik heb nu met behulp van Audacity een LP gedigitaliseerd met 44.100 Hz en 16-bit PCM. Daarna de wav-flle met behulp van Nero Burning Rom als audio CD gebrand. Dit gaf als resultaat één track met als extentie .cda. Een normale audio CD heeft per lied een track. Hier is de gehele LP als één enkele track gebrand. Moet ik dan de opname met Audacity zelf manueel opsplitsen volgens de diverse tracks? Kan dit niet automatisch gedaan worden, zodat ik als resultaat verschillende .cda-bestanden heb naargelang de nummers op de LP? Misschien voor de hand liggende problemen, maar ik ben nu eenmaal een volstrekte beginner.
Ik zei toch: "veel werk"?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 02:17

D_V

Beetje torrent site staat tegenwoordig vol met vinyl rips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:29
Gewoon de platenspeler aansluiten op de computer via een Phono voorversterker of via een gewone versterker via de Rec out of pre out. Daarna naar een audio ingang van de computer. Dan kan je de bestanden opnemen en bewerken met het programma
audacity.

https://www.audacityteam.org/

Je hebt wel een redelijke kwaliteit platenspeler en apparatuur nodig anders kan je de bestanden beter (legaal) downloaden.

[ Voor 25% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-03-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

BCC

De track opzoeken op YouTube , de audio downloaden als wav en dan branden op cd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS

VHS

BCC schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:20:
De track opzoeken op YouTube , de audio downloaden als wav en dan branden op cd.
Dat is lossy (m4a / webm / mp4) géén wav. Je kunt het wel decoderen naar wav maar de kwaliteit wordt daar natuurlijk niet beter van. Gehoormatig hoeft het niet per se slechter te zijn dan vinyl rip, dat moet ik er wel bij zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47

BCC

VHS schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Dat is lossy (m4a / webm / mp4) géén wav. Je kunt het wel decoderen naar wav maar de kwaliteit wordt daar natuurlijk niet beter van. Gehoormatig hoeft het niet per se slechter te zijn dan vinyl rip, dat moet ik er wel bij zeggen. ;)
Dat is tegenwoordig opus en daardoor vrij goed , er zijn daarom ook veel vinyl kanalen op YouTube . Maar ik wou het igg als optie aangeven voor als je geen platenspeler, dure naald en of dac hebt. Bijvoorbeeld YouTube: MrVinylObsessive

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 06-03-2022 20:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHS

VHS

BCC schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:36:
[...]

Dat is tegenwoordig opus en daardoor vrij goed , er zijn daarom ook veel vinyl kanalen op YouTube . Maar ik wou het igg als optie aangeven voor als je geen platenspeler, dure naald en of dac hebt. Bijvoorbeeld YouTube: MrVinylObsessive
Het probleem met youtube is dat je geen idee hebt wat de kwaliteit van de oorspronkelijke upload is geweest.
Pagina: 1