Toon posts:

Desktop: nieuwe processor zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 550853

Topicstarter
Dag,

in mijn Asus Prime B360-Plus zit een i5 processor. Ik breidde de desktop eerder uit met een fijne snelle Kingston M2 SSD en extra geheugen (nu 16GB DDR4-2400 1200 Mhz) met enige hulp van dit forum (waarvoor nog eens dank :-) ). De desktop loopt soepel, maar hij mag van mij sneller kunnen werken.

CPU Type HexaCore Intel Core i5-8400, 3800 MHz (38 x 100)
Moederbordnaam Asus Prime B360-Plus
Moederbord Chipset Intel Cannon Point B360, Intel Coffee Lake-S

Ik heb helemaal niet thuis in de volgende materie, daarom heb ik twee vragen.

-welke i7 processor kan hierin (moet ik dan verder nog aanpassingen verrichten aan de machine)?

-is het zinvol om dit te doen (ik denk aan leeftijd machine, verhouding kosten/baten)? Geef hierover gerust je mening, dat waardeer ik als benchmark

Dank en groet, Scooby

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 550853 op 21-02-2022 11:35]

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:24
Sneller waar in? Wat doe je dat je prestaties tekort komt?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:39
Ik gebruik zelf deze cpu voor mijn server welke ook 4k video kan transcoderen.
Ik verwacht eigenlijk zelf weinig problemen als ik zo even natte vingerwerk doe.

Wat doe je met deze pc waardoor je "problemen" ondervind? Want zo valt er weinig over te zeggen.
Waar denk je een i7 voor nodig te hebben. Die i5 6-core is echt wel gewoon een goede CPU.

Als je wilt upgraden kun je altijd voor een hoogste generatie i7 kiezen die op je moederbord werkt. Maar het is wel belangrijk dat je laat weten waar je tegenaan loopt.

Maar even voor het geval dat, 2e hands is je enige optie en dan heb je voor 275 euro een i9-9900k:
V&A aangeboden: Intel Core i9-9900K

Maar als je weinig verder doet met je systeem, is het zonde van het geld.

Lijst met alles wat er in kan:
https://www.asus.com/Moth...E-B360-PLUS/HelpDesk_CPU/

[Voor 28% gewijzigd door Arunia op 21-02-2022 11:44]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:55
Technisch gezien past er een i7-9700(k) in ofzo, 2 extra cores ga je echter alleen in specifieke usecases merken (die goed schalen met meer cores). Voor browsen/office is het verschil klein, en er zijn maar sommige games die er echt profijt van hebben.
Tenzij je nu tegen performance problemen aan loopt, zou ik wachten totdat dat wel het geval is, en dan upgraden.

[Voor 52% gewijzigd door sjaakwortel op 21-02-2022 11:47]

Topicstarter
hoi,

ja goede vragen. Stom dat ik dat er niet direct bij zette. Dank voor jullie reacties en voor de lijst van wat er in kan.

Ik gebruik de pc om (hobbymatig) video- en muziekprojecten mee te renderen en games mee te spelen. Ik bemerkte bij dat laatste dat ie moeite heeft om het beeld vlekkeloos weer te geven (process explorer liet me zien dat de game van de 16GB geheugen er 8GB in gebruik heeft. Ik redeneerde dat daar dus geen flessehals zit).

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

In de meeste gevallen leunt een spel het zwaarst op de videokaart :) , niet altijd - maar laten we daar beginnen om te zien wat een aannemelijkere (zeker omdat je renderwerk goed loopt) flessenhals is. Welke videokaart zit er in het systeem?

[Voor 8% gewijzigd door Cassius op 21-02-2022 12:00]

De meeste mensen deugen!

Topicstarter
naar verluid geen denderende, dit zal de flessehals wel zijn dan :-) :

GeForce GTX 1060 3GB (3 GB)
nVIDIA GeForce GTX 1060 3GB

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En welke game is het? Op welke resolutie speel je? 1080p, 1440p?

[Voor 50% gewijzigd door MadMarky op 21-02-2022 12:34]

🖥️ | 🚗

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 550853 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:02:
naar verluid geen denderende, dit zal de flessehals wel zijn dan :-) :

GeForce GTX 1060 3GB (3 GB)
nVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
Haha nou ja, denderend kan je deze kaart tegenwoordig niet meer noemen, maar *nog steeds* is het op dit moment de videokaart waarop de meeste (Steam) gamers spelen :) : https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

Dat terzijde, als je op 1080p met hoge instellingen of op 1440p/hogere resoluties speelt - dan tovert deze kaart niet meer 100fps (of in hogere resoluties/details, 60fps) op je scherm. Het probleem is wel dat de markt voor videokaarten al 2 jaar goed verziekt is en de prijzen heel veel hoger liggen dan normaal. Je kan misschien nu het beste kijken naar een tweedehands videokaart van een generatie of twee terug voor een upgrade - in jouw geval een 1070 Ti of 1080+.

Tenzij je natuurlijk zegt budget is geen probleem :> - dan haal je "gewoon" een 3060-3070 (variant maakt niet uit) en geniet je van een 2.5~3.5x snelheidsverbetering. Ware het niet dat dan je processor dit weer zal limiteren tot een mindere opbrengt. Ah de geneugden van het oneindig pc upgraden }:O .

[Voor 5% gewijzigd door Cassius op 21-02-2022 13:03]

De meeste mensen deugen!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
Anoniem: 550853 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:51:
hoi,

ja goede vragen. Stom dat ik dat er niet direct bij zette. Dank voor jullie reacties en voor de lijst van wat er in kan.

Ik gebruik de pc om (hobbymatig) video- en muziekprojecten mee te renderen en games mee te spelen. Ik bemerkte bij dat laatste dat ie moeite heeft om het beeld vlekkeloos weer te geven (process explorer liet me zien dat de game van de 16GB geheugen er 8GB in gebruik heeft. Ik redeneerde dat daar dus geen flessehals zit).
Sowieso helpt het als er snel geheugen inzit, eigenlijk is 2400mhz eigenlijk te langzaam.
Omdat de standaard geheugen snelheid wat de cpu aankan 2666mhz is, maar kan makkelijk nog daarboven meestal
Welk geheugen zit er nu in?
Precies merk/type zou handig zijn

Grootste probleem is vermoed ik de 1060GTX,maar dan vooral de 3gb,deze zal te weinig zijn als de settings een beetje hoger gezet worden.
Kijk maar eens wat het gpu geheugen gebruik ingame is.

Wat hierboven gezegd is een 1070gtx is naar mijn mening dan wel de max wat je aan deze 8400 kan
koppelen, zonder een bottlleneck te krijgen.

Als je later de cpu nog wel upgraden, dan zou ik wel alvast een betere kaart nemen.
Welke ,dat ligt aan de resolutie en wat je er aan uit wilt geven.

Welke resolutie speel je?

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2022 16:17]

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-01 11:18
freaky35 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Sowieso helpt het als er snel geheugen inzit, eigenlijk is 2400mhz eigenlijk te langzaam.
Omdat de standaard geheugen snelheid wat de cpu aankan 2666mhz is, maar kan makkelijk nog daarboven meestal
Welk geheugen zit er nu in?
Precies merk/type zou handig zijn

Grootste probleem is vermoed ik de 1060GTX,maar dan vooral de 3gb,deze zal te weinig zijn als de settings een beetje hoger gezet worden.

Wat hierboven gezegd is een 1070gtx is naar mijn mening dan wel de max wat je aan deze 8400 kan
Als je later de cpu nog wel upgraden, dan zou ik wel alvast een betere kaart nemen.

Kleine correctie, een B360 mobo ondersteund geen ram overclocking, dus 2666 is het max haalbare.

Topicstarter
hoi. bedankt voor alle reacties! Ik ben een nono op dit gebied, dus ik weet niet eens precies op welke resolutie ik speel (probleem deed zich voor bij pixels digital creatures demo en gods of isekai). Ga de resolutie naar beneden zetten, dat zal wel helpen.

Qua DDR RAM: ik heb er ongeveer een jaar geleden een bankje bijgeplaatst, dus ik merk dat ik het zonde vind om dat er weer uit te halen en te vervangen door twee nieuwe snellere bankjes (maar goed om te weten dat dit wel wat soelaas kan bieden!). Ik zal later even updaten welk geheugen er nu in zit.

Ook bedankt voor de suggesties voor een evt. tweedehands videokaart. Dat zou nog een optie kunnen zijn als het met het bijstellen van de resolutie niet gaat werken (dwz., het zal wel werken, maar als me dat niet bevalt :-) ).

Groet! Scooby

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
freaky35 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:01:
[...]

Hele verhalen over videokaarten maar het beestje niet bij de juiste naam kunnen noemen :? (GTX 1060 etc)
En 3GB videogeheugen is niet veel maar doorgaans wel zat voor gamen op 1080p

@Anoniem: 550853 kun je op zijn minst bevestigen of ontkennen dat je op 1080p (1920x1080) speelt? Zoja blijf met je vingers van de resolutie af. Ga liever spelen met de kwaliteits presets die de games bieden (low-medium-high) en kijk of dat verschil maakt in je spelbeleving :)

🖥️ | 🚗

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
MadMarky schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Hele verhalen over videokaarten maar het beestje niet bij de juiste naam kunnen noemen :? (GTX 1060 etc)
En 3GB videogeheugen is niet veel maar doorgaans wel zat voor gamen op 1080p

@Anoniem: 550853 kun je op zijn minst bevestigen of ontkennen dat je op 1080p (1920x1080) speelt? Zoja blijf met je vingers van de resolutie af. Ga liever spelen met de kwaliteits presets die de games bieden (low-medium-high) en kijk of dat verschil maakt in je spelbeleving :)
Ligt er echt aan welke settings je gebruikt,als je alles omhoog zet, dan zal je al snel over de 3gb limiet gaan.

Plus GTX 1060, 1060GTX,wat maakt het uit 8)7

@ Scooby Je zal zelf wat moeten bekijken,uitzoeken, bv wat voor resolutie je gamed

[Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2022 16:18]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:38

br00ky

Moderator Harde Waren

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 14:40
ik vermoed dat je grafische kaart de bottleneck is in jou systeem, maar met de huidige prijzen zou ik niet direct aanraden die te vernieuwen zolang het niet nodig is.

Settings misschien af en toe wat naar beneden bijstellen en wat extra sparen om binnen 2 jaar een volledig nieuw systeem te kopen lijkt me in mijn ogen het beste om te doen nu.

iRacing Profiel

Topicstarter
bedankt allemaal, voor jullie reacties. Alles bij elkaar een helder verhaal voor mij.

ik ga beginnen met een systeembackup. Dan die tip van MadMarky nalopen of de games intern kwaliteitspresets hebben (speel idd op 1080). Daarna kijken of ik kan tweaken met de resolutie, achtergrondprogramma's, services, systeeminstellingen etc, daar zal ook nog wel wat winst te behalen zijn.

br00ky, dank voor het schopje, sorry voor de initiële verkeerde post.

Groet! Scooby

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:39
@Anoniem: 550853
Meeste winst is instellingen in het spel omlaag.
Begin met AA uit te zetten (anti-alliasing, ofwel kartelrandjes verminderen).
En desnoods schaduwen op low of uit. Wat je zelf prettig vind. Volgens mij zijn dat de twee Impact makers.

[Voor 3% gewijzigd door Arunia op 24-02-2022 09:45]

Topicstarter
Great Arunia, dank voor deze verdere tip! groet, Scooby
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee